Geplaatst door Kimberley Thomas & opgeslagen onder Arbeidsmarkt, Payrolling, Tips.

U vraagt u af of u recht hebt op vakantiegeld tijdens corona. Logisch, aangezien de crisis naast veel ongemakken ook veel onzekerheid en vragen met zich meebrengt. Wij leggen u graag uit hoe het zit met de uitbetaling van uw vakantiegeld tijdens de coronacrisis.

Wanneer u in loondienst werkt (u werkt als werknemer, op basis van een arbeidsovereenkomst, bij een werkgever en u ontvangt loon), heeft u altijd recht op vakantiegeld. Dit wordt ook wel vakantietoeslag of vakantiebijslag genoemd. De hoogte van dit vakantiegeld bedraagt ten minste 8% van het brutoloon wat u het afgelopen jaar hebt verdiend. Wel kan het zijn dat er in de cao een ander percentage overeengekomen is. De hoogte van het vakantiegeld kunt u terugvinden op uw loonstrook. Met iedere maandelijkse betaling wordt komt hier 8% bij. Houd er wel rekening mee dat dit een bruto bedrag is. Ook over vakantiegeld dient u belasting te betalen, waardoor u uiteindelijk een lager bedrag op uw rekening gestort krijgt. Dit is het netto bedrag. Veel werkgevers betalen het vakantiegeld in mei of juni aan u uit.

Heeft de coronacrisis invloed op uw recht op vakantiegeld? 

Nee. Ook tijdens deze crisis behoudt u uw recht op uitbetaling hiervan. Uw werkgever kan dit recht niet uitsluiten, ook niet wanneer het bedrijf door de gevolgen van de coronacrisis bijvoorbeeld minder winst maakt. Daarnaast is uw werkgever verplicht om het vakantiegeld op in de afgesproken maand uit te betalen. Deze afspraken kunt u terugvinden in uw arbeidsovereenkomst en/of in de cao die van toepassing is. De enige reden waarom uw werkgever het vakantiegeld op een later moment kan uitbetalen, is wanneer u als werkgever hiervoor toestemming geeft. In deze uitzonderlijke tijd wordt dat nog wel eens gedaan, omdat veel werknemers begrijpen dat bedrijven in zwaar weer kunnen verkeren dankzij de crisis.

Maar, wat als u géén afspraken hebt gemaakt over een latere uitbetaling en uw vakantiegeld staat niet op de overeengekomen datum op uw rekening? In deze vervelende situatie staat u als werknemer wel in uw recht. U kunt juridische stappen ondernemen om uw vakantiegeld te vorderen. Er wordt dan een loonvorderingsprocedure opgestart.

Ook tijdens de coronacrisis heeft u als werknemer dus gewoon recht op uw vakantiegeld!

Geplaatst door Kimberley Thomas & opgeslagen onder Arbeidsmarkt, Digitaal & Flexwerken, Tips.

Wanneer u een bedrijf hebt, heeft u waarschijnlijk ook een eigen website. Met een website wilt u graag laten zien wat u kunt en u wilt dan ook professioneel overkomen. Eén erg belangrijke factor voor op uw website zijn goede foto’s.

Camera, Diafragma, Digitale Camera, Dslr, Film

Eén beeld zegt meer dan 1000 woorden

Het is een gezegde dat u nét iets te vaak hoort, waardoor het bijna een cliché is geworden. Toch is het wel echt waar. Beelden komen veel beter binnen dan tekst. U kunt u nog zo goed en indrukwekkend voorstellen op uw website, als u geen foto van uzelf erbij hebt staan, is de kans groot dat dat voorstellen helemaal geen nut heeft.

Een website zonder beeld is maar saai en geeft dan ook gelijk een vervelende eerste indruk. Waarschijnlijk zal 50% direct afhaken van je website wanneer u geen foto’s op je website hebt staan.

U laat zien hoe professioneel je bent

Een selfie kan hartstikke leuk zijn. Maar is die selfie die u in de zon op vakantie hebt gemaakt wel echt de foto waarvan u wilt dat mensen die van u gaan zien als ze uw website bezoeken? Waarschijnlijk had u nou niet echt de meest professionele kleding aan en bent u wel vrolijk op de foto, maar houd het daar ook wel bij op. Laat een goede branding foto maken, dan komt u hartstikke professioneel over. Een fotograaf weet precies hoe u op de foto moet staan om u zo vriendelijk, aanspreekbaar en professioneel mogelijk over te laten komen.

Stijl

Laat uw professionele foto’s maken, dan kunt u deze laten maken in de stijl van uw website en uw bedrijf. Zo past alles bij elkaar en wordt alles één geheel, wat ook weer professioneel overkomt. Mensen krijgen zo het idee dat u echt weet wat u aan het doen bent. 

