Geplaatst door Kimberley Thomas & opgeslagen onder Ontwikkelingen uitzendbranche.

Het vinden van de juiste bijbaan: het kan nog best een uitdaging zijn. Zeker als u graag in de horeca wilt werken, een sector waar veel keuze is, kan het best lastig zijn de juiste werkplek uit te zoeken. In dit geval kan een uitzendbureau een uitkomst zijn door het verbinden van de werkzoekenden met geschikte werkgevers. In dit artikel bespreken we daarom de belangrijkste voordelen voor het kiezen van een horecabaan met behulp van een uitzendbureau en hoe zij u kunnen helpen een passende baan te vinden.

De voordelen van uitzendbureaus

Omdat uitzendbureaus toegang hebben tot een breed scala aan vacatures kunnen ze u goed helpen bij het vinden van een baan in de horeca. Vaak werken deze bureaus samen met diverse horecagelegenheden, zoals cafés en restaurants, waardoor zij weet hebben van de nieuwste vacatures. Werkzoekenden hebben zo de mogelijkheid om een baan te vinden die echt aansluit bij hun wensen en behoeften. Een ander voordeel van uitzendbureaus is dat ze administratieve taken, denk hierbij aan de salarisadministratie, overnemen en überhaupt het sollicitatieproces een stuk minder stressvol maken. Hierdoor kan u bijvoorbeeld makkelijk uw baan in de horeca combineren met uw studie of privéleven zonder dat u zich over randzaken druk hoeft te maken.

Persoonlijke begeleiding en ondersteuning

Niet alleen voor praktische zaken is een uitzendbureau een goed idee om mee in zee te gaan, ook zorgt een uitzendbureau voor persoonlijke begeleiding en ondersteuning. Dit komt doordat uitzendbureaus vaak ervaren recruiters zijn die goed weten wat de eisen zijn van zowel werkgevers als werknemers. Verder kunnen ze u goed helpen bij het maken van uw CV en motivatiebrief, of het voorbereiden van uw sollicitatiegesprek. Ze geven u tips en tricks om een goede indruk achter te laten waardoor u een goede kans hebt op de baan in de horecagelegenheid. Zeker voor jongeren die nog weinig werkervaring hebben, kan zo hun kans op een werkplek vergroten. Een laatste voordeel is dat het uitzendbureau ook vaak betrokken blijft nadat u bent aangenomen, om te functioneren als aanspreekpunt.

Flexibiliteit en groeimogelijkheden

Een horeca bijbaan via een uitzendbureau biedt ook de nodige flexibiliteit, wat erg fijn is voor studenten. Omdat studenten natuurlijk een wisselend rooster hebben, is het soms lastig om een passende baan te vinden. Door echter werk te zoeken via een uitzendbureau zoals The Keepers, kan het bureau u helpen een passende baan te vinden die rekening houdt met uw studieplanning. Zo kan u gegarandeerd zijn passends vinden!

Geplaatst door Kimberley Thomas & opgeslagen onder Ontwikkelingen uitzendbranche.

De manier waarop we werken is de afgelopen jaren drastisch veranderd. Vroeger was de standaard werkweek een vast schema van negen tot vijf, vijf dagen per week, op een kantoor. Maar nu staan we aan de vooravond van een nieuwe werkwereld, waarin hybride werken en remote werk steeds meer de norm worden. Deze verschuiving heeft ingrijpende gevolgen voor zowel werkgevers als werknemers, ongeacht of ze zich in een startersfunctie, een vaste baan, of een bijbaan bevinden.

Wat is hybride werken?

Hybride werken combineert het beste van twee werelden: werken op kantoor en werken op afstand. Het biedt medewerkers de flexibiliteit om een deel van hun werktijd thuis of elders door te brengen, terwijl ze op andere momenten naar kantoor komen voor vergaderingen, samenwerking of andere activiteiten die persoonlijke interactie vereisen. Deze werkvorm wordt steeds populairder omdat het werknemers de vrijheid geeft om hun werk-privébalans beter te beheren, wat hun tevredenheid en productiviteit ten goede komt.

Remote werk, de volgende stap in flexibiliteit

Remote werk, of werken op afstand, betekent dat medewerkers volledig buiten het kantoor werken, vaak vanuit huis of zelfs vanaf andere locaties, zoals een koffiezaak of coworking space. Voor veel werknemers is dit een aantrekkelijke optie omdat het lange woon-werkverkeer elimineert en hen in staat stelt hun werk in een omgeving naar keuze te doen. Dit is vooral populair bij mensen met een bijbaan die flexibiliteit in hun werkschema nodig hebben, of bij starters die hun eerste baan combineren met andere verplichtingen.

