Geplaatst door Dennis Kalmeijer & opgeslagen onder Arbeidsmarkt, Ontwikkelingen uitzendbranche, Processen, Tips, Werkvloer.

zieke werknemer aanspreken

Elke werkgever komt met zijn of haar vaste werknemers wel eens in lastige situaties terecht. Neem als voorbeeld een werknemer die zich regelmatig ziekmeldt. Dit kan natuurlijk wel eens gebeuren, maar als het vaker gebeurt, kan dit tot irritaties of zelfs problemen binnen uw bedrijf leiden. In veel van deze gevallen hebben werknemers een burn-out. Daarom is het verstandig dat u als werkgever altijd eerlijk bent en de werknemer gewoon even aanspreekt op zijn of haar gedrag.

Waarom is het lastig om je werknemer aan te spreken?

Het is voor sommige werkgevers heel moeilijk om een werknemer of uitzendkracht aan te spreken op zijn of haar ziekte. Ondanks dat ziekteverzuiming heel veel voorkomt is het echt lastig en moet je met veel dingen rekening houden. Maar waarom is dat nou zo lastig? Dat kan aan de volgende 5 punten liggen:

  • Taboe bij leidinggevende
  • Geen nut
  • Bang voor de emotie
  • Niet willen kwetsen
  • Werk en privé gescheiden houden

Waarom spreek je je werknemer aan?

Bedenk van tevoren goed waarom je de desbetreffende werknemer wilt aanspreken. Als u iemand aanspreekt op zijn of haar gedrag, moet dit natuurlijk wel een goede reden hebben. Zoek van tevoren goed uit wanneer hij of zij zich heeft ziekgemeld en zorg dat je bewijs hebt. Dit kan helpen in een discussie die er kan ontstaan als de werknemer het bijvoorbeeld ontkent. Zo bent u hier op voorbereid!

Op welk moment spreek je je werknemer aan?

Dit is het moeilijkste van allemaal, omdat hier eigenlijk nooit echt een goed moment voor is. Wij raden aan om de werknemer apart te nemen voordat u uw werknemer aanspreekt. Uit onderzoek is gebleken dat je zo’n gesprek namelijk het best onder vier ogen kan voeren. Als u dit niet doet, kan dit op de werkvloer ook nog eens voor een rare sfeer zorgen en dat is iets wat u zeker wilt voorkomen. Ook zal de werknemer zelf het erg op prijs stellen als het 1 op 1 gebeurt en niet met alle collega’s erbij. Het kan zijn dat er een privéprobleem is en dan is vertrouwen van de werkgever het belangrijkste van allemaal.

Wat is het doel?

Als laatst moet u zicht afvragen wat het doel is van het aanspreken. Als u graag wilt dat de werkgever zijn gedrag of eventueel probleem gaat aanpassen en bij het bedrijft blijft, is echt van groot belang dat u hem of haar op een nette manier aanspreekt. Als u van mening bent dat het beter is om de wegen te scheiden, is de uitkomt van het gesprek voor u niet meer belangrijk. Wel is het nog steeds belangrijk dat u het netjes zegt. U bent de baas en moet, ondanks dat u het er niet mee eens bent, het goede voorbeeld geven.

Is dat laatste geval bij u voorgekomen en zoekt u nieuwe werknemers? Neem dan snel een kijkje op onze website en wij helpen u verder!