Geplaatst door Ilja Dijkstra & opgeslagen onder Arbeidsmarkt, Werving & recruitment.

Sommige organisaties zien jaarlijks veel pieken en dalen in hun productie. De ene maand is dan drukker dan de andere. Dit is bijvoorbeeld vaak het geval in seizoensgebonden sectoren zoals de tuinbouw of het toerisme. Het is vaak niet rendabel om een extra werknemer aan te nemen voor deze werkzaamheden, omdat er de rest van het jaar niet genoeg werk is. Poolmanagement kan de oplossing zijn voor deze pieken en dalen. Bij een poolconcept heeft u een aantal werknemers in dienst die op oproepbasis voor u werken. Dit kunt u zelf organiseren, maar u kunt hiervoor ook een uitzendbureau inschakelen.

Zelf realiseren

Wanneer een poolconcept door het bedrijf gerealiseerd wordt, zal er gewerkt moeten worden met zogenaamde nul-urencontracten. Bovendien kan een poolconcept extra werk met zich meebrengen door de extra administratie. Hiermee moet u rekening houden! Een uitzendbureau kan assisteren bij het poolconcept en werk uit handen nemen, zodat u zich bezig kunt houden met andere zaken.

De hulp van een uitzendbureau inschakelen

In overleg met het bedrijf wordt er door het uitzendbureau een pool gecreëerd met uitzendkrachten die aan de eisen van de functie voldoen. Deze flexibel inzetbare krachten kunnen ingezet worden wanneer het bedrijf ze nodig heeft. Het voordeel hiervan is dat de krachten enkel ingezet worden, indien dit echt nodig is en zij direct van toegevoegde waarde zijn voor de organisatie. Daarnaast werken de kandidaten regelmatig in de branche / het werkveld waardoor zij kennis van zaken hebben en ze vaak niet ingewerkt hoeven te worden.

Voordelen van poolmanagement door een uitzendbureau

De belangrijkste voordelen van het uitbesteden van het poolconcept aan een uitzendbureau volgen hieronder:

  1. Kostenbesparing, aangezien er alleen betaald wordt voor de daadwerkelijk gewerkte uren;
  2. Het hele HR-proces wordt uitbesteed: van werving en selectie tot de verloning. Dit bespaart u tijd en energie;
  3. Continuïteit en zekerheid omdat een uitzendbureau een groot bestand aan kandidaten heeft.
poolmanagement

Geplaatst door Ilja Dijkstra & opgeslagen onder Arbeidsmarkt, Tips.

Als manager staat u iedere dag weer voor nieuwe uitdagingen. Deze 6 tips voor de manager zullen u helpen om deze uitdagingen zo goed mogelijk te doorstaan:

 

1. Team is belangrijker dan individu

Wanneer u leiding geeft aan een team, is het belangrijk dat alle neuzen dezelfde kant op wijzen. Let bij het aannemen van nieuw personeel dus op wat een persoon kan, maar ook of deze persoon in het team past.

 

2. Potentie is belangrijk

Bij het aannemen van nieuw vast personeel let u waarschijnlijk altijd eerst op het cv van de sollicitant. Wat echter minstens zo belangrijk is, is hoeveel potentie de kandidaat heeft. Als de kandidaat nog veel kan bijleren, is dit zeker ook positief.

 

3. Wees open en eerlijk

Als u open en eerlijk communiceert met uw team, zal het team dit zeker waarderen. Werknemers voelen zich dan meer betrokken bij een team en zullen harder werken voor het team en voor de manager.

 

4. Laat de werknemer zich belangrijk voelen

Net zoals open en eerlijke communicatie, waardeert een werknemer het als hij of zij belangrijk wordt gevonden. Een manager kan hierin een belangrijke rol spelen door de werknemer verantwoordelijkheid en complimentjes te geven.

 

5. Stel duidelijke doelen

Iedereen vindt het prettig om te weten waar hij of zij aan toe is. Daarom is het als manager belangrijk om duidelijke doelen te stellen voor de werknemers. Daarbij kunt u als manager teamdoelen stellen, zodat iedereen weet wat het uiteindelijke eindresultaat is dat opgeleverd dien te worden.

