Geplaatst door Kimberley Thomas & opgeslagen onder Ontwikkelingen uitzendbranche.

gratis Duidelijke Gloeilamp Plantenbak Op Grijze Rots Stockfoto
  1. Gebruik zo veel mogelijk natuurlijk licht

    Gooi de gordijnen open en laat het licht naar binnen. Door meer natuurlijk licht binnen te laten ben je niet alleen milliebewust bezig, maar bespaar je ook op de energierekening. Daarnaast is daglicht ook beter voor je gezondheid dan kunstmatig licht. Het geeft je meer energie en helpt ook om een winterdip te voorkomen.

2. Videobellen in plaats van persoonlijke meetings

Videogesprekken is niet alleen coronaproof en makkelijker in te plannen het is ook beter voor het milieu. Door meer te videobellen hoeft er minder gereisd te worden en is de uitstoot dus ook minder. Uiteraard heeft videobellen ook zo zijn nadelen en is het niet altijd inzetbaar. Toch is het geen slecht idee om videogesprekken gebruikelijker te maken binnen uw bedrijf. 

3. Minder printen meer digitaal

Een printer op uw werkplek heeft een grote impact op uw ecologische voetafdruk. Een printer verbruikt namelijk veel papier en inktcartridges. De productie hiervan heeft een grote impact op het milieu. Kies er daarom voor om uw documenten zoveel mogelijk digitaal te houden. Het is niet voor niets dat er vaak gezegd wordt dat de uitvinding van de usb stick één van de beste was voor de strijd tegen milieuvervuiling. 

4. Let goed op sluipverbruik

Door niet goed op te letten kan er al gauw veel verbruikt worden op een werkplek. Veel apparaten zoals monitoren, lampen en computers kunnen al best wat energie verbruiken als ze op stand-by staan. Daarnaast kan het ook veel voorkomen dat er lampen of schermen aan staan op plekken waar niemand aan het werk is. Door beter op te letten op energieverbruik op de werkplek kan u veel geld besparen en ook het milieuvriendelijker zijn.

5. Refurbished kantoorbenodigdheden

Vaak kopen werkgevers dure kantoorbenodigdheden in zonder te beseffen dat er veel goedkopere en duurzamere opties zijn. Zo is het ook mogelijk om refurbished stoelen en bureaus te kopen. Deze producten kunnen net zo goed zijn als nieuwe versies, maar een stuk goedkoper. Daarnaast voorkom je ook dat er een functioneel product weggegooid wordt. 

Geplaatst door Kimberley Thomas & opgeslagen onder Ontwikkelingen uitzendbranche.

Gratis stockfoto met afspraak, bedrijf, brainstormen Stockfoto

Het salaris is lager bij een uitzendbureau

Veel mensen geloven dat werken via een uitzendbureau een lager salaris oplevert. Hier is gelukkig niets van waar. Een uitzendbureau houdt nooit geld in op jouw salaris. Het geld dat je verdient is precies waar je recht op hebt. Voor het salaris maakt het dus niet uit of je via een uitzendbureau of direct bij een bedrijf solliciteert. 

Een vast contract krijgen via een uitzendbureau is onmogelijk

Bij een uitzendbureau zijn er veel mogelijkheden. Uitzendkrachten kunnen werk vinden van één of een paar dagen bij een evenement, maar ook werk wat voor langer termijn. Er zijn dus genoeg opties. Een vast contract is dus ook goed mogelijk.

De service van een uitzendbureau kost geld 

Bij Xl Studenten Uitzendbureau worden geen kosten in rekening gebracht voor onze service. Een uitzendbureau helpt werkzoekende aan een baan zonder dat ze daar enig geld voor vragen. 

Uitzendbureaus zijn alleen voor studenten

Hoewel Xl Studenten Uitzendbureau zich voornamelijk focust op het werven van studenten zijn er genoeg uitzendbureaus die zich focussen op andere doelgroepen. Xl beveiliging focust zich bijvoorbeeld volledig op het werven van beveiligers. De mogelijkheden voor uitzendwerk zijn dus eindeloos.