De ideale website

Een ideale website bestaat natuurlijk uit meer dan alleen een goede foto. Alles moet kloppen op een dergelijke website. Denk aan de vormgeving, het gebruiksgemak en de informatie die erop staat. Toch spelen foto’s een grote rol in het succes van uw website, dus waarom zou u daar niet in investeren?

Geplaatst door Dennis Kalmeijer & opgeslagen onder Arbeidsmarkt, Onderzoeken, Ontwikkelingen uitzendbranche.

Steeds meer ondernemers willen een wereldwijd bedrijf starten en daar uiteindelijk veel geld mee verdienen. Grenzen tussen landen vervagen steeds meer, wereldburgers als we zijn. Maar wat komt bij de start van een bedrijf in het buitenland allemaal kijken? Internationaal ondernemen (of: emigreren) is niet zo makkelijk als gehoopt. In dit artikel geven we uitleg over welke landen kan je het beste je bedrijf opstarten en waarom, met bovenal praktische tips rondom belastingen, het KvK-nummer en meer.

Als ondernemer een bedrijf starten in het buitenland komt met valkuilen, nadelen en mooie kansen: tijd voor tips.

In welk land kunt het beste uw bedrijf opstarten?

Is hier een eenduidig antwoord op? Nee. Het is lastig om te zeggen in welk land of in welke landen u het beste een bedrijf kunt opstarten. Dit hangt van veel verschillende aspecten af en is ook vaak persoonlijk. Wel kunnen we van tevoren bekijken waar de economie het beste loopt en hierop inspelen. Denk aan het aantal inwoners, de concurrentie op de markt en de positie die het land speelt in de wereldwijde economie. De vraag lijkt bovenal: waar kunt u uzelf nog onderscheiden.

Landen in Zuid-Oost Azië lijken bijvoorbeeld zeer populair voor ondernemers, maar het zijn vooral de digital nomads die hier naartoe trekken. Wilt u (bedrijfspanden) kopen of uw bedrijf hier fysiek vestigen, blijken plekken als Bali, Borneo, Thailand of Vietnam vaak lastig om als expat hiervoor te kwalificeren.

In Europa? Vergeet Spanje en England zeker niet vergeten, vanwege het grote voordeel dat zij twee van de belangrijkste wereldtalen spreken. Toch vrij fijn als je een internationaal bedrijf opstart. Diverse landen in Oost-Europa zijn de laatste jaren in hoog tempo zeer verwelkomend tot indernationale ondernemers. Er lopen diverse initiatieven om expats te verwelkomen. Goed voorbeeld hiervan is het e-residency van Estland.

Bedenk in de keuze van het land vooral: waar voelt u zich thuis.

Praktische zaken om op te letten:

1. Inschrijving bij de Kamer van Koophandel

Kunt u zich inschrijven bij de KvK als u een bedrijf wilt starten in het buitenland? Dit hangt van uw situatie af. Doe navraag bij de Kamer van Koophandel, indien u er zelf niet aan uitkomt.

In het algemeen is dit mede afhankelijk waar de activiteiten plaatsvinden. Heeft u buitenlandse klanten, maar vinden de feitelijke activiteiten plaats in Nederland? Dan blijft de Kamer van Koophandel relevant. Bent u zelf niet meer actief in Nederland, ook al zijn (sommige) van uw klanten Nederlands? Dan bent u verplicht uzelf te registreren in het land waar u woont.

Verder gelden de standaard KvK-regels, zodat de eis dat u minimaal 25 uur per week besteed aan de activiteiten. Voor minder uren dan dit, is doorgaans een KvK-nummer niet nodig (of zelfs niet toegestaan). U draagt dan belasting af door dit tijdens de aangifte in te vullen in het veld ‘Overige inkomsten’.

2. Waar belasting betalen

Belastingen, daar valt niet voor te vluchten – die gelden wereldwijd. Waar u belasting moet afdragen is afhankelijk van verschillende factoren, zoals waar u zelf woonachtig bent, hoelang u vertrekt en of u ook in Nederland nog actief zakendoet.  Laat u tevoren goed informeren en raadpleeg waar nodig een specialist.

Één regel staat vast: in Nederland is het officieel verplicht uzelf uit te schrijven bij het Basisregister indien u langer dan 8 maanden uit een kalenderjaar in het buitenland verblijft. Informeer bij uw eigen gemeente, aangezien elke gemeente hierover andere regels kan hanteren.

3. BTW verleggen

Bedenk tevoren in welk land u btw af moet leggen. Er zijn diverse scenario’s waarbij u te maken kunt krijgen met het verleggen van btw, wanneer u diensten afneemt van of levert aan buitenlandse ondernemers.

Het kan lastig te bepalen zijn wat u met de btw moet doen. Deze handige test van de Belastingdienst kan hierover duidelijkheid geven.

