Geplaatst door Rosa Kuijpers & opgeslagen onder Selectie & assesments, Tips, Werving & recruitment.

Er bestaan eindeloze lijstjes met voor de hand liggende sollicitatievragen. Iedere sollicitant heeft deze lijsten goed voorbereid en weet overal een passend antwoord op te geven. Als werkgever moet u een manier vinden om hier doorheen te prikken. Om er zo achter te komen of de kandidaat ook echt geschikt is binnen het bedrijf. De klassieke vragen zijn natuurlijk altijd nog belangrijk om te stellen en er achter te komen of de kandidaat binnen het bedrijf past.

Klassieke vragen:

  1. Kun je wat over jezelf vertellen?
  2. Wat zijn jouw goede eigenschappen ?
  3. Vertel wat jouw minder goede eigenschappen / verbeterpunten zijn?
  4. Noem op wat jou aanspreekt in deze functie?

Op de bovenstaande vragen hebben de meeste sollicitanten wel hun woordje klaar. De meesten bereiden zich hier dan ook op voor. Als werkgever is het van belang om hierdoor heen te prikken. De meeste kandidaten geven meestal de antwoorden waarvan zij denken dat deze het meeste geschikt zijn. De onverwachte vragen zijn daarom een mooie aanvulling op de bovenstaande vragen, omdat u hiermee kunt zien hoe de sollicitant reageert.

Onverwachte vragen:

  1. Waarom wilt je weg bij jouw huidige werkgever?
  2. Waar sta je over vijf jaar?
  3. Hoe heb je dit gesprek voorbereid?

De  bovenstaande vragen zorgen ervoor dat de kandidaat uit zijn comfortzone wordt gehaald. Op deze manier komen er eigenschappen naar boven die relevant zijn om te weten. U kunt al gauw merken of een kandidaat creatief is met het bedenken van idee├źn en het geven van antwoorden op random vragen. Vandaar dat het voor werkgevers van belang is om vragen voor te bereiden waarmee u erachter komt of de kandidaat bij de organisatie past of niet. Een paar onverwachte vragen stellen is daarbij handig. Zo haal je de sollicitant dan even uit zijn of haar comfortzone en kijkt hoe hij of zij daarop reageert. Uiteindelijk kun je na deze vragen die aan de sollicitant gesteld zijn een duidelijker beeld krijgen van de sollicitant. Uiteindelijk kun je hiermee de juiste kandidaat selecteren.