Geplaatst door Kimberley Thomas & opgeslagen onder Ontwikkelingen uitzendbranche.

gratis Groep O O Mensen Die Een Vergadering Hebben Stockfoto

Werknemers zijn tegenwoordig steeds sneller bereid om te wisselen van baan als ze merken dat het gras ergens anders groener is. Eén van de voornaamste redenen voor het wisselen van een hoop werknemers is omdat ze binnen hun huidige werkplek geen doorgroeimogelijkheden hebben. Dit waar u als werkgever het verschil kan maken door het door ontwikkelen van uw werknemers juist te stimuleren. Werknemers met doelen en doorgroeimogelijkheden zijn productiever en eerder tevreden met hun baan. Dit heeft niet alleen maar voordelen voor uw werknemers, maar ook voor u als werkgever. Dit zorgt er namelijk voor dat uw beste werknemers bij het bedrijf blijven en dat ze nieuwe skills ontwikkelen die een positief effect kunnen hebben op uw werkomgeving. In deze blog leest u hoe u het beste uw werknemers kan stimuleren om verder te ontwikkelen.

Laat werknemers vrij on hun eigen talenten te ontdekken

Het is essentieel om werknemers de ruimte te bieden om zich verder te ontwikkelen. Het is uiteraard belangrijk om bepaalde taken te geven aan uw werknemers. Het kan daarnaast ook behulpzaam zijn om werknemers tijd te geven om zich in andere aspecten van werken binnen het bedrijf te verdiepen. Zorg dat u openstaat voor enige feedback en laat werknemers weten dat hun inbreng gewaardeerd wordt door de top van het bedrijf. Veel bedrijven hebben een groot aantal creatieve werknemers die door hun dagelijkse werkzaamheden geen mogelijkheid hebben om hun eigen kennis en vaardigheden toe te kunnen passen op het bedrijf. Hierdoor wordt een hoop potentieel niet benut. 

Biedt mogelijkheden aan

De werkomgeving die u creëert is ook een essentieel voor hoe vrij werknemers zich voelen om door te ontwikkelen. Het is belangrijk om te onthouden dat de ontwikkeling van werknemers ook heel nuttig is voor uw bedrijf en niet alleen voor de werknemer zelf. De tijd van de hokjes van de jaren 90 zijn inmiddels over en tegenwoordig is er vraag naar een meer dynamische werkomgeving waar werknemers gestimuleerd worden om zich te blijven ontwikkelen. Doelen stellen kan ook enorm stimulerend zijn bij de ontwikkeling van individuele werknemers. Als er werknemers elke dag hetzelfde doen kan dit ervoor zorgen dat ze stagneren en niet verder ontwikkelen. Daarom is het essentieel dat u cursussen en aanbiedt om werknemers te blijven stimuleren in hun ontwikkeling. 

Geef feedback

Het is ook belangrijk dat u feedback blijft geven aan uw werknemers. Dit geeft namelijk aan dat u betrokken bent en uw werknemers wil begeleiden bij hun ontwikkeling. Het geven kan positieve coaching kan een medewerker de juiste richting in sturen en helpen om te reflecteren op hun voortgang. 

 

Zorg dat u betrokken bent bij de ontwikkeling van uw werknemers

Toon aan dat de ontwikkeling van uw medewerkers belangrijk is voor u door regelmatig contact te houden en te peilen bij uw werknemers hoe het ervoor staat met hun voortgang. Dit heeft een aanmoedigend effect en toont aan dat u de ontwikkeling van uw werknemers belangrijk vindt. 

Geplaatst door Kimberley Thomas & opgeslagen onder Ontwikkelingen uitzendbranche.

Gratis stockfoto met copyruimte, eerste hulp, geneeskunde Stockfoto

Hoeveel preventie en veiligheid middelen u ook inzet binnen uw organisatie het kan altijd voorkomen dat er toch een ongeval gebeurt waarop uw medewerkers zullen moeten reageren. Het is daarom essentieel dat er genoeg eerstehulpverleners aanwezig zijn op een enkel moment om adequaat te reageren op een noodsituatie. Als werkgever bent u verplicht om eerste hulp te garanderen aan alle betrokkenen binnen uw organisatie. 

