Geplaatst door Carolien de Blaaij & opgeslagen onder Digitaal & Flexwerken, Tips, Werkvloer.

Flexwerken en thuiswerken is significant toegenomen in de afgelopen jaren, mede door digitaliseren en een explosieve groei van zzp’ers. In Groningen alleen al zijn er meer dan 18.000 vrouwen met een eigen bedrijf. De vrijheid van flexwerken is ideaal: u hoeft de deur niet meer uit, het scheelt een hoop files en reistijd. Maar dit kan echter ook nadelig zijn. Na constant thuiswerken is het fijn om op een andere locatie te zijn waar u ongestoord kunt flexwerken. Na onze tips over Den Haag, Utrecht en Rotterdam, heeft XL voor u de beste werkplekken in Groningen uitgezocht. 

Side note: door Coronamaatregelen kunnen enkele plekken tijdelijk gewijzigde openingstijden hebben. Vergeet dus niet tevoren even online te updaten wat de status van uw favoriete werkplekken in Groningen zijn.

Onze 6 favoriete werkplekken van Groningen:

1. CHCO Café Groningen

Chocolate Company is een keten die iedereen wel zal herkennen. Zij zitten handig in het centrum en schikt zich prima onder de werkplekken in Groningen. Goede sfeer, vriendelijk personeel en volop snacks tijdens het werken.

Een tafeltje buiten is ook mogelijk, maar wij hebben hier niet van getest of de wifi daar net zo sterk is. Ze zijn dagelijks geopend (buiten corona lockdowns dan), maar let wel op je al om 18.00u weer buiten moet staan.

Adres: Oude Ebbingestraat 74, 9712 HM Groningen

2. Black & Bloom 

Anno nu staan koffiezaken synoniem aan flexwerken. Black & Bloom is een fijne koffiezaak waar u door de lichte uitstraling in alle stilte kan werken. Het kalme interieur met veel groen zorgt voor een rustige sfeer. Wanneer u trek heeft, kunt u genieten van het geheel biologische menu en de heerlijke espresso. 

Adres: Oude Kijk in Het Jatstraat 32, 9712 EK Groningen

3. Bakkerij Blanche

Een andere geliefde koffiezaak onder de werkplekken in Groningen is bakkerij Blanche. De bakkerij heeft een huishoudelijk en luxe interieur wat drukker oogt. Ondanks het opvallende interieur van de Bakkerij heeft de zaak een volledige hoek waar freeflexers geconcentreerd hun werk kunnen doen. In die corner zal de bediening u niet regelmatig storen en ziet u veel studenten in een werkplek met laptop. De bakkerij beschikt over vers brood en produceert het zelf, van graankorrel tot desembrood. 

Adres: Brugstraat 28, 9711 HZ Groningen

4. Doppio

Voor de fijnste werkplekken in Groningen gaat onze voorkeur meestal uit naar kleine locals. De geur van koffie is bij binnenkomst in Doppio al overtuiging op zich. Doppio is een vrij groot café keten die al jaren in steden door heel Nederland is gevestigd. De aroma van koffie hangt door heel het cafe: de energieboost hangt bijna letterlijk in de lucht. Deze populaire werkplek in Groningen beschikt over veel stopcontacten waardoor u non-stop door kunt gaan.

Adres: Brugstraat 6, 9711 HX Groningen

5. Seats2meet

Wanneer uw voorkeur niet naar koffiezaken uitgaat, kunt u ervoor kiezen om te gaan werken op andere soort werkplekken in Groningen. Door heel Nederland zijn er verschillende ontmoetingscentra’s opgezet voor mensen die graag in stilte willen werken of ideeën willen delen met andere personen. Een voorbeeld van zo’n centrum is Seats2meet: gevestigd door heel Nederland en nu ook in Groningen. 

De locatie wordt veelal gebruikt voor co-creativiteit en netwerken en als werkplek. Let wel op dat u een meeting space moet reserveren voor vergaderingen, maar een private space voor volledige stilte is ook mogelijk. Het centrum beschikt over veel faciliteiten, zoals een sterke wifi verbinding, een receptie en stopcontacten en de mogelijkheid om goedkoop lunch te halen bij de bedrijfscateraar.

Adres: Eemsgolaan 9, 9727 DW Groningen

6. Martini

Martini is een ander populair businesscentrum. Dit grote kantoorpand is gevestigd aan de rand van Groningen. Martini heeft volop parkeergelegenheden en alle faciliteiten die u nodig hebt voor een geschikte werkplek in Groningen.  

Adres: Paterswolderseweg 806, 9728BM Groningen

Met deze werkplekken in Groningen kunt u ongestoord werken op een goed tempo. Wilt u uw werk toch liever uitbesteden? XL Studenten Uitzendbureau beschikt over flexibel en professioneel personeel. Op onze website kunt u meer lezen over de tarieven van een uitzendkracht

Geplaatst door Carolien de Blaaij & opgeslagen onder Arbeidsmarkt, Ontwikkelingen uitzendbranche.

