Geplaatst door Carolien de Blaaij & opgeslagen onder Tips, Werving & recruitment.

Jouw curriculum vitae (letterlijk betekent dit: levensloop) moet een duidelijk overzicht geven van jouw werkervaring, vaardigheden en kennis. Het is de eerste indruk die een werkgever van jou krijgt. Met jouw CV presenteer jij jezelf: het gaat over jou als werknemer. Uiteraard wil jij een waardevol CV maken en eruit springen tussen de overige sollicitanten, maar hoe zorg je ervoor dat je een waardevol CV maakt? Wat doe je wel en juist niet als je de concurrentie wilt verslaan?

Tips bij cv maken? Een beetje benchmarken: wat is het gemiddeld salaris in Nederland per leeftijd en opleidingsniveau?

5 tips voor een professioneel cv:

1. Sluit aan bij de functie waarop je solliciteert

Elke werkgever stelt in de vacature andere eisen aan een kandidaat. Ook al solliciteer je op een soortgelijke functie bij diverse werkgevers, de accenten kunnen net anders liggen. Speel daarop in door eerst een basis cv te maken: hierin noteer je alles wat je gedaan hebt, kan en wil. Elke nieuwe werkervaring, cursus en vaardigheid kan daar in.

Werk dit cv geregeld bij, maar stuur het nooit op. In het cv waarmee je solliciteert, zet je alleen de zaken die relevant zijn voor de functie. Welke zaken relevant zijn, lees je natuurlijk in de vacaturetekst. Zo maak je per sollicitatie een aangepast cv en dat is veel interessanter dan een standaard opsomming. Een werkgever zal het waarderen dat je deze moeite neemt.

2. Verplichte onderdelen cv

Neem op je cv in ieder geval je persoonlijke gegevens, werkervaring en opleidingen op. Contactgegevens, woonplaats en huwelijkse staat worden doorgaans ook prominent op de eerste pagina verwacht.

3. Maak je cv persoonlijk

Natuurlijk is solliciteren iets zakelijks, maar het is aan te raden om een aantal persoonlijke elementen op te nemen. Je kunt een foto van jezelf toevoegen, hoewel de meningen hier over zijn verdeeld. Een zogenaamd ‘persoonlijk profiel’ is wellicht nóg interessanter.

Een persoonlijk profiel is een kort stukje tekst aan het begin van je cv, waarin je in een paar regels iets vertelt over jouw ambities, geleverde resultaten of persoonlijke eigenschappen. Een persoonlijk profiel zegt dus iets over wie jij bent en wat voor werk je zoekt. Daarmee is het voor een werkgever inhoudelijk interessanter dan een foto.

4. Een cv met weinig of zonder werkervaring?

Heb je weinig of zelfs geen werkervaring? Geen paniek! Zeker bij starters op de arbeidsmarkt kijkt geen werkgever er van op dat je geen of weinig werkervaring hebt. Probeer het accent op je CV dan anders te leggen. Begin met het benoemen van je opleidingen of maak een zogenaamd ‘vaardigheden CV’ waarbij je de nadruk legt op jouw kennis, vaardigheden en (persoonlijke) kwaliteiten.

5. Maak je cv creatief

Bedenk dat er vele manieren zijn om je cv boeiender te maken door je creativiteit te gebruiken. Door het gebruik van kleur en een bepaald lettertype kan je cv al net wat meer opvallen. Of je maakt een video cv waarin je iets over jezelf (als werknemer) vertelt.

Ook kun je een website met bijvoorbeeld je portfolio (van eerder werk) maken. Dit zijn extraatjes waarmee je zeker opvalt. Bedenk wel dat het bij jou en bij de functie moet passen. Niet elke baan leent zich ervoor om creatief helemaal los te gaan. Gebruik liever geen schreeuwende kleuren en maak je cv niet te druk en vol: overzicht is ook belangrijk!

Met de cv maker op de website van Studentenvacature kun je je gegevens invullen en gemakkelijk een cv maken. Alles is geautomatiseerd en je ontvangt je cv op je mailadres. Een CV maken was nog nooit zo gemakkelijk geweest. 

Tot slot

Nog een kleine nabrander… Benadruk jouw positieve eigenschappen en beschrijf jouw vaardigheden en kwaliteiten op een positieve manier. Je hoeft wat betreft jouw goede eigenschappen niet bescheiden te zijn. Ben jij planmatig ingesteld en is dat belangrijk in de functie? Zeg dan niet dat je “niet tegen chaos kan”, maar zeg bijvoorbeeld dat je goed kunt plannen of dat je probleemloos deadlines haalt. Volg jij deze tips, dan maak je een waardevol CV. 

Ben je op zoek naar een baan? De leukste studenten bijbanen vind je op StudentenVacature.nl!

Geplaatst door Carolien de Blaaij & opgeslagen onder Arbeidsmarkt.