Het is belangrijk dat u van tevoren een risicoanalyse maakt voor uw specifieke organisatie. De risico’s binnen een bouwbedrijf zijn heel anders dan degene bij een advocatenkantoor. In sommige gevallen zullen dus meer voorzorgsmaatregelen en trainingen nodig zijn. Het is daarnaast ook belangrijk om de juiste houding te hebben tegenover veiligheid. Veel te veel werkgevers denken dat ongevallen alleen bij anderen gebeuren en dat hun organisatie hier niet het slachtoffer van zal zijn. Al is uw werkomgeving veilig en bestaat uw bedrijf voornamelijk uit jonge en gezonde medewerkers bestaat er toch altijd een kans dat er een ongeval gebeurt. Veel werkgevers erkennen dit risico echter niet. In veel gevallen komt deze houding werkgevers duur te staan. EHBO opgeleide mensen en de mensen om hen heen zijn statistisch gezien minder snel slachtoffer van ongevallen.Ook al is het voor uw specifieke bedrijf niet wettelijk verplicht wordt het toch sterk aanbevolen om in ieder geval een deel van uw personeelsbestand op te leiden tot EHBO’er. EHBO-cursussen verhogen de veiligheid in een organisatie aanzienlijk en helpen medewerkers ook om mensen buiten de organisatie te helpen in het geval van een noodgeval. Als uw organisatie minder dan 20 werknemers heeft dan is het genoeg om alleen als werkgever zelf opgeleid te zijn om hulp te verlenen. Toch wordt ook in dit geval aangeraden om een aantal medewerkers een EHBO-cursus aan te bieden. U kan immers niet altijd aanwezig zijn en het risico voor een ongeval bestaat altijd. Als uw bedrijf bestaat uit meer dan 20 medewerkers moet u verplicht advies inwinnen bij de arbeidsarts en het Comité voor Preventie en Bescherming op het werk. 

Zijn uw medewerkers opgeleid om EHBO uit te voeren? Laat het weten in de reacties.

Geplaatst door Kimberley Thomas & opgeslagen onder Ontwikkelingen uitzendbranche.

gratis Witte Klok Lezen Om 2:12 Stockfoto

Werkgevers krijgen vaak te maken met werknemers die moeite hebben met plannen en timemanagement. Door deze werknemers kan de planning binnen een organisatie verslechteren en de productiviteit omlaaggaan. 

Ontdek wat de oorzaak is 

Dit is de belangrijkste stap van het proces. Als eerste moet u als werkgever uitzoeken wat de bron van het probleem is. Zorg dus dat u in gesprek gaat met uw werknemers en luistert naar wat zij ervaren bij hun werk en eventueel in hun privéleven. Begrijpen wat de oorzaak van het probleem is, is de eerste belangrijke stap tot het verhelpen van het probleem. 

Krijg een duidelijk beeld van het probleem

Slecht timemanagement ligt vaak niet alleen aan de werknemer zelf. Factoren zoals de werkcultuur of onduidelijke afspraken kunnen allemaal bijdragen aan problemen met timemanagement. Het oplossen van het probleem zal dus in veel gevallen niet helemaal opgelost kunnen worden door de werknemers zelf. In de meeste gevallen ligt het grote deel van de schuld aan het functioneren van de werknemer zelf, maar het is toch belangrijk om te kijken naar uw eigen rol in het probleem. Een te hoge werkdruk of een onduidelijke strategie dragen vaak veel bij aan het probleem.

Motiveer uw werknemers

Het is belangrijk dat u duidelijk maakt dat het niet erg is als werknemers om hulp vragen. Er zijn vaak meerdere verantwoordelijkheden bij dit probleem dus het is belangrijk dat u duidelijk maakt aan de werknemer dat hij/zij niet alleen de verantwoordelijkheid draagt voor het probleem. Iedereen heeft er baat bij als er beter met tijd omgegaan wordt binnen het bedrijf.

