Geplaatst door Carolien de Blaaij & opgeslagen onder Arbeidsmarkt, Werving & recruitment.

De arbeidsmarkt trekt weer aan en dat betekent dat talentvolle jonge mensen meer keuze hebben aan banen. Als werkgever is het daarom belangrijk om op te vallen bij deze doelgroep. Om deze doelgroep te bereiken en aan te nemen als nieuw fulltime personeel, zijn er een aantal tips en aanpassingen die in 2021 zeker belangrijk zijn.

Hoe kom je op de radar bij young potentials? XL geeft tips over jong talent

Tips om jong talent te werven:

1. Recruiten via social media

De jonge talentvolle werkzoekenden zijn met name actief op social media. In plaats van een vacature te verspreiden via de traditionele vacaturewebsites, is het verstandig om ook social media in te zetten. Met name Facebook, Instagram, Linkedin en zelfs Snapchat zijn platforms waar de jongeren actief zijn. Je krijt gemakkelijk reacties. Vele werkgevers waren u voor. 

2. Creëer een gezellige, vriendschappelijke werksfeer

Jongeren zijn tegenwoordig niet alleen op zoek naar leuk werk, maar ook de collega’s waarmee zij gaan werken vinden zij belangrijk. Steeds vaker zie je dat collega’s buiten werk om leuke dingen met elkaar doen. Jongeren zijn dus niet op zoek naar leuke collega’s, maar zien hun nieuwe baan ook als een mogelijkheid tot het behoren tot een nieuwe vriendengroep. Werk is een groot onderdeel in het sociale leven van young proffesionals.  Organiseer daarom als werkgever vrijdagmiddagborrels en leuke personeelsuitjes zodat collega’s beter kunnen opschieten met elkaar. 

3. Kies personaliteit boven vaardigheid

Steeds vaker horen we om ons heen ‘employer branding’, hiermee wordt bedoeld om je bedrijf als aantrekkelijke werkgever neer te zetten. Niet alleen secundaire arbeidsvoorwaarden zijn hierbij belangrijk, maar ook werkomgeving en collega’s. Hiertoe behoort daarom ook het kiezen van jong talent die bij een organisatie past. Deze keuze kan het beste gemaakt worden op basis van persoonlijkheid en waarden die iemand belangrijk vindt. Iemand kan namelijk genoeg bijleren door bijscholing en werkervaring, maar persoonlijkheid kan niet makkelijk aangepast worden.

4. Het nieuwe werken

Het nieuwe werken is al een tijdje ingevoerd bij verschillende werkgevers, maar nog lang niet bij alle organisaties is deze mogelijkheid er voor werknemers. Jonge mensen vinden flexibiliteit, zelfstandigheid en verantwoordelijkheid belangrijk in een baan. Wanneer een werkgever de optie biedt voor het nieuwe werken, zal dit zeker jonge werknemers aantrekken. Het uurloon is bij deze generatie minder belangrijk. 

5. Via via recruiten

Als een organisatie al een aantal jonge talenten in dienst heeft, kan via deze werknemers nieuw talent gerecruit worden. Deze werknemers zijn misschien lid geweest van een studievereniging en hebben nog connecties met oud klasgenoten die ook talentvol zijn. Zorg dat je als organisatie gebruik maakt van dit netwerk om nieuw jong talent aan te trekken.

Uiteraard zijn er nog meer tips en tricks om jonge talenten aan te trekken. Met deze tips kan in 2021 in ieder geval gestart worden, zodat met het aantrekken van talentvolle werknemers in 2021 kan beginnen.

Geplaatst door Kimberley Thomas & opgeslagen onder Tips, Werkvloer.

Waarschijnlijk heeft u wel eens het advies gekregen om een studiegerelateerde bijbaan te zoeken. Een bijbaan die inhoudelijk past bij een opleiding verpleegkunde. Dat een bijbaan verstandig en handig is, dat weet iedere student wel. Het levert u namelijk contacten op, een extra uitdaging en natuurlijk geld. Een bijbaan zoeken die specifiek aansluit bij uw studie is ontzettend slim, maar welke interessante bijbanen zijn er in dit vakgebied? In dit artikel lichten wij twee bijbanen in de zorgsector voor u uit.