Open hiring begint nu ook in Nederland populair te worden. Veel bedrijven verbinden graag met de lokale gemeenschap om een steentje bij te dragen. XL Studenten Uitzendbureau, als sollicitatiespecialist, heeft voor je onderzocht wat dit fenomeen precies inhoudt. En belangrijker nog: waar je het beste kunt solliciteren voor een Open Hiring vacature.

Werkgever heeft een sollicitatie gesprek  met Open Hiring

De geschiedenis van Open hiring

Het concept van Open Hiring is bedacht in 1982. De eigenaar van Greyston Bakery in New York besloot om iedereen een gelijke kans te bieden. Nadat een sollicitatie binnen kwam werd het personeel direct aangenomen en daarna ingewerkt. Bij het concept van Open Hiring oordeelde de bakkerij niet en is iedereen welkom om te werken. Ook in Nederland neemt dit idee nu langzaam aan populariteit toe. Vorig jaar bracht ResearchGate de eerste resultaten op de Nederlandse arbeidsmarkt in kaart.

Wat is Open hiring?

Open Hiring is een baan krijgen zonder het sollicitatieproces. Jij als werkzoekende hoeft geen motivatiebrief te schrijven of een Curriculum Vitae in te leveren. Als je wilt werken kan je gewoon aan de slag gaan zonder bemoeienis. Met Open Hiring zorg je ervoor dat vooroordelen en twijfels worden gebroken door iedereen welkom te heten in binnen de organisatie.

Het proces: Iedereen is welkom

Iedereen verdient een eerste, tweede of derde kans.  Ongeacht wat je werkervaring is, welke opleiding je hebt genoten of wat je in het verleden hebt gedaan. Een bedrijf die dit van mening is, maakt werken zonder solliciteren dus mogelijk.

Wanneer je aanmeldt op een open hiring vacature, kom je op de wachtlijst te staan. Je krijgt gegarandeerd een baan aangeboden wanneer je aan de eisen voldoet en er plek is. Sla je de baan toch af? Dan krijgt de eerstvolgende een kans om te werken bij de organisatie. 

Open Hiring Puntensysteem

Voor veel bedrijven eindigt het hier: je kunt werken zonder solliciteren en gaat, hopelijk, een goede samenwerking tegemoet. Een enkele open hiring specialist heeft hiervoor echter ook een Puntensysteem opgesteld om het succes voor beide partijen beter te stroomlijnen.

Om het Open Hiring systeem te meten, wordt er gekeken naar het huidige functioneren op de werkvloer. Je kunt punten krijgen wanneer je niet komt opdagen, te laat komt zonder geldige reden en wanneer je niet aan de regels houdt.

Wanneer het maximum aan punten is bereikt, kan je de werkzaamheden niet meer uitvoeren binnen het bedrijf en wordt er (idealiter) samen gezocht naar een bedrijf waar je met de opgebouwde werkervaring verder kan. Uiteraard kan je de punten ook weg krijgen door uit te blinken in vaardigheden of werkzaamheden.

Bedrijven met Open hiring vacatures:

Er zijn momenteel 13 bedrijven door heel Nederland terug te vinden die aan Open Hiring doen – vooral energieke (klein)ondernemers, maar nu ook gedurfde bekende namen. Je hoeft geen passende werkervaring te hebben, je leert bij het bedrijf het vak en alle werkzaamheden die erbij horen. Hieronder onze top 10 op een rijtje:

1. Mama Loes

In 2009 met een winkel te Goirle gestart om babyspullen te verkopen. Het bedrijf heeft momenteel een goed lopende webshop en een aantal vestigingen.

2. Jumbo Rotterdam Schiedamseweg

De enige Jumbo door heel Nederland waar je kunt solliciteren met Open Hiring. De werkzaamheden verschillen van kassa draaien tot AGF werkzaamheden.

3. Novon Schoonmaak

Bij Novon vind je gedreven personeel die schoonmaken op een goed niveau. 

4. Patisserie Pater

Een familiebedrijf dat bijna een eeuw bestaat. Werken in een smakelijke branche is ook niet verkeerd.

5. Cordaan thuisdiensten

Deze bekende organisatie biedt hulp aan voor mensen met een beperking door middel van huishoudelijke ondersteuning.

6. Ecco Leather

Een bedrijf die onder andere leer bewerkt voor het modemerk Louis Vuitton. Zij zijn gevestigd in Dongen. Controleer wel eerst hun huidige vacatureaanbod.

7. Cox & Co

De organisatie specialiseert zich in afwas werkzaamheden. Voor werken zonder solliciteren kun je er alleen terecht indien je in Roermond en omgeving woont.

8. Kleywegen B.V.

Het bedrijf in Woerden heeft al jaren ervaring in de wegen-, water- en grondbouw en geeft hierover professioneel advies. Fijn: momenteel hebben zij doorlopend een open hiring vacature online staan.

9. Noot

Specialiseert zich in personenvervoer voor iedereen: van groepsvervoer tot rolstoelvervoer.

10. Groen Xtra

Het bedrijf werkt in opdracht van de gemeente Tilburg aan projecten die over het beheer en onderhoud in de openbare ruimtes gaat in de omgeving van Tilburg en centrum. Kortom: open hiring voor mensen met een passie voor groen.

