Geplaatst door Dennis Kalmeijer & opgeslagen onder Onderzoeken, Ontwikkelingen uitzendbranche, Tips, Werkvloer.

pesten op werkvloer voorkomen

Pesten is iets wat veel vaker voorkomt dan de meeste mensen denken. Het gebeurt overal en vaak zonder dat je het doorhebt. Vaak denken mensen dat het alleen op school of spotclubs gebeurd, maar dat is niet het geval. Het kan namelijk gewoon zijn dat uw full– of parttimers het gewoon op de werkvloer doen. Dat is iets wat u natuurlijk niet wilt en daarom is het belangrijk dat u het probeert te voorkomen. Maar hoe kunt u dit het beste doen?

Bespreekbaar maken

Ten eerste is het verstandig om er gewoon over te praten. Er heerst vaak een taboe op de werkvloer dat er niet over gepraat kan worden, maar het is het verstandigste om dat juist wel te doen. U wilt dat uw werknemers het op tijd aangeven als er gepest wordt, zodat u het kunt voorkomen. Als u er zelf over praat en aangeeft dat ze alles kunnen zeggen dat u, hebben uw werknemers meer vertrouwen in u en kunnen ze u makkelijker aanspreken als het echt nodig is. U bent dan onbewust hun vertrouwenspersoon.

Goede voorbeeld

Misschien lijkt dit vanzelfsprekend, maar dat is zeker niet het geval. In praktijk zijn er veel werkgevers die wel eens grapje maken, welke ook wel verkeerd geïnterpreteerd kunnen worden. Doordat zij zelf dat slechte voorbeeld geven, kunnen werknemers het onderling overnemen. Hierdoor kan het zijn dat er uiteindelijk gepest wordt op uw eigen werkvloer. Dit wil je niet en daarom is het heel belangrijk dat u dat niet doet en zelf het goede voorbeeld geeft!

Regels

Als laatste gaan we het over regels hebben. Regels zijn belangrijk en heb je altijd nodig binnen groepen en dus ook op de werkvloer. In deze regels kunt u aangeven wat er mag en wat niet. Ook op het gebied van pesten. Als iedereen deze regels weet en accepteert, zullen ze er ook beter bij stilstaan en kunt u het pesten voorkomen.

Ook is het fijn dat u iemand altijd kan wijzen naar de regels. Deze staan namelijk vast en weet iedereen als het goed is. Zo kunnen er geen discussies ontstaan waarbij de werknemer zegt dat hij niet wist dat dat niet mocht. U kunt het daarna eventueel noteren in het personeelsdossier van ‘de pestkop’, zodat het vanaf dan gewoon zwart op wit. Dit zullen werknemers echt willen voorkomen.

Bent u er achter gekomen dat er op uw werkvloer wordt gepest en heeft u dat niet kunnen voorkomen. Lees dan snel ‘pesten op de werkvloer; het gebeurt echt’, voor een aantal tips!

Geplaatst door Dennis Kalmeijer & opgeslagen onder Onderzoeken, Tips.

trainingen voor werknemers

Werken aan de teambuilding of communicatie? Voor dit en nog vele andere onderwerpen heb je verschillende trainingen voor. Voor veel fulltimers is het handig om af en toe trainingen te volgen. Op deze manier blijven ze altijd op de hoogte van de nieuwe tips en tricks en kunnen ze zichzelf alleen maar verder ontwikkelen. Biedt u als werkgever uw vaste personeel ook verschillende trainingen aan of bent u van plan dat te gaan doen?

De populairste trainingen

In Nederland zijn er zoveel verschillende soorten trainingen, maar welke zijn nou eigenlijk het populairste? Op dit moment zijn volgens de Springest de trainingen op het gebied van schrijven het populairste. Dit zal te maken hebben met de pandemie die over de wereld heerst, waardoor het merendeel thuis moet werken. Verder staan ook communiceren en team management hoog op de lijst.

Wat wil de medewerker?