4. Valuta

Valuta maakt niet uit toch? Geld is geld. Fout. Hou in uw keuze voor het starten van een buitenlands bedrijf rekening met de valuta in dit land wordt gebruikt. Binnen de Europese Unie is het natuurlijk makkelijk, waar iedereen de euro gebruikt. Na Brexit is ondernemen in Engeland echter wat ingewikkeler geworden. Andere valuta zoals ponden en dollars brengen andere uitdagingen met zich mee rondom de wisselkoersen.

Besef ook dat internationale transacties hoge kosten met zich mee kunnen brengen. Waar opent u een bankrekening? Welke betaalmethodes kiest u voor uw onderneming, zodat dit gepaard gaat met zo laag mogelijke fees?

Als voorbeeld: veel freelancers gebruiken Paypall om invoices te verzenden, zonder door te berekenen dat zij een paar procent aan Paypall zelf moeten afdragen. In rap tempo tikt dit aan. Bereken het tarief door naar de cliënt, óf ga voor een goedkoper platform zoals Transferwise. 

5. Risico perceptie in andere landen

Besef dat cultuur dieper gaat dan communicatie en kleding. Zo kan er anders worden omgegaan met (de ervaring van) persoonlijke fysieke afstand, maar ook met de wijze van risico perceptie. Volgens deze theorie staan Nederlanders er gemiddeld genomen om bekend vrij gemakkelijk een risico te accepteren, terwijl in oosterse culturen beslissingen gestuurd worden door een lage acceptatie van risico. Waarom dit belangrijk is voor ondernemen in het buitenland? Dit zijn factoren die (onbewust en ongezien) een klant of zakenpartner sturen in hun keuze. Speel hier goed op in.  

6. Cultuur

Start u een bedrijf in het buitenland met zeer verschillende cultuur? Bedenk tevoren goed of u zich hierop aan kunt (of wilt) passen. Helaas bewusten deze theorieën noodgedwongen veel op een generalisering van hoe een individu communiceert, maar het besef van de cultuur kan veel verwarring voorkomen. In Vietnam kunt u mensen enigszins schofferen door een item met de rechterhand aan te geven, die als onrein wordt gezien. The more you know…

Een cursus Cross Cultural Communications kan ook al wonderen doen. Simpelweg begrip hebben voor de gebruiken in een andere cultuur, kan een doorslaggevende factor zijn voor het succes van uw buitenlandse bedrijf.

Bent u een vrouwelijke ondernemer? In bepaalde regio’s van de wereld is het helaas voor vrouwen nog steeds lastiger zakendoen, zonder dat zij ‘vertegenwoordigd’ worden door een mannelijke eigenaar.

6. Taal leren

Natuurlijk is het ook heel belangrijk om van tevoren goed uit te zoeken welke taal ze er spreken. Verdiep uzelf in de taal en zorg dat u deze goed onder de knie hebt: communicatie is alles.

Ook in de keuze van het land waaruit u een buitenlands bedrijf wilt starten, kan de aanwezigheid van een wereldtaal zoals Spaans, Engels of Chinees nuttig blijken. Tegenwoordig is echter vooral de mate waarop de bevolking Engels beheerst van groot nut.

Bekijk hier een overzicht van de mate waarin landen het beste Engels als tweede taal beheersen, oftewel de English Procifiency Index.

7. Eigen vermogen

Een goede buffer kan nooit kwaad, maar vooral niet als u een bedrijf start in het buitenland. Weinig bedrijven hebben toekomst zonder dat ze een bepaald eigen vermogen te bezitten. Stop u uw eigen geld erin? Verdien dit tevoren door een parttime of fulltime job te nemen of door een lening af te sluiten. Helaas is het niet voor iedereen mogelijk om iets te ondernemen in het buitenland.

Als het qua financiën toch stuk blijkt te lopen, geen stress. Er zijn namelijk zelfs landen die je betalen om er naartoe te verhuizen!

Is een bedrijf in het buitenland voorlopig nog toekomstmuziek? Neem dan snel een kijkje op de website van XL Studenten Uitzendbureau voor een baan, of in de inhuur van ondersteunend personeel!

Geplaatst door Carolien de Blaaij & opgeslagen onder Arbeidsmarkt, Ontwikkelingen uitzendbranche.

Het begin van het jaar is de tijd van de goede voornemens, de wensen en de dromen. Inmiddels is het alweer de tweede maand van dit jaar. Hoe staat het inmiddels met uw resoluties? Het begin van het jaar is altijd een goede tijd om een kritisch kijkje op uw bedrijf te werpen. Wij geven u alvast een paar voorbeelden voor goede voornemens.

Doelen stellen en goede voornemens aan het begin van het jaar zorgt ook voor bedrijven voor een dosis hernieuwde energie

De blik op vooruit – 5 voorbeelden van goede voornemens:

1. Stel uw doelen centraal

Maak nieuwe doelen voor dit jaar, of pas de doelen van vorig jaar aan als dit gewenst is. Maak een duidelijk actieplan of strategie hoe u deze doelen wilt behalen. Houd u zich ook aan deze strategie om zo optimale resultaten te boeken. Noteer ook duidelijk wat voor resultaten u met deze doelen wilt behalen, wilt u bijvoorbeeld meer omzet of meer naamsbekendheid?