Wij zijn erg benieuwd te zien welke plek open hiring in de arbeidsmarkt zal innemen. En tot die tijd? Alternatieven zijn er genoeg. Indien je op zoek bent naar werk, kun je je ook inschrijven in onze vacaturebank. Via onze Studentenvacature.nl bieden we verschillende banen aan die je zonder diploma kan uitvoeren.

Geplaatst door Carolien de Blaaij & opgeslagen onder Digitaal & Flexwerken, Tips, Werkvloer.

De behoefte aan een mobiele werkomgeving heeft de laatste jaren enorm aan populariteit toegenomen, waarbij de komst van COVID-19 heeft de trend definitief in versnelling gebracht. Steeds meer organisaties schakelen volledig over op laptops voor volledige flexibiliteit – zowel tijdens kantoortijd als voor het thuiswerkend personeel. Lang niet elk bedrijf neemt echter de benodigde stappen om haar werkomgeving hier correct op in te richten. Ontbrekende flexibele werkplekken en technologie die niet aansluit: hoe pakt u het proces aan om uw kantooromgeving opnieuw vorm te geven? Wij gaan de stappen langs.

Mensen werken op kantoor

Het proces

Het mobiele werken op kantoor zorgt er voor dat u altijd en overal uw werk kunt doen. Door het personeel te betrekken bij uw ideeën om de organisatie flexibel in te richten krijgt u feedback mee, maar zorgt u er ook voor dat de inrichting optimaal aansluit op de huidige werkwijze van de medewerkers. Maar waar te beginnen?

1. Hoofdlijnen in kaart brengen

Breng de activiteiten per afdeling in kaart om zo de hoofdlijnen te bepalen. Welke faciliteiten heeft elk team nodig om efficient te kunnen (samen)werken? U krijgt hierdoor duidelijk of voor een activiteit het mobiel werken wel aansluit bij de functie. Niet alle activiteiten zullen thuis of via flexplek kunnen plaatsvinden. Het kantoor is een ontmoetingsplek waar het personeel kan brainstormen, samenwerken en overleggen. Vergeet niet dat hierdoor ook bij tafels en onverwachte hoeken een regelmaat aan stopcontacten geplaatst moet worden.

2. Bezettingsgraad

Wanneer de activiteiten in kaart zijn gebracht is de volgende stap om de bezettingsgraad te meten binnen uw organisatie. Dit kan door middel van een uitgebreide analyse waarin wordt bepaald welke functionaliteiten nodig zijn voor uw personeel en in welke hoeveelheden. Dit is van belang om structuur te brengen en medewerkers de nodige middelen voor comfortabele werkplekken te bieden.

3. Werkplekken bepalen

De volgende stap binnen het proces is om uw werkomgeving mobieler te maken is de plekken bepalen binnen de organisatie. Wilt u het hele kantoor mobiel maken of is dit niet efficiënt? Bekijk per afdeling naar de activiteiten van het personeel. Breng in kaart hoeveel aantal medewerkers thuiswerken en welk aantal op kantoor aan de slag gaat. Op deze manier kan het benodigd aantal vierkante meter bepaald worden en dit zo efficiënt mogelijk ingericht.

4. Ontwerpen

Het ontwerp is voor de creatieveling het meest interessante deel van het proces. Neem de tijd om uw personeel te betrekken bij dit proces en luister naar de behoefte – samen overleggen over de nieuwe werkplek vormt direct een mooi stukje teambuilding. U kunt bij andere bedrijven kijken om inspiratie op te doen.

Is de nieuwe indeling in kaart? Dan kunt u beginnen met het bestellen van producten, eventueel ondersteund door een specialist. Zorg voor veel open ruimte en lichte kleuren: de kleur van het laminaat (zoals je hier kunt vinden) of de stoffering is hier cruciaal. Indien u groots wilt uitpakken kan er worden gekozen voor een binnenhuis architect die gespecialiseerd is in het inrichten van kantoren.

Geplaatst door Carolien de Blaaij & opgeslagen onder Arbeidsmarkt, Onderzoeken.

Geld maakt niet gelukkig en een goede (bij)baan levert je veel méér op dan enkel euro’s.Toch kan het interessant zijn om te weten hoe jij met jouw inkomen in de markt ligt. Scoor jij ver boven of ver onder het gemiddeld salaris in Nederland? Tijd voor een indicatie.

Een beetje benchmarken kan geen kwaad: wat is het gemiddeld salaris in Nederland per leeftijd en opleidingsniveau?

Taboes rondom het gemiddelde inkomen

Helaas heerst in Nederland vooral een cultuur van geheimzinnigheid als het gaat om geld. Weinig mensen willen hun inkomen niet hardop benoemen, zelfs niet voor hun beste vrienden of familie. Er heerst een taboe: het kan lastig zijn om toe te geven dat jouw salaris erg mager is, terwijl een ander weer schaamte voelt voor hun riante inkomen. Zelf binnen veel bedrijven wordt intern geheimzinnig gedaan, of zelfs gevraagd om het salaris niet met directe collega’s te bespreken. Dit alles maakt het lastig in te schatten hoe jij ervoor staat in de markt.

