Geplaatst door Carolien de Blaaij & opgeslagen onder Werving & recruitment.

Twijfelt u om een stagiair aan te nemen voor uw online marketing afdeling? Weet u niet zeker of er wel ruimte is binnen uw organisatie voor een online marketing stage? Of komt de huidige stagiair toch niet helemaal lekker uit de verf? Dit is hartstikke zonde, want stagiaires kunnen de ideale aanvulling zijn. Om dit te bewijzen geven we u in deze blog post zes redenen waarom u kunt overwegen om een stagiair aan te nemen.

Online marketing stagiair aan de slag!

Wat kan een online marketing stagiair bieden?

1. Frisse wind

Binnen uw bedrijf heeft u vast een hoop ervaren werknemers, die al een lange tijd binnen uw organisatie werkzaam zijn. Ondanks dat ervaring enorm waardevol is, kan het ook ten koste van innovatie gaan. Tijd voor een frisse wind binnen uw bedrijf? Overweeg dan is om een stagiair aan te nemen. Misschien is voor u een werkproces wel heel normaal, maar voor de nieuwe stagiair nog geheel onbekend terrein. Vaak stellen stagiaires veel vragen, omdat voor hun alles vaak nieuw is. Doordat een stagiair met een frisse kijk uw bedrijf binnen komt, kan u tot nieuwe inzichten komen.

2. Lage kosten

Een goede reden om een stagiair aan te nemen is dat ze goedkoper zijn dan een vaste medewerker. Hierbij willen we direct een kanttekening plaatsen: een stagiair moet niet gezien worden als goedkope kracht. Het leerproces staat voorop. Zodra er echter een goede match is en u selectief bent op wie u aanneemt, kan een stagiair echter veel waarde toevoegen. Een win-win voor beide partijen waarbij zij waardevolle werkervaring opdoen en u een nieuwe topper in uw organisatie heeft.

Een marktconforme MBO stagevergoeding ligt tussen de €150 en €200 per maand, op basis van vier dagen per week. Voor HBO’ers ligt dit gemiddelde tussen de €230 en €450 per maand. WO-opleidingen zitten hier nét boven. Vrijwel altijd zijn de stagiaires (uiteraard) nog student en hebben ze recht op een OV-jaarkaart. Ook hiermee bespaart u geld, doordat u dan in de meeste gevallen geen reiskostenvergoeding hoeft te betalen.

3. Social media skills

Even terug naar die frisse blik. Naast dat stagiaires zorgen voor een frisse kijk op werkprocessen binnen uw bedrijf, kunnen ze ook van waarde zijn als het gaat om social media. Niet onbelangrijk bij een online marketing stage. Voor de meeste (online) marketing stagiaires is dit namelijk dagelijkse kost. Zij kunnen uw bedrijf als een echte expert vertellen hoe u het beste kan omgaan met Instagram, Facebook, Twitter en LinkedIn.

4. Flexibiliteit

Stagiaires zijn flexibele werknemers. Door leergierigheid en grote motivatie kunt u ze veel leuke (en soms minder leuke) klusjes binnen uw bedrijf laten doen. Een vaste werkplek is niet altijd nodig, mede gekeken naar het aantal dagen dat zij elke week aanwezig zijn. Ideaal voor het nieuwe werken.

5. Gemotiveerd

Vaak is een stage de eerste kans voor stagiaires om zich te kunnen bewijzen binnen het bedrijfsleven. Dit zorgt ervoor dat ze gemotiveerd zijn en veel energie hebben om aan de slag te gaan. Het besef is er dat goed werk leveren in ruil komt voor een nette referentie of misschien wel een vaste baan op lange termijn.

6. Toekomstige werknemers

Naast dat het begeleiden van een stagiaire betaalbare assistentie in een bedrijf oplevert, kan dit ook zorgen voor het vinden van een toekomstige werknemer. Voor zowel u als de stagiair is dit een ideale kans om te kijken of u goed bij elkaar past. Door te investeren in de training van een stagiair, kan u zomaar een toekomstige werknemer vinden. Dikke kans dat die talentvolle stagiair graag bij u blijft werken, als hij of zij kansen ziet om zich te ontwikkelen binnen uw organisatie. Met als bijkomend voordeel dat deze al bekend is met de manier van werken en cultuur binnen uw bedrijf. Ook bent u minder tijd kwijt aan recruitment voor nieuw talent. De kans ligt voor het grijpen

Geplaatst door Carolien de Blaaij & opgeslagen onder Arbeidsmarkt.

Het tekort aan technisch personeel is geen nieuwigheid. Het probleem is er al jaren en het lijkt er niet op dat het gauw zal veranderen. Het voordeel is dat bedrijven smeken om vast personeel en daarom strooien met mooie lonen en gunstige arbeidsvoorwaarden. Bovendien is werken in de techniek allesbehalve saai en speel je een cruciale rol in uitdagende en innoverende projecten. Lijkt het je wel wat? In dit artikel vind je enkele van de gave techniek beroepen die misschien wel op jou zitten te wachten.

Werken in de techniek: heb jij al van deze 4 gave techniek beroepen gehoord?

4 Technische beroepen waar jij nog nooit van hebt gehoord:

3D-printing ingenieur

Driedimensionaal printen is allicht een van de meest innovatieve technologieën en zit nog volop in een groeifase. De mogelijkheden zullen alleen maar toenemen, waardoor je voortdurend voor nieuwe uitdagingen komt te staan. De ene dag komen ontwerpen tot leven voor je ogen, waardoor je natuurlijk wel wat geheimen moet kunnen bewaren. Mis je het maatschappelijk doel? Dan print je de volgende dag toch gewoon 3D-prothesen.