Elk land heeft zijn eigen wetten en regelgeving met betrekking tot het ondernemen. Elk land heeft zijn voorwaarden. Echter is het vaak gemakkelijk te regelen wanneer u in een EU land woont. Een bedrijf buiten de Europese Unie start u minder gemakkelijk. In deze blog bespreken we belangrijke zaken die u moet weten voordat u gaat ondernemen in het buitenland.

ondernemen in het buitenland

1. Kennis opdoen

Doe kennis op over het land waar u uw onderneming wilt vestigen en onderzoek de branche en concurrentie goed. Wanneer u dit heeft gedaan dient u een rechtsvorm te kiezen. Alle Nederlandse rechtsvormen kunt u gebruiken binnen de EU. Registreer uw bedrijf daarom ook bij de autoriteiten, zoals de Nederlandse consulaat. Deze kan goed adviseren en u in contact brengen met ondernemingen waar u contacten op kunt doen.

2. Beroepseisen

Ga na of er beroepseisen gelden in het land waar u uw onderneming wilt vestigen. 

Uiteraard is dit afhankelijk van de beroepssector waarin u wilt opereren. Indien u een beschermd beroep wilt uitoefenen moet u wel de benodigde diploma’s behalen. In veel gevallen hoeft dit niet en heeft u ook geen vestigingsvergunning nodig. Ga dit echter wel na zodat u zekerheid hebt.

3. Diploma’s

Het is ook van belang dat u uw behaalde diploma’s legaliseert. Dit kan door een legalisatie stempel te halen bij DUO, waarna u uw diploma laat bestempelen bij het ministerie van buitenlandse zaken. Als laatst moet u een stempel halen bij het land waar u uw onderneming wilt vestigen.

4. Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen

MVO begint in Nederland een steeds grotere rol te spelen. De regels van MVO zijn er om goede economische resultaten te behalen binnen de ecologische randvoorwaarden met respect voor de sociale kant van het ondernemen. Denk aan mensenrechten en gelijke lonen. In het buitenland zal er ook een norm zijn om zo de rechten van de mens te beschermen tegen uitbuiting. Op de website van MVO kunt u meer lezen over dit onderwerp.

Wilt u uw werk uit handen geven? XL Studenten uitzendbureau beschikt over een groot personeelsbestand waar hoogopgeleiden jong professionals in te zetten zijn voor fulltime en parttime dienstverbanden.

Geplaatst door Carolien de Blaaij & opgeslagen onder Arbeidsmarkt, Tips.

Door uw (fulltime) personeel met rust te laten zal de productiviteit worden verhoogd. Laat werknemers bijvoorbeeld met rust tijdens hun vakantie of vrije dagen. Sterker nog, tref een bonusregeling die alleen geldt als de werknemer geen contact heeft gehad met kantoor tijdens de vakantie. Een aantal bedrijven zijn hier enorm streng in geworden, omdat ze weten dat een uitgeruste werknemer een productieve werknemer is.

Vooral in tijden van verhoogd thuiswerken, extra stress op de werkplek, is het verhogen van productiviteit een hot item. Daarom hieronder een aantal punten met toelichting wanneer uw werknemers (en ook uzelf) het meest op hun plek zitten en hierdoor harder meters maken. Hoe u de productiviteit van uw werknemers verhoogd? Lees de onderstaande tips.

Verhogen van productiviteit is nog niet zo simpel: XL Studenten Uitzendbureau geeft tips

Zeven tips om de productiviteit te verhogen:

1. Zoek passend werk

Zit u, of uw personeel, niet op de plek binnen de functie? Dan kunnen al onze volgende tips worden overgeslagen: niets vreet meer energie dan een takenpakket (of bedrijfscultuur) dat niet wederzijds matcht. Normen en waarden die niet bij die van u passen, taken die uw talenten niet onderstrepen: het kan killing zijn. Voor productiviteit zijn een intrinsieke drive en passie voor uw werk alles.

2. Marie Kondo de werkplek

Weg met afleiding. Rommel geeft teveel prikkels – ook onbewust. Hou het hele kantoor opgeruimd (niet enkel het bureau) om zo te zorgen voor ruimte in het hoofd.

3. Neem al uw vakantiedagen op

Het lijkt wellicht een voor de hand liggende tip. Toch zijn er veel werknemers die niet alle vakantiedagen opnemen, omdat ze bang zijn dat ze niet gemist kunnen worden op kantoor. Wanneer ze een goede overdracht maken, is dit niet meer aan de orde. Ga met uw werknemers het gesprek aan om altijd alle vakantiedagen op te nemen. Motiveer en overtuig hen ervan dat ze deze dagen ook hard nodig hebben om weer op te kunnen laden voor een optimale productiviteit.

Er zijn zelfs bedrijven die de werknemers volledig zelf laten bepalen hoeveel vakantiedagen ze op jaarbasis hebben. Hierbij geven ze de werknemer veel verantwoordelijkheid en vrijheid. Zo kan de werknemer zelf aanvoelen hoeveel vrije dagen nodig zijn om weer zo productief mogelijk aan de slag te kunnen. Toekomstmuziek, of durft u dit al aan?