 

6. Erken uw eigen fouten

Niets is zo frustrerend voor werknemers als wanneer zij worden afgerekend op fouten die de manager zelf ook maakt. Erken uw fouten als manager en reken uw werknemers niet af op dezelfde fouten.

 

Bovenstaande tips voor de manager helpen om nog beter leiding te geven aan een team en om de gestelde doelen te behalen. Niet alleen bovenstaande tips helpen een manager om beter te presteren, maar ook de vragen die een manager dagelijks kan stellen dragen bij aan een optimale prestatie van het team.

 

 

6 tips voor manager

Geplaatst door Ilja Dijkstra & opgeslagen onder Arbeidsmarkt.

Het kan voorkomen dat een van uw werknemers schulden heeft. Hij of zij komt dan in contact met een deurwaarder die beslag legt op eigendommen van de schuldenaar. De deurwaarder kan ook beslag leggen op het loon van de schuldenaar. In dat geval spreken we van loonbeslag. Als werkgever denkt u waarschijnlijk dat u niets te maken heeft met de situatie waarbij een deurwaarder beslag legt op eigendommen van een werknemer. Dit is echter niet het geval. De deurwaarder kan beslag leggen op een deel van het loon en de werkgever moet hier verplicht aan meewerken. Wat te doen bij loonbeslag? Dit zijn onze tips voor werkgevers.

Wat te doen bij loonbeslag?

  1. De werkgever moet een aantal formulieren invullen, zodat de deurwaarder precies weet wat  de inkomsten van de schuldenaar zijn.
  2. Het formulier moet binnen vier weken retour gezonden worden. Indien de werkgever hier niet aan meewerkt, kan de werkgever in het ergste geval veroordeeld worden tot betaling van het complete bedrag dat de werknemer schuldig is.
  3. De werkgever heeft een inhoudingsverplichting op het salaris van de werknemer.
  4. De inhouding van het salaris brengt extra werk voor de salarisadministratie met zich mee. Om te voorkomen dat u als werkgever hiervoor opdraait, kunt u van tevoren in een arbeidscontract opnemen dat bij een eventueel loonbeslag de bemiddelingskosten voor de werknemer zijn.
  5. Behandel het loonbeslag altijd vertrouwelijk. Dit is voor zowel de werkgever als de werknemer het prettigst. Deel informatie over het loonbeslag niet met derden en zorg ervoor dat u documenten aangaande het loonbeslag zorgvuldig bewaart.

Als bovenstaande stappen opgevolgd worden door de werkgever wanneer er sprake is van een loonbeslag, zal de werkgever niet benadeeld worden. Het is dan ook belangrijk om mee te werken met de deurwaarder, zodat de werkgever niet opdraait voor het hele bedrag dat de werknemer verschuldigd is.

wat te doen bij loonbeslag

Geplaatst door Ilja Dijkstra & opgeslagen onder Arbeidsmarkt, Onderzoeken.

Veel mensen hebben een kantoorbaan waarbij ze heel de dag zittend werken. Ze zitten vaak uren achter elkaar achter hun pc of laptop, zonder ook maar een keer van hun plaats te komen. Bovendien zijn mensen na hun werk vaak moe en gaan ze ’s avonds ook nog op de bank voor de televisie zitten. Uit onderzoek in Zweden is gebleken dat mensen die een groot aantal uren zitten op een dag, meer kans hebben op ziektes en eerder overlijden. Extra sporten maakt dit vooruitzicht niet beter, u moet juist uw patroon overdag aanpassen zodat u minder zit.

Hieronder volgen 9 tips om uw zit-patroon op werk te doorbreken:

  1. Haal zelf drinken in plaats van uw collega’s te laten lopen;
  2. Als u aan het telefoneren bent, loop dan weg van uw plek;
  3. Loop naar uw collega’s om iets te bespreken in plaats van een mail sturen;
  4. Loop tijdens uw pauze een rondje buiten;
  5. Neem de trap in plaats van de lift;
  6. Zoek beweegoefeningen op die u achter uw bureau kunt doen;
  7. Ga vaker op de fiets of lopend naar uw werk;
  8. Loop een rondje tijdens uw koffiepauze;
  9. Zorg dat u ieder half uur van uw plek opstaat om een klein rondje te lopen, ook al is dit 50 meter.