Een verpleegkundige die aan het werk is.

Een bijbaan in de zorg

Bent u een HBO-V student? Dan kunt u bij veel verschillende zorginstellingen terecht. Denk bijvoorbeeld aan een verpleeghuis of in de thuiszorg. Welke werkzaamheden u bij uw bijbaan mag verrichten is afhankelijk van hoe ver u met de opleiding bent. Naarmate u verder bent in uw studie mag u meer verpleegtechnische handelingen uitvoeren. Daarnaast is er altijd voldoende ruimte om uzelf verder te ontwikkelen binnen uw bijbaan. Bijkomend voordeel is dat u daardoor al veel ervaring in de praktijk opdoet.

Bij een professional in de zorg horen bepaalde eigenschappen. Wat wordt er van u verwacht en welke competenties zijn essentieel bij een baan in de zorg? Wij zetten ze voor u op een rij:

●     U hebt een zorgzaam karakter

●     U vindt het leuk om met mensen te werken

●     U toont initiatief en u bent positief ingesteld

●     U houd van afwisseling in uw werk

●     U bent geduldig

●     U durf vragen te stellen

Herkent u uzelf in de bovenstaande eigenschappen? Dan bent u geknipt voor een bijbaan in de zorg.

Werken in een verpleeghuis

Tijdens uw werk in een verpleeghuis heeft u diverse werkzaamheden. Een van de belangrijkste taken is om de bewoners te ondersteunen in hun dagelijks leven. Soms moet u ondersteuningen bieden bij zorgadministratie en een andere keer regelt u het ontbijt voor de bewoners. Ook een spelletje spelen met een groep bewoners hoort erbij.

Werken in de thuiszorg

Benieuwd naar een bijbaan in de thuiszorg? Bij deze baan gaat het voornamelijk om lichte zorg waarbij u wordt toegewezen aan ouderen met aanvullende zorgwensen. Uw taken zijn breed en kunnen variëren van huishoudelijke klussen tot hulp bieden bij dementerenden. Bij huishoudelijke klussen kunt u denken aan boodschappen doen, maar ook een gezellige wandeling maken door het bos of een kopje thee drinken. Vaak draait deze bijbaan ook om het bieden van gezelschap in huis. Eenzaamheid onder ouderen is een groot probleem en op deze manier maakt u de dag een stuk leuker voor ouderen.

Geplaatst door Kimberley Thomas & opgeslagen onder Werkvloer.

In elk bedrijf komen complicaties voor, daar kunt u niet omheen. Om de gevolgen zoveel mogelijk te beperken is het van belang om op tijd hier op in te spelen. Het is niet altijd even gemakkelijk om te achterhalen wat er afspeelt tussen uw werknemers, daarom is het van belang om dit bespreek te maken. Naast het zoeken en oplossen van de oorzaak, zijn er ook andere methoden hoe de sfeer op de werkvloer positief beïnvloed kan worden. Denk maar eens aan een teamuitje waarbij de werknemers elkaar op een andere manier leren kennen. Benieuwd hoe u de sfeer kunt verbeteren? Lees dan snel dit artikel!

Papier, Business, Financiering, Document, Kantoor

Maak problemen bespreekbaar

In elk bedrijf komen problemen en voornamelijk misverstanden voor. Wanneer u elke dag op elkaars lip zit en veel samen moet werken, kunnen er misverstanden ontstaan. Het is van belang om uw werknemers te laten weten dat ze alles kunnen bespreken. Dit kan onder andere worden gedaan door een vertrouwenspersoon aan te wijzen. Alle werknemers kunnen bij deze persoon terecht voor zakelijke, maar ook privé problemen. Samen kan er worden gekeken naar een oplossing.

Teambuilding activiteiten

Zoals in de inleiding besproken, is het van belang om elkaar ook buiten werktijd te leren kennen. Niemand hoeft vrienden met elkaar te worden, maar het is wel van belang dat iedereen op z’n gemak is bij zijn/haar collega’s. Overal in Nederland worden teambuildingactiviteiten georganiseerd. Denk maar eens aan teambuilding in Amsterdam. Er zijn erg veel mogelijkheden wat betreft leuke uitjes. Een moordspel in Amsterdam bijvoorbeeld, voor elke leeftijd en elk soort bedrijf een leuke activiteit.