Leer timemanagement vaardigheden 

Zorgt dat u team de nodige vaardigheden leert om goed om te gaan met timemanagement. Hiervoor kan u presentaties of workshops organiseren. Belangrijke onderdelen van timemanagement zijn aspecten zoals plannen, communicatie en organiseren. Het is essentieel dat deze aspecten aangekaart worden bij trainingen.

Geplaatst door Kimberley Thomas & opgeslagen onder Ontwikkelingen uitzendbranche.

1.   Werk

De grootste factor bij werktevredenheid is het werk dat uw werknemers daadwerkelijk uitvoeren. Mensen zien graag het resultaat van hun werk terug. Het is daarom belangrijk dat werknemers werk uitvoeren dat nuttig is voor de organisatie en haar klanten. Natuurlijk kan niet elk werk altijd leuk zijn. Het is echter belangrijk dat er voldoende afwisseling is en dat werknemers de ruimte krijgen om te ontdekken wat hun favoriete activiteiten zijn. Werk zonder enige afwisseling wordt snel saai en geeft werknemers weinig voldoening.

2.   Balans tussen werk en privé

Sommige werknemers hebben zoveel taken die ze op een dag moeten vervullen dat ze thuis verder werken. Dit kan ten kosten gaan van andere activiteiten die bijdragen aan het welzijn van de werknemer zoals bijvoorbeeld sport. Het behouden van een goede werk en privé balans is voor werknemers heel belangrijk. Als werkgever is het ook belangrijk om af en toe na te gaan of werknemers niet te veel werk mee naar huis nemen. In veel gevallen is het zelf slecht om thuis te praten over werk. Hiermee neemt een werknemer de stress van de werkplek mee naar huis terwijl dat juist de plek moet zijn waar hij/zij tot rust moet komen.

3.   Communicatie

Als werkgever is het belangrijk dat je op de hoogte bent van wat de werknemers vinden van de huidige werkomgeving. Open staan voor feedback schept meer vertrouwen met werknemers. Daarnaast voelen werknemers zich dan ook meer gewaardeerd. De feedback kan die u ontvangt kunt u vervolgens gebruiken om de productiviteit en tevredenheid onder uw werknemers te verbeteren

4.   Doelen behalen

Werknemers halen voldoening uit het behalen van doelen. Werknemers houden ervan om af en toe een uitdaging te krijgen in plaats van alleen maar routine werk af te leveren. Als deze uitdagingen vervolgens behaald worden dan geeft dit werknemers een enorme boost. Het toont aan dat hun inzet en creativiteit een echte impact kan hebben op de organisatie als geheel. Werktevredenheid stijgt enorm als werknemers verschillende doelen hebben om te behalen. 

5.   Persoonlijke ontwikkeling

Om te voorkomen dat werknemers te snel uitgekeken zijn op hun baan is het belangrijk om aan te geven dat er genoeg doorgroeimogelijkheden zijn. Mensen zijn tegenwoordig steeds sneller bereid om te switchen van ban als dit in hun voordeel is. Daarom is het belangrijk om aan te geven dat uw werknemers kunnen groeien binnen uw organisatie. Deze mogelijkheden geven medewerkers een hogere werktevredenheid en helpt met het borgen van talent binnen uw organisatie

Zoekt u ook jonge professionals voor uw organisatie? Bij onze personeelsdiensten vindt u de juiste studenten voor uw organisatie

Geplaatst door Kimberley Thomas & opgeslagen onder Ontwikkelingen uitzendbranche.

Veel werkgevers klagen over werknemers die niet goed functioneren. Ze komen vaak te laat, leveren slecht werk op, denken niet mee of komen hun afspraken niet na. Werkgevers voelen zich vaak machteloos in dit soort situaties. De werknemers hebben vaste contracten of staan juridisch heel sterk. Hierdoor kan het lastig zijn om een werknemer de deur uit te sturen. Wat kunt u in deze situatie wel doen als werkgever? In deze blog gaan we daar dieper op in.