Gelukkig kan het nuttig zijn om officiële cijfers te gebruiken: dit geeft enige houvast om te zien hoe jij er tegenover staat. Het beste doe je dit met de feiten van het CBS. Bedenk hierbij wel dat het gemiddelde inkomen een complex iets is dat van veel factoren afhankelijk is: in de eerste plaats uiteraard de branche, studieniveau en werkervaring. Kijk hier wat het gemiddelde salaris is in jouw vakgebied.

Wat is het gemiddelde salaris in Nederland?

Onderstaande tabel is gebaseerd uit onderzoek van het CBS. Hoewel de publicatiedatum weliswaar al in 2016 was, geeft dit een aardige indicator van het Nederlands gemiddeld salaris doordat het berekend is op grote hoeveelheden data van het decennium daarvoor. De inkomens van studenten zijn hierbij ook mee berekend.

LeeftijdGemiddeldLaagopgeleidMiddelbaar opgeleidHoogopgeleid
15-19€4.400€3.700€6.700€9.500
20-24€15.600€13.400€14.900€20.400
25-29€28.000€20.400€25.100€34.200
30-34€34.600€24.000€29.800€44.000
35-39€38.700€25.200€32.600€51.100
40-44€41.300€26.500€34.200€58.300
45-49€42.300€27.200€35.600€62.600
50-54€41.800€27.300€36.900€62.100
55-59€40.500€26.700€36.800€59.700
60-64€36.700€24.800€34.400€53.600
65-69€26.600€18.700€26.000€41.900
70-74€23.100€17.000€23.000€37.500

Verschil tussen leeftijd en geslacht

Indien je doorklikt via de link, kun je tevens filteren hoe de gegevens per regio, jaar of geslacht waren. Zo zien we dat de mannen van werkend Nederland een gemiddeld persoonlijk jaarinkomen van €37.500,00 hadden, waar dit voor vrouwen gemiddeld op €22.200,00 lag. Een aanzienlijk verschil dus.

En nu? Tijd voor een nieuwe baan?

Cijfers zeggen niet alles. Er is niet altijd reden om jaloers te zijn om de buurvrouw die een half ton per jaar verdient, maar ondertussen overspannen raakt van de stress. Een baan die past bij jouw interesses en talenten is voor veel mensen toch het allerbelangrijkst, net als de samenwerking met fijne collega’s.

Mocht je evenzogoed geïnspireerd zijn tot verandering van werk, zit je bij XL Uitzendbureau in ieder geval aan het goede adres. Via Studentenvacature.nl staan er op elk moment zo’n 600 vacatures open door het hele land, dus er zit altijd wel wat voor je bij. Maak binnen 1 minuut een profiel aan om op de hoogte gehouden te worden van de nieuwste vacatures

En, hoe sta jij er voor als je het gemiddeld salaris in Nederland vergelijkt? Wordt het toch tijd voor een nieuwe salarisonderhandeling of ben je dik tevreden? In ons artikel lees je hoe je een goede onderhandeling aan moet pakken.

Geplaatst door Carolien de Blaaij & opgeslagen onder Tips, Werkvloer.

Als uw werknemers veel bellen voor hun werk is het vaak praktisch om ze een telefoon van de zaak te geven. Maar hoe werkt dit als u tijdelijke werknemers aanneemt via een uitzendbureau? In hoeverre kunt u een smartphone beschikbaar stellen zonder dat daar loonbelasting over betaald moet worden? Wij vertellen er meer over in dit blog.

Een telefoon van de zaak kan ook voor uitzendkrachten voordelig geregeld met deze tips

Werkkostenregeling

Van werknemers die vanuit huis werken of om een andere reden veel zakelijk bellen, wilt u natuurlijk dat ze gemakkelijk kunnen communiceren met klanten en collega’s, zeker voor fulltime personeel. U kunt er in dit geval voor kiezen om een telefoon of telefoonabonnement van de zaak beschikbaar te stellen.

U wilt natuurlijk zelf niet te veel kosten maken voor de telefoon van de zaak, zeker voor tijdelijke medewerkers die u niet met goede secundaire arbeidsvoorwaarden aan uw organisatie hoeft te binden. Door sim only vergelijken ziet u direct wat een abonnement ongeveer kost en hoeveel te besparen is.

Mobiele communicatiemiddelen die iemand ook privé kan gebruiken, vallen onder de werkkostenregeling. Deze regeling maakt het mogelijk om uw werknemers belastingvrij een telefoon en/of telefoonabonnement te geven.

Voorwaarden Belastingdienst

Er zitten wel enkele voorwaarden aan de werkkostenregeling. Zo moet de telefoon van de zaak noodzakelijk zijn om het werk te kunnen doen, naar oordeel van de werkgever. Als werkgever betaalt u de voorziening en deze kosten berekent u niet door aan de werknemer. Op het moment dat de werknemer niet meer voor u werkt (of eventueel een andere functie krijgt), moet deze de telefoon teruggeven of de restwaarde aan de werkgever betalen. De telefoon blijft dus altijd uw eigendom.