Het is voor uw, als werkgever, niet verstandig om zelf te beslissen welke trainingen het vaste personeel van u moet volgen. Als u gaat verplichten welke trainingen zij moeten doen, gaat dit hoogstwaarschijnlijk niet in uw voordeel uitpakken. Daarom is het verstandig dat u eerst in gesprek gaat met uw werknemers. Waar liggen hun interesses? Wat willen ze graag nog leren? Wat past bij hem of haar het beste? En sluit dit uiteraard ook aan bij uw wensen?

Online trainingen

In deze tijd is het natuurlijk lastig op naar klassikale trainingen te gaan. Gelukkig kan tegenwoordig bijna alles via het internet. Er zijn talloze online trainingen die je gemakkelijk uit huis kunt volgen. Ook zijn deze trainingen vaak een stuk goedkoper dan klassikale trainingen. Dit maakt het allemaal een stuk aantrekkelijker voor u, maar ook voor de werknemers.

Bij XL Studenten Uitzendbureau hebben we ook onboarding cursussen in de sector Logistiek en Zorg & Welzijn. Heeft u interesse in een van deze cursussen? Kijk dan snel even op onze website en schrijf je in!

Geplaatst door Dennis Kalmeijer & opgeslagen onder Arbeidsmarkt, Ontwikkelingen uitzendbranche, Processen, Tips, Werkvloer.

zieke werknemer aanspreken

Elke werkgever komt met zijn of haar vaste werknemers wel eens in lastige situaties terecht. Neem als voorbeeld een werknemer die zich regelmatig ziekmeldt. Dit kan natuurlijk wel eens gebeuren, maar als het vaker gebeurt, kan dit tot irritaties of zelfs problemen binnen uw bedrijf leiden. In veel van deze gevallen hebben werknemers een burn-out. Daarom is het verstandig dat u als werkgever altijd eerlijk bent en de werknemer gewoon even aanspreekt op zijn of haar gedrag.

Waarom is het lastig om je werknemer aan te spreken?

Het is voor sommige werkgevers heel moeilijk om een werknemer of uitzendkracht aan te spreken op zijn of haar ziekte. Ondanks dat ziekteverzuiming heel veel voorkomt is het echt lastig en moet je met veel dingen rekening houden. Maar waarom is dat nou zo lastig? Dat kan aan de volgende 5 punten liggen:

  • Taboe bij leidinggevende
  • Geen nut
  • Bang voor de emotie
  • Niet willen kwetsen
  • Werk en privé gescheiden houden

Waarom spreek je je werknemer aan?

Bedenk van tevoren goed waarom je de desbetreffende werknemer wilt aanspreken. Als u iemand aanspreekt op zijn of haar gedrag, moet dit natuurlijk wel een goede reden hebben. Zoek van tevoren goed uit wanneer hij of zij zich heeft ziekgemeld en zorg dat je bewijs hebt. Dit kan helpen in een discussie die er kan ontstaan als de werknemer het bijvoorbeeld ontkent. Zo bent u hier op voorbereid!

Op welk moment spreek je je werknemer aan?

Dit is het moeilijkste van allemaal, omdat hier eigenlijk nooit echt een goed moment voor is. Wij raden aan om de werknemer apart te nemen voordat u uw werknemer aanspreekt. Uit onderzoek is gebleken dat je zo’n gesprek namelijk het best onder vier ogen kan voeren. Als u dit niet doet, kan dit op de werkvloer ook nog eens voor een rare sfeer zorgen en dat is iets wat u zeker wilt voorkomen. Ook zal de werknemer zelf het erg op prijs stellen als het 1 op 1 gebeurt en niet met alle collega’s erbij. Het kan zijn dat er een privéprobleem is en dan is vertrouwen van de werkgever het belangrijkste van allemaal.

Wat is het doel?

Als laatst moet u zicht afvragen wat het doel is van het aanspreken. Als u graag wilt dat de werkgever zijn gedrag of eventueel probleem gaat aanpassen en bij het bedrijft blijft, is echt van groot belang dat u hem of haar op een nette manier aanspreekt. Als u van mening bent dat het beter is om de wegen te scheiden, is de uitkomt van het gesprek voor u niet meer belangrijk. Wel is het nog steeds belangrijk dat u het netjes zegt. U bent de baas en moet, ondanks dat u het er niet mee eens bent, het goede voorbeeld geven.