Luister naar je werknemers

Om iets te kunnen optimaliseren, moet er eerst geanalyseerd worden. Bij het analyseren is het in dit geval van belang om te luisteren naar uw werknemers. Naast complicaties of andere ruzies die optreden tussen werknemers, zijn er ook andere factoren die invloed hebben op de sfeer. Denk maar eens aan de werkplek. Heeft iedereen een fijne en goede werkplek of zijn er bijvoorbeeld betere computers nodig? Hierbij kunt u ook denken aan zaken als het koffiezetapparaat, de lunch of het salaris.  

Flexibiliteit

Aansluitend op de vorige alinea, is ook de flexibiliteit vanuit de werkgever van belang. Staan werknemers vaak in de file en komen ze daardoor met een niet zo’n goed humeur op kantoor aan? Wellicht is het handig om te kijken naar een oplossing en flexibele werktijden te hanteren. Door af en toe een gesprek in te plannen met de werknemers, kunt u er beter achter komen wat er nodig is en hoe de sfeer positief beïnvloed kan worden.

Beloningen

Er zijn verschillende manieren hoe een bedrijf zijn werknemers kan belonen/aanspreken. Wanneer er iets mis gaat, is de kans groot dat dit wordt benoemd. Maar worden werknemers ook voldoende beloond wanneer iets goed gaat? Dat wordt vaak vergeten. Het is dan ook van belang om werknemers regelmatig te belonen. Dit kan in de vorm van iets heel kleins zijn zoals het sturen van een kaartje. Wanneer er een groot doel bereikt is, kan er een teamuitje worden georganiseerd of vieren jullie dit samen op kantoor met een fles champagne!

Geplaatst door Kimberley Thomas & opgeslagen onder Werkvloer.

Wanneer u met uw vrienden aan het praten bent over een interessante baan voor de toekomst, komen vaak met name de commerciële beroepen ter sprake. Er wordt gedacht dit hier het meeste geld en plezier te behalen is, maar is dat ook daadwerkelijk zo? Wellicht is een baan in de techniek wel meer iets voor u. Na het lezen van dit artikel heeft u een beter beeld van de technische sector en heeft u wellicht een beroep gevonden dat beter aansluit bij uw wensen en kwaliteiten.

Machine, Motor, Techniek, Auto

Wat valt er allemaal onder de technische sector

De techniek is een brede en ietwat overlappende sector. Zo kunt u werkzaam zijn als technicus in verschillende branches, zoals onder andere de bouw, natuur, IT en communicatie en de gezondheids- en welzijnszorg. Eigenlijk is er in vrijwel elke branche wel ruimte voor een technicus. Hierdoor heeft u als toekomstig technisch specialist enorme keuze om te kiezen wat het beste bij u past. Heeft u iets met duurzaamheid? Dan zou u bijvoorbeeld installateur van elektrische laadpalen aan huis bij Groenopladen.nl kunnen worden. Heeft u meer met auto’s? Dan kunt u bijvoorbeeld APK-keurmeester worden bij een autogarage.

Mogelijke beroepen in de techniek

Eerder hadden we het al even kort over dat de techniek een hele hoop mogelijkheden met zich meebrengt. Nu gaan we daar nog iets dieper op in door de verschillende beroepen die u als technicus kan beoefenen te benoemen. Net als in elke andere sector is het beroep dat u uitoefent afhankelijk van de opleiding die u hebt genoten. Hieronder benoemen we verschillende technische beroepen en geven we u aan welke opleiding u daar doorgaans voor genoten moet hebben.

Betonboorder

Houdt u ervan om uw mouwen op te stropen en een lekker actief beroep te beoefenen? Dan is een beroep als betonboorder wellicht wel iets voor u! Als betonboorder ben je werkzaam binnen de civiele techniek. Dit houdt in dat u aan het werk gaat met vaststaande objecten, zoals gebouwen, bruggen en wegen. Ook leidingen en kabels bewerken kan onderdeel uitmaken van uw functie. Voor deze functie heeft u een mbo-opleiding nodig, die u op verschillende technische ROC’s kan volgen.