4. Werk niet door in uw vrije tijd

Anno nu is iedereen 24/7 bereikbaar: vooral een smartphone waarop stiekem vanaf de bank de werkmail kan worden bekeken, is een killer. Het gebeurt dan ook regelmatig dat personeel in de avonduren en op vrije dagen toch ‘even snel’ de mail controleren en beantwoorden. Dit zorgt ervoor dat werknemers niet geheel uitrusten waardoor de productiviteit op werkdagen alsnog niet optimaal zijn.

Er zijn bedrijven die een systeem hebben ingevoerd om de mail uit te schakelen zodra de werknemer op het bedrijf zichzelf uitlogt. De mail is dan ook niet beschikbaar op hun smartphone. Sommige bedrijven hanteren zelfs een bonusregeling, waarbij werknemers een bonus krijgen als ze tijdens hun vrije dagen niet gewerkt hebben en bovendien geen werkgerelateerde contact hebben gehad. Dat en buiten de gebaande paden!

5. Perfectionisme is killing

Wel eens gehoord van de 80/20 regel? Het idee is dat je met 20% van de inzet 80% van de resultaten kunt behalen. Het probleem zit het in de laatste procenten om aan 100% resultaat te komen: deze kosten de grootste moeite. Met dit besef kunt u andere keuzes maken. Ga niet voor de volle honderd en richt op de volgende taak: goed is goed genoeg. Lees in dit artikel meer over het ‘Pareto principe‘.

6. Zoek een andere omgeving op

Het kan soms helpen om uit een sleur te komen van het dagelijkse (werk)leven, door in de vrije tijd een écht andere setting op te zoeken. Weg uit de vertrouwde omgeving, op naar afleiding om hun gedachten weg van werk te houden – zowel op vakantie als door de weeks. Hierdoor komt u compleet uitgerust terug en kunt weer opgeladen aan je werk beginnen.

7. Maak uzelf ‘accountable’

Hardop deadline benoemen geeft een stok achter de deur, met het besef dat een ander gaat merken of uw doelen ook zijn behaald. Bespreek met een collega wat u vandaag gaat doen en koppel met elkaar aan het eind van de dag of dit is gelukt. Een enorm simpel concept, maar dit buddy systeem geeft vaak de drive die – bewust of onbewust, nodig is om de enorm de productiviteit te verhogen.

Als werkgever is het dus belangrijk te zorgen voor de juiste tools die uw personeel nodig heeft om gas te kunnen geven – bovenal door een gezonde balans tussen werk- en privé. Een uitgeruste werknemer is een productieve werknemer.

Op zoek naar personeel dat wél werkt? We denken graag met u mee. Neem vrijblijvend contact op om te sparren over de inzet van flexkrachten als energieke young potentials via XL Uitzendbureau.

Geplaatst door Kimberley Thomas & opgeslagen onder Ontwikkelingen uitzendbranche.

Veel MKB bedrijven laten kansen liggen op het gebied van marketing. De marketing van uw producten en diensten is ontzettend belangrijk. U kunt namelijk een prachtig product hebben, maar zonder de juiste marketing, zult u niet veel verkopen. Heeft u het gevoel dat u nog kansen laat liggen wat de marketing betreft? Dan is het belangrijk dat u dit zo snel mogelijk gaat verbeteren. Als u de marketing verbetert, zal dat vrijwel altijd tot een hogere omzet leiden. Hieronder benoemen we een aantal handige tips om uw marketing te verbeteren.

two women sitting on leather chairs in front of table

Verdiep je in verschillende vormen van marketing

Er zijn diverse manieren om uw bedrijf te promoten. Denk bijvoorbeeld aan borden langs de weg, maar ook aan promotiemateriaal. Stickers op uw bedrijfsauto’s? Ook dat kan een goede manier zijn om ervoor te zorgen dat meer en meer mensen van uw bedrijf te weten komen. Tegenwoordig begint de focus echter meer en meer op online marketing te liggen. We doen alles online tegenwoordig. Als uw bedrijf online beter gevonden wordt dan de concurrent, heeft u dus al een groot voordeel. Vooral zoekmachinemarketing kan interessant zijn. Wordt u goed gevonden op relevante zoektermen, dan bereikt u namelijk precies uw doelgroep.

Vraag marketing advies aan een specialist

Heeft u eenmaal besloten in welke vorm(en) van marketing u wilt investeren? Vraag dan marketing advies aan een specialist. Het is moeilijk om zomaar een effectieve strategie te bedenken. Bovendien is dat overbodig, want er bestaan al uitstekende strategieën. U moet alleen nog weten wat die strategieën zijn en hoe u ze toepast. Daarom raden we u aan om een specialist te benaderen. Heeft u besloten om u vooral op online marketing te richten, dan kunt u bijvoorbeeld FLIX marketing benaderen. Dat bedrijf is ijzersterk op het gebied van online marketing.

De marketing uitbesteden?

Heeft u besloten om de marketing helemaal uit te besteden? Overleg dan even met de specialist in kwestie wat hij of zij voor u kan betekenen. Vraag ook altijd of de specialist u eerder behaalde resultaten kan tonen. Zo weet u wat u kunt verwachten en is de kans op een succesvolle campagne het grootst.