2. Investeer in uw team

Leg een focus op de ontwikkeling van uw team, zij zijn namelijk het visitekaartje van uw bedrijf. Daarnaast verandert de werkomgeving continu, het is belangrijk dat uw team hiervan op de hoogte blijft. U kunt ze trainingen of cursussen aanbieden. Lees ook hier dit artikel voor de voordelen van bijscholing.

Zorg dat u contact houdt met uw personeel, zij werken op de werkvloer en weten dus precies wat er goed gaat en beter kan. Zij zullen het daarnaast op prijs stellen als er naar ze geluisterd wordt. Misschien een mooi moment voor een medewerkerstevredenheidsonderzoek, om het jaar goed te beginnen?

3. Denk ook aan uzelf

Kijk kritisch naar uw eigen takenpakket en besluit welke taken u uit handen kunt geven. Kunt u zelf Dit is voornamelijk noodzakelijk voor startende ondernemers met een groeiend bedrijf. Ken je grenzen en geef deze duidelijk aan. Niemand heeft er iets aan als u over uw grenzen gaat en dit kan eventuele schadelijke gevolgen hebben.

4. Communiceer regelmatiger met uw klanten

Houd regelmatig contact met uw klanten en stel ze op de hoogte van alle ontwikkelingen. Op deze manier blijft u warm bij uw klanten en zullen ze sneller aan u denken. Dit hoeft niet altijd te gelikt en commercieel: een maandelijkse nieuwsbrief met kleine successen en een kijkje achter de schermen doet al wonderen voor de klantbinding.

5. Breid uw netwerk uit

Dankzij de technologische ontwikkelingen van de huidige tijd gaat het sneller om je netwerk uit te breiden. Via sociale netwerken is het makkelijker dan ooit om met (on)bekenden aan de praat te raken. Internationaal netwerken, waarom ook niet? Doe hier uw voordeel mee.

Geplaatst door Dennis Kalmeijer & opgeslagen onder Ontwikkelingen uitzendbranche, Tips, Werkvloer.

Elk bedrijf bestaat uit fulltime-,  parttime personeel en/of uitzendkrachten. Deze wil je natuurlijk kosten wat het kost tevreden houden, maar wat is nou leuk om te doen. Normaal gesproken worden er elk jaar allerlei verschillende bedrijfsuitjes georganiseerd, maar in de tijd van nu kan dat niet. Door de pandemie die in de wereld heerst, zijn er veel bedrijven dicht waardoor er niks geregeld kan worden. Voor de teambuilding is dit wel erg belangrijk en daarom hebben wij voor u een aantal tips op een rijtje gezet.

KAHOOT-quiz

U kan allereerst via internet een KAHOOT-quiz maken. Dit is een online quiz die iedereen vanaf thuis kan maken. U kan dan via Teams of ZOOM een vergadering starten, waardoor iedereen elkaar weer even ziet en het een gezellige bijeenkomst wordt. Natuurlijk kan u hier ook aantrekkelijke prijzen aan toevoegen. Dit is een manier om de werknemers nog meer te motiveren!

Online wijnproeverij

Een ander coronaproof bedrijfsuitje is een online wijnproeverij. Bij deze leuke en vooral originele online proeverij worden er 2 witte en 2 rode wijnen opgestuurd. Tijdens de online meeting kan er niet alleen gezellig worden gekletst, maar worden de wijnen ook uitgelegd en toegelicht door een echte wijnexpert.

Online bedrijfsbootcamp

Vind u het belangrijk dat uw werknemers in beweging blijven in deze rare tijden waarin iedereen thuis moet werken en alle sportscholen dicht zijn? Dan is dit het ideale bedrijfsuitje voor u en uw werknemers. Door middel van een online bootcamp, onder leiding van een professional, blijven uw werknemers in beweging en hebben ze de meest sportieve en gezellige dag die u kan bedenken.

Escape City

Misschien heeft u wel eens van een escape room gehoord? Dit is het ultieme bedrijfsuitje als u van een beetje spanning houdt. Helaas zijn de escape rooms in deze tijd allemaal dicht, maar hier hebben ze een oplossing voor bedacht. Namelijk: de ‘Escape City’. Het is de bedoeling dat je binnen een bepaalde tijd verschillende opdrachten uitvoert en uiteindelijk de code kraakt. Dit spannende spel kan gespeeld worden in verschillende steden in Nederland en is volledig coronaproof!

Bent u toevallig nog op zoek naar leuk personeel, voor uw bedrijf, om deze leuke bedrijfsuitjes mee te doen? Voor al uw parttime-, fulltime personeel en uitzendkrachten kunt u terecht op XL Uitzendbureau.