Bouwkundig engineer

Als bouwkundig engineer bent u het technische brein van het bouwproject. Uw werkzaamheden bestaan voornamelijk uit het plannen, organiseren en onderhouden van (grotere) bouwprojecten. Heeft u veel affiniteit met water, bruggen en scheepvaart? Dan is een beroep als waterbouwkundige wellicht iets voor u. Beide beroepen vallen onder de civiele techniek. Het verschil is dat u als waterbouwkundige met name gericht bent op objecten ontwikkelen die met water te maken hebben. Denk hier bijvoorbeeld aan het ontwikkelen van sluizen, dijken, scheepsliften, dokken, aanlegsteigers en kades. Binnen het beroep bouwkundig engineer bestaan verschillende gradaties. Vandaar dat een opleiding tot bouwkundig engineer dan ook zowel op het mbo, hbo als op de universiteit te volgen is.

Installatiemonteur

Wanneer u aan de slag gaat als installatiemonteur heeft u een erg divers beroep. Zo installeert, onderhoudt en repareert u verschillende elektrische apparaten. Dit kan variëren van airco installaties en wasmachines tot het installeren en onderhouden van een CV-ketel. Een opleiding tot installatiemonteur is een mbo-opleiding en kunt u op verschillende ROC’s volgen. Heeft u toch meer behoefte om op projectniveau mee te denken? Dan is een beroep als projectleider in de installatietechniek wellicht meer geschikt voor u. Als projectleider zorgt u ervoor dat het project in goede banen wordt geleid en onderhoudt u nauw contact met uw team en de klant. De opleiding tot projectleider in de installatietechniek is een opleiding op hbo-niveau.

ICT-engineer

Wanneer u van complexe databases en coderen houdt, is een beroep als ICT-engineer wellicht iets voor u. Een vaardigheid die erg handig is bij dit beroep is een sterk analytisch vermogen. Als ICT-engineer kunt u aan de slag als software engineer voor bijvoorbeeld smart home producten, marketing tools en diverse computerprogramma’s. Is software engineer worden niks voor u? Wees niet getreurd, met een hbo opleiding tot ICT-engineer kunt u ook werken als systeemontwerper, ICT-beheerder of verschillende andere technische beroepen.

Procestechniek

Als procesoperator heeft u een goed overzicht nodig. U bent verantwoordelijk voor het bewaken en optimaliseren van het productieproces. Het is dus ook belangrijk dat u goed met verantwoordelijkheid kan omgaan en snel kunt handelen bij een eventuele fout. Als procesoperator kunt u onder andere aan de slag in de levensmiddelenindustrie, een fabriek of een kerncentrale. Dit beroep kunt u beoefenen na het succesvol behalen van een mbo-opleiding procesoperator. Deze opleiding bestaat echter ook in de hbo variant.

Baankansen in de techniek

Wanneer u de keuze maakt om te gaan werken in de technische sector, dan kiest u voor een beroep met ontzettend veel baankansen. Er is in Nederland nog steeds een tekort aan technische specialisten, zowel in de bouw, ICT als in de werktuigbouwkunde. Dit zal door de toenemende automatisering en technologische ontwikkeling zeker niet minder worden. Als technisch specialist heeft u dus ook een goede onderhandelingspositie, wat vaak resulteert in een verdienstelijk salaris. Voor een leuke en goed betaalde baan hoeft u dus niet meer verder te kijken, want die vind je in de technische sector!

Geplaatst door Kimberley Thomas & opgeslagen onder Ontwikkelingen uitzendbranche.