Geplaatst door Carolien de Blaaij & opgeslagen onder Processen, Tips.

Zoekt u financiering om uw bedrijf te starten? Wellicht is crowdfunding voor bedrijven iets voor u. Het heeft vele voordelen en is een uniek, of zelfs ludiek, middel om uw bedrijf van de grond te krijgen. Nog vóór uw bedrijf echt van start is, kunt u al naamsbekendheid en uw eerste klanten aantrekken. Ideaal is deze wijze van financiering echter niet. Wanneer is crowdfunding géén goed middel voor bedrijfsfinanciering, en past het wel bij uw wensen? Wij nemen de voordelen en nadelen van crowdfunding door.

Op zoek naar financiering om uw bedrijf te starten? Denk eens aan crowdfunding voor bedrijven

Wat is crowdfunding voor bedrijven?

Bij crowdfunding wordt geld ingezameld voor een bepaald idee, bedrijfsplan of product, middels sponsoren via een openbaar platform. Dit concept is op bepaalde vlakken gelijk aan het aanvragen van een zakelijk krediet via traditionele verstrekkers. Ook via crowfundingplatforms wordt u eerst gecontroleerd op haalbaarheid en draagt u rente af.

Waar bij crowdfunding voor particulieren doorgaans om eenzijdige donatie wordt gevraagd (denk aan hulp om kosten voor een ziek kind te betalen), ontvangen de sponsoren van uw bedrijf een product of kleine dienst terug. Vergis crowdfunding voor bedrijven daarom niet met gratis geld. Wel heeft het vele voordelen, waardoor het een populaire vorm van geldverstrekking is geworden. De vraag is, past het echter ook bij u?

5 Voordelen van crowdfunding voor bedrijven:

Naamsbekendheid:

Nog vóór uw onderneming start, al viral gaan met uw product? Het kan met crowdfunding. Dit overkwam een Nederlandse start-up dat een smartphone introduceerde die volledig is opgemaakt uit blokken. Het scherm kapot of de camera achterhaald? In plaats van een duur nieuw toestel kopen, hoeft enkel een ‘blok’ te worden vervangen.

Het idee was zo baanbrekend, dat de ondernemer internationale aandacht kreeg van de media, terwijl het prototype amper onderweg was. Met vele investeerders tot gevolg. Uiteraard geldt dit enkel voor uitzonderingsgevallen, waarbij een dienst of product buitengewoon vernieuwend (of komisch) is.

De interesse van de klant testen:

Krijgt uw crowdfund campagne geen aandacht? Wellicht is de inhoud van uw campagne niet optimaal opgezet. Óf het is een indicator dat er simpelweg te weinig animo is naar uw product of dienst. Prettiger dat u het nu beseft, dan later.

Laagdrempelig:

Klopt u als beginnend ondernemer bij een bank aan, dient u goed beslagen ten ijs te komen om financiering rond te krijgen. Het aanvragen van crowdfunding voor bedrijven, kan feitelijk iedereen doen. Uiteraard, het succes hangt af van uw netwerk en een goede plan, maar het begin is makkelijker.

Het verhoogt uw leencapaciteit:

Bij de bank aankloppen voor een paar ton om uw bedrijf te starten? Stel, de bank wijst dit initieel af. Het inzetten van crowdfunding voor bedrijven haalt mogelijk niet het volledige bedrag op dat u nodig heeft. Wél kan dit behaalde bedrag voor de bank het juiste duwtje geven om de laatste financiering te verstrekken. U heeft getoond dat er interesse is in uw business model, en het resterende bedrag kan nu alsnog via de bank worden verstrekt.

De buit is snel binnen:

Vergis u niet: ook een crowdfundingplatform beoordeelt een kredietaanvraag op haalbaarheid. Via reguliere financiers kan dit proces soms maanden duren. Afhankelijk van welk platform u kiest, kan het via crowdfunding echter al binnen twee dagen geregeld zijn. Gemiddeld genomen ligt de goedkeuring rond één week.

4 Nadelen van crowdfunding voor bedrijven:

Hoge rentes:

Geld lenen via een crowdfundingsplatform? Die kunnen hoger uitpakken dan de rente die een bank rekent. Echter is dit ook appels met peren vergelijken: hiervoor heeft u ook een ander product en een andere verhouding.

Concurrentie:

U bent de eerste niet met het idee crowdfunding voor bedrijven in te zetten. De vraag is: wat interesseert de investeerder het meest? Uw innovatieve product, of die van honderden andere start-ups?

Weggeven van bedrijfsinformatie:

Een fatsoenlijke investeerder raakt niet overtuigd van drie zinnen over uw bedrijf. Alle informatie die u met het grote publiek deelt, kan . Gaat iemand er met uw innoverende idee vandoor dat nog niet gepatenteerd was? Is het simpelweg een onprettig idee uw aanpak met de hele buurt te delen? Sla crowdfunding voor bedrijven dan over.