Er zijn al bedrijven die inspelen op meer beweging voor de werknemers. Deze bedrijven plaatsen bijvoorbeeld aangepaste bureaus zodat men kan fietsen terwijl de mail verwerkt wordt. Ook zijn er bedrijven die meedoen aan een fietsplan, waarbij werknemers gemotiveerd worden om op de fiets naar hun werk te gaan. Op die manier wordt teveel zittend werken tegen gegaan.

Dit is niet alleen goed voor uw lichamelijke gezondheid, ook uw psychische gezondheid gaat ervan vooruit. Door af en toe even een break te nemen, kunt u zich daarna weer beter concentreren. Bovendien zit u hierdoor lekkerder in uw vel.

zittend werken

Geplaatst door Ilja Dijkstra & opgeslagen onder Arbeidsmarkt.

Iedereen is tegenwoordig wel actief op social media. Veel mensen die actief zijn op de arbeidsmarkt zijn hebben ook een Linkedin profiel. In sommige bedrijven stelt een werkgever de werknemer verplicht om bepaalde zaken op zijn of haar privé Linkedin te plaatsen. De vraag is echter of dit eigenlijk wel mag…

Voorschriften

Een werkgever heeft instructiebevoegdheid volgens de wet. Dit houdt in dat de werkgever instructies mag geven aan de werknemer zolang deze instructies vallen binnen de grenzen van de arbeidsovereenkomst. Er zijn twee soorten voorschriften:

  1. Voorschriften die gaan over het verrichten van de arbeid;
  2. Voorschriften die leiden tot het bevorderen van de goede orde in de onderneming.

Een werknemer kan bepalen of hij de voorschriften van de werkgever volgt of niet. Wanneer de werknemer weigert, wordt er gesproken van werkweigering. Bij de voorschriften moet wel rekening worden gehouden met de grondwet. Een werkgever mag een werknemer bijvoorbeeld niet verplichten om een bepaald kapsel te nemen en wanneer de werknemer een hoofddoek draagt, mag de werkgever niet verplichten deze af te doen.

Social media 

Betreffende het gebruik van social media, mag de werkgever een voorschrift uitschrijven waarbij de werknemer bepaalde berichten op een zakelijk social media account van het bedrijf moet plaatsen. Het wordt een ander verhaal wanneer de werkgever een voorschrift maakt waarbij de werknemer bepaalde berichten verplicht op een privé account moet plaatsen. Hierbij is er sprake van inbreuk op privacy.

De werkgever kan daarentegen wel voorschrijven wat een werknemer niet op social media mag plaatsen. Dit geldt voor zowel fulltime als parttime personeel. In bijna alle arbeidsovereenkomsten staat een relatiebeding of geheimhoudingsverklaring die ondertekend wordt. Dit betekent dat men werkgerelateerde informatie niet in privétijd mag verspreiden. Ook op social media mogen zulke berichten dus niet geplaatst worden.

LinkedIn app

Geplaatst door Ilja Dijkstra & opgeslagen onder Arbeidsmarkt.

vragen stellen aan manager

Als manager is het uw taak om ervoor te zorgen dat uw team goed functioneert en presteert. U bent verantwoordelijk voor het motiveren en stimuleren van uw team. U daagt de leden van uw team uit om het beste uit zichzelf te halen. Het is dan ook uw taak om in te zien wanneer een werknemers zich niet helemaal goed voelt. De 10 vragen voor managers helpen u hierbij.

Als manager is het belangrijk dat u beschikt over de volgende competenties: organiseren, delegeren, motiveren, leiding geven, voortgang bewaken, veranderingen implementeren en het stimuleren van anderen. Wanneer u als manager over deze competenties beschikt, zul u uzelf (onbewust) wekelijks tien vragen stellen.