Het hebben van een mooie CV template kan de beslissende factor zijn tijdens uw sollicitatie. Een CV is de eerste indruk die de werkgever vaak van u krijgt. Het is dus van belang dat de CV template er relevant, goed en professioneel uitziet. Er zijn verschillende soorten CV’s (voor verschillende branches) waardoor iemand snel door de bomen het bos niet meer ziet. Hieronder nemen we u mee in het opstellen van een CV en de manier waarop CV templates hierbij kunnen helpen. Lees gerust verder en laat u inspireren.

white printer paper beside silver laptop computer

Een CV template bij de sollicitatie gebruiken

Ongeacht van de branche waarin u voor een baan wilt solliciteren, een CV template kan ervoor zorgen dat de eerste indruk direct een positieve is. Een goed CV is namelijk meer dan alleen een opsomming van opleidingen, werkervaring en vaardigheden. Een CV is een eerste (professionele) presentatie van wie iemand is. Dit is de reden dat een CV er goed verzorgd uit moet zien. Het hoeft niet enorm veel tijd te kosten om dit te doen, hier is een CV template (of CV sjabloon) erg handig voor.

Wat hoort er in een CV template voor te komen?

Een goed uitziende CV template bevat in ieder geval een aantal punten en kwaliteiten. Het is van belang dat het CV iets zegt over de zakelijke en persoonlijke kwaliteiten van de sollicitant. Dit wordt in de praktijk vaak gedaan door de opleiding, werkervaring en vaardigheden hier weer te geven.

Een opvallend CV kan bijdragen aan uw sollicitatie wanneer u voor een baan solliciteert waar veel anderen ook voor solliciteren. Op het moment dat veel personen vergelijkbare kwaliteiten en kennis op het CV tonen, gaat het om de persoon zelf en het uiterlijk van het CV. Een CV template (in Word) is een manier waarop u uw persoonlijkheid kunt verweven in de CV en hiermee de uitstraling personaliseert. Bij een functie waar veel anderen op solliciteren, kan dit de beslissende factor zijn voor het besluit van de werkgever.

Afsluitend

Beperk uw CV tot maximaal 2 pagina’s. Vaak krijgen werkgevers en/of recruiters veel verschillende CV’s te zien. Ze hebben geen tijd om lange CV’s door te nemen, houd het dus kort en krachtig. Zo kunt u alles tonen aan de werkgever zonder dat dit te veel tijd kost. U kunt dit advies ook meenemen bij het uitzoeken van een eigen CV template.

Geplaatst door Carolien de Blaaij & opgeslagen onder Ontwikkelingen uitzendbranche.

Wanneer er een functie vrij komt in de organisatie gaat u op zoek naar een geschikte kandidaat om deze functie te vervullen. Er wordt een vacature uitgezet en al snel realiseert u zich dat een sollicitatie procedure veel tijd kost om een geschikte kandidaat te vinden. Je zou de vacature op veel platformen en sociale media kunnen delen, echter is er ook een mogelijkheid om uitzendbureau’s in te schakelen. In deze blog geven we een aantal redenen waarom u een uitzendbureau zou moet inschakelen. 

bedrijven maken gebruik van uitzendbureaus

Voordelen

Het kost natuurlijk geld om een uitzendbureau in te schakelen, maar wat krijgt u ervoor terug? XL heeft als uitzendbureau specialist een aantal voordelen op een rij gezet.

  • Een uitzendbureau heeft vaak een grote database met kandidaten waardoor het gemakkelijker is om binnen een paar dagen een geschikte kandidaat te vinden die goed aansluit op uw voorkeuren.
  • De organisatie geeft geen contract en is dus ook niet verplicht om de medewerker in vaste dienst te nemen na 3 contracten. U zit dus niet vast aan de medewerker wat voordelen heeft voor de organisatie.
  • De organisatie hoeft niet op te dragen voor ziekte, de organisatie hoeft de medewerker niet 2 jaar lang door te betalen. 
  • Doordat u niet de werkgever bent en de lonen niet uitbetaald scheelt dat enorm veel administratie. U hoeft zelf geen loonstroken en jaaropgaven te maken
  • De organisatie hoeft niets over te dragen aan de fiscus en het UWV. Ziek- en betermeldingen bij het UWV zijn niet nodig. Het is voor u dus niet verplicht om aangesloten te zijn bij de arbodienst.
  • U betaalt een vast tarief voor de werknemer, waardoor alle kosten inzichtelijk zijn

Vergeet ook niet..

  1. Gebeurt er iets naars en is de uitzendkracht betrokken bij een bedrijfsongeval? Dan is uw organisatie daarvoor aansprakelijk.