Hoe dan ook sta je garant voor een optimale productie en afwerking, ongeacht of het nu gaat om één stuk of om massaproductie. Voor wie houdt van uitdagingen, leuke projecten en mee wil groeien met een snel evoluerende sector, is werken bij een 3d print service echt wel gaaf!

Expert energietechnologie

Nederland heeft een aantal doelstellingen te behalen op het vlak van energievoorziening en dus zal het belang van duurzame energie alleen maar toenemen. Daarnaast willen we ook nog eens slim verwarmen, nieuwe energiebronnen aanboren en ten slotte legt verregaande isolatie de nood aan goede ventilatieoplossingen bloot. Telkens opnieuw ga je op zoek naar gepaste oplossingen en ben je verantwoordelijk voor een optimaal groen leef- en werkcomfort. Bovendien blijf je op de hoogte van de nieuwste duurzame oplossingen.

Wat de toekomst ook brengt en of we nu inzetten op energetische zelfredzaamheid of eerder op de waterstofeconomie? Elke dag opnieuw bouw jij mee aan een groene oplossing. Als het gaat om beroepen in de techniek, is een specialisatie in energie booming business.

CNC-operator/-programmeur

Als CNC-operator programmeer je de machine om stukken te bewerken of te maken. Je behandelt uiteenlopende werkstukken in materialen zoals hout, kunststof of metaal. Je doet natuurlijk meer dan CAD-bestanden omzetten en de machine configureren en weet alles over de hardheid van materialen, oppervlakteafwerking en het beperken van de tolerantie. Je kennis strekt zich uit over meerdere vakgebieden en dat zorgt onophoudelijk voor uitdagingen.

Bij CNC verspanen zijn fouten uit den boze, dus een goede portie concentratie en zelfvertrouwen zijn onontbeerlijk. Anderzijds ben je dubbel voldaan wanneer het resultaat helemaal naar wens is.

Dekofficier

Als dekofficier ben je een manusje-van-alles en draag je veel verantwoordelijkheid. Je houdt toezicht op het schip en gaat alle activiteiten op de brug na. Daarnaast controleer je de navigatietoestellen en kan je overal ter wereld je positie bepalen. Een goede kennis van radar- en ECDIS-systemen zijn onontbeerlijk, terwijl je op gepaste momenten de signalisatie-apparatuur gebruikt. Eveneens houden instrumenten om milieuverontreiniging te voorkomen geen geheimen voor je in. Het is geen job voor watjes, maar wel voor wie graag verantwoordelijkheid draagt en alle uithoeken van de wereld willen ontdekken.

Kijk je na enkele jaren uit naar een job dicht bij huis? Dan is geen zee te hoog. Je kan bijvoorbeeld perfect aan de slag als loods, waarvoor een jarenlange ervaring op zee steeds vereist is.

Geplaatst door Carolien de Blaaij & opgeslagen onder Arbeidsmarkt, Ontwikkelingen uitzendbranche, Werving & recruitment.

Nu de economie weer aantrekt, en de werkloosheid daalt, geven steeds meer bedrijven weer vaste contracten aan werknemers. Millennials betaalden de prijs van de flexibiliteit en willen ook graag zekerheid voorgeschoteld. Wat zijn voor werkgevers de voor- en nadelen van een vast contract? Wij zetten ze voor u op een rij.

Vanaf het perspectief van werkgevers, wat zijn de voordelen en nadelen van een vast contract? Wij leggen het uit!

Voordelen

1. Blije werknemers

Wanneer u een werknemer een vast contract aanbiedt, zal hij of zij daar hoogstwaarschijnlijk erg blij mee zijn. Voor hem of haar betekent het immers minder onzekerheid. Ook wordt het financieel voor de werknemer wat gemakkelijker. Zo kan een vast contract essentieel zijn bij het verkrijgen van een hypotheek. Bovendien laat u door het aanbieden van een vast contract zien dat u vertrouwen heeft in de werknemer. Dit zal de motivatie en daarmee ook de productiviteit van de werknemer bevorderen.

2. Stabiliteit

Beide partijen hebben de intentie om een duurzame relatie aan te gaan en dit toont. De geboden vastigheid is een grote motivator om in dienst te blijven. Verder spelen kosten ook een factor: uit onderzoek blijkt dat het vervangen van een medewerker gemiddeld 20 procent van zijn of haar jaarsalaris kost.

Bovendien heeft een werknemer tijd om een goede relatie op te bouwen met collega’s en met klanten. Voor externen kan het erg prettig zijn om dezelfde contactpersonen te onderhouden. Zo zal de werknemer na verloop van tijd steeds beter gaan presteren.

Nadelen

1. Routine

Hoewel een vast contract een werknemer de kans geeft om zich gedurende een langere periode te ontwikkelen, is er ook het gevaar dat er na verloop van tijd een zekere routine insluipt bij de werknemer, waardoor hij of zij minder innovatief en creatief wordt. Hier moet voor gewaakt worden. Dit kan bijvoorbeeld voorkomen worden door het geven van trainingen en het houden van brainstormsessies.

Verder kan een frisse blik van nieuw personeel waardevol zijn. Processen uitvoeren “omdat we het altijd zo hebben gedaan” geldt niet langer. Een tijdelijke kracht (of nieuwe medewerker) kijkt met andere ogen naar een organisatie, vooral tijdens de inwerkperiode. Bedrijfsblindheid kan nou eenmaal de beste overkomen.