Campagne voeren kost tijd:

Denk niet dat het behalen van uw streefbedrag komt aanvliegen. Donateurs vinden u vooral als u het idee actief promoot, bijvoorbeeld via uw netwerk of social media kanalen. Lukt het niet, en haalt u het streefbedrag niet? Dan wordt er bij veel platforms ook niets uitgekeerd.

Past crowfunding bij uw bedrijf? Of gaat u voor de traditionele verstrekkers? Ook online kunt u hier zich prima inverdiepen, bijvoorbeeld via sites als Zakelijkbankieren.nl, om eerst te vergelijken en de materie in te duiken. Wat u ook kiest, ontdekt eerst wat het beste bij uw organisatie past.

Geplaatst door Kimberley Thomas & opgeslagen onder Ontwikkelingen uitzendbranche.

Heb je voornemens om je bedrijf te verkopen? Dan gaat er mogelijk veel veranderen voor jou, je bedrijf en natuurlijk ook voor je personeel. Een wisseling van de macht gaat niet zelden gepaard met grote wijzigingen in de bedrijfsvoering en dat zal het personeel ongetwijfeld gaan merken. De vraag is dan: is het slim of noodzakelijk om je personeel in te lichten over je plannen om het bedrijf te verkopen? Of zijn er ook goede redenen om de plannen en de voortgang voorlopig nog even stil te houden? In dit blog lees je meer over de beste manier om te handelen in deze omstandigheden.

Wat gebeurt er met het personeel na een bedrijfsovername?

Wanneer je bedrijf wordt verkocht, neemt de koper het personeel ook over. In beginsel mag een overname geen veranderingen voor het personeel met zich meebrengen. Al het personeel gaat mee naar de nieuwe eigenaar, de arbeidsovereenkomsten blijven hetzelfde. Dat geldt overigens ook voor de arbeidsvoorwaarden, pensioentoezeggingen en een eventuele CAO die van toepassing is. De plicht om het personeel over te nemen, geldt alleen voor de kopende partij. Een werknemer is zelf niet verplicht om mee over te gaan.

Nadelen voor personeel

Een bedrijfsovername kan voor het personeel best wel eens nadelig uitpakken. Zo staat het de nieuwe werkgever vrij om de bedrijfsactiviteiten naar een andere locatie te verplaatsen. Dat kan problemen opleveren voor een werknemer als de reistijd in een keer aanzienlijk toeneemt. Maar hier kan jij als verkoper verder weinig aan veranderen. Waar jij nog wel een actieve rol speelt, is bij de communicatie naar je personeel over de verkoop. Als verkoper ben je niet verplicht om je personeel over mogelijke veranderingen te informeren. In sommige gevallen kan dit wel verplicht zijn. Denk hierbij aan een ondernemingsraad die een beroep instelt bij de Ondernemingskamer van het Gerechtshof in Amsterdam, een bepaling in een CAO dat de werkgever verplicht om het personeel tijdig te informeren of na een overleg met vakbonden (bij grote overnames waarin veel personeel betrokken is).

Advies van een overnamespecialist

Het verkopen van een bedrijf vraagt om een strategie van zowel koper als verkoper om de overname in goede banen te leiden. Een overnamespecialist adviseert de koper of verkoper bij het opstellen en uitvoeren van deze strategie. Dit maakt de kans op een prettige overname een stuk groter.

Geplaatst door Carolien de Blaaij & opgeslagen onder Onderzoeken, Tips, Werkvloer.

De winter staat weer voor de deur en dat betekent dat veel mensen het liefst onder een warme deken op de bank kruipen met een kopje thee en een film. Organisaties merken in deze winterperiode elk jaar dat relatief veel werknemers zich ziek melden voor een verkoudheid of griepje. De vitaliteit van medewerkers keldert naar beneden.

Vanwege dat-wat-niet-genoemd-mag-worden is ziekte in de winter relevanter dan ooit. Als organisatie kan de wintermaand veel geld en omzet kosten. Een werkgever kan dit tegengaan door de werknemers te stimuleren om meer te bewegen en gezond te eten. Wat werkt het best? Wij geven advies!

Gezondheid van personeel is nog nooit zo belangrijk geweest, maar hoe stimuleert u vitaliteit onder medewerkers?

Hoe houdt u de vitaliteit van medewerkers optimaal?

Motiveer werknemers om te bewegen

De winterperiode is de tijd dat veel mensen aankomen van de vele kerstdiners en al de lekkere snacks die met de feestdagen geconsumeerd worden. Veel mensen hebben als goede voornemen om af te vallen, maar nog minder dan de helft lukt dit ook daadwerkelijk. Niet alleen de vele diners, maar ook het koude weer helpen niet mee om lekker naar buiten te gaan om een rondje hard te lopen. Ook korte termijn kan dit wat met de weerstand doen.

Als werkgever kan sporten gestimuleerd worden bij het vaste personeel door er incentives aan te verbinden. Zet een wedstrijd uit onder de medewerkers en beloon de medewerker die bijvoorbeeld de meeste kilometers heeft hardgelopen in de periode december tot en met februari met een cadeaubon. Ook kan een werkgever zelf sportactiviteiten organiseren zoals een dagje schaatsen, of gratis een wekelijks fitnessclubje te organiseren. Dit houdt de werknemers fit en gezond én het is goed voor teambuilding.

