Geplaatst door Ilja Dijkstra & opgeslagen onder Onderzoeken, Tips, Werkvloer.

Iedere werknemer heeft zijn of haar eigen manier van werken. Toch kunt u als werkgever iedere werknemer productiever maken. Hieronder volgen een aantal tips die makkelijk en snel te realiseren zijn om de productiviteit van werknemers te verhogen.

1. Stilteruimtes

Veel afdelingen binnen een bedrijf hebben een eigen kantoor waarbij medewerkers tegenover en naast elkaar aan bureaus zitten. Dit is natuurlijk erg gezellig en handig om snel te kunnen overleggen. Het nadeel van deze opstelling is echter dat medewerkers ook snel afgeleid worden door collega’s die overleggen of iets over het weekend bespreken. Zorg er daarom als werkgever voor dat er een stilteruimte in het pand is, waar een medewerker die zich wil concentreren tijdelijk kan werken.

2. Natuur op kantoor

Niet iedereen heeft daglicht op zijn of haar kantoor, terwijl dit juist zorgt voor hoge productiviteit. Daarnaast zorgen planten op kantoor voor creativiteit en een hogere productiviteit. Zorg als werkgever dus voor een natuurlijke omgeving zodat werknemers creatiever en productiever te werk gaan.

3. Muziek luisteren

Voor sommige mensen werkt muziek afleidend, maar voor de meesten zorgt muziek juist voor productiviteit. Wanneer iemand een favoriet liedje op de radio hoort, krijgt deze persoon een extra boost om weer even flink aan de slag te gaan. Muziek kan bovendien rustgevend werken. Over het algemeen krijgen mensen een gelukkig gevoel van naar muziek luisteren.

4. Lunchpauze

Bij veel bedrijven komt het voor dat werknemers geen tijd nemen voor een lunchpauze en hun boterhammen aan hun bureau opeten. Op deze manier krijgen de hersenen geen rust en kunnen ze niet worden opgeladen voor een nieuw blok werk en indrukken. Zorg dus dat werknemers pauze nemen om vervolgens weer opgeladen aan het werk te kunnen.

Met deze kleine aanpassingen en aansporingen bij uw personeel zorgt u ervoor dat personeel productiever is en bovendien betere resultaten boekt. Zet de radio aan, zorg dat de planten water krijgen en stuur medewerkers af en toe eens naar een stilteruimte. Lees ook andere blogs over het verhogen van de productiviteit van werknemers.

productiviteit

Geplaatst door Ilja Dijkstra & opgeslagen onder Tips, Werving & recruitment.

Het selecteren van talent gaat de meeste redelijk bedrijven goed af, maar het behouden van deze talenten blijkt een stuk lastiger. Er is weliswaar een groot aanbod aan getalenteerde mensen, maar de allerbeste kandidaten zijn natuurlijk gewild bij meerdere bedrijven. Deze kandidaten zullen vaker actief benaderd worden door recruiters om bij een ander bedrijf aan de slag te gaan. Voorkom dat talenten uw organisatie verlaten met behulp van onderstaande tips.

1. Bied uitdaging en perspectief

De talentvolle werknemers hebben uitdaging nodig, zodat ze zich niet gaan vervelen en gemotiveerd blijven om te werken. Daag uw werknemers uit, zodat ze hun talent nog beter benutten, en zich blijven ontwikkelen. Geef hen ook het perspectief van doorgroeimogelijkheden. Wanneer een werknemer zicht heeft op bijvoorbeeld een hogere functie, is er minder kans dat hij of zij het bedrijf verlaat.

2. Verantwoordelijkheid

Wanneer u iemand verantwoordelijk maakt voor een bepaald project of misschien zelfs een hele afdeling binnen uw bedrijf, zal deze persoon zich belangrijk en gewaardeerd voelen. Bovendien brengt het nieuwe uitdagingen met zich mee. Als iemand verantwoordelijkheden draagt, zal deze persoon de organisatie waarschijnlijk minder snel verlaten.

3. Managen

Geef op de juiste manier leiding aan talentvolle mensen. Mensen met talent zijn over het algemeen intelligent, behandel ze dan ook zo. Alles wat ze moeten doen voorkauwen, zal talentvolle mensen snel gaan irriteren. Zorg wel dat ze weten wat je van ze verwacht en sta open voor vragen waarover jullie samen kunnen sparren.