1.   Onderzoek de situatie

Waarom functioneert de werknemer niet naar behoren? Dit is de eerste vraag die werkgevers zichzelf moeten stellen als ze bezig zijn met het optimaliseren van de productiviteit binnen hun bedrijf. Veel werkgevers zullen in eerste instantie denken aan een soort straf om ervoor te zorgen dat hun werknemer weer naar behoren gaat functioneren. Zorg dus dat u erachter komt wat de oorzaak is van het slechte functioneren van uw werknemer voordat u enige drastische maatregelen onderneemt. 

2.   Ga een serieus gesprek aan met de medewerker

Ga met de werknemer in gesprek om erachter te komen wat precies de reden is voor het slechte functioneren. Vervolgens kunt u als werkgever duidelijk krijgen wat u kunt doen om het probleem te verhelpen. Vaak verschuilen werknemers hun persoonlijke leven en is het dus niet duidelijk wat er precies aan de hand is. Door echt met de werknemer ervoor te gaan zitten en een diep gesprek te voeren kunnen er allerlei problemen naar boven komen die de werknemer anders nooit zou vertellen. 

3.   Wees concreet in je feedback

Maak goed duidelijk wat u vindt wat er misgaat in het functioneren van de werknemer door concrete feedback te geven. Het is belangrijk dat u ook de positieve aspecten van de werknemer duidelijk maakt. Zorg ook dat u de werknemer niet volledig afbrandt. Er zijn namelijk een hoop valide redenen waarom een werknemer niet goed kan functioneren. Daarnaast is het ook belangrijk om uw eigen idee te geven van een mogelijke oplossing voor het slechte functioneren. Hierdoor voelt een werknemer zich niet volledig hopeloos tijdens het gesprek.

4.   Maak een ontwikkelplan

Ga vervolgens samen met de werknemer aan de slag met het maken van een ontwikkelingsplan. Zo’n ontwikkelingsplan kan inhouden dat een werknemer wat meer tijd vrij neemt of in therapie gaat. Het is belangrijk dat dit ontwikkelplan niet alleen van één kant komt, maar wederzijds bedacht is door de twee partijen. Zo is er overeenstemming over wat er moet gebeuren en is er minder kans dat één van de twee zich niet aan de afspraken houdt.

5.   Evalueer de situatie regelmatig 

Zorg dat de werknemer zich aan de afspraken houdt en check regelmatig hoe hij/zij presteert op de werkvloer. Als er een duidelijke positieve ontwikkeling is kan het goed zijn om de werknemer hierop te complimenteren. Dit zorgt voor meer motivatie om de positieve trend voort te zetten.

Geplaatst door Kimberley Thomas & opgeslagen onder Ontwikkelingen uitzendbranche.

gratis Etnische Zakenman Hand Van Aanvrager In Kantoor Schudden Stockfoto

 

1.   Uitstekende social skills

Goede communicatie binnen uw organisatie is essentieel voor het goed verlopen van de werkzaamheden. Een kandidaat met goede sociale skills kan dus een hoop waarde toevoegen aan uw organisatie. Medewerkers die goed communiceren halen ook het beste in andere medewerkers naar boven omdat ze de uitwisseling van informatie binnen een organisatie bevorderen.

2.   Teamplayer mentaliteit

In de moderne werkomgeving is het essentieel dat medewerkers goed samenwerken om de doelen te behalen. Goede communicatie is ook een essentieel onderdeel hiervan. Een echte teamplayer kan het verschil maken in een werkomgeving omdat hij/zij ervoor kan zorgen dat de rest van het team beter te werk gaat en verbeterde resultaten behaald. Meer interactie binnen een team kan zorgen voor nieuwe ideeën en verbeterde samenwerking. Deze factoren kunnen allemaal bijdragen aan een betere werkomgeving.

3.   Goed in timemanagement

Timemanagement wordt een steeds belangrijkere factor in het dagelijkse werkleven van medewerkers. Zeker met de krapte op de arbeidsmarkt die nu heerst is het goed mogelijk dat veel medewerkers mogelijk meer taken moeten verrichten dan dat ze wellicht gewend zijn. Het goed invullen van de beschikbare tijd kan dus essentieel zijn voor het verrichten van de taken binnen uw organisatie.