Is dat laatste geval bij u voorgekomen en zoekt u nieuwe werknemers? Neem dan snel een kijkje op onze website en wij helpen u verder!

Geplaatst door Kimberley Thomas & opgeslagen onder Arbeidsmarkt, Tips, Werkvloer.

Een leuke, prettige collega die vertrekt is altijd jammer. Om diegene te bedanken is het altijd leuk om een cadeau te geven. Wat geeft u dan? Dat is niet altijd makkelijk om te bedenken, maar dat maakt het niet minder leuk om een cadeau uit te zoeken. Hier vindt u grappige, persoonlijke en mooie cadeaus die u voor het afscheid van een collega zou kunnen geven. 

Hoe begin je?

De eerste tip waarmee u alvast zou kunnen beginnen, is het nadenken over wat voor persoon de collega is. Wanneer u hierover nadenkt kunt u een persoonlijk cadeau geven, dat diegene echt bij zal blijven. Bij afscheidscadeau collega HUMK heeft u al meteen super veel keuze in persoonlijke cadeaus, dus neem hier zeker een kijkje om alvast wat inspiratie op te doen. Ook is het ook altijd een goed idee om er een kaart met een persoonlijke boodschap bij te doen. 

Welk cadeau gaat het worden?

Wat is er leuker dan een cadeau voor het afscheid van een collega waarover na is gedacht. Geen standaard flesje wijn met wat nootjes of een cadeaubon, maar iets waar echt moeite voor is gedaan. Een persoonlijk en origineel cadeau kunt u op verschillende manieren vinden. U zou bijvoorbeeld voor een humoristisch afscheidscadeau kunnen gaan zoals, een koffiemok met een grappige tekst of een fotolijstje met een gekke foto van alle collega’s. Ook is een persoonlijke cadeau altijd een goed idee. Met een persoonlijk cadeau geeft u uw collega een blijvende herinnering aan jullie fijne samenwerking. U kunt wanneer u graag een persoonlijk cadeau wilt geven, gaan voor iets met een foto, een schilderij met een afbeelding van zijn of haar favoriete stad.

Afscheidscadeau voor een gepensioneerde collega 

Met pensioen gaan is een belangrijk moment in uw leven. Dat is best iets waar even bij stil mag worden gestaan. Een perfect cadeau voor iemand die met pensioen gaat, is een ontspannende activiteit waarmee hij of zij invulling kan geven aan de vrije tijd die diegene krijgt. Een weekendje weg of een volledig verzorgde spa dag zijn voorbeelden van cadeaus die erg gewaardeerd worden. Wat dacht u van een cursus voor bijvoorbeeld schilderen of een wijnworkshop? Daar zal uw collega voorlopig wel zoet mee zijn.

Geplaatst door Kimberley Thomas & opgeslagen onder Arbeidsmarkt, Payrolling, Tips.

U vraagt u af of u recht hebt op vakantiegeld tijdens corona. Logisch, aangezien de crisis naast veel ongemakken ook veel onzekerheid en vragen met zich meebrengt. Wij leggen u graag uit hoe het zit met de uitbetaling van uw vakantiegeld tijdens de coronacrisis.

Wanneer u in loondienst werkt (u werkt als werknemer, op basis van een arbeidsovereenkomst, bij een werkgever en u ontvangt loon), heeft u altijd recht op vakantiegeld. Dit wordt ook wel vakantietoeslag of vakantiebijslag genoemd. De hoogte van dit vakantiegeld bedraagt ten minste 8% van het brutoloon wat u het afgelopen jaar hebt verdiend. Wel kan het zijn dat er in de cao een ander percentage overeengekomen is. De hoogte van het vakantiegeld kunt u terugvinden op uw loonstrook. Met iedere maandelijkse betaling wordt komt hier 8% bij. Houd er wel rekening mee dat dit een bruto bedrag is. Ook over vakantiegeld dient u belasting te betalen, waardoor u uiteindelijk een lager bedrag op uw rekening gestort krijgt. Dit is het netto bedrag. Veel werkgevers betalen het vakantiegeld in mei of juni aan u uit.

Heeft de coronacrisis invloed op uw recht op vakantiegeld? 