4. Beloning

Wilt u talentvolle werknemers graag binnen uw organisatie houden? Beloon ze dan ook als ze goede resultaten behalen. Belonen kan bijvoorbeeld door middel van een salarisverhoging, een bonus of een verbetering van de randvoorwaarden van het contract. Ook gewoonweg het uitspreken van waardering of het geven van complimentjes is vaak al fijn. Dit geldt overigens natuurlijk voor alle werknemers, en niet alleen voor de talenten.

talent

Geplaatst door Ilja Dijkstra & opgeslagen onder Arbeidsmarkt, Werving & recruitment.

Er komen steeds meer hoogopgeleide jongeren op de arbeidsmarkt. Deze starters komen net uit de schoolbanken en kunnen daarom wellicht iets toevoegen aan een organisatie die al jarenlang dezelfde visie heeft. Ze hebben veel up-to-date kennis en zijn erg enthousiast en gemotiveerd. Dat zijn de redenen waarom veel bedrijven graag met jong talent werken. Om jong talent aan te trekken, plaatsen veel organisaties een vacature op hun website. Zo hopen zij de juiste kandidaten aan te trekken voor een functie. Echter, de tijden zijn veranderd. Het vinden van de juiste, jonge en ambitieuze kandidaten is complexer dan alleen het plaatsen van een vacature op de eigen website.

 

1. Weet wat u zoekt

Als bedrijf kunt u een jonge kandidaat willen, maar u moet ook precies weten wat voor kandidaat u wilt. Hierbij is het belangrijk om niet alleen naar opleiding en werkervaring te kijken, maar ook naar enthousiasme, skills en potentie.

 

2. Weet waar je moet zoeken

Jongeren zijn voornamelijk online actief, en als bedrijf is het belangrijk dat u hierop inspeelt. Verspreid uw vacatures via social media-kanalen als Facebook, Twitter en LinkedIn. Dit zijn de plaatsen waar jonge talenten naar vacatures zoeken.

 

3. Weet wat jonge kandidaten zoeken

Iedere starter zoekt iets anders in een baan, maar veel jonge starters vinden vrijheid, doorgroeimogelijkheden, collega’s en een fijne werkplek belangrijk. Als u dit als bedrijf kunt bieden, geef dit dan ook aan in de vacature. Dit trekt namelijk de aandacht!

 

4. Zet specialisten in

Staat uw vacature al even online, maar heeft u de juiste kandidaat nog niet gevonden? Er zijn verschillende uitzendbureaus die gespecialiseerd zijn in de werving en selectie van starters. Vaak hebben zij een groot bestand met kandidaten waardoor ze binnen een week geschikte cv’s voor kunnen stellen voor een functie.Op die manier vindt u binnen no time een geschikte werknemer voor binnen uw bedrijf.

 

jong talent

Geplaatst door Ilja Dijkstra & opgeslagen onder Selectie & assesments, Werving & recruitment.

De zomer staat voor de deur, en dus gaan er binnenkort weer veel werknemers op vakantie. Gevolg: werk dat blijft liggen of andere werknemers die overwerken. Niet de meest ideale situatie dus. Een oplossing is het inhuren van vakantiekrachten. Deze vakantiekrachten zijn natuurlijk niet volledig ingewerkt om specifieke werkzaamheden uit te voeren, maar zij kunnen de relatief simpele klussen wel oppakken. Een goede tijdelijke oplossing. Maar… Hoe vindt u nu de juiste vakantiekrachten?

1. Stel een specifieke vacature voor vakantiekrachten op

Vermeld in deze vacature de functie-eisen, het aantal uur/weken waarvoor iemand nodig is, en de werkzaamheden. Zorg er in elk geval voor dat de informatie in de vacature volledig is. Vaak zijn het voornamelijk studenten op zoek naar een bijbaan in de zomer. Zorg er dan ook voor dat de werkzaamheden kunnen worden uitgevoerd door studenten, en dat de vacature studenten aanspreekt.

