Geplaatst door Sanne van den Brandt & opgeslagen onder Tips, Werkvloer.

Valentijnsdag! De dag van de liefde! Daar hebt u als werkgever meestal niet zoveel mee te maken. De meeste werknemers houden werk en privé namelijk keurig gescheiden. Maar wat nu als twee van uw werknemers een relatie met elkaar krijgen? Relaties op de werkvloer: Hoe gaat u daar als werkgever mee om?

1. Creëer transparantie

Zorg ervoor dat werknemers het gevoel hebben dat ze open kunnen zijn over mogelijke relaties op de werkvloer. Aan stiekem gedoe heeft namelijk niemand iets. Het zorgt voor onnodige spanningen en veel geroddel op de werkvoer. Voorkom dit!

2. Maak afspraken

Verliefd worden op een collega is natuurlijk geen misdaad. Zo hoeft het ook te worden gezien. In Nederland kun je in principe ook niet ontslagen worden vanwege een relatie met een collega. Toch is het wel belangrijk dat er goede afspraken worden gemaakt. Werk en privé gescheiden houden is misschien wel het belangrijkste: niet alleen voor de duur van de relatie, maar zeker ook voor daarna, mocht de relatie eventueel stuk lopen. Dit kan namelijk ongemakkelijke situaties met zich meebrengen.  Het is in elk geval belangrijk dat alle betrokken partijen in alle gevallen professioneel blijven.

3. Laat een stel niet samenwerken

Probeer zoveel mogelijk te voorkomen dat een stel samenwerkt. Zorg er ook zoveel mogelijk voor dat de geliefden niet afhankelijk zijn van elkaars werk. Dit kan leiden tot spanningen op de werkvloer en irritaties bij andere collega’s.

Als de werknemers in hun functie toch veel met elkaar samenwerken, kijk dan of er eventueel een interne overplaatsing mogelijk is. Op die manier kunt u iedereen tevreden houden, zonder dat het leidt tot irritaties en frustraties. Let wel op: functie, arbeidsduur en loon wijzigen, mag niet zomaar!

Relaties op de werkvloer: het blijft lastig voor zowel werknemers als werkgevers. Het belangrijkste is dat u blijft communiceren. Openheid is in alle gevallen het beste.

Fijne Valentijnsdag!

relaties op de werkvloer