2. Ontslag is minder gemakkelijk

Bij een vast contract kunt u een werknemer niet zomaar ontslaan. Ten eerste is er een opzegtermijn die in veel gevallen twee maanden bedraagt. Daarnaast moet u als werkgever een goede reden hebben om de werknemer te ontslaan. Indien de werknemer slecht werk levert, moet u hem of  haar hier van te voren al op hebben aangesproken, zodat hij of zij de kans heeft gehad om dit te verbeteren. Wanneer de werknemer niet op staande voet ontslagen wordt (met een dwingende reden), komt de zaak in veel gevallen bij de kantonrechter terecht.

1. U moet 100 procent zeker zijn

Bij het geven van een vast contract, wilt u er voor 100 procent zeker van zijn dat de werknemer de perfect kandidaat is voor de functie en voor uw bedrijf. De selectieprocedure hiervoor is daarom vaak streng, wat hoge kosten met zich mee kan brengen, bijvoorbeeld voor meerdere sollicitatierondes, of assessments.

Veel bedrijven kiezen er daarom voor om werknemers eerst een (aantal) tijdelijk(e) contract(en) aan te bieden, alvorens over te schakelen op een vast contract.

Dit zijn de belangrijkste voor- en nadelen van een vast contract voor werkgevers. Bent u na het lezen van deze voor- en nadelen van een vast contract voor werkgevers overtuigd van het aannemen van een vaste werknemer? Of gaat u toch eerst liever voor een tijdelijk contract of een uitzendkracht?

Geplaatst door Carolien de Blaaij & opgeslagen onder Ontwikkelingen uitzendbranche, Tips, Werkvloer.

In tijden van flexwerken, thuiswerkdagen en digital nomad is online samenwerken niet nieuw. Door de Corona pandemie werken en studeren echter een ongekend aantal mensen thuis. Dit vraagt om nieuwe manieren van communiceren. Wat werkt nu goed om effectief te kunnen samenwerken op afstand? In dit artikel leggen wij uit wat de beste gratis tools zijn. Allen zijn handig voor grote bedrijven, studenten of zelfs voor de sportclub.

Mobiel werken is tricky, dus wij leggen uit welke tools nuttig zijn voor samenwerken op afstand

Wat zijn de beste tools voor online samenwerken?

Jouw studiegroep of collega’s zitten er thuis helemaal klaar voor, maar welke technologie kun je inzetten om samenwerking makkelijker te maken? Gelukkig is mobiel werken niet nieuw en bestaan er al honderden opties. Dat productief thuiswerken mogelijk is, bespraken we al eerder. Gericht op de huidige Corona maatregelen, leggen wij nu de meest populaire tools uit, en: allemaal zijn ze gratis.

1. Asana

Asana is een webapplicatie waarmee team hun werk kunnen organiseren, volgen en beheren. Het is gratis, eenvoudig en overzichtelijk. Zo kun je een to-do list voor jezelf aanmaken, een datum als deadline invoeren of taken toewijzen aan een collega of studiegenootje.

Asana is 1 van de beste tool voor samenwerken op afstand

Het voordeel van Asana is dat de communicatie goed werkt: er is een chatfunctie en collega’s krijgen een mail wanneer een taak of opmerking aan hen is toegewezen. Deze alerts kun je ook uitzetten. In de Inbox zie je overzichtelijk per datum aan welke taken je nog moet werken. Handig om prioriteiten te stellen! De betaalde versie vanaf €10,99 heeft luxe opties, zoals targets toewijzen, maar ook voor grote bedrijven zijn de betaalde functies niet voor essentieel gebruik.

2. Trello

Nog een online projectmanagement tool om te overwegen! Trello is erg populair, maar wij vinden Asana beter. Met jouw gratis account kun je ‘borden’ aanmaken, om zo per onderwerp (sub)taken toe te voegen. Deze kun je aan specifieke teamgenoten toewijzen en met kleuren sorteren. Het design is erg basic, maar tegelijk wel lekker overzichtelijk.

3. Slack

Een kort overlegje is wat lastig bij samenwerken op afstand. Steeds heen- en weer bellen of groepsgesprekken via Skype is niet altijd wat je wilt. Wij adviseren het gratis chatplatform Slack als alternatief van veelvuldige mails. Dagelijks gebruiken al 10 miljoen bezoekers dit systeem om gemakkelijk met teams te communiceren. Met Slack kun je groepsberichten sturen, maar ook individueel. Je kunt handig sorteren als je meerdere afdelingen of zelfs kantoren hebt. Via Slack kun je ook documenten doorsturen, maar buiten dit zijn de opties beperkt.

Er is een app variant om snel vanaf jouw mobiel te typen of op de site inloggen. Het makkelijkst is om Slack voor Mac of Windows op jouw PC te zetten. Zo staat dit sluimerend op de achtergrond aan en kun je alerts krijgen wanneer je een nieuw bericht ontvangt.

4. Microsoft Teams

Nóg bekender dan Slack is Microsoft Teams. Met 13 miljoen gebruikers per dag heb jij er wellicht ook wel van gehoord. Het grote voordeel is dat in Microsoft Team alle Office 365 kan bundelen. Je kunt makkelijk bestanden verzenden vanuit Word, Excel of Powerpoint. Je kunt communiceren via chats, vergaderingen en (video)bellen. Er kan veel gepersonaliseerd worden, en er wordt ook gewerkt aan een announcement-functie om belangrijk nieuws te delen.

Zie het als de fancy versie van Slack. Gebruik is echter pas gratis als je Office 365 Business hebt. Vanwege de corona pandemie heeft Microsoft echter besloten om een gratis Office 365 trial beschikbaar te maken voor bedrijven. In dit artikel lees je meer over alle mogelijkheden.