Nee. Ook tijdens deze crisis behoudt u uw recht op uitbetaling hiervan. Uw werkgever kan dit recht niet uitsluiten, ook niet wanneer het bedrijf door de gevolgen van de coronacrisis bijvoorbeeld minder winst maakt. Daarnaast is uw werkgever verplicht om het vakantiegeld op in de afgesproken maand uit te betalen. Deze afspraken kunt u terugvinden in uw arbeidsovereenkomst en/of in de cao die van toepassing is. De enige reden waarom uw werkgever het vakantiegeld op een later moment kan uitbetalen, is wanneer u als werkgever hiervoor toestemming geeft. In deze uitzonderlijke tijd wordt dat nog wel eens gedaan, omdat veel werknemers begrijpen dat bedrijven in zwaar weer kunnen verkeren dankzij de crisis.

Maar, wat als u géén afspraken hebt gemaakt over een latere uitbetaling en uw vakantiegeld staat niet op de overeengekomen datum op uw rekening? In deze vervelende situatie staat u als werknemer wel in uw recht. U kunt juridische stappen ondernemen om uw vakantiegeld te vorderen. Er wordt dan een loonvorderingsprocedure opgestart.

Ook tijdens de coronacrisis heeft u als werknemer dus gewoon recht op uw vakantiegeld!

Geplaatst door Kimberley Thomas & opgeslagen onder Arbeidsmarkt, Digitaal & Flexwerken, Tips.

Wanneer u een bedrijf hebt, heeft u waarschijnlijk ook een eigen website. Met een website wilt u graag laten zien wat u kunt en u wilt dan ook professioneel overkomen. Eén erg belangrijke factor voor op uw website zijn goede foto’s.

Camera, Diafragma, Digitale Camera, Dslr, Film

Eén beeld zegt meer dan 1000 woorden

Het is een gezegde dat u nét iets te vaak hoort, waardoor het bijna een cliché is geworden. Toch is het wel echt waar. Beelden komen veel beter binnen dan tekst. U kunt u nog zo goed en indrukwekkend voorstellen op uw website, als u geen foto van uzelf erbij hebt staan, is de kans groot dat dat voorstellen helemaal geen nut heeft.

Een website zonder beeld is maar saai en geeft dan ook gelijk een vervelende eerste indruk. Waarschijnlijk zal 50% direct afhaken van je website wanneer u geen foto’s op je website hebt staan.

U laat zien hoe professioneel je bent

Een selfie kan hartstikke leuk zijn. Maar is die selfie die u in de zon op vakantie hebt gemaakt wel echt de foto waarvan u wilt dat mensen die van u gaan zien als ze uw website bezoeken? Waarschijnlijk had u nou niet echt de meest professionele kleding aan en bent u wel vrolijk op de foto, maar houd het daar ook wel bij op. Laat een goede branding foto maken, dan komt u hartstikke professioneel over. Een fotograaf weet precies hoe u op de foto moet staan om u zo vriendelijk, aanspreekbaar en professioneel mogelijk over te laten komen.

Stijl

Laat uw professionele foto’s maken, dan kunt u deze laten maken in de stijl van uw website en uw bedrijf. Zo past alles bij elkaar en wordt alles één geheel, wat ook weer professioneel overkomt. Mensen krijgen zo het idee dat u echt weet wat u aan het doen bent. 

De ideale website

Een ideale website bestaat natuurlijk uit meer dan alleen een goede foto. Alles moet kloppen op een dergelijke website. Denk aan de vormgeving, het gebruiksgemak en de informatie die erop staat. Toch spelen foto’s een grote rol in het succes van uw website, dus waarom zou u daar niet in investeren?

Geplaatst door Dennis Kalmeijer & opgeslagen onder Arbeidsmarkt, Onderzoeken, Ontwikkelingen uitzendbranche.

Steeds meer ondernemers willen een wereldwijd bedrijf starten en daar uiteindelijk veel geld mee verdienen. Grenzen tussen landen vervagen steeds meer, wereldburgers als we zijn. Maar wat komt bij de start van een bedrijf in het buitenland allemaal kijken? Internationaal ondernemen (of: emigreren) is niet zo makkelijk als gehoopt. In dit artikel geven we uitleg over welke landen kan je het beste je bedrijf opstarten en waarom, met bovenal praktische tips rondom belastingen, het KvK-nummer en meer.