 

De tien vragen voor managers:

  1. Zijn er conflicten in de groep? Zo ja, hoe los ik deze dan op?
  2. Wie heeft er deze week extra aandacht nodig? Hoe ga ik hem of haar deze extra aandacht schenken?
  3. Met wie is het al veel te lang gelden dat ik een kopje koffie heb gedronken?
  4. Is de sfeer goed binnen het team?
  5. Heeft iemand ergens moeite mee? Hoe kan ik hem/haar helpen?
  6. Krijgen de jonge werknemers goede begeleiding?
  7. Wie heeft meer waardering nodig?
  8. Met wie heb ik de minst goede relatie?
  9. Is er iemand die beduidend minder presteert dan de anderen? Wat kan ik hieraan doen?
  10. Geef ik iedereen evenveel aandacht?

Op bovenstaande tien vragen voor managers zijn tal van variaties mogelijk. Als manager bepaalt u zelf wat voor u belangrijk is en welke vragen u hierbij kunt stellen. Uiteindelijk is het belangrijk dat de vragen bijdragen aan een goed functionerend team. Voor medewerkers werkt het motiverend als ze zich belangrijk voelen, daarom is het goed om iedereen evenveel aandacht te geven. Als u een tijdelijke medewerker of uitzendkracht in uw team hebt, is het belangrijk dat ook zij aandacht krijgen.

 

 

Geplaatst door Ilja Dijkstra & opgeslagen onder Arbeidsmarkt, Selectie & assesments.

Iemand ontslaan staat over het algemeen niet op het favorieten lijstje van werkgevers. Een aanstaand ontslag kan voor sommige werkgevers zelfs stress veroorzaken. Maar als iemand ontslag niet goed functioneert, is een werkgever vaak genoodzaakt om deze persoon te ontslaan.

een exit bordje voor het ontslag

10 tips om een ontslag prettig te laten verlopen voor werkgever en werknemer:

  1. Ontsla nooit iemand in een opwelling, bouw een ontslag op;
  2. Ontsla iemand in zijn eigen kantoor, dit is vertrouwd terrein;
  3. Kondig een gesprek niet al te ver van te voren aan;
  4. Een ontslag is het beste op vrijdagmiddag, zodat de werknemer direct naar huis kan en in het weekend de tijd kan nemen om dit te verwerken;
  5. Bespreek het ontslag van te voren met zo min mogelijk mensen binnen de organisatie;
  6. Ontsla iemand één op één, extra publiek erbij is vernederend voor de werknemer;
  7. Zorg dat u aantoonbare feiten heeft waarop u de werknemer ontslaat;
  8. Ga niet in discussie tijdens het ontslag en blijf bij uw beslissing;
  9. Beloof geen dingen die u niet waar kunt maken;
  10. Breng na het ontslag het andere personeel op de hoogte, maar treed niet in detail.

Ook met bovenstaande 10 tips blijft het ontslaan van personeel vervelend. Toch kunnen deze tips u wel helpen om het proces van het ontslaan beter te laten verlopen. Wanneer u personeel ontslaat moet u van tevoren wel goed bedenken of u deze persoon wel kunt missen en of alle lopende projecten afgerond zijn. Wanneer een project nog niet afgerond is, en u hebt geen andere keus dan een werknemer ontslaan door iets wat is voorgevallen, kan dit extra werkdruk opleveren voor het andere personeel. U kunt ervoor kiezen om een deel van deze werkdruk weg te nemen door tijdelijk personeel in te huren. Dit kan een korte termijn oplossing zijn, zodat u rustig op zoek kunt gaan naar een nieuwe vaste werknemer.

Geplaatst door Ilja Dijkstra & opgeslagen onder Arbeidsmarkt, Onderzoeken.

deze persoon kon werk en prive niet gescheiden houden

Een van uw werknemers met een verantwoordelijke baan werkt 40 uur per week, is vader van een gezin met 3 kinderen, is op zaterdag coach van de sportteams van de kinderen, onderneemt activiteiten met vrienden en doet ook nog vrijwilligerswerk. Zo’n werknemers vinden privé en zaken scheiden vaak moeilijk. Grote kans dat deze werknemer dan ook niet optimaal presteert op zijn werk. Mag u hier als werkgever wat van zeggen?