Als de werknemer de restwaarde niet vergoedt dan moet de werkgever de restwaarde tot het individuele loon van de werknemer rekenen. Hierdoor wordt de belastingvrije telefoon alsnog een (deels) belaste telefoon. Een andere oplossing is het opnemen van de restwaarde van het toestel als eindheffingsbestanddeel in de vrije ruimte. Zolang de vrije ruimte niet wordt overschreden, is de restwaarde niet belast.

Contract opstellen

Afspraken over vergoedingen kunt u het best zoveel mogelijk schriftelijk vastleggen. Zeker als het gaat om een vaste onkostenvergoeding. Daarnaast kan het verstandig zijn om met de Belastingdienst te overleggen als u twijfelt over de waardering van bepaalde verstrekkingen, zoals een smartphone.

Het is niet nodig om zelf contracten op te stellen, want u kunt dit ook uitbesteden aan het uitzendbureau. Als uitzendbureau zorgen wij ervoor dat alle afspraken duidelijk worden vastgelegd en de contracten worden opgesteld. Bedenk van tevoren of het voor u uitmaakt met welke telefoon de werknemer belt. In veel gevallen is het namelijk ook mogelijk om de werknemer zijn of haar eigen telefoon te laten houden en alleen de abonnementskosten te vergoeden met een sim-only-abonnement.

Geplaatst door Carolien de Blaaij & opgeslagen onder Tips, Werving & recruitment.

Een eigen bedrijf beginnen is al spannend, maar het aantrekken van personeel is dat al helemaal. Zeker in de beginperiode kan de financiële druk hoog zijn, terwijl de medewerker een inwerkperiode heeft en je helemaal geen zekerheid hebt over diens capaciteiten. Een goede werving en selectie zijn dan ook onontbeerlijk.

Een eigen bedrijf starten is al lastig genoeg, maar hoe pakt u werving van personeel aan?

Is personeel wel de juiste oplossing?

Personeel in dienst nemen brengt meteen een aantal verplichtingen met zich mee. Bovendien komt u ook voor een grote kostenpost te staan die niet meteen afneemt. In uw financieel plan moet uitgedokterd worden of u die kost wel aankan. Soms is het beter om een werknemer in te huren of om freelance werknemers in te schakelen. Bij een freelancer behoudt u meer controle over de kostprijs en kunt u vaak ook sneller beslissen dat jullie wegen scheiden.

Het vinden van een goede freelancer is natuurlijk wel een uitdaging, maar via websites als Hoofdkraan of Jellow vind je eenvoudig een geschikte freelancer. Overweeg ten slotte om een stagiair aan te nemen. Stagiairs zijn vaak heel gemotiveerd en het kost u minder. Natuurlijk moet het voor de stagiair ook leerzaam zijn en verliest u wel tijd aan het opleiden en begeleiden.

Tip: oprichten bv! Als u personeel in dienst neemt, is het maar beter het zakelijk vermogen en het privévermogen van elkaar af te scheiden. Op die manier beperkt u de risico’s. Een bv oprichten is een goed idee. De eenmanszaak is hier af te raden.

Het selecteren van werknemers

Het is belangrijk dat u vooraf goed weet aan welke criteria de werknemer moet voldoen. Stel daarom altijd selectiecriteria op en geef ook aan hoe belangrijk ieder criterium is. Stel vervolgens een functiebeschrijving op en geef op basis van uw financieel plan aan hoe hoog het loon kan en mag zijn.

Vervolgens moet u er alles aan doen om na te gaan in welke mate de kandidaat aan uwcriteria voldoet. Daar zijn verschillende manieren voor. Zo is het natuurlijk handig als de kandidaat al een gelijkaardige functie heeft uitgevoerd, maar het controleren van referenties blijft natuurlijk belangrijk. Hetzelfde kunnen we zeggen van gerichte vragen tijdens het selectieproces. Voor sommige functies is het ook interessant als u eerst een test afneemt. Ten slotte zegt ook een motivatiebrief al veel over de geschiktheid van een kandidaat.

Uitbesteden van het selectieproces

Door het selectieproces uit te besteden bespaart u veel tijd. Die tijd is dan weer besteden aan belangrijkere zaken. Zeker in de beginfase kunt u die tijd vaak goed gebruiken. Bovendien heeft een selectiebureau meer ervaring met het selecteren van de juiste kandidaten, waardoor de kans op succes alleen maar toeneemt.

Loonadministratie en arbeidsovereenkomst

Heeft u uiteindelijk een geschikt personeelslid gevonden? Dan stelt u natuurlijk een arbeidsovereenkomst op. Dat kan een arbeidsovereenkomst voor bepaalde of onbepaalde tijd zijn. Die overeenkomsten hebben elk hun eigen voor- en nadelen. Daarnaast staat u natuurlijk ook in voor de loonadministratie. Eventueel is payrolling een alternatief.

Toch gewoon een studentenbureau inschakelen?

Als u voor de eerste keer personeel aantrekt, komt u voor veel uitdagingen te staan. Door een uitzendbureau in te schakelen, vallen een aantal problemen weg. Zo krijgt u meteen geschikte kandidaten voorgeschoteld, ontvangt u op maat gemaakte oplossingen, maar blijft alle flexibiliteit behouden. Pols minstens even naar de mogelijkheden, want vaak is dat nu eenmaal interessanter dan zelf meteen de sprong te wagen.