2. Verspreid de vacature

Als u uw vacature gericht op studenten heeft geschreven, is het tijd voor de volgende stap. Zorg ervoor dat u de vacature gericht verspreid onder de doelgroep. Studenten zijn met name online actief, en zoeken ook voornamelijk online naar vacatures. Plaats de vacature daarom op uw website, en verspreid hem via social media. Facebook, Twitter en LinkedIn zijn goede kanalen waarop u vacatures kunt verspreiden.

3. Selecteer de juiste kandidaten

Kies uit de sollicitaties de geschikte kandidaten en nodig hen uit voor een gesprek. Vervolgens kunt u bepalen welke kandidaten u daadwerkelijk in gaat zetten tijdens de vakantieperiode.

U kunt er natuurlijk voor kiezen om zelf een vacature voor vakantiekrachten uit te zetten en deze te behandelen, maar dit kost veel tijd. Een andere oplossing is om een vacature uit te zetten bij een uitzendbureau. Uitzendbureaus hebben een groot bestand met kandidaten die op zoek zijn naar werk. Daarnaast zijn uitzendbureaus gespecialiseerd in het schrijven van vacatureteksten en selecteren van de juiste kandidaten voor verschillende functies. Bij een uitzendbureau zijn uw vacatures voor vakantiewerk in goede handen!

vakantiekrachten

Geplaatst door Ilja Dijkstra & opgeslagen onder Onderzoeken, Tips.

Er zijn veel verschillende zaken die bijdragen aan productief personeel, dat was al lang bekend. Nu blijkt uit onderzoek dat ook thuiswerken bijdraagt aan productiviteit. Veel werknemers vinden de mogelijkheid om thuis te kunnen werken een belangrijke secundaire arbeidsvoorwaarde om een baan aan te nemen. Sterker nog: thuis werken komt bij de secundaire arbeidsvoorwaarden zelfs op plaats twee na de mogelijkheid om een opleiding te volgen!

Waarom is thuis werken zo belangrijk voor werknemers?

Een belangrijke reden voor werknemers om thuis te werken is tijdwinst op reistijd. Files zijn op deze manier verleden tijd. Ook vinden werknemers het vaak fijn om zelf hun eigen werkuren te kunnen bepalen. Zeker voor werknemers met kinderen is dit een groot voordeel. Daarnaast ervaren werknemers die thuis werken minder stress tijdens het werk. Het zelf kunnen indelen van waar, wanneer en hoe lang mensen werken, zorgt volgens het Sociaal en Cultureel Planbureau voor een gevoel van autonomie. Het draagt bij bovendien bij een gevoel van flexibiliteit en vrijheid. Dit kan stress en burn-outs helpen voorkomen.

Ook voordelig voor werkgevers: Van thuis werken wordt je productiever

Er zijn al werkgevers die nieuwe werknemers een deel van de werktijd standaard thuis laten werken. Een belangrijke voorwaarde is dan vaak wel dat men minstens even productief is als op kantoor. De praktijk wijst uit dat in de meeste gevallen de werknemers zelfs productiever worden van thuis werken, ook als dit in de avonduren moet. Bovendien worden de resultaten zichtbaar beter. Dit komt onder andere doordat werknemers niet meer afgerekend worden op het aantal uren dat er gewerkt wordt, maar op de resultaten.

Voor werknemers heeft thuis werken dus meerdere voordelen, maar voor de werkgever is het minstens zo voordelig. Werknemers ervaren minder stress, worden veel productiever en behalen betere resultaten. Overweegt u al om uw werknemers (deels) thuis te laten werken?

thuis werken

Geplaatst door Ilja Dijkstra & opgeslagen onder Tips, Werkvloer.

voorkom ruzie op werk

Iedere organisatie wil ruzie voorkomen, want ruzie leidt vaak tot een minder hoge productiviteit bij werknemers. Alles eraan doen om ruzies te voorkomen, lijkt dan ook voor de hand liggend. Toch komen ruzies binnen organisaties nog veel te vaak voor. Daarom hier wat tips om dergelijke ruzies te voorkomen:

Tips om ruzies binnen organisaties te voorkomen

  1. Open deur policy;
  2. Zorg voor onderling vertrouwen;
  3. Sta open voor ideeën van uw werknemers;
  4. Erken uw fouten;
  5. Laat de medewerkers weten wat de waarden van het bedrijf zijn;
  6. Zorg dat iedereen weet wat u van hen verwacht en wees daarin duidelijk;
  7. Trek op tijd aan de bel als u denkt dat iets niet goed gaat.