2. De uitzendkrachten zijn niet bij u in dienst, echter moeten er wel goede arbeidsomstandigheden zijn.

Vraag vrij blijvend offertes aan van uitzendbureau’s wanneer u opzoek bent naar kwalitatief personeel. Het uitbesteden van personeel kan gemakkelijk via onze website. Vraag gratis een offerte aan. 

Geplaatst door Carolien de Blaaij & opgeslagen onder Onderzoeken, Tips, Werkvloer.

Zo’n 71% van de werknemers schijnt niet betrokken te zijn bij de organisatie waar hij of zij werkt. De oorzaak én de oplossing ligt vaak in de bedrijfscultuur. Echter zien veel werkgevers bedrijfscultuur als iets onbelangrijks. Of zij vinden het wel belangrijk, maar denken dat een cultuur niet maakbaar is, en dat u er dus als werkgever weinig invloed op hebt. Deze werkgevers maken een grote fout en daarom leggen wij voor u het belang van positieve bedrijfscultuur uit.

Waarom is bedrijfscultuur belangrijk?

Onder bedrijfscultuur vallen de dresscodes, de werktijden, de beloningssystemen, de doelstellingen, de wijze van werken, de manier waarop mensen met elkaar omgaan etc.  Deze cultuur zie je dus overal terug in het bedrijf en je kunt het ook voelen. Daarom heeft dit ook een directe impact op de houdingen en de gevoelens van uw parttime personeel en fulltime personeel.

Een bedrijfscultuur die niet positief is kan dus zorgen voor een lage betrokkenheid. Dit heeft veel negatieve gevolgen voor uw organisatie. De prestaties gaan achteruit, ziekteverzuim loopt op en uw personeel vertoont minder gedrag dat in lijn is met de organisatiedoelen. Maar ook uw klanten kunnen de bedrijfscultuur voelen. Reden genoeg dus om te investeren in een positieve bedrijfscultuur.

Hoe zorgt u voor een positieve bedrijfscultuur?

Ken u dat, het enthousiasme en de energie die vele start-ups uitstralen? De bevlogenheid en het groepsgevoel van het personeel om aan één doel te werken. Vele grote(re) organisaties kunnen hier heel wat van leren.

Wilt u ook die positieve cultuur terug? Dan zult u hierin moeten blijven investeren. U kunt bijvoorbeeld zorgen dat gewoontes in uw bedrijf ontstaan die een positief effect hebben op u personeel.

Organiseer bijvoorbeeld een paar keer in het jaar een kleine borrel op vrijdagmiddag, werk aan teambuilding of zorg voor de mogelijkheid om gezamenlijk te lunchen. Benadruk ook regelmatig successen in uw bedrijf door bijvoorbeeld hoogtepunten te delen via de werkmail.

Ook bij de werving en selectie kunt u beoordelen of uw sollicitanten passen binnen deze cultuur. Bovendien kunt u zelf het goede voorbeeld geven. Wees zelf proactief en enthousiast en de mensen om u heen zullen dit overnemen!

Samen aan de slag met een gezonde, positieve bedrijfscultuur

Geplaatst door Carolien de Blaaij & opgeslagen onder sollicitatie.

Een sollicitatiegesprek is voor een potentiële toekomstige werknemer vaak erg spannend. Er hangt natuurlijk ontzettend veel vanaf. Echter, ook voor een werkgever kan een sollicitatiegesprek spannend zijn. Om u het beste te kunnen voorbereiden op het aannemen van personeel of misschien zelf te gaan solliciteren heeft XL Uitzendbureau de 40 populairste sollicitatievragen voor u uitgezocht en op een rijtje gezet. Door het toepassen van deze vragen kunt u de voorbereiding meten van uw sollicitant.