Pak het subtiel aan 

Wanneer een werknemer naast de 40-urige werkweek in zijn privé leven ook enorm druk is, kan dit nadelig zijn voor het functioneren van de werknemer. Privé en zaken scheiden is daarom heel belangrijk. Wanneer dit een bepaalde werknemer niet goed lukt, kunt u hier op een bepaalde manier wel iets van zeggen. Het is echter wel belangrijk dat u dit subtiel aanpakt. Een mogelijke aanpak:

  1. Vraag de werknemer voor een kort gesprek bij u;
  2. Vraag aan de werknemer hoe het gaat op werk;
  3. Als de werknemer zelf aangeeft dat het minder gaat, kunt u hierop inspelen en vragen waar dit mee te maken zou kunnen hebben;
  4. De werknemer kan ook aangeven dat alles goed gaat, in dit geval kunt u zelf aangeven dat u vindt dat de werknemer de laatste tijd minder scherp is;
  5. Laat de werknemer een overzicht maken van de tijdinvulling van een doorsnee week. Hieruit zou kunnen blijken dat de werknemer te druk is, waardoor hij op werk minder presteert;
  6. Laat de werknemer zelf met een oplossing komen. Deze oplossing kan zijn dat hij minder hooi op zijn vork neemt in zijn vrije tijd, maar hij kan ook vragen om minder taken en verantwoordelijkheden op werk. In het tweede geval, kunt u als werkgever kijken of dit mogelijk is. Misschien wil een andere werknemer extra uren maken, of wellicht kunt u een extra part-time kracht in te huren;
  7. Kom samen tot een oplossing, waardoor de werknemer weer optimaal kan presteren.

Wanneer bovenstaand stappenplan gevolgd wordt, spreekt u een werknemer niet direct aan op zijn privé omstandigheden. U laat zien dat u probeert mee te denken met de werknemer. Zo kan hij of zij privé en zaken beter gescheiden houden waardoor de prestaties verbeteren.

Geplaatst door Ilja Dijkstra & opgeslagen onder Selectie & assesments, Werving & recruitment.

checklist van functieprofiel

In een functieprofiel worden zowel een organisatie als een bepaalde functie binnen die organisatie kort omschreven. Zo wordt voor bestaande en nieuwe medewerkers duidelijk wat een functie precies inhoudt. Deze tekst kan bovendien als uitgangspunt dienen voor het opstellen van vacatures.

Bij het schrijven van een functieprofiel dient u rekening te houden met verschillende zaken. Ten eerste, is het belangrijk dat een functieprofiel zo duidelijk en compleet mogelijk is. Dit maakt de vacature aantrekkelijk om te lezen. Bovendien bespaart dit u tijd in de zoektocht naar de juiste kandidaat. Een kandidaat die een compleet profiel doorleest, kan namelijk zelf goed inschatten of hij/zij bij de functie past. Zo krijgt u minder reacties die niet interessant zijn.

 

Dit zijn de 10 zaken die in ieder geval in een functieprofiel moeten staan:

  1. De taken die in de functie gedaan dienen te worden
  2. Verantwoordelijkheden
  3. Bevoegdheden
  4. Dienstverband (aantal uren en soort contract)
  5. Arbeidsvoorwaarden
  6. Vereiste opleiding
  7. Benodigde werkervaring
  8. Competenties
  9. Persoonskenmerken
  10. Salarisschaal

Wanneer een of meerdere van bovenstaande punten ontbreken, zijn niet alle zaken omtrent de vacature duidelijk voor de lezer.

Houd er bij het uiteen zetten van bovenstaande punten rekening mee dat u realistisch bent. Wanneer de benodigde werkervaring 10 jaar bedraagt, maar het salaris is gelijk aan een starterssalaris, wordt het natuurlijk lastig om de juiste kandidaat aan te trekken.

Als u de bovenstaande 10 punten verwerkt hebt in het functieprofiel, is het tot slot nog belangrijk om te controleren of u niemand discrimineert. In een functieprofiel mag u uw voorkeuren voor bepaalde kandidaten namelijk niet uitspreken. Hierover kunt u meer lezen in deze blog.