De voordelen van hybride en remote werk voor werkgevers

Werkgevers die hybride en remote werk omarmen, kunnen profiteren van een breed scala aan voordelen. Ten eerste kunnen ze talenten aantrekken uit een veel groter geografisch gebied, aangezien werknemers niet langer in de buurt van het kantoor hoeven te wonen. Dit is vooral nuttig voor bedrijven die op zoek zijn naar specialistische vaardigheden of die moeite hebben om gekwalificeerde kandidaten te vinden in hun directe omgeving.

Daarnaast kunnen bedrijven kosten besparen door minder kantoorruimte te gebruiken. Minder medewerkers op kantoor betekent dat er minder werkplekken en faciliteiten nodig zijn, wat kan leiden tot aanzienlijke besparingen op huur, nutsvoorzieningen en andere kantoor gerelateerde uitgaven.

Ten slotte blijkt uit verschillende onderzoeken dat medewerkers die de mogelijkheid hebben om hun werk flexibel in te delen, vaak gelukkiger en productiever zijn. Dit kan resulteren in hogere betrokkenheid en lagere verloopcijfers, wat op de lange termijn gunstig is voor het bedrijf.

Uitdagingen en overwegingen

Hoewel hybride en remote werk veel voordelen bieden, zijn er ook uitdagingen die werkgevers moeten aanpakken. Een van de grootste zorgen is het behouden van de teamdynamiek en de bedrijfscultuur wanneer medewerkers op verschillende locaties werken. Het is belangrijk om regelmatig contact te houden en technologieën te gebruiken die samenwerking en communicatie ondersteunen, zoals videoconferenties, instant messaging en projectmanagementtools.

Daarnaast moeten werkgevers ervoor zorgen dat alle medewerkers, ongeacht waar ze werken, toegang hebben tot dezelfde middelen en ondersteuning. Dit kan betekenen dat er extra investeringen nodig zijn in IT-infrastructuur, zoals veilige VPN-verbindingen, en in het aanbieden van ergonomische werkplekken thuis.

Voor starters in hun eerste baan kan het werken op afstand ook een uitdaging zijn omdat ze mogelijk minder directe begeleiding en scholing krijgen. Werkgevers kunnen dit opvangen door een robuust onboarding-programma aan te bieden en regelmatige check-ins te plannen om ervoor te zorgen dat nieuwe medewerkers goed ondersteund worden.

De toekomst is flexibel

De toekomst van werk is onmiskenbaar flexibel, met hybride en remote werk als de nieuwe norm. Werkgevers die deze veranderingen omarmen, zullen in staat zijn om een diverse en betrokken groep medewerkers aan te trekken en te behouden, of ze nu in een startersfunctie zitten, een vaste baan hebben, of een bijbaan combineren met andere verplichtingen. Door aandacht te besteden aan zowel de voordelen als de uitdagingen, kunnen bedrijven profiteren van deze nieuwe manier van werken en een werkomgeving creëren die klaar is voor de toekomst.

Geplaatst door Kimberley Thomas & opgeslagen onder Arbeidsmarkt, stage, Tips, Werkvloer.

Vandaag de dag worden er veel soorten traineeships aangeboden. Maar wat is een traineeship en welke soorten traineeships zijn er dan? Wat zijn de mogelijkheden als je een traineeship wilt volgen? Wat zijn de voordelen van een traineeship? Laten we bij het begin beginnen.

Gratis stockfoto met analyst, baan, baas

Wat is een traineeship precies?

Een traineeship wordt door iedereen anders getypeerd. In principe kun je het zien als een startersfunctie, waarbij werken en leren centraal staat. Je krijgt dus een bepaalde functie bij je werkgever waarbij je opgeleid wordt tot specialist. Dit kan enkele maanden duren, maar ook een aantal jaar.

Welke soorten traineeships zijn er?

Traineeships kun je eigenlijk onderverdelen in drie soorten. Je kunt kiezen voor een management, specialist of overheid traineeship. Een management traineeship draait het met name om je persoonlijke ontwikkeling en het ontwikkelen van strategieën. Je kunt denken aan een traineeship tot manager. Daarnaast kun je kiezen voor een specialistisch traineeship, bijvoorbeeld in finance of IT. Een voorbeeld hiervan is een data analytics traineeship. Verder kun je kiezen voor een overheid traineeship, zoals een traineeship gemeente.