Geplaatst door Carolien de Blaaij & opgeslagen onder Selectie & assesments, Werving & recruitment.

Social media is niet meer weg te denken uit ons leven. Ook voor recruitment wordt het een onmisbare manier om talent te werven. Doordat de meeste mensen actief zijn op social media, gebruiken zij dit nu ook bij het vinden van een baan. Niet alleen via Linkedin, maar ook Facebook en zelfs Instagram worden gebruikt om banen te vinden. Als werkgever is het daarom belangrijk om met de tijd mee te gaan wanneer nieuw talent aangetrokken moet worden. Hoe dan?

Social media: vriend of vijand bij het werven van personeel?

Tip 1: Adverteren 

Het is belangrijk om eerst de doelgroep in kaart te brengen die een organisatie wil bereiken. Jonge mensen zijn met name op Facebook en Instagram te vinden, hoewel het eerste platform gestaag aan populariteit verliest.

De generatie vanaf 30 jaar daarentegen zal weinig actief zijn op Instagram en wellicht beter te bereiken zijn via Linkedin. Ieder platform heeft weer andere opties om advertenties in te zetten.

Wanneer een organisatie met een vacature wil adverteren, moet als eerste stap de juiste doelgroep bepaald worden, waarna een maximaal budget ingesteld worden.

Tip 2: Eigen personeel als online ambassadeurs

Wanneer nieuwe medewerkers gezocht worden, is niets zo makkelijk als het netwerk van het huidige personeel te gebruiken. Zet hen daarom in als online ambassadeurs en beloof een leuke vergoeding wanneer iemand via hun wordt aangenomen. Een makkelijke manier om medewerkers in te zetten als online ambassadeurs is door te vragen of zij een bericht met een vacature via social media willen delen.

Tip 3: Aantrekkelijke uitstraling op alle social kanalen

Niet alleen zoeken sollicitanten via social media een baan, maar ook bekijken zij potentiële werkgevers op social media. Het is daarom belangrijk om een goede uitstraling op social media te hebben. Zorg dat er regelmatig nieuwe content op de social media kanalen geplaatst wordt.

Daarnaast is het belangrijk dat de cultuur of werksfeer zichtbaar is op de social media kanalen. Dit kan sollicitanten positief beïnvloeden in hun keuze om te gaan solliciteren. Denk hierbij aan een ‘behind the scenes’ van een uitje, of een bericht dat een nieuw personeelslid introduceert.

Uiteraard kan niet voor iedere vacature makkelijk kandidaten via social worden gevonden. Voor lastige vacatures is het altijd nog een optie om een gespecialiseerd uitzendbureau in te zetten om te helpen bij de werving en selectie.

Geplaatst door Carolien de Blaaij & opgeslagen onder Arbeidsmarkt, Processen.

Zit u er aan te denken om uw personeel bij te scholen? Dit is altijd een goed idee! Wel kost bijscholing wat tijd en geld, maar deze investering zal uiteindelijk de moeite waard zijn. Zeker in de huidige maatschappij, waarin de ontwikkelingen amper bij te benen zijn. Wij geven uitleg.

Medewerker verdiept zich in de voordelen van bijscholing personeel

Voordelen van bijscholing

De tijd gaat ontzettend snel en ook de ontwikkelingen en technieken gaan met de tijd mee. Wat 5 jaar geleden misschien wel van toepassing was, zal in de huidige tijd niet (goed) meer werken. Het is daarom uiterst belangrijk om u als bedrijf aan deze ontwikkelingen toe te geven en zich aan te passen. Ook neemt het werk- en denkvermogen toe en worden we met zijn allen steeds slimmer.

Als uw bedrijf bekend staat om goed en gekwalificeerd personeel, zal u ook sneller hoog opgeleid personeel aantrekken. Goed gekwalificeerd personeel is uiterst belangrijk voor uw bedrijf. Door zowel u fulltime personeel als parttimers bijscholing aan te bieden toont u aan dat u wilt investeren in uw werknemers.

Het betekent dat u geïnteresseerd bent in de persoonlijke ontwikkelingen van uw personeel. Dit bevordert ook nog eens de motivatie en werkbeleving. Hierdoor zullen uw werknemers meer voor u en uw bedrijf overhebben.

Investering in het personeel

Het lijkt misschien een enorme klus om uw personeel bij te scholen. Dit zal alleen aan het begin van de bijscholing zijn. Er moet namelijk een hoop tijd en geld worden gestoken in bijscholing. Uiteraard is dit een investering in uw bedrijf, wat zich later terug zal betalen. Uw personeel wordt slimmer en gemotiveerder, waardoor zij ook beter werk zullen afleveren. De productiviteit gaat omhoog en het imago van het bedrijf wordt hierdoor verbeterd. Er wordt meer tijdwinst geboekt en uiteindelijk ook geld bespaart.