Bestrijd het griepseizoen

De meeste werknemers melden zich ziek in de maanden december tot en met februari. Het is bewezen dat mensen die meer bewegen ook minder snel ziek zijn. Stimuleer als werkgever daarom optimale hygiëne door bij de deur desinfecterende handgel te zetten. Verspreid ook op elk bureau een flacon handgel. Huur de schoonmaker elke week een extra dag in, gedurende de winter.

De WHO heeft kunst op kantoor als gezond verklaard: goed voor de vitaliteit van medewerkers

Voeg kunst toe aan het kantoor

Ho ho, kun je kunst gezond noemen? Jawel. Het ervaren van kunst is door de World Health Organization in 2019 officieel tot gezond verklaard. Uit onderzoek blijkt namelijk dat de aanwezigheid van kunst het stressniveau vermindert, arbeidsproductiviteit verhoogd en mensen nieuwe energie geeft.

Voeg op gepaste plaatsen schilderijen of beelden aan het kantoor toe – mits passend in de cultuur en met een passend kleurgebruikt. Vraag indien nodig een interieur designer of andere expert om advies.

Ondersteun de medewerkers bij een gezond dieet

Bij veel bedrijven staan snackmachines in de wandelgangen en kan er in de kantine een ongezonde lunch gehaald worden. Meer dan 70% van alle werknemers zou graag gezonder willen eten. Een organisatie kan hier makkelijk aan bijdragen door fruit, noten en snoepgroenten in de automaten te stoppen in plaats van de ongezonde snacks. Of beter nog: zet een fruitschaal gratis op tafel.

Het aanbieden van (gratis) lunch opties verhoogd gelijk de medewerkerstevredenheid. Tevens kan de lunchkaart aangepast worden naar salades en andere gezonde lunchgerechten. Dit is niet bedoeld als betutteling, maar als fijn alternatief.

Als organisatie is het misschien lastig om alle genoemde punten te implementeren. Gezondheid op de werkvloer is uiteindelijk een balans van vele factoren. Toch helpen alle kleine beetjes, dus kies als organisatie welke van de drie punten geïmplementeerd wordt. Op deze manier blijven de werknemers fit en gezond tijdens de wintermaanden.

Geplaatst door Carolien de Blaaij & opgeslagen onder Arbeidsmarkt, Ontwikkelingen uitzendbranche, stage.

Elk half jaar in september en januari komen er een overvloed aan stagevacatures online te staan. Studenten zoeken een stageplaats waar ze de gedurende half jaar ervaring en kennis op kunnen doen en dat is lastiger dan ooit. Er wordt zorgvuldig geselecteerd en er worden meerdere sollicitatiegesprekken gepland. Maar wat zijn de selectiepunten? Waar letten potentiële stagiaires op tijdens een sollicitatiegesprek?

De vijf selectiepunten waar een stagiair naar kijkt:

Meisje dat naar de camera bij het kiezen van een stageplek

1. Omvang van de organisatie

Vanuit scholen wordt er een aantal fte aan fulltimers verplicht gesteld. Dit is meestal tussen de 15 en 20 fulltimers. De voorkeur naar grotere bedrijven is er niet alleen door een verplichting vanuit school, maar geeft ook houvast hoe de organisatie is georganiseerd. Grotere bedrijven hebben vaak een betere organisatie en uitgebreide afdelingen. 

2. Woon- en werkafstand

Het openbaar verkeer speelt een grote rol in de keuze van de student. De trein, metro, tram en bus zijn cruciaal voor een student. Aan de hand van deze vervoersmiddelen wordt ook de reistijd berekend die overwogen wordt voordat ze verder in zee gaan met het bedrijf of solliciteren voor een functie. Een student is sneller geneigd om te solliciteren bij een bedrijf dat centraal gelegen is, dan bij een lastig te bereiken kantoor op een industrieterrein.

3. Ervaringen met stagiaires

Er wordt door de student gevraagd naar de ervaringen met stagiaires, maar studenten doen ook zelf research naar het bedrijf. Bedrijven die meer ervaring hebben, weten hoe ze moeten omgaan met stagiaires en hoe ze deze moeten begeleiden. Er is een betere inschatting in de – niet te onderschatten – tijd die een stagiair(e) in beslag neemt.

4. Stagevergoeding

Een goede stagevergoeding is een motivatie voor vele studenten. Er zal daarom ook tijdens het gesprek worden gevraagd naar de vergoeding die het bedrijf uitkeert. De stagevergoedingen lopen bij een HBO student op tot de 450 euro. Bij een WO student zal dit meer zijn.

5. Verwachtingen verduidelijken

Zorg dat je een duidelijk takenpakket hebt voor een stagiaire zodat het duidelijk is wat de stagiaire kan verwachten tijdens de stageperiode. Voordat je een stagiaire in dienst neemt moet u ervoor zorgen dat u duidelijk heeft wat de hoofdopdracht zal zijn als basis voor de werkzaamheden van de stagiair.