5. Google Drive

Hoe kan hij ook uit het lijstje vergeten worden. Google Drive is een bekende naam, maar dient niet te worden vergeten voor bestandopslag. Ten tijde van Corona kan onvoorzien wellicht niet iedereen thuis op de vaste schijf van kantoor. Door bestanden in de cloud te zetten – mits goed beveiligd uiteraard, kan er alsnog op afstand uit worden gewerkt. Zo kunnen foto’s gedeeld of nieuwe Spreadsheets en tekstbestanden worden gemaakt.

Belangrijkste voordeel is dat er tegelijk aan een document kan worden gewerkt. Dat scheelt heel wat onnodige mails en voorkomt dat er meerdere versies van een bestand bestaan. Hierna is het eenvoudig om een document door te sturen via e-mail of directe link; net wat het best bij jou past. Vergeet niet na te denken of deze lezer enkel rechten als Viewer of ook als Editor mag. Nadeel is rekening houden met de opslagruimte.

6. Extra tip: Clockify

De naam Clockify zegt het al; een site om tijd bij te houden. Handig om productiviteit te timen voor individueel gebruik, maar het is ook mogelijk die info met teams te delen. Je kunt onderscheid maken in opdrachtgever, project of taak. Zo kun je individueel tracken hoe lang jij ergens aan bezig bent geweest, of simpelweg of je vandaag al aan jouw gewerkte uren komt. Voor iemand als een ZZP’er of manager zitten er nog veel meer opties aan, zoals uurloon invoeren en zo budgetten bijhouden. Ook leuk: gebruik is geheel gratis.

Niet overal is mobiel werken een optie. De hogescholen & universiteiten bieden tot eind maart geen onderwijs aan. Dit betekent dat onze studenten de komende periode extra ruimte hebben om te werken. Gelukkig is XL Studenten Uitzendbureau gespecialiseerd in flexibiliteit om dit op te vangen met ervaren uitzendkrachten. Meer weten?

Geplaatst door Casper Voss & opgeslagen onder Arbeidsmarkt, Tips.

Nederland kent heel wat ondernemers: op 1 januari van dit jaar kwam het aantal bedrijven in Nederland voor het eerst uit boven de 2 miljoen. Met maar liefst 2.000.404 inschrijvingen bij de Kamer van Koophandel is dit een stijging van 5% ten opzichte van 2019. Hierbij valt het voornamelijk op dat er steeds meer zzp’ers in ons land te vinden zijn. Wat voor bedrijf u ook heeft, het is anno 2020 aan te raden om een slimme marketingstrategie in te zetten om op die manier op te vallen binnen uw branche, juist nu er zoveel bedrijven in Nederland in te huren zijn. Met de juiste aanpak omtrent contentmarketing komt u een heel eind. In dit artikel bespreken we drie redenen waarom contentmarketing voor uw bedrijf werkt. Kortom: wat zijn de voordelen van contentmarketing?

 

Hogere ranking in Google met behulp van contentmarketing

Een van de belangrijkste redenen waarom u voor contentmarketing moet kiezen, is omdat het zichtbaarheid in de zoekmachines creëert. Natuurlijk is hierbij een goed-werkende en snelle website in eerste instantie de juiste basis, maar om gevonden te worden in Google moet u meer stappen ondernemen. Contentmarketing helpt u hierbij: omdat Google steeds slimmer wordt, kan het systeem kwaliteit vandaag de dag beter herkennen. Dat betekent dat de content in 2020 belangrijker is dan eerder. Waar u eerder nog willekeurige woorden in sleutelwoorden bij elkaar kon zetten, is dat nu niet meer handig wanneer u wilt dat uw website in Google scoort. Huur daarom een copywriter of schrijver in die u kan helpen met het optimaliseren van uw websiteteksten. Schakel hiervoor een uitzendbureau in of zoek online naar professionele schrijvers voor een goede match. Wanneer je al eens eerder via de zoekmachine hebt gezocht maar niet een geschikte partij kon vinden, is het aan te raden om je zoekwoord met behulp van SEO (of Google Ads) aan te passen. Op die manier vind je sneller een persoon of een bureau dat bij je past.

 

Meer conversie door contentmarketing

Het is niet alleen die vindbaarheid waar het bij bedrijven om gaat wanneer we kijken naar contentmarketing. Nadat een website gevonden is, moet er natuurlijk ook daadwerkelijk wat gebeuren. Omdat u met kwalitatieve content mensen naar uw website trekt, is het dus van belang dat er in die teksten ook de nodige nieuwe en eventueel educatieve informatie staat. Door regelmatig van dit soort interessante informatie te plaatsen waarbij kwaliteit belangrijk blijft, zult u zien dat de conversie op de website langzaam maar zeker gaat stijgen. Geen zorgen: het kan best even duren voordat u resultaat ziet. Het kan zo enkele weken tot maanden duren voordat er een verschil te merken is. Uiteindelijk betaalt dit zich natuurlijk terug in blijvende conversies, mits de content interessant genoeg blijft. Daarom is het belangrijk om wekelijks nieuwe content online te zetten. Ook hiervoor kunt u natuurlijk een schrijver inhuren via een uitzendbureau. Ook kunt u kiezen voor het bijscholen van personeel.