Geplaatst door Carolien de Blaaij & opgeslagen onder Ontwikkelingen uitzendbranche.

Voor veel openstaande vacatures kunnen uitzendbureaus de geschikte kandidaat vinden. Uitzendbureaus kennen de markt goed, beschikken over een uitgebreid netwerk en hebben toegang tot een grote groep studenten die op zoek zijn naar werk. Hierdoor kun jij als werkgever flexibel personeel vinden zonder dat het veel moeite kost. Hier zijn drie voordelen van het inschakelen van een uitzendbureau.

Een flexibele schil, die kennen we. Maar welke voordelen kan een uitzendbureau uw organisatie verder bieden?

Tijdwinst in het sollicitatieproces

Als je direct op zoek bent naar nieuw personeel is het verstandig om een uitzendbureau in te schakelen. De sollicitatieprocedure voor uitzendkrachten is namelijk een stuk korter dan wanneer je vaste werknemers aan wilt nemen.

De werving en selectie kun je helemaal overlaten aan het uitzendbureau, je hoeft zelf geen vacatures te plaatsen en het is niet langer jouw taak om je door de vele sollicitatiebrieven heen te worstelen. Ook bespaar je op de kosten van personeelsadvertenties door een uitzendbureau in te schakelen.

Een uitzendbureau kan putten uit een grote database, waardoor de kans groot is dat de geschikte kandidaten snel gevonden zijn. Vervolgens checkt het uitzendbureau de referenties van de kandidaten en worden de afspraken vastgelegd. Op al deze punten win je tijd.

Flexibiliteit

Wanneer je werkt met studenten, kun je deze vaak inzetten als het jou uitkomt. Zo gebruik je de uitzendkrachten of vakantiekrachten om de piek in drukke periodes op te vangen, zoals uitzendkrachten in de horeca tijdens de zomerperiode.

Als het weer rustiger wordt kun je ze in overleg met het uitzendbureau naar huis sturen en betaal je alleen voor de gewerkte uren. Dit is onder andere prettig voor seizoensgebonden werkzaamheden, maar ook als je veel projectmatig werk levert. Afhankelijk van de duur en omvang van het project, huur je een X aantal uitzendkrachten in. Als het project is afgelopen laat je ze weer gaan. Hierdoor voorkom je onnodig hoge loonkosten.

Deze flexibiliteit geldt natuurlijk ook andersom. Dit is iets om rekening mee te houden als je bijvoorbeeld een lange inwerkperiode hebt. Het zou zonde zijn als er, net na de inwerkperiode, al een aantal uitzendkrachten stoppen en je dan opnieuw moet investeren in het inwerken van ander personeel.

Minder verplichtingen

Bij vaste werknemers heb je verschillende verplichtingen, waaronder de doorbetaling van het loon bij ziekte. Op het moment dat een van je vaste werknemers ziek wordt, moet je verplicht loon doorbetalen zolang de ziekte duurt met een maximum van twee jaar.

Bij uitzendkrachten geldt deze verplichting niet, omdat jij officieel niet de werkgever van de uitzendkracht bent, maar de inlener. Als feitelijke werkgever is het uitzendbureau verantwoordelijk voor de loondoorbetaling bij ziekte.

Ook andere secundaire arbeidsvoorwaarden zijn niet voor jouw rekening. Wel kun je bepaalde eisen stellen, zoals het hebben van een eigen auto (met autoverzekering). Uitzendkrachten die dit niet hebben komen dan niet in aanmerking voor de baan.

Geplaatst door Carolien de Blaaij & opgeslagen onder Arbeidsmarkt.

In je studententijd studeer je, heb je het druk met je vriendschappen, uitgaan en ervaringen opdoen. Hiervoor heb je natuurlijk wel wat geld nodig, waardoor het zoeken naar een bijbaan vaak een logische stap is. Een bijbaan is echter veel meer dan alleen wat extra inkomen en heeft vele andere voordelen waar je ook later profijt van hebt.

Ervaring opdoen in het bedrijfsleven

Een van de grootste voordelen aan een bijbaan in je studententijd is dat je ervaring opdoet in het bedrijfsleven. Ieder bedrijf is er in principe op gericht om winst te maken, waar je ook werkt. Hierdoor leer je hoe dit proces werkt en of er bijvoorbeeld veel wordt ingezet op online marketing of juist een traditionelere manier van adverteren, hoe klanten het best aangesproken kunnen worden en hoe je ervoor zorgt dat deze tevreden zijn. Ook maak je kennis met de bedrijfscultuur. In het bedrijfsregel gaan mensen vaak anders met elkaar om dan dat je gewend bent van je opleiding. De cultuur in elke organisatie is leerzaam.

Jezelf uitdagen

Na een aantal maanden of jaren bij hetzelfde bedrijf kun je uitgekeken raken op je bijbaan. Dat is helemaal niet erg. Het is belangrijk dat je jezelf uit blijft dagen en jezelf motiveert om te blijven leren om zoveel mogelijk uit je baan te halen. Ga weer opzoek naar een ander bijbaantje met nieuwe uitdagingen en nieuwe mensen. Dit kan in dezelfde branche zijn, maar ook heel ergens anders. Vaak kun je hierbij ook een stapje omhoog nemen qua salaris omdat je al ervaring hebt.