Wilt u het werven en selecteren van een stagiair uit handen geven en volledig focussen op andere werkzaamheden? Kijk dan op de website voor mogelijkheden om een vacature te plaatsen.

Geplaatst door Carolien de Blaaij & opgeslagen onder Ontwikkelingen uitzendbranche, Tips, Werving & recruitment.

In een wereld waarin digitalisering een steeds grotere rol speelt, kunnen jongeren en studenten van toegevoegde waarde zijn voor uw bedrijf. De komende generatie afgestudeerden is opgegroeid in een digitale wereld, en kan u gegarandeerd nieuwe inzichten bezorgen. Niet alleen op digitaal gebied, ook op vele andere gebieden. Hoe kunt u als werkgever toch boven de rest van de concurrentie uitsteken en aantrekkelijk zijn voor jong talent?

Op zoek naar jong talent: hoe onderscheidt uw bedrijf zich om young professionals binnen te slepen?

Belangrijkste factoren voor young professionals:

Doorgroeimogelijkheden

Wanneer u als bedrijf jong talent de mogelijkheid kunt geven om door te groeien en te blijven leren, zullen zij uw bedrijf eerder in overweging nemen in hun zoektocht naar een baan. Jongeren zijn vaak ambitieus, en vinden het dan ook fijn als ze steeds wat meer verantwoordelijkheden krijgen. Ze willen op een plek zitten waar naar hun talenten gekeken wordt en zij deze kunnen verder ontwikkelen.

Vanwege deze leergierigheid, vinden zij het prettig wanneer ze af en toe feedback krijgen op hun functioneren. Regelmatige functioneringsgesprekken zijn dan ook zeer aan te raden.

Online aanwezigheid

Zorg dat u online aanwezig bent. Young professionals zoeken al lang niet meer naar een baan door naar vacatures in kranten te kijken. Zij zoeken online. Het is daarom belangrijk dat uw website er professioneel uitziet, en dat u actief bent op social media kanalen als Facebook, Twitter, LinkedIn en Instagram. Zorg dat uw vacature op deze kanalen zoveel mogelijk gedeeld wordt, en gebruik waar mogelijk hashtags als #vacature, #solliciteren of #collegagezocht, voor een goede vindbaarheid.

Ook als u uw sociale kanalen niet actief gebruikt (in het beheer gaat tenslotte vrij veel tijd zitten), zorg voor minimaal enkele professionele posts die bij de uitstraling van uw organisatie passen. Uw social media wordt vrijwel gegarandeerd bezocht: zo zorgt u dat u er uitnodigend uitziet.

Structuur

Geen enkele young professional is hetzelfde, maar er zijn wel verschillende zaken waar ze veelal opletten wanneer ze gaan solliciteren. Hoewel jongeren zich vaak gemakkelijk kunnen aanpassen en erg flexibel zijn, houden ze ook van structuur en zekerheid. Een vast contract en duidelijke functieomschrijving zijn voor veel studenten een pre. Vaste contracten zijn in de huidige arbeidsmarkt nu eenmaal schaars! Bent u de partij die deze toegevoegde waarde wél kan bieden? Zet dit vooral

Secundaire arbeidsvoorwaarden

De secundaire voorwaarden kunnen de doorslag geven voor een sollicitant om bij uw bedrijf te komen werken. Bied liever niet te standaard voorwaarden aan zoals een telefoon, laptop of die bekend vrijmibo (alhoewel dit uiteraard ook een plus is), maar zoek uit wat uw doelgroep echt wilt. Hoort hier een vrij te besteden opleidingsbudget bij? Een fietsenplan? Flextijden of thuiswerkdagen? Steun jonge werknemers vooral niet enkel op het werk, maar zorg dat ze ook privé genoeg ruimte krijgen om hun persoonlijkheid te ontwikkelen.

Hulp nodig? Bij XL Studenten Uitzendbureau zijn we gespecialiseerd in het werven van jonge talenten, zowel voor (bij)banen als voor starterfuncties. Wij helpen u graag in uw zoektocht naar personeel.

Geplaatst door Carolien de Blaaij & opgeslagen onder Digitaal & Flexwerken, Tips, Werkvloer.

In de afgelopen jaren is flexwerken behoorlijk toegenomen. Steeds meer mensen kiezen ervoor om als flexwerker aan de slag te gaan. Flexwerkers plannen zelf hun uren in, leveren opdrachten en producten op en hoeven niet op een vast werkplek te zijn. De vrijheid van het thuiswerken is ideaal maar dit kan ook nadelig worden na constant thuiswerken. Na blogs over Utrecht, Rotterdam, Zwolle, Groningen en Amsterdam, heeft XL Studenten Uitzendbureau de beste werkplekken in Den Haag voor u uitgezocht. 

Side note: door Coronamaatregelen kunnen enkele plekken tijdelijk gewijzigde openingstijden hebben. Vergeet dus niet tevoren even online te updaten wat de status van uw favoriete werkplek in Den Haag is.