 

Contentmarketing zorgt voor klantenbinding

Tot slot nog een heel belangrijk voordeel van contentmarketing: deze manier van marketing zorgt voor klantenbinding. Mensen willen tegenwoordig meer dan naar een website worden gelokt met onsamenhangende artikelen en slechte informatie. De keuze voor kwalitatieve content zorgt er dus niet alleen voor dat mensen naar uw website worden ‘gelokt’, het zorgt er ook voor dat ze blijven en uiteindelijk terugkomen. Omdat u regelmatig iets interessants te vertellen heeft omtrent uw product of trends zult u zien dat de hierboven beschreven conversie alsmaar groter wordt. Dit komt omdat u met gratis content nog veel meer biedt dan alleen het product dat u wilt verkopen. Zie het als een extra cadeautje voor de klant: Nederlanders zijn gek op gratis dingen, dus hoe kunt u klanten beter binden dan te zorgen voor een blog met gratis maar wel kwalitatieve artikelen? Tel daarbij op dat contentmarketing absoluut geen zogeheten eendagsvlieg is; het sluit perfect aan op wat de consument vandaag de dag belangrijk vindt. Zij zijn niet meer afhankelijk van reclames die ze toevallig voorbij zien komen, maar zoeken zelf via de zoekmachine naar wat ze willen zien en lezen. Investeer daarom in contentmarketing, voor uw eigen bedrijf én voor de klant.

Geplaatst door Casper Voss & opgeslagen onder Tips, Werkvloer.

 

Je hebt van die collega’s die op het werk van alles en nog wat vertellen over hun privéleven. Dat is natuurlijk geen probleem maar ze houden er geen rekening mee dat niet iedereen op de werkvloer van alles wil en hoeft te weten. Daarnaast is het ook niet verstandig om privézaken te delen met jan en alleman op werk. Ook hebben veel mensen moeite met grenzen stellen als het om werk gaat. Waar ligt de grens tussen overwerken en áltijd te veel werk mee naar huis nemen. Het is natuurlijk niet de bedoeling om werk en privé met elkaar te mixen. Dit kan op langer termijn verwarring en eventueel problemen veroorzaken. Deze blog is speciaal geschreven voor mensen die moeite hebben met het scheiden van werk en privé.

 

Maak gebruik van een werktelefoon

Ongeveer 10 jaar geleden hadden nog niet veel mensen een mobiele telefoon. Nu is dat inmiddels al helemaal verandert. Vaak gebruiken mensen hetzelfde nummer voor privé als werk. Wanneer dit gebeurt krijg je al snel dat het niet meer gescheiden is. Je baas kan namelijk ook meegenieten van de leuke profielfoto op het strand, die eigenlijk voor je vrienden en familie is bedoeld. Vraag daarom altijd aan je baas of het mogelijk is om een werktelefoon te krijgen. Door gebruik te maken van een werktelefoon houd je de twee zaken zeker gescheiden. Is het niet mogelijk om een werktelefoon te krijgen? Denk er dan over na om zelf een telefoon aan te schaffen met een prepaid simkaart, wat je gebruikt als werktelefoon.

 

Houd je social media privé

Hoe moeilijk het ook is, scherm je social media accounts af. Niet alleen is dit beter voor onuitgenodigde gasten die op jouw profiel willen rondneuzen. Maar ook goed voor als je toch foto’s en filmpjes wil delen van je wilde vakantie. Je social media account is van jou alleen al lijkt dat tegenwoordig niet helemaal meer zo. Als je het niet erg vindt dat collega’s je kunnen vinden op social media en af en toen naar je profiel kijken dan is het niet nodig om het af te schermen. Zorg er in ieder geval voor dat je alleen maar collega’s toevoegt met wie je goed contact hebt. Andere collega’s kan je toevoegen op LinkedIn.

 

Creëer afstand tussen collega’s

Als je net bij een nieuwe werkgever bent begonnen is het verstandig om eerst de ka tuit de boom te kijken. Niet iedere collega op de werkvloer is te vertrouwen. Het zal vervelend zijn als je net iets privés tegen iemand hebt verteld en vervolgens weet het hele kantoor het. Creëer daarom een bepaalde afstand tussen jou en de collega’s. Op deze manier bescherm je jezelf tegen het mixen van werk en privé. Hou vooral conversaties over luchtige topics.

 

Neem niet onnodig werk mee naar huis

Dit is misschien wel één van de belangrijkste tips. Bij sommige baantjes wordt er verwacht dat je vaak overwerkt. Dit kan je misschien op kantoor doen maar ook thuis. Hoe fijn het ook is om thuis te werken, is het niet slim. 1 keer wordt twee keer en twee keer wordt nog meer. Zorg daarom dat zelfs als je moet overwerken dit op werk doet en niet thuis. Als je naar huis gaat ben je vrij.

Geplaatst door Carolien de Blaaij & opgeslagen onder Arbeidsmarkt, Werving & recruitment.

Bent u voor bepaalde functies op zoek naar personeel? Maar heeft u niet genoeg tijd of expertise in huis om nieuw personeel aan te nemen? Denk dan eens aan het inhuren van een uitzendbureau. Wilt u zeker weten of deze samenwerking wel bij u past? Hieronder hebben we 7 voordelen neergezet van het inhuren van een uitzendbureau.