4.   Een motivatie die van binnenuit komt 

Medewerkers die van zichzelf al gemotiveerd zijn kunnen goed werk leveren zonder dat ze constant in de gaten hoeven gehouden te worden. Kandidaten die gedreven overkomen en geen externe voordelen moeten hebben om hun werk goed te verrichten zijn van grote waarde voor een bedrijf. 

5.   Een problemsolver

Sommige medewerkers kunnen niet probleemoplossend denken en kunnen dus niet zelfstandig doorwerken als ze tegen een probleem oplopen. Er zijn daarentegen ook medewerkers die zelf aan de slag gaan met een oplossing voor een probleem dat ze tegenkomen. Ze zullen wellicht andere werknemers inschakelen om mee te denken maar ze zullen niet hopeloos toekijken als ze ergens tegenaan lopen. Dit soort werknemers houden het bedrijf draaiende en zijn minder afhankelijk van anderen.

Voor de beste uitzendkrachten kunt u hier klikken.

Geplaatst door Kimberley Thomas & opgeslagen onder Ontwikkelingen uitzendbranche.

De tijd van de saaie kantoren waarin werknemers dag in dag uit afgesloten van de rest aan het werk is is iets wat hoort in de jaren 90. Tegenwoordig begrijpen we hoe we werknemers beter kunnen stimuleren. Werkgevers creëren werkomgevingen waar meer ruimte is voor interactie en discussie. Dit zorgt ervoor dat werknemers tegenwoordig meer gestimuleerd zijn. Een probleem is echter dat veel werknemers hun werkdruk zien toenemen door onder meer hardere deadlines en een tekort op de arbeidsmarkt. Dit kan een slecht effect hebben op de mentale gezondheid van werknemers en kan zelfs een burn-out veroorzaken. Het is daarom belangrijk dat werkgevers hun visie op het stimuleren van hun werknemers herevalueren. In deze blog leest u meer over een aantal technieken die u kunt toepassen om uw werknemers te stimuleren.

1.  Bied flexibiliteit aan

Uw werknemers hebben soms een beetje afwisseling nodig om ervoor te zorgen dat hun werkgeluk hoog blijft. Het aanbieden van flexibele werktijden kan daarom een goede optie zijn om werknemers meer werkgeluk te geven. Daarnaast kan het ook nuttig zijn om de optie te verkennen van thuiswerken zover als dit mogelijk is binnen uw bedrijf. Werknemers die thuiswerken zijn vaak net zo productief als degene die op locatie werken. Dit betekent dus dat je werknemers meer flexibiliteit kunt aanbieden zonder dat dit een aanzienlijke impact heeft op de productiviteit van uw bedrijf.

2.  Zorg dat mensen plezier hebben in hun werk 

Mentale gezondheid is ook extreem belangrijk voor de vitaliteit van werknemers. Als werknemers werk verrichten wat ze leuk vinden zijn ze veel meer gemotiveerd om hun werk te verrichten. Een goede start is om te achterhalen wat de talenten zijn van een individuele medewerkers. Mensen met een bepaald talent zijn heel goed in iets wat ze van nature graag doen. Als medewerkers iets doen waar ze plezier in hebben dan is de kans groot dat ze juist energie halen uit hun werk in plaats van dat het energie kost.

3.  Zorg dat er goede faciliteiten aanwezig zijn op de werkplek

Het is essentieel en in veel gevallen zelfs wettelijk verplicht om als werkgever goede faciliteiten aan te bieden aan uw werknemers. Zorg dat de juiste middelen beschikbaar zijn binnen uw organisatie zodat werknemers veilig, stressloos en in de correcte houding hun werk uit kunnen voeren. Zorgen voor goede bureaus en bureaustoelen is een goed voorbeeld van middelen die ervoor zorgen dat niet alleen de vitaliteit maar ook de gezondheid van uw werknemers op lange termijn intact blijft.