sollicitatie gesprek met sollicitatievragen

De top 40 populairste sollicitatievragen

  1. Als je een dier zou zijn, wat voor een dier zou je dan zijn?
  2. Wat wil je bereiken binnen ons team?
  3. Welke dingen moet je doen om je baan zo succesvol te laten verlopen?
  4. Waarom wil je bij deze organisatie werken?
  5. Kun je onder grote indruk werken?
  6. Wat is je motivatie om te solliciteren voor deze functie?
  7. Noem drie slechte eigenschappen van jezelf
  8. Welke eigenschappen hinderen je het meest?
  9. Welke vaardigheden heb je in de afgelopen jaren geleerd?
  10. Waarom zouden we je aan moet nemen?
  11. Waar zie je jezelf over 5 jaar?
  12. Op welk mijlpaal in je leven ben je het meest trots?
  13.  Waarom ben je opzoek naar een nieuwe baan?
  14.  Wanneer ben je beschikbaar?
  15. Ben je een volger of een leider?
  16.  Wat vind je minder leuk aan het werken in deze sector?
  17. Kan je tegen werkdruk?
  18. Wat is ziek zijn volgens jou?
  19.  Wat vinden familie en vrienden typerend aan jou?
  20.  Kun je uitleggen wat er de voorbije 10 jaar in dit land is gebeurd?
  21. Kun je een kritische beroepssituatie noemen bij je vorige baan? 
  22. Hoe reageer je op een boze klant?
  23. Wat is het laatste boek dat je hebt gelezen?
  24. Hoe zelfstandig ben je?
  25. Hoe stressbestendig ben je? 
  26. Wat voor een type student ben je/was je?
  27. Wat heb je geleerd in je studententijd?
  28. Wat was je scriptie onderwerp? Kan je hier iets over vertellen?
  29. Kun je resultaten aantonen van je vorige baan?
  30. Wat wil je bereiken met deze functie?
  31. Ben je bereid om een bijscholing te volgen?
  32. Waaruit blijkt je talent voor leiderschap?
  33. Kun je een paar referenties opnoemen of laten zien?
  34. Welke rol neem je aan in teamverband en met het samenwerken?
  35. Hoe ziet jouw gemiddelde werkweek eruit?
  36. Hoe ga je om met tegenslagen of teleurstellingen?
  37. Waarom heb je een gat in je CV van (datum) tot (datum)?
  38. Hoe ben je op onze vacature gekomen?
  39. Wat wil je leren bij deze functie? 
  40. Wie is jouw voorbeeld?

Nieuwsgierig geworden naar hoe een sollicitatiegesprek loopt of tips nodig? In onze blog geven we meer uitleg met betrekking tot het verloop van een sollicitatiegesprek en hoe u hier het beste op kunt voorbereiden.

Wilt u de sollicitatieprocedure liever uit handen geven? Bij XL Studenten Uitzendbureau werven en selecteren we goed opgeleid personeel voor al uw werkzaamheden, vast tijdelijk personeel tot vast.

Geplaatst door Carolien de Blaaij & opgeslagen onder Arbeidsmarkt.

Werkstress is nog steeds een taboe onder personeel. In deze blog bespreken we hoe u werkstress bij uw personeel kunt herkennen en hoe u dit aanzienlijk kun verminderen.

werkstress

1. Minder overuren maken

Zorg ervoor dat uw personeel geen overuren maakt, dit is namelijk een grote oorzaak van werkstress. Het is mogelijk dat uw personeel overwerkt om dingen tijdig af te ronden echter dient u op te letten of uw personeel niet te veel overuren maakt en of het regelmatig bij dezelfde werknemers voor komt. Ga een gesprek aan met uw werknemers over de balans tussen werk en privé.

2. Vier successen

Elk personeelslid zoekt waardering bij de leidinggevende. Geef voldoende complimenten aan uw personeel en vier successen. Wanneer uw onderneming geen budget heeft voor targets is het nog altijd mogelijk om eenmaal in de week of in twee weken te borrelen op kantoor. Het vieren zorgt voor interactie en plezier tussen werknemers en zal werkstress aanzienlijk verlagen.

3. Effectief samenwerken

Werkstress kan aanzienlijk worden verminderd wanneer er effectief wordt samengewerkt met het team. Het is belangrijk om waar mogelijk werk te verdelen om zo niet te veel werkdruk op uw personeel te zetten.