 

Top 7 voordelen van het inhuren van een uitzendkracht

 

  1. Grote database

Een uitzendbureau krijgt dagelijks tientallen sollicitanten op bezoek en heeft een hoge omloopsnelheid van vacatures die zij moeten vervullen. Hierdoor hebben zij een grote database met ontzettend veel kandidaten. U geeft bij het uitzendbureau aan wat voor kandidaat u zoekt en zij gaan op deze wensen selecteren in hun database. Deze worden dan altijd eerst u voorgesteld. Bent u niet tevreden over de voorgestelde kandidaten? Dan zoeken zij verder door middel van nieuwe sollicitaties. Dit hoeft u zelf niet te doen. Dit vinden veel werkgevers toch wel één van de fijnste voordelen van het inhuren van een uitzendkracht

 

  1. De sollicitatieprocedure gaat sneller

De procedure gaat bij een uitzendbureau relatief sneller dan wanneer u het zelf zou doen. U zou dan eerst een vacature moeten uitzetten, cv’s en motivatiebrieven doorgaan, referenties nagaan en gesprekken voeren. Misschien heeft u zelf de expertise er niet voor om mensen aan te nemen? Bij het inhuren van een uitzendbureau weet u zeker dat u de juiste kandidaat aanneemt. Zij zijn namelijk gespecialiseerd om de juiste match te vinden tussen opdrachtgevers en kandidaten. Daarnaast is in het diverse branches zelfs mogelijk dat er een cursus of training van te voren wordt geregeld via het uitzendbureau.

 

  1. Flexibel

Heeft u een drukke periode in uw bedrijf? Dan huurt u een aantal extra uitzendkrachten in. Heeft u een wat minder drukke periode? Dan kunt u dat aangeven en stopt u de werkovereenkomst. Oftewel, u kunt uitzendkrachten inzetten wanneer het u uitkomt. U betaalt per gewerkt uur.

 

Top 7 voordelen van het inhuren van een uitzendkracht

 

  1. U bent niet de werkgever

Het uitzendbureau is de werkgever van de werknemer. Die regelt verder alles wat betreft de uitzendkracht. Ze betalen het salaris uit, regelen de planning en eventuele ziekte en/of verlof. Dit is ideaal voor u, want u hoeft er verder niet naar om te kijken.

 

  1. Bij ziekte geen kosten

Aangezien u niet de werkgever bent, hoeft u hiervoor ook niet de verantwoordelijkheden en verplichtingen te dragen. Als het voorkomt dat de uitzendkracht ziek wordt, hoeft u deze persoon niet tot 2 jaar door te betalen. Het uitzendbureau is immers de werkgever en is verantwoordelijk voor de loonbetaling.

 

  1. Minder administratie

Administratie hoort bij het werkgeverschap en is een verplicht klusje wat vaak als iets vervelends en tijdrovend wordt gezien. Als u een uitzendbureau inhuurt wordt dit voor u gedaan door het uitzendbureau. U hoeft hier dus niet naar om te kijken. Het uitzendbureau regelt de uitbetaling, loonstroken en jaaropgaven, ziekte- en vakantiedagen, etc. U hoeft alleen maar het werkbriefje van de uitzendkracht te controleren en bij goedkeuring uw handtekening te zetten.

 

  1. Snelle levering

De meeste uitzendbureaus werken met flexpools. Dit zijn getrainde uitzendkrachten die flexibel beschikbaar zijn. Indien u direct uitzendkrachten nodig heeft, kan een uitzendbureau spoedig leveren vanuit deze flexpools. Deze uitzendkrachten weten al wat zij moeten doen. Daarnaast hoeft er ook niet eerst een heel werving- en selectieproces aan vooraf te gaan.

Geplaatst door Casper Voss & opgeslagen onder Tips.

Als werkgever wil je dat de werkvloer tot in de puntjes geregeld is of dit nu een kantoor is, bijvoorbeeld van een uitzendbureau, of een fabriek. Door een comfortabele werkomgeving verbetert de sfeer en daarmee de productiviteit. Maar je kan tevens besparen op je energieverbruik en dat is wellicht ook noodzakelijk om straks het benodigde energielabel te krijgen. Hieronder vind je een aantal tips.

1. Bespaar op verlichting

Goed licht is noodzakelijk om het werk op een juiste manier uit te voeren. Maar ruimtes verlichten die niet of zelden worden gebruikt is pure verspilling. Werk met sensoren in die gedeelten van het pand waar men niet werkt maar bijvoorbeeld materialen staan opgeslagen. Maak ook goede afspraken over het uitdoen van het licht in ruimtes als het werk is gedaan. Zonder afspraken blijft het licht vaak onnodig aan.

2. Kies voor TL Led

Nog steeds wordt in veel werkruimtes gebruik gemaakt van de traditionele tl-lampen. Niet alleen verbruiken deze veel meer energie dan vergelijkbare TL Led, ze hebben ook nadelen voor de werknemers. Met het menselijk oog is het niet eens direct waar te nemen, maar op video-opnamen wel. De ouderwetse tl-lampen knipperen vrijwel voortdurend en dat is vermoeiend voor de ogen. De nieuwe TL Led zijn zo gemaakt dat ze geplaatst kunnen worden in de bestaande armaturen, je hoeft alleen de lampen te vervangen.

3. Voorkom sluipverbruik

Weet jij hoeveel apparaten op stand-by staan als ze niet meer worden gebruikt? Recent Amerikaans onderzoek heeft aangetoond dat veel onnodig energieverbruik op deze manier plaatsvindt. De oplossing is vaak simpel, maar vraagt enige discipline. Als de stekker uit het stopcontact is, ben je zeker dat er geen energie wordt verspild. Door stekkerdozen met schakelaar te gebruiken, kan je dit probleem nog efficiënter aanpakken.

4. Vergelijk de energie op overstappen.nl

Net als voor je privé woning is overstappen van leverancier soms een goede methode om goedkope energie te krijgen. Tenslotte willen alle huidige leveranciers ook graag bedrijven als klanten hebben en zeker grootverbruikers. Vergelijk je energie op Overstappen.nl. Misschien bespaar je op deze manier niet direct energie, maar goedkope energie is in ieder geval goed om de kas wat meer gevuld te houden.

