Geplaatst door Ilja Dijkstra & opgeslagen onder Arbeidsmarkt, Onderzoeken.

Veel mensen hebben een kantoorbaan waarbij ze heel de dag zittend werken. Ze zitten vaak uren achter elkaar achter hun pc of laptop, zonder ook maar een keer van hun plaats te komen. Bovendien zijn mensen na hun werk vaak moe en gaan ze ’s avonds ook nog op de bank voor de televisie zitten. Uit onderzoek in Zweden is gebleken dat mensen die een groot aantal uren zitten op een dag, meer kans hebben op ziektes en eerder overlijden. Extra sporten maakt dit vooruitzicht niet beter, u moet juist uw patroon overdag aanpassen zodat u minder zit.

Hieronder volgen 9 tips om uw zit-patroon op werk te doorbreken:

  1. Haal zelf drinken in plaats van uw collega’s te laten lopen;
  2. Als u aan het telefoneren bent, loop dan weg van uw plek;
  3. Loop naar uw collega’s om iets te bespreken in plaats van een mail sturen;
  4. Loop tijdens uw pauze een rondje buiten;
  5. Neem de trap in plaats van de lift;
  6. Zoek beweegoefeningen op die u achter uw bureau kunt doen;
  7. Ga vaker op de fiets of lopend naar uw werk;
  8. Loop een rondje tijdens uw koffiepauze;
  9. Zorg dat u ieder half uur van uw plek opstaat om een klein rondje te lopen, ook al is dit 50 meter.

Er zijn al bedrijven die inspelen op meer beweging voor de werknemers. Deze bedrijven plaatsen bijvoorbeeld aangepaste bureaus zodat men kan fietsen terwijl de mail verwerkt wordt. Ook zijn er bedrijven die meedoen aan een fietsplan, waarbij werknemers gemotiveerd worden om op de fiets naar hun werk te gaan. Op die manier wordt teveel zittend werken tegen gegaan.

Dit is niet alleen goed voor uw lichamelijke gezondheid, ook uw psychische gezondheid gaat ervan vooruit. Door af en toe even een break te nemen, kunt u zich daarna weer beter concentreren. Bovendien zit u hierdoor lekkerder in uw vel.

zittend werken