Mocht er toch ruzie ontstaan binnen het bedrijf, zorg dan dat u op de juiste manier handelt en treedt op als bemiddelaar. Grofweg zijn er twee mogelijkheden. U kunt kiezen voor een sturende of voor een begeleidende aanpak. Let wel op dat u uw werknemers niet te veel de les gaat lezen, dit kan namelijk averechts werken. Hieronder volgen een aantal tips die kunnen helpen bij het oplossen van een ruzie.

Tips om ruzies binnen organisaties op te lossen

  1. Kies geen partij;
  2. Voer samen met beide partijen een gesprek (sturende aanpak);
  3. Voer één voor één een gesprek met dezelfde vragen (begeleidende aanpak);
  4. Vertel zo neutraal mogelijk hoe u de situatie ziet;
  5. Vraag hoe de werknemers de situatie zelf het liefst zien;
  6. Ga op zoek naar wederzijdse belangen;
  7. Blijf neutraal;
  8. Pik de positieve punten op en stimuleer deze.

Bovenstaande tips kunt u gebruiken om ruzie binnen uw organisatie te voorkomen. Als er toch ruzie ontstaat, treed dan op als bemiddelaar en zorg ervoor dat de ruzie zo snel en zo goed mogelijk verholpen wordt. De productiviteit van de werknemers zal dan weer omhoog gaan. En dat is natuurlijk precies wat u wilt!

Geplaatst door Ilja Dijkstra & opgeslagen onder Arbeidsmarkt, Tips.

Wanneer u leidinggevende bent van een afdeling of van uw eigen bedrijf, zijn er veel zaken waar u rekening mee moet houden. U bent eindverantwoordelijke en een voorbeeld voor andere werknemers. Door deze positie kan een verkeerde uitspraak of verkeerd gedrag een grote invloed hebben op uw werknemers en daarmee ook op de organisatie. Bepaalde zaken kunt u daarom beter vermijden:

1. Alleen mensen aannemen die minder goed zijn dan u

Als manager kan het intimiderend zijn wanneer er iemand tijdens een sollicitatiegesprek voor u zit die sterker overkomt dan uzelf. Zie dit niet als een bedreiging, maar sta hier juist voor open. Deze persoon kan u en uw bedrijf helpen om te groeien.

2. ‘Dat is niet mijn fout’

Wanneer u over alles zegt dat het niet uw fout is, heeft dit een negatieve uitwerking op uw werknemers. Daarnaast zullen zij waarschijnlijk ook niet voor hun fouten uitkomen, waardoor fouten niet snel opgelost zullen worden. Dit kan funest zijn voor de organisatie.

3. Een ander niets gunnen

Waardeer de input van anderen en beloon goede ideeën. Wees niet jaloers op werknemers die soms een beter idee hebben dan u. Nog erger is het om uw machtspositie te gebruiken om goede ideeën van tafel te schuiven, omdat deze ideeën niet van u zijn. Goede ideeën helpen de organisatie vooruit en zijn dus altijd belangrijk!

4. ‘Ik wil’

Sta open voor de input van uw werknemers en vertel niet iedere keer wat u wilt. Zo krijgen uw werknemers de indruk dat u niet luistert. Dit heeft een negatieve uitwerking, waardoor ze niet snel nog een keer met een idee bij u zullen aankloppen.

5. Respectloos

Ze bestaan echt, managers die respectloos omgaan met de werknemers. Wanneer de werknemer een presentatie houdt of één op één iets vertelt zullen dit soort managers niet luisteren en afgeleid zijn door randzaken. Voorkom dit, luister naar uw omgeving en sta open voor uw werknemers.

6. Angst zaaien onder uw werknemers

Niets werkt voor werknemers zo demotiverend als dreigen met ontslag. Werknemers zullen hierdoor stress krijgen en waarschijnlijk ondertussen ook op zoek gaan naar een andere baan.