Wat zijn de voordelen van een traineeship?

Waarom zou je als startende werknemer kiezen voor een traineeship? Er kleven diverse voordelen aan. We zetten ze hieronder voor je op een rij.

1. De begeleiding bij een traineeship is optimaal.

Als je een baan krijgt, word je vaak zomaar in het diepe geworpen. Je moet veel zelf uitzoeken. Bij een traineeship krijg je een persoonlijke begeleider of coach. Die kan je helpen bij moeilijke zaken waar je tegenaan loopt.

2. Je krijgt de kans om te leren en te werken tegelijk.

Een opleiding is vaak heel theoretisch. Bij een traineeship breng je theorie meteen in praktijk, waardoor je je gemakkelijker aanpast aan de baan. De kennis die meteen toegepast wordt, onthoud je ook beter, dus dat is een win-win.

3. Je leert een organisatie van binnenuit kennen.

Wanneer je alles maar vanaf de zijlijn ziet, krijg je niet altijd een goed beeld van de organisatie waar je voor wil werken. Tijdens een traineeship maak je van dichtbij kennis met de organisatie en kun je vaak zelfs al op diverse afdelingen werken. Zo leer je het klappen van de zweep kennen, maar ook de organisatie en interne structuur.

4. Je krijgt er een vergoeding voor.

Waar je bij een stage vaak niet betaald krijgt, omdat daar te weinig budget voor is, is dat bij een traineeship anders. Je krijgt gewoon een vergoeding voor het werk dat jij doet. Doorgaans krijg je een goed starterssalaris en wordt je opleiding vergoed.

5. Je werkt aan je persoonlijke ontwikkeling.

Het is niet alleen belangrijk om kennis te vergaren over het werk en alles wat daarmee te maken heeft. Het is ook belangrijk om jezelf te ontwikkelen. Tijdens een traineeship krijg je daar volop de kans toe. Zo kom je te weten waar je goed in bent en waar nog veel leerpunten voor je liggen. Fijn, want op die manier kun je jezelf nog verder ontwikkelen. Zo weet jij waar je valkuilen liggen wanneer je aan het echte werk begint.

Geplaatst door Kimberley Thomas & opgeslagen onder Arbeidsmarkt, Werkvloer, Werving & recruitment.

Voordat we meteen induiken op een carrière bij Marktlink is het goed om te beginnen met een introductie. Bij Marktlink vinden zij het belangrijk dat de mensen centraal staan. Iedereen die hier komt werken maakt van dag één deel uit van een inspirerende en gedreven omgeving. Daarnaast hangt er ook een familiegevoel waardoor nieuwe collega’s zich snel op hun plek voelen. Als team gaat u voor succes en elk individu levert hierin een belangrijke bijdrage. Dit wordt bereikt door goed samen te werken, zowel intern als met opdrachtgevers. Bij Marktlink werken noemen zij dan ook een way of life. 

Wie is Marktlink?

Het bedrijf Marktlink is een onafhankelijk advieskantoor die ondernemers bemiddeld bij:

Hiervoor beschikt Marktlink de benodigde specialisme om een volledig traject op een deskundige en professionele wijze te kunnen verzorgen. Het bedrijf bemiddeld ongeveer 80 transacties op jaarbasis en legt de focus op het segment midden- en kleinbedrijven in alle sectoren. Het bedrijf is opgericht in 1996 en is inmiddels een van de grootste onafhankelijke advieskantoren op deze markt. Daarnaast is Marktlink gevestigd in zeven verschillende steden, namelijk:

  • Amsterdam
  • Deventer
  • Drachten
  • Gouda
  • ‘s-Hertogenbosch

Naast de Nederlandse steden is het bedrijf ook internationaal actief. Zo bevindt Marktlink zich in Antwerpen (België) en Düsseldorf (Duitsland). 

Betrokkenheid en ontwikkeling

Eerder werd al benoemd dat de mensen centraal staan bij Marktlink.Dit is dan ook een van de redenen dat zij het belangrijk vinden dat de medewerkers zich betrokken voelen bij het bedrijf, maar ook haar klanten. Marktlink streeft naar een werkomgeving waar medewerkers hun passie kunnen inzetten, maar dit ook delen met collega’s. De medewerkers willen altijd de beste prestatie neerzetten. Dit is niet alleen voor de klant, maar ook voor zichzelf. Om dit te realiseren investeert Marktlink in persoonlijke ontwikkeling.