Als ondernemer een bedrijf starten in het buitenland komt met valkuilen, nadelen en mooie kansen: tijd voor tips.

In welk land kunt het beste uw bedrijf opstarten?

Is hier een eenduidig antwoord op? Nee. Het is lastig om te zeggen in welk land of in welke landen u het beste een bedrijf kunt opstarten. Dit hangt van veel verschillende aspecten af en is ook vaak persoonlijk. Wel kunnen we van tevoren bekijken waar de economie het beste loopt en hierop inspelen. Denk aan het aantal inwoners, de concurrentie op de markt en de positie die het land speelt in de wereldwijde economie. De vraag lijkt bovenal: waar kunt u uzelf nog onderscheiden.

Landen in Zuid-Oost Azië lijken bijvoorbeeld zeer populair voor ondernemers, maar het zijn vooral de digital nomads die hier naartoe trekken. Wilt u (bedrijfspanden) kopen of uw bedrijf hier fysiek vestigen, blijken plekken als Bali, Borneo, Thailand of Vietnam vaak lastig om als expat hiervoor te kwalificeren.

In Europa? Vergeet Spanje en England zeker niet vergeten, vanwege het grote voordeel dat zij twee van de belangrijkste wereldtalen spreken. Toch vrij fijn als je een internationaal bedrijf opstart. Diverse landen in Oost-Europa zijn de laatste jaren in hoog tempo zeer verwelkomend tot indernationale ondernemers. Er lopen diverse initiatieven om expats te verwelkomen. Goed voorbeeld hiervan is het e-residency van Estland.

Bedenk in de keuze van het land vooral: waar voelt u zich thuis.

Praktische zaken om op te letten:

1. Inschrijving bij de Kamer van Koophandel

Kunt u zich inschrijven bij de KvK als u een bedrijf wilt starten in het buitenland? Dit hangt van uw situatie af. Doe navraag bij de Kamer van Koophandel, indien u er zelf niet aan uitkomt.

In het algemeen is dit mede afhankelijk waar de activiteiten plaatsvinden. Heeft u buitenlandse klanten, maar vinden de feitelijke activiteiten plaats in Nederland? Dan blijft de Kamer van Koophandel relevant. Bent u zelf niet meer actief in Nederland, ook al zijn (sommige) van uw klanten Nederlands? Dan bent u verplicht uzelf te registreren in het land waar u woont.

Verder gelden de standaard KvK-regels, zodat de eis dat u minimaal 25 uur per week besteed aan de activiteiten. Voor minder uren dan dit, is doorgaans een KvK-nummer niet nodig (of zelfs niet toegestaan). U draagt dan belasting af door dit tijdens de aangifte in te vullen in het veld ‘Overige inkomsten’.

2. Waar belasting betalen

Belastingen, daar valt niet voor te vluchten – die gelden wereldwijd. Waar u belasting moet afdragen is afhankelijk van verschillende factoren, zoals waar u zelf woonachtig bent, hoelang u vertrekt en of u ook in Nederland nog actief zakendoet.  Laat u tevoren goed informeren en raadpleeg waar nodig een specialist.

Één regel staat vast: in Nederland is het officieel verplicht uzelf uit te schrijven bij het Basisregister indien u langer dan 8 maanden uit een kalenderjaar in het buitenland verblijft. Informeer bij uw eigen gemeente, aangezien elke gemeente hierover andere regels kan hanteren.

3. BTW verleggen

Bedenk tevoren in welk land u btw af moet leggen. Er zijn diverse scenario’s waarbij u te maken kunt krijgen met het verleggen van btw, wanneer u diensten afneemt van of levert aan buitenlandse ondernemers.

Het kan lastig te bepalen zijn wat u met de btw moet doen. Deze handige test van de Belastingdienst kan hierover duidelijkheid geven.