Doorstromen na je studie

Als je tijdens je studie al een relevante bijbaan hebt bij een leuk bedrijf, kan er de mogelijkheid ontstaan dat je hier na je studie kunt blijven werken. Doorstromen naar een nieuwe functie binnen de onderneming waar je al bekend bent kan heel prettig zijn. Het is lang niet zo vanzelfsprekend dat je na je afstuderen direct een baan vindt, waardoor het verstandig is om al tijdens je studie werk of een stage te vinden dat bij je opleiding aansluit en waar je wellicht kunt blijven werken na je studie. Hierdoor is het ook minder erg als je een onbetaalde of laagbetaalde stage doet, omdat dit zich later wel weer terugverdiend. Als je krap bij kas zit, kun je bijvoorbeeld wat bijlenen of eens kritisch kijken naar je vaste lasten. Met een energievergelijker zie je direct wat je kunt besparen op de energiekosten en ook op verzekeringen valt vaak te besparen.

Aantoonbare werkervaring

Ervaring is een van de eerste zaken waar jouw toekomstige werkgever naar kijkt. Een goed cv bestaat niet alleen uit de juiste opleiding en nevenactiviteiten, maar ook een relevante bijbaan waarmee je kunt aantonen dat je ervaring hebt. Per vacature reageren vaak tientallen mensen omdat er nog steeds veel krapte op de arbeidsmarkt is, waardoor je echt moet opvallen om kans te maken op een baan. Al tijdens je studie kun je jouw bijbaantjes slim uitzoeken om zo aan je cv te bouwen. Ook weet je bij sollicitaties beter waar je het over hebt als je het bedrijfsleven kent en kun je jezelf overtuigender solliciteren omdat jij weet waar de recruiter of werkgever naar op zoek is.

Ben jij enthousiast geworden? Wij hebben vele vacatures openstaan die je automatisch per e-mail ontvangt. Schrijf je direct in.

Geplaatst door Carolien de Blaaij & opgeslagen onder Onderzoeken, Werving & recruitment.

Er is de laatste jaren veel te doen om anoniem solliciteren en haar directe koppeling aan discriminatie op de arbeidsmarkt. Er zijn felle debatten over in de Tweede Kamer en de provincie Groningen is een proef gaan doen met verplicht anoniem solliciteren. Veel gemeenten zijn in 2018 juist met het gebruik gestopt, terwijl anno 2020 een robot in de maak is die sollicitatiegesprekken kan voeren. Maar wat zijn nou de voordelen ervan voor u als werkgever? En wat zijn de nadelen?

Wat is anoniem solliciteren?

Bij een anonieme sollicitatie staan er geen persoonlijk gegevens op een cv of een sollicitatiebrief. Naam, leeftijd, geslacht en burgerlijke staat worden bewust weggelaten. Verder staat er vaak ook geen pasfoto op het cv. Op die manier kan een werkgever niet (bewust of onbewust) discrimineren.

Discriminatie gebeurt niet alleen op basis van afkomst. Ook op basis van leeftijd of geslacht wordt veel vaker gediscrimineerd dan we denken. Dit zou door anonieme sollicitaties voorgoed verleden tijd moeten zijn.

Bonus: Geen tijd om ons artikel te lezen? Ontdek de basis met deze video van de NOS.

De voordelen van anoniem solliciteren:

Zoals hierboven al gezegd, zou anoniem solliciteren discriminatie tegengaan. Er zijn meerdere proeven gedaan, maar er kan nog niet met zekerheid gezegd worden dat dit ook echt het geval is. Hiervoor is nog meer onderzoek nodig. Wel is aan een anoniem proces het volgende op te merken:

1. Het moedigt solliciteren aan

Minderheidsgroepen reageren vaker op bepaalde functies als zij weten dat anoniem solliciteren bij een bedrijf geoorloofd is. Een ‘veiliger omgeving’ motiveert en de drempel is voor hen lager.

2. Enkel de basisinfo blijft over

Door bepaalde gegevens te schrappen blijven enkel vooropleiding, werkervaring en motivatie over. Voldoende informatie om een kwalitatieve eerste selectie te maken.

De nadelen van anoniem solliciteren:

1. Het pakt de bron van het probleem niet aan

De oorzaak van het discriminatieprobleem wordt door anoniem solliciteren niet opgelost. Waarom vindt het plaats? Indien een individu veroordeelt op zaken als naam of foto, of nog erger, dit in de cultuur van een bedrijf geworteld is, kan anoniem solliciteren geen wondermiddel blijken.

2. Het werkt positieve discriminatie tegen

Positieve discriminatie is het aannemen van mensen, juist omdat ze tot een minderheidsgroep behoren. Denk bijvoorbeeld aan het werven van vrouwen in hoger managementposities. Of, de behoefte bij overheidsinstanties om een betere reflectie van de samenleving te creëeren door meer mensen met een migratieachtergrond in dienst te nemen.