Prachtige stad, maar waar kun je een  flexplek of werkplek in Den Haag vinden? Vooral tijdens corona zijn de keuzes beperkt

Onze 7 favoriete werkplekken in Den Haag:

1. The Hague Bookstor

Deze topper bestaat al 100 jaar en is ook even zo lang bekend onder locals. The Hague Bookstor is een boekenwinkel en koffietentje in één en inmiddels een hotspot om als werkplek in Den Haag te gebruiken. Hier kun je prima andere ondernemers en flexwerkers ontmoeten en, al dan niet per ongeluk, wat netwerken.

Een boekenwinkel heeft heerlijke stilte en de koffie is goed. Het houten interieur zocht voor een rustige sfeer waarin u in stilte kunt werken.

Laadt wel uw laptop goed op, want er zijn niet overal stopcontacten in de boekenwinkel.

Adres:  Noordeinde 39, 2514 GC Den Haag

2. Nomadz

Stipt op nummer één in elke lijst met werkplekken: Nomadz kent elke professionele flexwerker wel. De sfeer is no-nonse en het proeft hier als een écht kantoor. Hier werk je in het mooie BINK36 pand met zicht op de Haagse skyline.

Ze werken met een strippenkaart óf een maandelijks opzegbaar abonnement. De goedkoopste variant start bij €60,00 p.m. Hiervoor mag je elke maand tot 24 uur flexwerken, inclusief onbeperkte drankjes, prints en activiteiten. Te duur? Ze doen hier aan starterskorting voor nieuwe ondernemers!

N.B.: Nomadz is gewoon geopend tijdens Corona – weliswaar met verminderde werkplekken.

Adres: Binckhorstlaan 36, C3-48, 2516 BE Den Haag

3. Anne&Max 

Anne&Max blijft een favoriet bij XL. Elke vestiging heeft een huiskamer vibe, een volledig biologisch menu en verse koffie. Over de hele lunchroom zijn er werkplekken waar freeflexers aan het werk kunnen en de zaak beschikt over een sterke wifi verbinding. Niet voor niets schieten door het hele land nieuwe vestigingen als paddestoelen uit de grond: deze sfeer is fijn. In Den Haag hebben zij er drie.

Note: bij een verplichte horeca-lockdown tijdens corona zijn zij echter enkel open voor afhaal.

Adres Anne&Max Kerkplein: Kerkplein 4, 2513 AZ Den Haag

Adres Anne&Max Frederik Hendriklaan: Frederik Hendriklaan 166, 2582 BK Den Haag

Adres Anne&Max Fahrenheitstraat: Fahrenheitstraat 472, 2561 DH Den Haag

4. Het Nieuwe Kantoor – HNK Den Haag

Mooi? Absoluut. Groot? Zeg gerust enorm. ‘Het Nieuwe Kantoor‘ heeft landelijk 14 locaties en dus al goed geoefend. Hier proeft u een échte kantooromgeving, mooie architectuur en alle faciliteiten die nodig zijn.

Als een losse dag in een koffietent niet bij u pas, dan biedt HNK een beter alternatief voor lange periode. Ze werken volgens Pay per Use, of hebben diverse membership opties waarmee u zelfs landelijk aan kunt schuiven wanneer u wilt.

Adres: Oude Middenweg 17, 2491 AC Den Haag

5. Hometown Coffee

De relaxte sfeer is meteen te merken bij binnenkomst. Op de achtergrond wordt jazzmuziek op een lage volume gespeeld. Er zijn smoothie bowls, wentelteefjes en bananenbrood te verkrijgen in het café. De oude houten schoolstoelen en de beige muren geven een rustige sfeerimpressie waar u ongestoord kan werken. Onder bijna elk tafeltje is een stopcontact te vinden en het wifi netwerk is uitstekend. 

Adres: Buitenhof 4, 2513 AG Den Haag

6. Crunch Cafe

Crunch Cafe is een minimalistisch café wat enkel biologische eten serveert en inmiddels ook een vrij bekende Den Haag werkplek. Het café beschikt over zeven tafeltjes waar u geconcentreerd uw koffie kan drinken en vers gebakken dingen kunt kopen. Het wifi-netwerk is uitstekend. Tip: wees wel op tijd, want er is een grote kans dat er geen plek meer is in het café. 

Adres: Piet Heinstraat 108, 2518 CM Den Haag

7. De Bakkerswinkel

In de bakkerswinkel is de aroma van vers brood niet weg te denken. In het huishoudelijke sfeer die in de bakkerswinkel hangt kunt u tijdens het werk direct lunchen of ontbijten voor een goede prijs. Deze populaire werkplek in Den Haag beschikt over een goed wifi netwerk en stopcontacten waardoor u non-stop aan het werk kunt gaan. 

Adres: Torenstraat 142, 2513 BW Den Haag

Wilt u uw werk als zzp’er tóch liever uitbesteden? XL Studenten Uitzendbureau bezit professioneel personeel die flexibel inzetbaar is. Meer lezen? Kijk dan op onze website voor de tarieven en werkwijze of vraag een offerte aan.