4. Valuta

Valuta maakt niet uit toch? Geld is geld. Fout. Hou in uw keuze voor het starten van een buitenlands bedrijf rekening met de valuta in dit land wordt gebruikt. Binnen de Europese Unie is het natuurlijk makkelijk, waar iedereen de euro gebruikt. Na Brexit is ondernemen in Engeland echter wat ingewikkeler geworden. Andere valuta zoals ponden en dollars brengen andere uitdagingen met zich mee rondom de wisselkoersen.

Besef ook dat internationale transacties hoge kosten met zich mee kunnen brengen. Waar opent u een bankrekening? Welke betaalmethodes kiest u voor uw onderneming, zodat dit gepaard gaat met zo laag mogelijke fees?

Als voorbeeld: veel freelancers gebruiken Paypall om invoices te verzenden, zonder door te berekenen dat zij een paar procent aan Paypall zelf moeten afdragen. In rap tempo tikt dit aan. Bereken het tarief door naar de cliënt, óf ga voor een goedkoper platform zoals Transferwise. 

5. Risico perceptie in andere landen

Besef dat cultuur dieper gaat dan communicatie en kleding. Zo kan er anders worden omgegaan met (de ervaring van) persoonlijke fysieke afstand, maar ook met de wijze van risico perceptie. Volgens deze theorie staan Nederlanders er gemiddeld genomen om bekend vrij gemakkelijk een risico te accepteren, terwijl in oosterse culturen beslissingen gestuurd worden door een lage acceptatie van risico. Waarom dit belangrijk is voor ondernemen in het buitenland? Dit zijn factoren die (onbewust en ongezien) een klant of zakenpartner sturen in hun keuze. Speel hier goed op in.  

6. Cultuur

Start u een bedrijf in het buitenland met zeer verschillende cultuur? Bedenk tevoren goed of u zich hierop aan kunt (of wilt) passen. Helaas bewusten deze theorieën noodgedwongen veel op een generalisering van hoe een individu communiceert, maar het besef van de cultuur kan veel verwarring voorkomen. In Vietnam kunt u mensen enigszins schofferen door een item met de rechterhand aan te geven, die als onrein wordt gezien. The more you know…

Een cursus Cross Cultural Communications kan ook al wonderen doen. Simpelweg begrip hebben voor de gebruiken in een andere cultuur, kan een doorslaggevende factor zijn voor het succes van uw buitenlandse bedrijf.

Bent u een vrouwelijke ondernemer? In bepaalde regio’s van de wereld is het helaas voor vrouwen nog steeds lastiger zakendoen, zonder dat zij ‘vertegenwoordigd’ worden door een mannelijke eigenaar.

6. Taal leren

Natuurlijk is het ook heel belangrijk om van tevoren goed uit te zoeken welke taal ze er spreken. Verdiep uzelf in de taal en zorg dat u deze goed onder de knie hebt: communicatie is alles.

Ook in de keuze van het land waaruit u een buitenlands bedrijf wilt starten, kan de aanwezigheid van een wereldtaal zoals Spaans, Engels of Chinees nuttig blijken. Tegenwoordig is echter vooral de mate waarop de bevolking Engels beheerst van groot nut.

Bekijk hier een overzicht van de mate waarin landen het beste Engels als tweede taal beheersen, oftewel de English Procifiency Index.

7. Eigen vermogen

Een goede buffer kan nooit kwaad, maar vooral niet als u een bedrijf start in het buitenland. Weinig bedrijven hebben toekomst zonder dat ze een bepaald eigen vermogen te bezitten. Stop u uw eigen geld erin? Verdien dit tevoren door een parttime of fulltime job te nemen of door een lening af te sluiten. Helaas is het niet voor iedereen mogelijk om iets te ondernemen in het buitenland.

Als het qua financiën toch stuk blijkt te lopen, geen stress. Er zijn namelijk zelfs landen die je betalen om er naartoe te verhuizen!

Is een bedrijf in het buitenland voorlopig nog toekomstmuziek? Neem dan snel een kijkje op de website van XL Studenten Uitzendbureau voor een baan, of in de inhuur van ondersteunend personeel!

Geplaatst door Carolien de Blaaij & opgeslagen onder Arbeidsmarkt, Ontwikkelingen uitzendbranche.