Wordt u al enthousiast? Dan kunt u zich waarschijnlijk ook vinden in de kernwaarden van Marktlink:

  • Entrepreneurial mindset
  • Today, tomorrow, toghether 
  • No mountain too high
  • There is always a way 

Hieruit kan geconcludeerd worden dat team power erg belangrijk is, maar ook het denk in oplossingen. Door als een team successen te behalen kunnen die ook samen gevierd worden. 

De stappen naar een nieuwe carrière

Heeft u interesse in een baan bij Marktlink? Neem dan een kijkje bij de vacatures. Heeft u een passende functie gevonden? Stuur dan uw sollicitatie op en het bedrijf neemt contact met u op. Vervolgens kan er een gesprek worden gepland telefonisch of tijdens een (online) kop koffie. Succes bij het vinden van de volgende stap in uw carrière. 

Geplaatst door Dennis Kalmeijer & opgeslagen onder Ontwikkelingen uitzendbranche, Tips, Werkvloer.

job crafting

Het is erg belangrijk dat u met plezier naar uw werk gaat en dat uw fulltimers en parttimers het naar hun zin hebben. Dit gebeurt natuurlijk het beste als jij de taken mag doen die je zelf het leukste vindt en het beste kan doen. Als dit het geval is noem je dat job crafting. Dit is niet iets wat je zomaar doet, want het vraagt heel veel onderzoek en testen.

Zorgen dat u het werkt leuk vind is niet het enige doel van job crafting. Job crafting zorgt er ook voor dat uw functie beter vormgeeft en uw taken beter aansluiten bij uw behoeftes en wensen.

Vitaler

Medewerkers die zelf job craften blijken uit onderzoek veel minder vitaler dan medewerkers die niet job craften. Bovendien leveren ze veel meer kwaliteit en wordt hun toegevoegde waarde in het bedrijf veel duidelijker. Leidinggevenden hebben hier ook een belangrijke rol in. Leidinggevenden die medewerkers stimuleren in hun persoonlijke ontwikkeling komen er beter uit. De medewerkers krijgen dan zelfregie, waardoor ze minder vitaal zijn.

Zelf job craften? Onderneem de volgende stappen

Als je zelf graag wilt job craften moet je verschillende stappen nemen. Het is namelijk van groot belang dat je alles voor jezelf op een rij heb staan en dat je jezelf goed kent. De vijf stappen staan hieronder uitgewerkt:

  1. Maak een top 10 van de taken die je nu doet.
  2. Op nummer 1 staat de taak waar je het meeste tijd in moet stoppen en uitgelegd waarom.
  3. Geef per taak aan of je tijdbesteding het afgelopen jaar is toegenomen, afgenomen, gelijk gebleven is of misschien wel nieuw is.
  4. Ga per taak na of je deze taak graag, niet graag, soms wel, soms niet met plezier doet. Ook hier is het belangrijk dat je goed uitlegt waarom iets is.
  5. De laatste stap is: ga een gesprek aan met je leidinggevende of een coach. Samen met hem of haar kunt u alles onderzoeken en kijken naar de beste oplossing.

Drie manieren van job crafting

Er zijn drie verschillende manieren om gebruik te maken van job crafting. U kunt namelijk samenwerkingen met uw collega’s en klanten veranderen, uw eigen taken aanpassen en anders leren kijken naar bepaalde taken.

Taakcrafting:

Dit is het aanpassen van taken. Schrap de taken die u niet leuk of lastig vindt en maak het werken een stuk plezieriger. Dit kan natuurlijk alleen als er mensen zijn die het wel leuk vinden en kunnen overnemen. U kunt niet zomaar bepaalde taken stopzetten, omdat u het niet leuk vindt. Ook kunt u ervoor kiezen juist extra ‘leuke’ taken erbij te doen. Dat is ook een manier om uw werk een stuk plezieriger te maken. Denk bijvoorbeeld aan een presentatie geven voor een grote zaal of misschien wel puzzelen in je eigen pauzes.

Relationeel craften

Dit betekent ook wel samenwerken. Wie hiervoor kiest, kiest ervoor om meer of juist minder te gaan samenwerken met collega’s en/of klanten. Het kan zijn dat u als werknemer behoefte heeft aan meer contact met de klant of dat het voor de sfeer beter is om iemand te ontlopen. Voor iedereen kan het verschillen, maar beide behoort tot job crafting.

Cognitief craften

Dit wordt ook wel beeldvorming genoemd. Hiermee wordt er anders gekeken naar bepaalde taken. Het gaat namelijk om de waarde en betekenis die je aan je werk geeft. Het helpt vaak om terug te gaan naar de kern van de functie of om die kern weer opnieuw te zoeken. Als u daar meer aandacht aan besteed, leidt dat meestal tot leuker werk.

