Twijfelt u om een stagiair aan te nemen voor uw online marketing afdeling? Weet u niet zeker of er wel ruimte is binnen uw organisatie voor een online marketing stage? Of komt de huidige stagiair toch niet helemaal lekker uit de verf? Dit is hartstikke zonde, want stagiaires kunnen de ideale aanvulling zijn. Om dit te bewijzen geven we u in deze blog post zes redenen waarom u kunt overwegen om een stagiair aan te nemen.
Wat kan een online marketing stagiair bieden?
1. Frisse wind
Binnen uw bedrijf heeft u vast een hoop ervaren werknemers, die al een lange tijd binnen uw organisatie werkzaam zijn. Ondanks dat ervaring enorm waardevol is, kan het ook ten koste van innovatie gaan. Tijd voor een frisse wind binnen uw bedrijf? Overweeg dan is om een stagiair aan te nemen. Misschien is voor u een werkproces wel heel normaal, maar voor de nieuwe stagiair nog geheel onbekend terrein. Vaak stellen stagiaires veel vragen, omdat voor hun alles vaak nieuw is. Doordat een stagiair met een frisse kijk uw bedrijf binnen komt, kan u tot nieuwe inzichten komen.
2. Lage kosten
Een goede reden om een stagiair aan te nemen is dat ze goedkoper zijn dan een vaste medewerker. Hierbij willen we direct een kanttekening plaatsen: een stagiair moet niet gezien worden als goedkope kracht. Het leerproces staat voorop. Zodra er echter een goede match is en u selectief bent op wie u aanneemt, kan een stagiair echter veel waarde toevoegen. Een win-win voor beide partijen waarbij zij waardevolle werkervaring opdoen en u een nieuwe topper in uw organisatie heeft.
Een marktconforme MBO stagevergoeding ligt tussen de €150 en €200 per maand, op basis van vier dagen per week. Voor HBO’ers ligt dit gemiddelde tussen de €230 en €450 per maand. WO-opleidingen zitten hier nét boven. Vrijwel altijd zijn de stagiaires (uiteraard) nog student en hebben ze recht op een OV-jaarkaart. Ook hiermee bespaart u geld, doordat u dan in de meeste gevallen geen reiskostenvergoeding hoeft te betalen.
3. Social media skills
Even terug naar die frisse blik. Naast dat stagiaires zorgen voor een frisse kijk op werkprocessen binnen uw bedrijf, kunnen ze ook van waarde zijn als het gaat om social media. Niet onbelangrijk bij een online marketing stage. Voor de meeste (online) marketing stagiaires is dit namelijk dagelijkse kost. Zij kunnen uw bedrijf als een echte expert vertellen hoe u het beste kan omgaan met Instagram, Facebook, Twitter en LinkedIn.
4. Flexibiliteit
Stagiaires zijn flexibele werknemers. Door leergierigheid en grote motivatie kunt u ze veel leuke (en soms minder leuke) klusjes binnen uw bedrijf laten doen. Een vaste werkplek is niet altijd nodig, mede gekeken naar het aantal dagen dat zij elke week aanwezig zijn. Ideaal voor het nieuwe werken.
5. Gemotiveerd
Vaak is een stage de eerste kans voor stagiaires om zich te kunnen bewijzen binnen het bedrijfsleven. Dit zorgt ervoor dat ze gemotiveerd zijn en veel energie hebben om aan de slag te gaan. Het besef is er dat goed werk leveren in ruil komt voor een nette referentie of misschien wel een vaste baan op lange termijn.
6. Toekomstige werknemers
Naast dat het begeleiden van een stagiaire betaalbare assistentie in een bedrijf oplevert, kan dit ook zorgen voor het vinden van een toekomstige werknemer. Voor zowel u als de stagiair is dit een ideale kans om te kijken of u goed bij elkaar past. Door te investeren in de training van een stagiair, kan u zomaar een toekomstige werknemer vinden. Dikke kans dat die talentvolle stagiair graag bij u blijft werken, als hij of zij kansen ziet om zich te ontwikkelen binnen uw organisatie. Met als bijkomend voordeel dat deze al bekend is met de manier van werken en cultuur binnen uw bedrijf. Ook bent u minder tijd kwijt aan recruitment voor nieuw talent. De kans ligt voor het grijpen