4. Voldoende vrije dagen

Bemoedig als leidinggevende voldoende pauzes en vrije dagen. Herinner uw personeel eraan als ze recht hebben op verlof of als ze vakantiedagen open hebben staan. Vrije dagen kunnen werkstress aanzienlijk verminderen en zorgt voor een frisse start.

5. Ontwikkel uw personeel

Wanneer u investeert in de ontwikkeling in uw personeel door trainingen aan te bieden. Deze kunnen inhoudelijk gaan over vaardigheden die bij de werkzaamheden passen maar ook time-management. Hierdoor zal uw personeel beter kunnen functioneren, betere prestaties leveren en werkstress worden verminderd.

6. Bestudeer uw personeel

Let goed op uw personeel. Voor werkstress zijn er verschillende signalen bekend. Bestudeer aandachtig uw personeel wanneer er gemiste deadlines zijn, er wordt overgewerkt of bij regelmatig verzuim. Dit hoeft niet altijd werkstress te zijn echter is het belangrijk om regelmatig in gesprek te gaan met uw personeel.

Heeft u een tekort aan personeel door regelmatig ziekteverzuim of werkstress? Bij XL Studenten Uitzendbureau kunt u terecht voor divers personeel.

Geplaatst door Kimberley Thomas & opgeslagen onder Ontwikkelingen uitzendbranche.

Gaat u een bedrijf oprichten? Gefeliciteerd met deze grote stap in uw ondernemers carrière. Maar er zijn nog een aantal vragen die u dient te beantwoorden voordat het zover is. Heeft u bijvoorbeeld al goed nagedacht over de rechtsvorm van uw aanstaande onderneming? We hebben in Nederland meer dan tien verschillende rechtsvormen waar u uit kunt kiezen bij het inschrijven van uw bedrijf. Veel starters kiezen voor de eenmanszaak. Maar wanneer uw bedrijf snel groeit, kan een andere rechtsvorm mogelijk een betere keuze zijn. Bent u benieuwd of dit ook voor uw onderneming geldt? U leest het in dit blog.

Inhoudelijk advies bij het kiezen van een rechtsvorm van uw organisatie

Welke rechtsvormen zijn er?

Er zijn dus meer dan tien verschillende rechtsvormen waar u uit kunt kiezen bij het starten van uw bedrijf. Hoe weet u dan welke rechtsvorm geschikt is voor uw bedrijf? We hebben de bekendste en meest populaire rechtsvormen voor u op een rijtje gezet.

De VOF

De VOF (Vennootschap Onder Firma) is geschikt wanneer u als ondernemer alleen of met iemand anders een bedrijf opricht. Alle compagnons zijn verplicht om iets in het bedrijf in te brengen. Dit kan in de vorm van startkapitaal, maar ook werkuren en goederen zijn mogelijk. Voor samenwerkende starters is de VOF een interessante optie. Een VOF vereist immers geen minimaal startkapitaal.

De BV en NV

De BV (Besloten Vennootschap) en NV (Naamloze Vennootschap) zijn vergelijkbaar. Het verschil zit in de aandelen. Bij een NV kunt u deze vrij overdragen en bij een BV gaat dit niet. Net als de VOF vereist een BV ook geen startkapitaal. Wel bent u verplicht om een jaarrekening op te stellen en bij de Kamer van Koophandel in te dienen. Een BV is vooral interessant omdat u als ondernemer beter beschermd bent tegen risico’s en minder belasting over uw winst betaalt. Wanneer uw eenmanszaak failliet gaat bent u immers ook privé aansprakelijk. Dit kan ertoe leiden dat u uw huis of hypotheek verliest.

In veel gevallen zien we dat ondernemers hun eenmanszaak omzetten naar een BV als ze hun onderneming is uitgegroeid tot een stabiel bedrijf. De aftrekposten voor de eenmanszaak worden namelijk minder interessant als de winst van het bedrijf groeit.

Welke vorm past het beste bij mij en mijn bedrijf?

Het is lastig om een correct antwoord op deze vraag te geven zonder alle informatie voorhanden te hebben. We raden u dan ook aan om dit te bespreken met een professional op het gebied van rechtsvormen. Deze kan u deskundig advies geven over de beste rechtsvorm voor uw bedrijf.