Bent u toevallig nog op zoek naar leuke en enthousiaste medewerkers? Kijk dan op onze website en schrijf je gratis in!

Geplaatst door Dennis Kalmeijer & opgeslagen onder Arbeidsmarkt, Tips.

werken in de trein

Elk jaar ervaart 17% van de beroepsbevolking een burn-out. De grootste groep bestaat uit fulltimers, maar er zitten ook een hoop parttimers en zelfs uitzendkrachten bij. Bij elkaar is dat natuurlijk een grote groep van de beroepsbevolking en dat moet echt veranderen. Ondanks dat het een groot probleem is dat deze mensen niet kunnen werken is het een nog groter probleem voor deze mensen om terug te komen in de maatschappij. Wij hebben daarom een aantal tips voor deze mensen opgezocht waar ze op moeten letten als ze terug komen in de maatschappij.

5 tips voor mensen na een burn-out

Doe één ding tegelijk

Als u aan het herstellen bent van een burn-out is het belangrijk dat u maar één ding tegelijk doet. U kunt erg gevoelig zijn voor prikkels en daarom is het van belang dat u deze zo veel mogelijk vermijdt. Doe alles stap voor stap! Begin bijvoorbeeld met je (waarschijnlijk) goed gevulde mailbox, zodat je met een schone lei kunt beginnen. Door te beginnen met één taak kom je weer rustig in de maatschappij en krijg je steeds meer vertrouwen. Zo kan je uiteindelijk steeds meer gaan doen.

Geef je grenzen aan

Een burn-out betekent dat u al een lange tijd te veel taken op u heeft genomen. Meer dan u eigenlijk aan kon. Doordat je nu weet wat de signalen zijn van een burn-out is het makkelijker om uw grenzen aan te geven. Negeer deze signalen nu dan niet nog een keer, want anders begint u weer van begin af aan. Luister goed naar uw lichaam en geef het aan als het te veel wordt. Nee is ook een antwoord!

Nieuwe hobby’s

Vaak dachten mensen met een burn-out dat werken het belangrijkste was, maar komen ze er daarna achter dat er wel meer dingen in het leven zijn die leuk en belangrijk zijn. Het is verstandig en rustgevend om een nieuwe hobby te zoeken, zodat u zich af en toe lekker kunt afzonderen van het werken. Misschien is yoga, schilderen of koken iets voor u?

Goed ritme

Stap niet gelijk in het ritme terug waar u in zat. Het lichaam van mensen met een burn-out heeft een harde klap gehad en moet geleidelijk wennen aan intensieve handelingen. Een goed ritme is dan van belang en kan je steeds geleidelijker opbouwen. Voor iedereen is dit ritme anders en daarom raden wij u aan om te overleggen met uw (huis)arts wat het beste voor u is.

Verder kijken

Verder kijken naar een andere baan is de laatste tip die wij hebben voor de mensen die last hebben of gehad hebben van een burn-out. Dit is misschien voor vele een grote stap, maar kan heel rustgevend zijn. Als u besluit ergens anders te gaan werken, kunt u met een schone lei beginnen en de burn-out ‘achter’ u laten.

U kunt ook beslissen om eerst terug te gaan naar uw oude baan en te kijken hoe het daar verloopt. Als u merkt dat het niet fijn voelt en u liever iets anders doet, kunt u altijd nog besluiten om voor andere functies of banen te solliciteren.

Heeft u last gehad van een burn-out of heeft u personeel die niet meer kan werken door een burn-out? Neem een kijkje op onze website en meld je gratis aan!

Geplaatst door Dennis Kalmeijer & opgeslagen onder Ontwikkelingen uitzendbranche, Tips, Werkvloer.

mensen pesten elkaar

Pesten op de werkvloer komt vaker voor dan u denkt. Elk jaar zijn er ongeveer een half miljoen vaste krachten of oproepkrachten slachtoffers van pesterijen. Vaak zijn het kleine incidenten, maar sommige werknemers worden structureel gepest. Pesterij op de werkvloer is alles behalve bevorderend voor de werksfeer, en ook niet voor de productiviteit van de organisatie. Behoud daarom als leidinggevende de sfeer en voorkom pesterijen. Benieuwd hoe je dit aanpakt?