Bovenstaande punten kunt u als manager dus beter vermijden om uw bedrijf draaiende te houden. Alle punten hebben te maken met het motiveren van uw personeel. Wanneer u deze punten niet vermijdt zal uw personeel gedemotiveerd raken en u in het ergste geval verlaten.

vermijden

Geplaatst door Ilja Dijkstra & opgeslagen onder Arbeidsmarkt, Tips.

Wanneer u als manager voor de zware taak komt te staan om te gaan bezuinigen, is één van de opties het ontslaan van personeel. Personeel is meestal de grootste kostenpost voor een bedrijf, dus het is voor de hand liggend dat hier het eerste op wordt bezuinigd. Dit is echter niet altijd de juiste keuze. Denk daarom eens verder dan het schrappen van banen in moeilijke tijden. Er zijn meerdere manieren waarop u kunt bezuinigen, maar het personeel kunt behouden:

1. Veranderen van kantoorruimte

Naast personeel is het huren van kantoorruimte een grote kostenpost. In sommige gevallen wordt de helft van de ruimte niet benut. Denk er dan eens over na om te verhuizen naar een kleinere en goedkopere kantoorruimte. Bovendien kunt u de locatie waar het kantoor gevestigd is heroverwegen. Wellicht is een locatie net buiten het centrum van de stad ook goed bereikbaar voor klanten.

2. Verhoog de productiviteit van werknemers

Wanneer het wat minder met de organisatie gaat, kan het gebeuren dat de werknemers ook minder productief zijn, en de kantjes er vanaf gaan lopen. Zorg dat u dit nauwlettend in de gaten houdt en probeer de productiviteit van de werknemers juist te verhogen. Een verhoogde productiviteit van de werknemers resulteert in de meeste gevallen in meer omzet voor de organisatie.

3. Ga voor korting  

Bij een groot bedrijf zijn er meerdere afdelingen die misschien afzonderlijk van elkaar kantoorartikelen bestellen. Wanneer al deze bestellingen gebundeld worden, krijgt het bedrijf vaak korting. Daarnaast kunt u een leverancier ook voorstellen om op voorhand te betalen in ruil voor een korting op de totaalprijs.

4. Beperk de interne controles

Medewerkers worden vaak gecontroleerd door een leidinggevende. Dit kost extra tijd voor beide partijen en de kans bestaat dat de medewerker in eerste instantie maar half werk levert, omdat het toch nog gecontroleerd wordt. Voorkom dit door de medewerker meer bevoegdheid en verantwoordelijkheid te geven. Hiermee worden waarschijnlijk ook de motivatie en de  productiviteit verhoogd.

5. Bezuinigen op reiskosten

Reiskosten van medewerkers kunnen hoog oplopen. Probeer hierop te bezuinigen door de werknemers die bij elkaar in de buurt wonen te laten carpoolen. Daarnaast kan worden bekeken of een medewerker vaker thuis kan werken. Verder kan er vaak ook op zakelijke reizen worden bezuinigd. Bespaar bijvoorbeeld op kosten van een reis naar het buitenland, door goedkoop te vliegen en in een budget hotel te verblijven. Ook kunt u van tevoren bekijken of een bespreking niet via Skype gerealiseerd kan worden.

Denk dus eerst aan bovenstaande manieren om te bezuinigen voordat u personeel gaat ontslaan. Mocht u geen andere uitweg zien dan het ontslaan van personeel, en krijgt u later spijt omdat u kampt met onderbezetting? Dan kunt u altijd overwegen om tijdelijk personeel in dienst te nemen om de pieken op te vangen.

bezuinigen

Geplaatst door Ilja Dijkstra & opgeslagen onder Arbeidsmarkt, Werving & recruitment.

Sommige organisaties zien jaarlijks veel pieken en dalen in hun productie. De ene maand is dan drukker dan de andere. Dit is bijvoorbeeld vaak het geval in seizoensgebonden sectoren zoals de tuinbouw of het toerisme. Het is vaak niet rendabel om een extra werknemer aan te nemen voor deze werkzaamheden, omdat er de rest van het jaar niet genoeg werk is. Poolmanagement kan de oplossing zijn voor deze pieken en dalen. Bij een poolconcept heeft u een aantal werknemers in dienst die op oproepbasis voor u werken. Dit kunt u zelf organiseren, maar u kunt hiervoor ook een uitzendbureau inschakelen.