3. Het voorkomt geen discriminatie in een later proces

Tegenstanders beweren voornamelijk dat het niet zou helpen. Wellicht worden minderheden vaker uitgenodigd voor een gesprek, maar op basis van dat gesprek zou er alsnog gediscrimineerd kunnen worden.

Iets voor uw bedrijf?

De voor- en tegenargumenten aangaande anoniem solliciteren zijn redelijk in balans. Echter, er is nog steeds meer onderzoek nodig om vast te stellen of anoniem solliciteren discriminatie ook écht tegengaat.

Veel werkgevers zijn geneigd te zeggen dat binnen hun bedrijf niet gediscrimineerd wordt. Toch gebeurt het wel degelijk (vaak onbewust) in de zoektocht naar personeel.

Anoniem solliciteren kan alleen al helpen om zowel werkgevers als werknemers zich bewust te laten worden van discriminatie op de werkvloer. Bovendien zegt het iets over de maatschappelijke betrokkenheid van uw bedrijf, wat weer positieve publiciteit kan opleveren.

anoniem solliciteren

Geplaatst door Carolien de Blaaij & opgeslagen onder Arbeidsmarkt, Tips.

De effecten van het Coronavirus zijn merkbaar in vrijwel elk aspect van de arbeidsmarkt. Elk dubbeltje telt, vooral in een recessie. Dit kan een tweede probleem creeëren: lastige tijden zorgen voor een hogere werkdruk op het vaste personeel. Of er nu sprake is van krimp, ontslagen of groei: een gemiddelde HR-afdeling beleeft in 2020 drukke tijden. Hoe lost u dit op en kunt u tijd (en kosten) besparen op personeelszaken?

Tijd besparen op personeelszaken is een belangrijk puzzelstuk in het succes van HR.

5 Manieren om op personeelskosten te besparen in 2020:

1. Outsourcen van werkzaamheden

Een deel van de taken kan uitbesteden worden via gespecialiseerde partijen. Wat hier de voordelen van zijn? Deze bedrijven richten zich vaak volledig op één taak en kunnen hierdoor efficiënt resultaat leveren. Uw organisatie hoeft zelf niet langer te investeren in benodigde systemen.

Vooral het uitbesteden van de salarisadministratie kan een verstandige keuze zijn en gelijk kostenbesparingen opleveren. De hoogte hiervan is uiteraard mede afhankelijk van de grootte van uw organisatie; vooral het MKB kan hier profiteren.

Het nadeel is dat deze partijen vaak een one-trick pony blijken: u kunt enkel terecht voor bijvoorbeeld payrolling en bereikt daar de grens.

2. Zet social media in

Social media kan een uitkomst bieden, vooral wanneer u weinig tijd heeft voor een uitgebreide werving- en selectieproces. Bijna iedereen heeft tegenwoordig wel een social media account en de kracht van socials is evident. Deze gratis tools bundelen zo de kansen binnen uw netwerk.

Schrijf een aantrekkelijke vacature en zorg dat deze wordt verspreid via de social media kanalen van de organisatie. Onder socials wordt niet enkel Facebook of uw Instagram bedrijfsaccount verstaan, maar uiteraard ook LinkedIn. U kunt eventueel ook vragen of uw werknemers deze vacature via hun eigen social media kunnen verspreiden.

3. Investeer in e-HRM

Helaas, ook in een modern bedrijf gaat er op een gemiddelde afdeling personeelszaken nog heel wat papier doorheen. Gelukkig is er genoeg software in de wereld om volledig op digitale HR-verwerking in te zetten. Een personeelsdossier is uiteraard met kleine moeite volledig digitaal mogelijk. Denk ook eens aan een papierloze gesprekcyclus, of het inwerken van nieuwe medewerkers met een onboarding app als Appical.

Dit vraagt om een eenmalige flinke tijdsinvestering, maar loont tot in de verre toekomst. Werken met online systemen opent tevens de deur voor werken op afstand, met alle voordelen (en besparingen) van dien.

4. Neem tijdelijk personeel aan

Als vacatures moeilijk in te vullen zijn, is het inhuren van tijdelijk personeel een goede optie. Tijdelijk personeel kan uw huidige werknemers werk uit handen nemen, bijvoorbeeld vanuit data-entry. Voor administratief werk is doorgaans beperkte specifieke kennis nodig, waardoor deze functies zeer snel te vullen zijn. Uw vaste, ingewerkte krachten kunnen dan volledig focussen op kerntaken.

Mocht de werkdruk nog hoog blijven onder de werknemer? Dan kan personeelszaken altijd later nog beslissen om vast personeel aan te nemen.

5. Zet een uitzendbureau in

Een uitzendbureau sluit aan bij punt 1, waarbij zij echter breder inzetbaar zijn. De kracht van een uitzendbureau ligt in het uit handen nemen van werk.

Een goed uitzendbureau kan het gehele werving- en selectieproces van A tot Z op zich nemen. Daarnaast dragen ze ook zorg voor de personeelsadministratie, payrolling, ziekmelding en arbeidsrechtelijke vraagstukken.

Op deze manier hebben uw eigen medewerkers tijd voor de echt belangrijke dingen. Alles ten goede van de dienstverlening en vermindering van personeelsuitval.