Uw bedrijf wordt zo naar een hoger level getild, doordat het gemiddelde aan kennis omhoog gaat. Ook kan er zo beter worden ingespeeld op veranderingen in het werkgebied en de huidige snelle maatschappij.

Geplaatst door Kimberley Thomas & opgeslagen onder Arbeidsmarkt, Digitaal & Flexwerken, Tips.

Heeft u een goed lopende website? Of heeft u plannen om een website te starten en hoopt u daarmee veel bezoekers te trekken? Dan zou het natuurlijk extra fijn zijn als u er een inkomen mee kunt genereren. Er zijn meerdere manieren om geld te verdienen met uw website. We zetten ze voor u op een rij.

We laten zien hoe je geld kunt verdienen met je website

Google AdSense

Google AdSense is een geliefde manier om geld te verdienen met een website. AdSense is het advertentienetwerk van Google. Als u een advertentie op een website ziet staan, is de kans groot dat dit via AdSense is. Het fijne hieraan is dat het redelijk eenvoudig is en ook websites die (nog) niet veel bezoekers hebben ervoor in aanmerking komen.

Maar hoe werkt Google AdSense nu eigenlijk precies? Allereerst moet u ervoor aanmelden. Nadat u alle gegevens hebt ingevuld, dient u de aanvraag in. Zodra Google deze heeft goedgekeurd en u de instructies hebt opgevolgd, kunt u aan de slag. U krijgt dan de mogelijkheid om een stukje HTML aan pagina’s op u website toe te voegen. Google zoekt vervolgens advertenties die bij de betreffende pagina passen. U mag zelf weten waar u het blok op de pagina wilt neerzetten, hoe groot het blok is en u kunt het uiterlijk van het blok aanpassen.

Omdat u er na het plaatsen van de HTML-code op de gewenste pagina’s niets meer aan hoeft te doen, kost het u weinig werk. Het is echter zeker geen methode waarmee u gemakkelijk slapend rijk wordt. De vergoedingen zijn namelijk redelijk laag. Google AdSense werkt over het algemeen met pay-per-click. Google betaalt dus elke keer dat er geklikt wordt op de advertentie. Voor een hoger inkomen zal u dan toch een flink aantal bezoekers moeten hebben.

Advertentieruimte zelf verkopen

U hoeft uw advertenties natuurlijk niet via Google AdSense (of een ander advertentienetwerk) aan te bieden. Het is ook mogelijk om zelf adverteerders te zoeken en direct een deal met hen te sluiten. Doordat u zonder tussenpersoon werkt, zal deze manier over het algemeen per advertentie meer in het laatje brengen. U kunt uw eigen prijzen bepalen en werken voor een vast bedrag per maand (en dus niet pay-per-click). Maar let op: het kost de nodige tijd en moeite om adverteerders te vinden. Ook is de kans groot dat u dan af en toe helemaal geen liefhebbers voor de advertentieruimte hebt, waardoor u het bepaalde periodes zonder advertentie-inkomsten moet doen. Vraag in ieder geval altijd meer dan de bedragen die u via Google AdSense krijgt, anders zal het de inzet niet waard zijn. 

Uw website verkopen

Stel: u wilt snel een leuk bedrag op uw rekening hebben en hebt geen tijd of zin meer om uw website te onderhouden. Dan kunt u overwegen om uw website te verkopen. Dit is vooral aan te raden als u op korte termijn geld nodig hebt, bijvoorbeeld om een mooie reis te boeken of de auto van uw dromen te kopen. Bijkomend voordeel is dat u dan geen werk meer aan uw website hebt en u tijd over hebt die u aan een nieuw project kunt besteden. Nadeel is dat u uw website geheel uit handen geeft en u er dus na het verkopen geen inkomsten meer mee kunt verdienen.

U website verkopen kan via verschillende platforms. Hoeveel geld u voor uw website kunt vragen, hangt van een groot aantal factoren af. Bijvoorbeeld hoeveel bezoekers u hebt, hoe oud uw website is en of uw website nog groeimogelijkheden heeft. Het is uiteindelijk ook maar net wat de koper ervoor wilt geven. Over het algemeen kunt u rond één tot anderhalf keer de jaarwinst gaan zitten. 

Affiliate marketing

Met de komst van adblockers hebben advertenties flink aan populariteit verloren. Affiliate marketing heeft daarom juist weer meer terrein gewonnen. Hierbij plaatst u een link van een adverteerder op uw website of social mediakanaal. U krijgt een bedrag zodra iemand klikt of een aankoop doet via de link. U kunt een vast bedrag per klik krijgen of een percentage, dit kan verschillen. Om er een leuk inkomen mee te kunnen genereren, heeft u dus wel een behoorlijk aantal bezoekers nodig. Het werkt over het algemeen wel vrij simpel: zodra u bij een affiliate netwerk aanmeldt, heeft u meteen de mogelijkheid om links van grote adverteerders te plaatsen.