Zelf realiseren

Wanneer een poolconcept door het bedrijf gerealiseerd wordt, zal er gewerkt moeten worden met zogenaamde nul-urencontracten. Bovendien kan een poolconcept extra werk met zich meebrengen door de extra administratie. Hiermee moet u rekening houden! Een uitzendbureau kan assisteren bij het poolconcept en werk uit handen nemen, zodat u zich bezig kunt houden met andere zaken.

De hulp van een uitzendbureau inschakelen

In overleg met het bedrijf wordt er door het uitzendbureau een pool gecreëerd met uitzendkrachten die aan de eisen van de functie voldoen. Deze flexibel inzetbare krachten kunnen ingezet worden wanneer het bedrijf ze nodig heeft. Het voordeel hiervan is dat de krachten enkel ingezet worden, indien dit echt nodig is en zij direct van toegevoegde waarde zijn voor de organisatie. Daarnaast werken de kandidaten regelmatig in de branche / het werkveld waardoor zij kennis van zaken hebben en ze vaak niet ingewerkt hoeven te worden.

Voordelen van poolmanagement door een uitzendbureau

De belangrijkste voordelen van het uitbesteden van het poolconcept aan een uitzendbureau volgen hieronder:

  1. Kostenbesparing, aangezien er alleen betaald wordt voor de daadwerkelijk gewerkte uren;
  2. Het hele HR-proces wordt uitbesteed: van werving en selectie tot de verloning. Dit bespaart u tijd en energie;
  3. Continuïteit en zekerheid omdat een uitzendbureau een groot bestand aan kandidaten heeft.
poolmanagement

Geplaatst door Ilja Dijkstra & opgeslagen onder Arbeidsmarkt, Tips.

Als manager staat u iedere dag weer voor nieuwe uitdagingen. Deze 6 tips voor de manager zullen u helpen om deze uitdagingen zo goed mogelijk te doorstaan:

 

1. Team is belangrijker dan individu

Wanneer u leiding geeft aan een team, is het belangrijk dat alle neuzen dezelfde kant op wijzen. Let bij het aannemen van nieuw personeel dus op wat een persoon kan, maar ook of deze persoon in het team past.

 

2. Potentie is belangrijk

Bij het aannemen van nieuw vast personeel let u waarschijnlijk altijd eerst op het cv van de sollicitant. Wat echter minstens zo belangrijk is, is hoeveel potentie de kandidaat heeft. Als de kandidaat nog veel kan bijleren, is dit zeker ook positief.

 

3. Wees open en eerlijk

Als u open en eerlijk communiceert met uw team, zal het team dit zeker waarderen. Werknemers voelen zich dan meer betrokken bij een team en zullen harder werken voor het team en voor de manager.

 

4. Laat de werknemer zich belangrijk voelen

Net zoals open en eerlijke communicatie, waardeert een werknemer het als hij of zij belangrijk wordt gevonden. Een manager kan hierin een belangrijke rol spelen door de werknemer verantwoordelijkheid en complimentjes te geven.

 

5. Stel duidelijke doelen

Iedereen vindt het prettig om te weten waar hij of zij aan toe is. Daarom is het als manager belangrijk om duidelijke doelen te stellen voor de werknemers. Daarbij kunt u als manager teamdoelen stellen, zodat iedereen weet wat het uiteindelijke eindresultaat is dat opgeleverd dien te worden.

 

6. Erken uw eigen fouten

Niets is zo frustrerend voor werknemers als wanneer zij worden afgerekend op fouten die de manager zelf ook maakt. Erken uw fouten als manager en reken uw werknemers niet af op dezelfde fouten.

 

Bovenstaande tips voor de manager helpen om nog beter leiding te geven aan een team en om de gestelde doelen te behalen. Niet alleen bovenstaande tips helpen een manager om beter te presteren, maar ook de vragen die een manager dagelijks kan stellen dragen bij aan een optimale prestatie van het team.

 

 

6 tips voor manager