Neem pesten serieus

Dit is de grootste factor van pesten op de werkvloer. Wanneer een medewerker aangeeft dat hij of zij niet goed kan samenwerken met collega’s, en dat er dingen zijn opgevallen of voorgevallen, neem dit dan serieus. Het kan iets kleins zijn, maar als je hier op tijd ingrijpt voorkom je dat een opmerking uitloopt van kwaad tot erger.

Stel een vertrouwenspersoon aan

Als baas of werkgever ben jij niet per definitie de persoon die opstootjes en pesterijen op moet lossen. Mogelijk is er iemand anders in de organisatie die goed kan luisteren, en die als vertrouwenspersoon kan worden aangesteld. Zo’n vertrouwenspersoon is heel belangrijk voor het slachtoffer, omdat hij of zij zo wel het verhaal aan iemand kwijt kan. Als hij of zij geen vertrouwen heeft en het niet durft te zeggen, kan het uitlopen tot een ernstige zaak.

Ken de risicofactoren

In een aantal situaties is de kans op pesterijen het grootst. In een bedrijf met een hiërarchische bedrijfsstructuur bestaat de kans dat medewerkers zich beter voelen dan anderen wanneer ze hoger in de hiërarchie zitten. Dit kunnen zij uiten naar de andere medewerkers wat kan zorgen voor spanning op de werkvloer. Daarnaast gebeurt het ook regelmatig dat tijdelijke medewerkers of uitzendkrachten eerder de dupe zijn van pesterijen. Zij behoren niet tot het vaste personeel en het kan zijn dat er daardoor eerder grapjes met hen uit worden gehaald.

Neem de leiding

Als werkgever is het belangrijk dat jij het goede voorbeeld geeft en iedereen gelijk stelt. Jij neemt de leiding in hoe het er op de werkvloer aan toegaat. Wanneer jij iedereen als gelijke behandelt, zullen jullie medewerkers dit hoogstwaarschijnlijk ook doen. Buiten dat is het verstandig om te laten merken wat de normen en waarden binnen uw bedrijf zijn. Als er van tevoren duidelijkheid over is, kan niemand achteraf zeggen dat hij of zij onschuldig is!

Pesten op de werkvloer kan met bovenstaande punten al snel opgelost worden of nog beter, voorkomen worden. Zonder pesterijen zal het personeel samen beter functioneren en betere resultaten behalen.

Gaat het bij u in het bedrijf heel goed en bent u op zoek naar nieuwe medewerkers? Kijk snel op onze website en schrijf je gratis in!

Geplaatst door Dennis Kalmeijer & opgeslagen onder Arbeidsmarkt, Tips.

weinig budget voor belonen werknemers

Als werkgever is het heel handig maar vooral fijn om uw vaste personeel of oproepkrachten te belonen na goed werk. De makkelijkste en meest voor de hand liggende beloning is een bonus in de vorm van geld. Met een kleiner budget is een dergelijke bonus heel vaak niet haalbaar. Toch zijn er meer opties voor werkgevers om hun werknemers een goede beloning te geven.

Secundaire arbeidsvoorwaarden

Het kan dat een medewerker een goed resultaat heeft behaald of een belangrijke klant heeft binnen gehaald. Hiervoor kunnen dan de secundaire arbeidsvoorwaarden verbeterd worden. Denk bijvoorbeeld aan het geven van een (zakelijke) mobiele telefoon, een extra vrije dag of een bedrijfsfiets. Dit zal voor werknemers heel fijn zijn, omdat dit een goede vorm van waardering is en ze er ook nog eens iets aan hebben!

Promotie

Een andere vorm van belonen is promotie geven. Bij een promotie speelt niet alleen een loonsverhoging een rol, maar ook de titel van de nieuwe functie. Wanneer er weinig budget beschikbaar is voor een loonsverhoging, kan een medewerker ook een nieuwe functie krijgen. Een voorbeeld is om iemand van manager naar senior manager te promoten.

Vouchers

Sommige bedrijven werken met targets. Dan zal het medewerkers stimuleren om de target te behalen wanneer hier een incentive aan verbonden is. In plaats van een geldbonus kan ook een bonus gegeven worden in de vorm van dinerbonnen of vouchers voor een leuk uitje. Het gaat bij een beloning niet altijd om hoe groot deze is, maar het gebaar en de blijk van waardering. Daarom kan een voucher van €50,- net zoveel betekenen als een geldbonus.

Vast contract

Tegenwoordig is het niet meer vanzelfsprekend om een medewerker snel een vast contract te geven. Bedrijven zijn onzeker over hoe de zaken in de toekomst zullen gaan en zijn daarom niet snel geneigd om medewerkers een vast contract te geven. Wanneer een medewerker dan toch een vast contract krijgt, betekent dit dat de werkgever vertrouwen heeft in deze persoon.