Gesponsorde artikelen

Ook gesponsorde artikelen zien we steeds vaker terug door het succes van adblockers. Zulke artikelen zijn er in verschillende vormen. Zo kennen de meeste mensen de advertorial wel. Hierbij wordt duidelijk aangeven dat er is betaald voor het artikel. Een gesponsord artikel kan ook subtieler zijn, waarbij er alleen een link wordt verwerkt.

Geplaatst door Carolien de Blaaij & opgeslagen onder Arbeidsmarkt, Ontwikkelingen uitzendbranche, Tips.

Met de feestdagen achter de rug is het weer business as usual. Of toch niet? Een nieuw jaar houdt namelijk in dat er per 1 januari 2021 in het land volop verandert qua regelgeving en vergoedingen. De uitzendbranche ontkomt hier niet aan. Tarieven gaan omhoog, belastingen zijn gewijzigd, met de grote vraag: wat is nu het nieuwe minimumloon? Daarom zet XL Uitzendbureau de belangrijkste wetswijzigingen 2021 voor HR, ondernemers en personeel op een rij!

De belangrijkste 2021 HR-wetswijzigingen die de portemonnee raken:

Geen prijsindexering bij XL Studenten Uitzendbureau

Laten we het meteen persoonlijk houden met een knaller: bij XL worden per 1 januari 2021 de prijzen niet geindexeerd, om het jaar meteen goed te beginnen! Dit houdt in dat onze lage uitzendtarieven voor opdrachtgevers niet omhoog gaan. 0,0%, nada, zip.

Uiteraard houdt XL bij haar tarieven wel rekening met wettelijke verhogingen rondom minimumloon en CAO-wijzigingen.

Nieuw jaar, nieuwe uitdaging: wat zijn de belangrijkste HR wetswijzigingen in 2021?

Bij omscholing ex-personeel, geen loonbelasting te betalen

Het kabinet beoogt omscholing makkelijker te maken in deze coronacrisis. Daardoor hoeft een werkgever voortaan geen loonbelasting te betalen, indien zij scholing betalen als jij je baan kwijtraakt. Zo zou de arbeidsmarktpositie van ex-werknemers verbeterd kunnen worden.

In het verleden werd de omscholing gezien als loon en moest hier belasting over worden afgedragen.

Ook een interessant staartje uit het vorige jaar: jezelf aanmelden voor NL Leert Door. Het kabinet mikt écht op (door)ontwikkeling tijdens de coronapandemie en startte een crisisproject waarbij werkend Nederland zich aan kan melden voor kosteloze trainingen en modules! Hiervoor werd eind 2020 al €95 miljoen euro vrijgemaakt.

Brexit nog ‘in limbo’

Ach, Brexit. Het Verenigd Koninkrijk is officieel al sinds 31 januari 2020 van start met het vertrek uit de EU. Fast forward naar 2021, maar de regels zijn nog onveranderd. Ook op het moment van schrijven zijn er gesprekken gaande over hoe de exacte wijzigingen tussen het VK en de EU.

Doet u internationaal zaken of reist u veel? Vanaf 1 oktober 2021 heeft u een geldig paspoort nodig om naar het VK te reizen. Vóór die tijd is een ID-bewijs nog afdoende.

Minimumloon omhoog

Vaste prik: jaarlijks wordt het minimumloon bijgesteld, met ingang van 1 januari en 1 juli. Op basis van een 36-urige werkweek, wordt het minimumloon voor iemand van 21 of ouder €10,80 per uur. Wordt bij jouw bedrijf een 40-urige werkweek gehanteerd? Dan bedraagt het WML bij deze leeftijd €9,72 per uur.

Het minimumloon is overigens een hot item in de politiek. Al jaren zijn gesprekken gaande, maar nu lijken vrijwel alle partijen eensgezind dat het minimumloon omhoog zou moeten naar 14 euro per uur. Die wijziging is er korte termijn echter nog niet (en of dit er uiteindelijk zal komen). Over de effecten hiervan op onder meer werkgelegenheid, wordt nog volop gediscussierd.

Belangrijke HR wetswijzigingen van 2021: stijging van het wettelijk minimumloon
Stijging van het wettelijk bruto minimumloon per maand, week en dag.

Arbeidskorting en heffingskorting gaan omhoog

Een significante wijziging voor werkenden: de arbeidskorting op de inkomstenbelasting gaat omlaag. Een rekenvoorbeeld: voor iemand met een bruto jaarinkomen van 40.000 euro, scheelt dit al 428 euro aan belastingen.

Ook de algemene heffingskorting gaat omhoog. Voor lagere inkomens scheelt dit meer dan voor mensen met een hoger inkomen: er moet minder belasting worden betaald bij een inkomen tot aan 68.507 bruto per jaar.

