Geplaatst door Sanne van den Brandt & opgeslagen onder Tips, Werkvloer.

Veel ondernemers dromen van een imperium als Coca-Cola, Disney, Google of Nike. Al deze bedrijven hebben één ding gemeen: een sterk merk. Consumenten herkennen deze merken uit duizenden, en heb er veelal positieve associaties bij. Dat zijn enkele redenen waarom deze merken zo ontzettend succesvol zijn. Hoe creëert men nu zulke sterke merken?

1. Een sterke identiteit

Een sterke merkidentiteit is de basis van elk succesvol merk. Hierbij moet u niet alleen denken aan een herkenbaar logo, maar ook aan een missie, een visie en de waarden van het bedrijf. Deze moeten niet alleen mooi op papier staan, maar terugkomen in alles wat de organisatie doet. De werknemers moeten dit bovendien uitdragen. Alleen zo bouwt u een sterk, betrouwbaar en eerlijk merk op. Authenticiteit is hierbij het sleutelwoord.

2. Positionering

Nadat de identiteit is bepaald, is het belangrijk om het merk te gaan positioneren. Wat maakt uw merk uniek? Waarin onderscheidt u zich van uw concurrenten? Hoe gaat u dit communiceren? Zorg voor een originele boodschap, die blijft hangen en die relevant is voor uw doelgroep. Zorg ook dat u op een positieve manier uw merk communiceert. U wilt immers dat consumenten positieve associaties met uw merk leggen.

3. Spread the word!

Gebruik alle beschikbare media en middelen om uw boodschap zoveel mogelijk te verspreiden. Hoe meer mensen uw merk kennen, hoe beter. Het uiteindelijke doel is om zogezegd ‘top of mind’ te worden bij de consument. Dit betekent dat in de branche waarin u actief bent, uw merk het eerste moet zijn wat bij consumenten opkomt. In de frisdrankbranche is Coca-Cola bijvoorbeeld ‘top of mind’ bij een heleboel mensen.

4. Bind klanten

Om klanten daadwerkelijk aan uw bedrijf te binden moet u de beloftes die u doet in uw communicatie, iedere dag waarmaken. Het minste wat u moet doen, is voldoen aan de verwachtingen die mensen van uw bedrijf gekregen hebben. Beter nog is, om de verwachtingen zelfs te overtreffen. Dit creëert loyaliteit bij klanten, en het zorgt ervoor dat zij blijven terugkomen.

5. Consistentie en innovatie

Hoewel de identiteit van een merk meestal tientallen jaren hetzelfde blijft, is het wel belangrijk om met de tijd mee te gaan en te blijven innoveren. Dit doet u door steeds kleine stapjes te zette, die de consument bij wijze van spreke amper opmerkt. Zo blijft het merk herkenbaar, maar houdt u klanten wel geïnteresseerd.

Sterke merken creëren is niet gemakkelijk, en kost vooral heel veel tijd. Het kan jaren duren om een sterk merk op te bouwen.

sterke merken