Het begin van het jaar is de tijd van de goede voornemens, de wensen en de dromen. Inmiddels is het alweer de tweede maand van dit jaar. Hoe staat het inmiddels met uw resoluties? Het begin van het jaar is altijd een goede tijd om een kritisch kijkje op uw bedrijf te werpen. Wij geven u alvast een paar voorbeelden voor goede voornemens.

Doelen stellen en goede voornemens aan het begin van het jaar zorgt ook voor bedrijven voor een dosis hernieuwde energie

De blik op vooruit – 5 voorbeelden van goede voornemens:

1. Stel uw doelen centraal

Maak nieuwe doelen voor dit jaar, of pas de doelen van vorig jaar aan als dit gewenst is. Maak een duidelijk actieplan of strategie hoe u deze doelen wilt behalen. Houd u zich ook aan deze strategie om zo optimale resultaten te boeken. Noteer ook duidelijk wat voor resultaten u met deze doelen wilt behalen, wilt u bijvoorbeeld meer omzet of meer naamsbekendheid?

2. Investeer in uw team

Leg een focus op de ontwikkeling van uw team, zij zijn namelijk het visitekaartje van uw bedrijf. Daarnaast verandert de werkomgeving continu, het is belangrijk dat uw team hiervan op de hoogte blijft. U kunt ze trainingen of cursussen aanbieden. Lees ook hier dit artikel voor de voordelen van bijscholing.

Zorg dat u contact houdt met uw personeel, zij werken op de werkvloer en weten dus precies wat er goed gaat en beter kan. Zij zullen het daarnaast op prijs stellen als er naar ze geluisterd wordt. Misschien een mooi moment voor een medewerkerstevredenheidsonderzoek, om het jaar goed te beginnen?

3. Denk ook aan uzelf

Kijk kritisch naar uw eigen takenpakket en besluit welke taken u uit handen kunt geven. Kunt u zelf Dit is voornamelijk noodzakelijk voor startende ondernemers met een groeiend bedrijf. Ken je grenzen en geef deze duidelijk aan. Niemand heeft er iets aan als u over uw grenzen gaat en dit kan eventuele schadelijke gevolgen hebben.

4. Communiceer regelmatiger met uw klanten

Houd regelmatig contact met uw klanten en stel ze op de hoogte van alle ontwikkelingen. Op deze manier blijft u warm bij uw klanten en zullen ze sneller aan u denken. Dit hoeft niet altijd te gelikt en commercieel: een maandelijkse nieuwsbrief met kleine successen en een kijkje achter de schermen doet al wonderen voor de klantbinding.

5. Breid uw netwerk uit

Dankzij de technologische ontwikkelingen van de huidige tijd gaat het sneller om je netwerk uit te breiden. Via sociale netwerken is het makkelijker dan ooit om met (on)bekenden aan de praat te raken. Internationaal netwerken, waarom ook niet? Doe hier uw voordeel mee.

Geplaatst door Dennis Kalmeijer & opgeslagen onder Ontwikkelingen uitzendbranche, Tips, Werkvloer.

Elk bedrijf bestaat uit fulltime-,  parttime personeel en/of uitzendkrachten. Deze wil je natuurlijk kosten wat het kost tevreden houden, maar wat is nou leuk om te doen. Normaal gesproken worden er elk jaar allerlei verschillende bedrijfsuitjes georganiseerd, maar in de tijd van nu kan dat niet. Door de pandemie die in de wereld heerst, zijn er veel bedrijven dicht waardoor er niks geregeld kan worden. Voor de teambuilding is dit wel erg belangrijk en daarom hebben wij voor u een aantal tips op een rijtje gezet.

KAHOOT-quiz

U kan allereerst via internet een KAHOOT-quiz maken. Dit is een online quiz die iedereen vanaf thuis kan maken. U kan dan via Teams of ZOOM een vergadering starten, waardoor iedereen elkaar weer even ziet en het een gezellige bijeenkomst wordt. Natuurlijk kan u hier ook aantrekkelijke prijzen aan toevoegen. Dit is een manier om de werknemers nog meer te motiveren!