Inkomstenbelasting gaat omlaag

Er wordt iets geschoven in de grens rond de eerste schijf van de inkomstenbelasting, wat ook voor mensen met een uitkering in het voordeel is. Het tarief gaat licht omlaag naar 37,1 procent, waar dit eerst 37,35 procent was.

Thuiswerken? Belastingvrije reiskostenvergoeding stopt

In 2020 ging plots de halve wereld vanuit huis werken. Elke werkgever ging hier anders mee om: veel bedrijven stopten per direct met het uitbetalen van reiskostenvergoeding. Tenslotte, het verkeer tussen huis en kantoor werd gestopt. Sommige bedrijven bleven echter belastingvrije reiskostenvergoeding geven, ook voor personeel dat niet meer vanuit kantoor werkte.

De politiek zet dit tot een halt. Overigens is deze regeling met een maand uitgesteld: per 1 februari 2021 beslist het kabinet wat de nieuwe regel wordt. Oorspronkelijk zou de belastingsvrije vergoeding per 1 januari niet meer mogen.

Prijs van postzegels omhoog

Het zat er ook al wel weer aan te komen. Ook al gaat pakketbezorging door het dak, wij verstuurden in 2020 weer minder brieven. PostNL is hierdoor genoodzaakt de postzegel vijf cent duurder te maken, naar 96 cent. (Dat is een stijging van 218,2% in elf jaar tijd.)

Fiscale voordelen bij investeringen door bedrijven

Mede door corona, hoopt het kabinet juist nu investeringen door bedrijven verder te stimuleren. Hiervoor wordt de BIK geintroduceerd: de Baangerelateerde Investeringskorting. Deze tijdelijke regeling houdt in dat bedrijven korting op loonbelasting krijgen, wanneer zij dit en komend jaar investeringen doen.

Een betere positie voor franchisers

Nederland telt 34.000 franchisers: mensen die onder een gevestigd merk een eigen zaak openen – iets dat door o.a. de Hema en Bruna wordt gebruikt. Op last van de overheid, komt er in 2021 meer zeggenschap voor de franchisenemer.

Zo moet de franchisegever meer informatie geven aan de franchisenemer wanneer een contract wordt ondertekend. Ook moet een meerderheid van de franchisenemers voortaan instemmen indien een bedrijf bepaalde aanpassingen aan de formule wilt doen.

Ontzorgen bij XL

De wijzigingen zijn ingegaan per 1 januari 2021. Bent u er klaar voor?

Wilt u liever ontzorgen, schakel dan vrijblijvend met XL Uitzendbureau wat wij voor u kunnen betekenen. Met onze scherpe tarieven kunnen wij allerlei zorgen omtrent uw flexkrachten en vast personeel uit handen nemen, van payrolling met de laatste CAO-wijzigingen, tot ziekteverzuim.

Geplaatst door Carolien de Blaaij & opgeslagen onder Ontwikkelingen uitzendbranche, Tips, Werkvloer.

Na de feestdagen met bubbels en campagne kan het lastig zijn om focus te leggen op het werken. Voor een goede start voor uw werknemers heeft XL Studenten Uitzendbureau, als uitzendspecialist, een aantal tips op een rij gezet die u kunt toepassen om met het nieuwe jaar een goede start maken voor uw organisatie. Het vermogen om aan te passen is soms wel nodig.

frisse start werknemers

Afwisseling in ruimtes

Na dagen in dezelfde ruimte te verblijven kan het voor uw werknemers gemotiveerd zijn om steeds op dezelfde plek te werken. Ruil een dag van ruimte en kijk of je zo afwisseling creëert die nodig is om de creativiteit en productiviteit op te wekken

Uw personeel kan niet elk moment van de dag geconcentreerd zijn, wanneer u merkt dat het personeel vast loopt geef hen dan de ruimte om een frisse neus te halen of om een kleine pauze in te lassen van 5 minuten. Een frisse neus kan wonderen doen.

Vertrouwen

Heb vertrouwen in uw werknemers en jaag ze niet op. Wanneer u duidelijkheid geeft over de deadlines en op te leveren stukken kunt u uw werknemers hun vrije gang laten gaan door vertrouwen te geven.

Waardering

Waardering voor uw personeel wekt commitment op bij uw personeel. Dit zorgt ervoor dat het personeel gemotiveerd raakt en harder wilt werken voor het team. Waardering kun je uiten door een kleinigheidje mee te geven aan het personeel voor op kantoor. Denk aan zaadjes, bloempotten en aarde. Kleine dingen die symbolisch zijn voor het personeel, bijvoorbeeld groei.

Motivatie

Wanneer de laatste cijfers van het jaar bekend zijn kunnen de budgetten ingedeeld worden, een ideaal moment om targets en een beloningsbudget in te plannen met het management. Een nieuwe cursus, een stedentrip of een zorgt voor meer motivatie en betere resultaten. 

Deze targets zou je in een nieuwsbrief kunnen zetten om zo scherp te maken aan welke mooie dingen uw organisatie gaat werken.