5. Verwarming en koeling

Hoe zit het bij jou in het bedrijf? Zijn er goede afspraken waardoor er zowel in de winter als de zomer overal een aangename temperatuur heerst? Vaak is er in bedrijfspanden nog wel wat te regelen qua isolatie en soms kunnen een paar tochtstrips al een groot verschil maken. Wanneer heb je voor het laatst een specialist laten kijken naar de verbeterpunten in jouw bedrijf?

Ook hier geldt uiteraard dat het geen enkele zin heeft om ruimtes te verwarmen of koelen als deze niet worden gebruikt. Dat is te regelen met goede afspraken en/of sensoren.

6. Denk aan de toekomst

Ook voor jouw bedrijf zullen de strenge regels gaan gelden die de overheid voorbereidt om aan de klimaateisen te voldoen. Laat je niet verrassen, een goede ondernemer zorgt ervoor ook op dit gebied bij te blijven, eventueel door een specialist te raadplegen.

Geplaatst door Carolien de Blaaij & opgeslagen onder Tips, Werving & recruitment.

Vacatureteksten schrijven: 8 tips voor succes

Een vacaturetekst schrijven lijkt gemakkelijk, maar het kost meer tijd dan u denkt. Er zijn namelijk een aantal belangrijke punten waar u op moet letten, zodat u zeker weet dat de juiste kandidaten uw vacature vinden én erop solliciteren. Voor de sollicitant kan een vacaturetekst een belangrijke eerste indruk geven: welke toon weet uw bedrijf te zetten? Wat moedigt de sollicitant aan en wat schrikt af? Wij nemen het graag met u door.

8 tips om goede vacatureteksten te schrijven:

1. Start sterk met de introtekst

Als samenleving lijkt onze spanningsboog steeds korter (en dit geldt des te meer bij studenten op zoek naar een bijbaan of startersfunctie). We willen snelle informatie en overzichtelijk gepresenteerd. Een sollicitant beslist in enkele seconden of jouw vacturetekst zijn/haar tijd waard is. Een wervende introtekst motiveert om verder te lezen. Formuleer in een korte alinea welke producten/diensten uw organisatie levert, herhaal de functietitel en schrijf een korte zin over de taken. In een latere alinea kunt u hierop verder uitweiden.

2. Kies de scherpste functietitel

De functietitel is het allerbelangrijkst in een vacature, aangezien werkzoekenden vaak via Google beginnen met zoeken op een functienaam. Vraag daarom uzelf af via welke wegen de sollicitant de vacature zal vinden. Google Trends is hierbij een handige tool om te ontdekken welke functienamen het meest gezocht worden. Zo geeft een creatieve term als ‘gastheer bediening’ of ‘ gastvrouw bediening’ in regio Nederland geen resultaat. Nagenoeg elke sollicitant blijkt op ‘medewerker bediening’ te zoeken.

Een goei tip bij een vacaturetekst schrijven: Google trends toont welke functienaam het meest gezocht wordt

Zorg ervoor dat de functienaam de functie goed omschrijft en relevant is. Benoem in de titel ook of het om een fulltime of parttime functie gaan. Maak de functietitel bovendien aantrekkelijk, zodat kandidaten de vacature snel aanklikken. Dit kan door bijvoorbeeld het hoge uurloon te noemen , indien hier sprake van is.

3. Onderzoek wat uw bedrijf kan bieden

Werkzoekenden screenen een vacaturetekst vaak naar wat het bedrijf te bieden heeft. Vraag uzelf af welke eigenschappen uw organisatie bijzonder maakt. Is dit werklocatie bijzonder? Heeft u goede (secundaire) arbeidsvoorwaarden? Geef dit dan zeker aan in de vacature! Ook het vermelden van doorgroeimogelijkheden, werken in een informele/formele omgeving of aantrekkelijke randvoorwaarden is slim. Potentiële kandidaten kunnen zo gemakkelijker beoordelen of dit de vacature is waar zij naar op zoek zijn.

4. Stel realistische functie-eisen

Zorg dat het duidelijk is naar wat voor soort kandidaat u op zoek bent. Omschrijf de functie-eisen zo uitgebreid mogelijk, zodat er alleen kandidaten solliciteren die de functie ook daadwerkelijk zouden kunnen vervullen. Echter, maak de functie-eisen ook niet té onmogelijk. Dat schrikt namelijk af. Een voorbeeld van een onmogelijke eis: een jonge starter met 10 jaar ervaring. Mag het een onsje minder zijn?

5. Wees eerlijk

Naast Respect, toont onderzoek dat Transparantie en Vertrouwen voor sollicitanten te belangrijkste kernwaarden zijn. Wees duidelijk, maar ook eerlijk in de vacaturetekst. Maak de functie niet mooier dan hij is. Het opleuken van een tekst zorgt er namelijk voor dat veel sollicitanten reageren die uiteindelijk misschien toch af zullen haken, omdat de functie niet blijkt te matchen met hun verwachtingen.

Een organisatie bespaart zichzelf daarom een hoop werk door gewoonweg eerlijk bent. Eerlijkheid zorgt ervoor dat enkel personen solliciteren die de functie waarschijnlijk ook echt leuk zullen vinden. We gaan voor kwaliteit, niet kwantiteit.