4.  Stimuleer beweging op de werkplek

Mentale gezondheid is essentieel voor de vitaliteit van medewerkers. Een belangrijk onderdeel hiervan is uiteraard ook de fysieke gezondheid van medewerkers. Door bepaalde faciliteiten te installeren zoals bijvoorbeeld een pingpongtafel zorgt u ervoor dat medewerkers tijdens hun pauze actief kunnen zijn en hun hoofd kunnen legen voordat ze weer aan de slag gaan. Daarnaast stimuleert u hiermee het groepsverband op een afdeling en zorgt u ervoor dat zij niet alleen maar zitten tijdens hun pauze. 

Zoekt u goede werknemers voor uw bedrijf? Het beste personeel vindt u hier!

Geplaatst door Kimberley Thomas & opgeslagen onder Ontwikkelingen uitzendbranche.

Tips voor sollicitanten worden in veel artikelen aangekaart. Maar hoe kan een werkgever een goed sollicitatiegesprek leiden? Een interview voeren als werkgever lijkt misschien voor de hand liggend, maar de werkelijkheid is toch echt anders. Het belang van het goed afnemen van een gesprek is in verschillende onderzoeken naar boven gekomen. Zo kan een goed vraaggesprek zorgen voor een betere band met de werknemer en dus ook meer loyaliteit. Daarnaast kan het een werknemer goed informeren zodat diegene beter van start kan en productiever kan zijn op de werkplek. Hier zijn een aantal tips zodat u een goed sollicitatiegesprek kunt afnemen.

Gratis stockfoto met afspraak, apparaat, apparaatje Stockfoto

1. Zorg dat de kandidaat op zijn/haar gemak is

Allereerst is het essentieel dat een kandidaat zich op zijn/haar gemak voelt. Veel kandidaten zijn nerveus voor een sollicitatiegesprek. De combinatie van een nieuwe omgeving en een druk om zichzelf goed neer te zetten zorgen ervoor dat een kandidaat dicht kan klappen. Dit is een scenario dat u natuurlijk wil voorkomen. Een manier om een sollicitant gerust te stellen is door drinken aan te beiden of een kleine grap te maken om de spanning te breken. 

2. Stel een aantal simpele vragen

Door eerst een paar simpele vragen te stellen zorgt u dat er niet te veel druk ligt op de sollicitant en dat diegene zich meer openstelt voor lastigere vragen. Hiermee kunt u eerst wat basische informatie opdoen over het CV van de kandidaat. Daarnaast zorgt dit ervoor dat u en de kandidaat zich rustig op kunnen warmen voor het echte gesprek. Als u de sollicitant later in het gesprek voor het blok zet zal de impact hiervan minder groot zijn. 

3. Stel de juiste vragen

Het doel van het sollicitatiegesprek is om zoveel mogelijk relevante informatie te weten te komen over de kandidaat, zodat u een geïnformeerde beslissing kunt nemen. Uw vragen moeten gericht zijn op onderwerpen zoals de motivatie, competenties, ambities, werkstijl en persoonlijkheid van de kandidaat. In een ander artikel beschrijven wij de 40 populairste sollicitatievragen. Zorg dat de vragen die u stelt niet over het privéleven van de kandidaat gaan. Als laatste is het ook belangrijk dat u niet twee vragen tegelijk stelt. In dat geval zal de kandidaat de vraag beantwoorden die het beste uitkomt voor hem/haar. 

4. Vertel over het bedrijf en wat de rol van de kandidaat daarbinnen zal zijn

De kandidaat zelf wil ook graag weten hoe het bedrijf in elkaar steekt en wat zijn/haar functie precies inhoudt. Door een kort maar krachtig verhaal te houden over het bedrijf kan de sollicitant een beter beeld krijgen van hoe de werksfeer is en hoe het bedrijf functioneert. Deze informatie kan helpen bij het toekomstige functioneren van de kandidaat en wat geruststelling brengen. 

Hebben deze tips u geholpen? Bekijk dan ook de andere blogs van Xl studenten uitzendbureau