Zeker bij bedrijven waar veel doorloop is, zoals bij een uitzendbureau of een bedrijf gericht op sales, kan het helpen om werknemers te belonen om ze aan de organisatie te binden. Als een bedrijf een klein budget heeft, zijn er toch mogelijkheden om medewerkers te belonen en aan het bedrijf te binden.

Bent u als werkgever nou nog op zoek naar werknemers? Neem dan snel een kijkje op onze website en meld je aan!

Geplaatst door Dennis Kalmeijer & opgeslagen onder Onderzoeken, Ontwikkelingen uitzendbranche, Processen, Tips.

Iedereen die in dienst is van een bedrijf werkt onder een contract. Of je nou een fulltimer of oproepkracht bent, iedereen heeft een contract moeten tekenen. Als jij op het punt staat om een vast contract te tekenen is het verstandig om alles goed uit te zoeken. Een vast contract is namelijk een arbeidsovereenkomst voor onbepaalde tijd. Wij hebben daarom voor u alle regels rondom een vast contract opgezocht en hieronder benoemd.

een vast contract tekenen

Wanneer verplicht vast contract aanbieden?

Als werkgever mag je maximaal drie aansluitende contracten aanbieden in maximaal drie jaar. Als u als werkgever dan op het punt staat om een vierde contract aan te bieden, moet dat een vast contract zijn. Eigenlijk maakt het niet heel veel uit wat er in het contract staat als het maar voor een onbepaalde periode is.

De risico’s voor werkgevers van een vast contract

Een vast contract brengt natuurlijk ook risico’s met zich mee. Zo kunnen werknemers niet zomaar ontslagen worden. Als u als werkgever toch besluit uw werknemer te ontslaan, moet er van te voren een heel zorgvuldig ontslagdossier zijn opgebouwd met een verbetertraject.

Wanneer je een werknemer een vast contract aanbied, moet je vrij zeker weten dat het een goede werknemer is. Vaak wordt er van te voren een strenge sollicitatieprocedure gehouden. Deze procedure kost veel geld, maar brengt daarna wel eventuele zekerheid.

Een andere risico wat een vast contract met zich meebrengt, is ziekteverzuim. Als een werknemer ziek wordt, kan dit veel geld kosten voor het bedrijf. De werkgever is namelijk verplicht het salaris wel uit te betalen, mits de werknemer wel degelijk ziek is en niet kan werken.

Vast contract opstellen, waar moet je op letten?

Elk vast contract verschilt heel erg op het gebied van inhoud, maar er zijn wel een aantal vaste onderwerpen die er in terug moeten komen. Het gaat dan onder andere om de proeftijd, concurrentiebeding of geheimhoudingsbeding, studiekostenbeding en verbod op nevenwerkzaamheden.

Proeftijd:

De proeftijd lijkt misschien vanzelfsprekend, maar moet toch echt schriftelijk worden vastgelegd. Deze proeftijd geeft de werknemer en u als werkgever de ruimte om aan elkaar te wennen en om te kijken of het een goede match is. Zodra de proeftijd is afgelopen, is de werknemer in vaste dienst.

Concurrentiebeding of geheimhoudingsbeding:

De concurrentiebeding of geheimhoudingsbeding is eigenlijk alleen van toepassing als er grote bedrijfsgeheimen zijn of andere gevoelige informatie voor de concurrenten. Met de concurrentiebeding of geheimhoudingsbeding willen werkgevers voorkomen dat concurrenten aan gevoelige informatie komen. Als de werknemer toch besloten heeft om het te vertellen, kan dit leiden tot een rechtszaak en een hoge schadeboete voor de werknemer.

Studiekostenbeding:

Vaak staan er ook voorwaarden voor een studiekostenbeding in een vast contract. Als dat het geval is moeten daar de volgende dingen genoemd zijn: de periode waarin de werkgever profijt zal hebben van de opleiding, dat de werknemer alle kosten moet betalen wanneer hij of zij ontslag neemt tijdens of net na de opleiding en welk bedrag de werknemer moet terugbetalen bij een ontslag nadat de studie al is afgerond. Bij het laatste punt is het mogelijk om alles geleidelijk af te betalen.