6. Benoem het salaris

Het benoemen van salaris hoort ook onder de noemer ‘open kaart spelen’: maak er geen taboe van. Uiteraard gaat u als organisatie ook voor de intrinsieke motivatie, maar recent onderzoek wijst uit dat voor 63% het salaris nog altijd de grootste pullfactor is bij een nieuwe baan. Benoem het bedrag, ongeacht de hoogte.

Bekijk het ook vanuit het perspectief van de sollicitant: hoe frustrerend is het als vacature na vacature geen richtlijn geeft of het de huur zal betalen. Vroeg of laat moet salaris toch écht besproken worden. Als de sollicitant ‘blind’ moet reageren, verhoogt het de kans dat de sollicitatie in een latere fase stukloopt op het arbeidsvoorwaardengesprek. Zonde van beider tijd.

7. Schrijf beknopt

Wees kort, maar krachtig. Een vacaturetekst moet alle belangrijke zaken bevatten, zodat de sollicitant een duidelijk beeld heeft van het bedrijf en wat er voor kandidaat gezocht wordt. Let wel op dat de vacature tekst niet te lang wordt. Dit zorgt er namelijk voor dat een kandidaat sneller stopt met lezen. Zorg verder voor opsommingen in de tekst (dit is overzichtelijk) en schrijf beknopt.

Het schrijven van een vacaturetekst kan in vijf minuten. Indien u echter snel een goede kandidaat wilt vinden, is het raadzaam om er iets meer tijd in te steken. Laat de tekst bovendien controleren door een collega, zodat u zeker weet dat alles duidelijk is en er geen spellingfouten in staan.

8. Wees zorgvuldig

Spelfouten in een vacaturetekst zijn killing. Is dit voor de hand liggend? Misschien. Belangrijk? Absoluut! Een sollicitant komt mogelijk voor het eerst in aanraking met uw organisatie en een typfout als ‘ik wordt‘ draagt niet de juiste boodschap uit. Een goede vacaturetekst schrijven kost tijd. Een gratis tool als Grammarly kan hierbij van nut zijn.

Wie heeft ooit gezegd dat een vacaturetekst schrijven makkelijk is? Heeft u desondanks moeite? Geen probleem: pleeg een belletje met XL Studenten Uitzendbureau en de corporate recruiters doen het werk voor u. Hierbij wordt de professioneel geschreven vacature over diverse kanalen geplaatst, zoals Indeed, Zoekbijbaan.nl en op Studentenvacature.nl; de grootste studenten vacaturebank van Nederland.

Geplaatst door Ilja Dijkstra & opgeslagen onder Arbeidsmarkt, Tips, Werving & recruitment.

Als er een vacature vrij komt binnen de organisatie kan de werving en selectie van kandidaten beginnen. Het vinden van de juiste kandidaat is niet altijd even eenvoudig. Behoedt u daarom in ieder geval voor een aantal veelgemaakte fouten bij het aannemen van personeel. Als een kandidaat eenmaal is aangenomen en door de proeftijd heen is, komt u er namelijk niet zo gemakkelijk meer vanaf.

 

1. Haastige spoed is zelden goed

Wanneer een vacature openstaat, betekent dit dat de positie waarschijnlijk zo snel mogelijk vervuld moet worden. Zorg dat deze tijdsdruk geen slechte invloed heeft op de werving en selectie. Neem dus niet de eerste kandidaat die binnenstapt aan. Zorg dat u drie tot vijf geschikte kandidaten gesproken heeft voor de functie, zodat u deze kandidaten met elkaar kunt vergelijken en op basis daarvan de juiste keuze kunt maken.

 

2. Eerste indruk

Een eerste indruk van iemand is belangrijk, maar baseer hier niet uw volledige eindoordeel op. Als iemand een slechte eerste indruk maakt, maar een perfect cv en goede referenties heeft, zou het zonde zijn om diegene enkel op zijn of haar eerste indruk af te wijzen. Een eerste indruk kan namelijk een vertekend beeld van iemand geven. Daarom is het altijd goed om voorafgaand aan een sollicitatiegesprek een telefonische selectie te doen.

 

3. Op zoek gaan naar de perfecte kandidaat

Natuurlijk zoekt iedere werkgever een kandidaat die voor 100% past bij de vacature die open staat, maar niemand is perfect. Stop dus met zoeken als u iemand tegenover u heeft zitten die voor 80% overeenkomt met de perfecte kandidaat.

 

4. Geen complete of juiste vacaturetekst

Wees duidelijk in de vacatureomschrijving. Maak de vacature ook niet mooier dan hij is. Hiermee voorkomt u dat u iemand aanneemt die na een maand weer vertrokken is bij de organisatie omdat hij of zij er meer van verwacht had.

 

5. Standaard afwijzing voor cv’s met gaten

Natuurlijk is een cv waarop alle werkervaring op elkaar aansluit de beste, maar gooi niet meteen alle cv’s in de prullenbak waar een gat van een paar maanden op staat. Als het cv voldoet aan de gestelde eisen, maar de persoon heeft een gat, vraag dan na hoe dit komt. Misschien heeft de kandidaat hier een goede verklaring voor.

 

Bij het aannemen van nieuw personeel komt het een en ander kijken. Het hele proces; van het schrijven van een vacaturetekst tot het afnemen van de sollicitatiegesprekken kan tijdrovend en moeilijk zijn. Daardoor maken veel bedrijven fouten bij het aannemen van personeel. Er is een mogelijkheid om het werving- en selectieproces uit te besteden aan een uitzendbureau. Zij zijn hierin gespecialiseerd en maken doorgaans minder fouten bij het aannemen van personeel.

 

fouten bij het aannemen van personeel