Online wijnproeverij

Een ander coronaproof bedrijfsuitje is een online wijnproeverij. Bij deze leuke en vooral originele online proeverij worden er 2 witte en 2 rode wijnen opgestuurd. Tijdens de online meeting kan er niet alleen gezellig worden gekletst, maar worden de wijnen ook uitgelegd en toegelicht door een echte wijnexpert.

Online bedrijfsbootcamp

Vind u het belangrijk dat uw werknemers in beweging blijven in deze rare tijden waarin iedereen thuis moet werken en alle sportscholen dicht zijn? Dan is dit het ideale bedrijfsuitje voor u en uw werknemers. Door middel van een online bootcamp, onder leiding van een professional, blijven uw werknemers in beweging en hebben ze de meest sportieve en gezellige dag die u kan bedenken.

Escape City

Misschien heeft u wel eens van een escape room gehoord? Dit is het ultieme bedrijfsuitje als u van een beetje spanning houdt. Helaas zijn de escape rooms in deze tijd allemaal dicht, maar hier hebben ze een oplossing voor bedacht. Namelijk: de ‘Escape City’. Het is de bedoeling dat je binnen een bepaalde tijd verschillende opdrachten uitvoert en uiteindelijk de code kraakt. Dit spannende spel kan gespeeld worden in verschillende steden in Nederland en is volledig coronaproof!

Bent u toevallig nog op zoek naar leuk personeel, voor uw bedrijf, om deze leuke bedrijfsuitjes mee te doen? Voor al uw parttime-, fulltime personeel en uitzendkrachten kunt u terecht op XL Uitzendbureau.

Geplaatst door Carolien de Blaaij & opgeslagen onder Selectie & assesments, Werving & recruitment.

Social media is niet meer weg te denken uit ons leven. Ook voor recruitment wordt het een onmisbare manier om talent te werven. Doordat de meeste mensen actief zijn op social media, gebruiken zij dit nu ook bij het vinden van een baan. Niet alleen via Linkedin, maar ook Facebook en zelfs Instagram worden gebruikt om banen te vinden. Als werkgever is het daarom belangrijk om met de tijd mee te gaan wanneer nieuw talent aangetrokken moet worden. Hoe dan?

Social media: vriend of vijand bij het werven van personeel?

Tip 1: Adverteren 

Het is belangrijk om eerst de doelgroep in kaart te brengen die een organisatie wil bereiken. Jonge mensen zijn met name op Facebook en Instagram te vinden, hoewel het eerste platform gestaag aan populariteit verliest.

De generatie vanaf 30 jaar daarentegen zal weinig actief zijn op Instagram en wellicht beter te bereiken zijn via Linkedin. Ieder platform heeft weer andere opties om advertenties in te zetten.

Wanneer een organisatie met een vacature wil adverteren, moet als eerste stap de juiste doelgroep bepaald worden, waarna een maximaal budget ingesteld worden.

Tip 2: Eigen personeel als online ambassadeurs

Wanneer nieuwe medewerkers gezocht worden, is niets zo makkelijk als het netwerk van het huidige personeel te gebruiken. Zet hen daarom in als online ambassadeurs en beloof een leuke vergoeding wanneer iemand via hun wordt aangenomen. Een makkelijke manier om medewerkers in te zetten als online ambassadeurs is door te vragen of zij een bericht met een vacature via social media willen delen.

Tip 3: Aantrekkelijke uitstraling op alle social kanalen

Niet alleen zoeken sollicitanten via social media een baan, maar ook bekijken zij potentiële werkgevers op social media. Het is daarom belangrijk om een goede uitstraling op social media te hebben. Zorg dat er regelmatig nieuwe content op de social media kanalen geplaatst wordt.

Daarnaast is het belangrijk dat de cultuur of werksfeer zichtbaar is op de social media kanalen. Dit kan sollicitanten positief beïnvloeden in hun keuze om te gaan solliciteren. Denk hierbij aan een ‘behind the scenes’ van een uitje, of een bericht dat een nieuw personeelslid introduceert.

Uiteraard kan niet voor iedere vacature makkelijk kandidaten via social worden gevonden. Voor lastige vacatures is het altijd nog een optie om een gespecialiseerd uitzendbureau in te zetten om te helpen bij de werving en selectie.