Nevenwerkzaamheid:

Een beding van nevenwerkzaamheid bevat afspraken tussen de werknemer en de werkgever over welke nevenwerkzaamheid ze wel en niet mogen doen. Nevenwerkzaamheid houdt in dat werknemers werkzaamheden verrichten naast de werkzaamheden bij de werkgever zelf. In Nederland hebben wij namelijk de vrijheid van arbeidskeuze, echter dit niet ten koste gaat voor de werkgever. Daarom is er bij sommige vaste contracten een verbod van nevenwerkzaamheid toegepast, zodat de werkgever zeker weet dat ze geen problemen kunnen krijgen.

Een vast contract beëindigen

Een vast contract kan beëindigd worden als de werknemer ontslag neemt of wanneer de werkgever het contract beëindigd. Vaak wordt een vast contract stopgezet met wederzijdse goedkeuring. Bij het beëindigen van een vast contract is het belangrijk dat de werknemer zich houdt aan de wettelijke regels rondom ontslag houdt. Ontslag tijdens proefperiode, ontslag op staande voet, ontslag via het UWV en ontslag met wederzijdse goedkeuring zijn de vier verschillende mogelijkheden om het contract te beëindigen.

Als werknemer moet je ook rekening houden met het opzegtermijn. Dit verschilt en hangt af van de duur van het dienstverband. Als u tussen de 0 en 5 jaar in dienstverband bent, heeft u maar 1 maand opzegtermijn. Als u langer dan 15 jaar in dienst bent, is dit 4 maanden. In het geval dat u een langere opzegtermijn wilt, moet u dit bespreken met uw werkgever en verwerken in het contract.

Bent u opzoek naar vast personeel? Kijk dan snel op XL Studenten Uitzendbureau en neem contact met ons op!

Geplaatst door Dennis Kalmeijer & opgeslagen onder Onderzoeken, Ontwikkelingen uitzendbranche.

meer thuiswerken

Iedereen zit al meer dan en jaar in een pandemie. Begin vorig jaar kwam Covid-19 ons land binnen en heeft sindsdien ons hele leven op zijn kop gezet. Er moesten noodgedwongen veel veranderingen in ons dagelijks leven worden aangebracht. Een van deze drastische veranderingen was het grotendeels tot helemaal thuiswerken. Voor veel mensen uit ons land was het lastig om opeens zoveel of meer dan normaal thuis te werken. Natuurlijk is het voor mensen die fulltime werken anders dan voor oproepkrachten. Zij werken namelijk niet 40 uur in de week, waardoor de verandering in hun dagelijks leven minder groot was.

De laatste tijd komen er steeds meer geruchten uit Den Haag dat het einde van de pandemie in zicht is. Dat is natuurlijk geweldig nieuws, maar wat voor invloed gaat dit hebben op het thuiswerken? Het afgelopen jaar is het thuiswerken, namelijk erg populair geworden. Veel mensen willen daarom ook na de pandemie graag meer thuiswerken dan daarvoor, maar waarom?

Productiever

Een van de redenen is het combineren van werk en zorg. Veel mensen hebben aangegeven zich veel productiever te voelen dan normaal. Dit dachten veel mensen voor de coronacrisis ook al, maar toen waren werkgevers vooral bang dat het niet zo is. Tegenwoordig zien zij dat het zeker wel zo kan zijn. Als thuiswerkers nu pauze houden, kunnen ze nu ondertussen de was opvouwen of de vaatwasser leeghalen. Hierdoor houden ze s ’avonds ook nog eens meer vrije tijd over. Daarom heeft een meerderheid van de thuiswerkers aangegeven thuis efficiënter te kunnen werken en dit wil doortrekken na de coronacrisis.

Ziekteverzuim

Een andere reden lijkt op de bovengenoemde, maar heeft meer te maken met de fysieke toestand van sommige mensen. Het komt vaak voor dat mensen vanwege hun fysieke toestand niet kunnen werken. Denk hier bijvoorbeeld aan iemand die zijn of haar been breekt of iemand die te maken heeft met een langdurige ziekte. Voor deze mensen is het lastig om naar zijn of haar werk te gaan, maar zijn wel in staat om thuis te werken. Voor hun maar ook voor het bedrijf is het beter als ze aan het werk gaan en kunnen. Daarom is het voor hun van belang dat er na de coronacrisis ook beter en meer kunnen thuiswerken.

Kortom, er moet nog wel het een en ander verbetert en besproken worden, maar het merendeel van de thuiswerkers wil graag na de pandemie meer thuiswerken. De verwachting is dus ook dat dat gaat gebeuren!

Bent u een ambitieuze werkgever en bent u toevallig op zoek naar een leuke werknemers? Kijk dan snel op onze website en schrijf je gratis in!