Geplaatst door Ilja Dijkstra & opgeslagen onder Arbeidsmarkt, Onderzoeken.

happy

Gelukkige werknemers blijven het meest lang trouw aan een organisatie. Werknemers tevreden en gelukkig houden is nog niet zo vanzelfsprekend. Met alleen een goed salaris en goede secundaire arbeidsvoorwaarden kom je er als werkgever niet meer. Je moet niet vergeten dat werknemers ruim 40 uur aanwezig zijn op kantoor waardoor de werkzaamheden niet volledig aan moeten voelen als werk. Het werken moet leuk zijn en werknemers moeten met een blij gevoel naar kantoor gaan. Hoe bereik je dit als werkgever?

  1. Verantwoordelijkheid

Naarmate werknemers langer bij een bedrijf werken, moeten zij gemotiveerd worden door nieuwe uitdagingen bij hen neer te leggen. Een manier waarop je dit kunt bereiken, is meer verantwoordelijkheid bij de werknemers neerleggen. Wanneer mensen de verantwoordelijk krijgen voor een project, een opdracht of een gehele afdeling, zullen zij zich belangrijker en meer gewaardeerd voelen.

  1. Sta open voor ideeën

Niets is zo frustrerend voor medewerkers als een baas die zegt dat zijn of haar deur altijd open staat, maar vervolgens nooit luistert naar ideeën van medewerkers. Sta daarom als werkgever altijd open voor ideeën. Luister naar deze ideeën, geef feedback en probeer eens een idee van één van de medewerkers uit.

  1. Geef blijk van waardering

Waardering kwam ook al bij het eerste punt naar voren. Vaak leidt waardering voor een medewerker direct tot een blije werknemer. Af en toe een complimentje of bedankje kan er al voor zorgen dat een medewerker zich gewaardeerd voelt.

  1. Maak een informeel praatje

Op kantoor moet hard gewerkt worden, maar af en toe moet er ook tijd en ruimte zijn om een informeel praatje te maken. De meeste mensen brengen het grootste gedeelte van de week op kantoor door, daarom is het logisch dat mensen tussendoor even over iets anders willen hebben dan werk. Ook met een baas of werkgever moet een informeel praatje op zijn tijd kunnen. Iedereen is tenslotte een mens met een familie, kinderen of vrienden en verhalen.

  1. Betrek werknemers in beslissingen

Net zoals openstaan voor ideeën kan het betrekken van werknemers in beslissingen leiden tot gelukkige werknemers. Wanneer je werknemers betrekt in beslissingen, voelen zij zich belangrijk en gewaardeerd. Dit leidt direct tot werknemers die gelukkiger zijn en met meer plezier naar het werk gaan. Als je als manager, werkgever of baas kijkt naar bovenstaande punten. Hoe gelukkig zijn de werknemers dan?

Geplaatst door Ilja Dijkstra & opgeslagen onder Arbeidsmarkt, Ontwikkelingen uitzendbranche.

Het lijkt de laatste jaren meer regel dan uitzondering: overwerken. In veel branches is de werkdruk hoog en worden werkweken van 60 uur gemaakt. Dit kan oververmoeidheid of zelfs een burnout tot gevolg hebben. Iedere werkgever zou moeten waken voor de vele overuren die gemaakt worden door het personeel. Een paar uur in de week is acceptabel en valt deels in eigen tijd van de werknemers. Echter wanneer een werkweek van 60 uur gemaakt wordt, zou een werkgever in moeten grijpen. Langdurig overwerken kan namelijk een burnout tot gevolg hebben.

 

Drukste dagen

Over het algemeen is maandag de dag dat zakelijke professionals overwerken. Dit komt doordat in het weekend veel mails binnenkomen. Op maandag zijn de wekelijkse meetings waarin nieuwe ideeën worden aangedragen die meteen opgepakt moeten worden. In Nederland geven de meeste professionals aan op dinsdag of donderdag overuren te maken. Vrijdag wordt over het algemeen het minste overgewerkt. Dit kan te maken hebben met het weekendgevoel dat veel mensen krijgen.

 

Ontzie je personeel

Voor organisaties is het belangrijk om in kaart te brengen op welke dagen het personeel de meeste overuren maakt. Hierna is de vervolgstap om te praten met de werknemers waar eventueel tijd op bespaard kan worden. Probeer de werknemers zo efficiënt mogelijk te laten werken. Laat ze op tijd aan de bel trekken wanneer ze ergens tegenaan lopen. Mocht dit intern moeilijk op te lossen zijn, dan kan een externe partij in geschakeld worden. Vast personeel kan ondersteund worden door tijdelijk of parttime personeel. Een organisatie met een hoge werkdruk heeft waarschijnlijk zelf geen tijd om dit flexibele personeel te werven. Daarom kan een uitzendbureau ingeschakeld worden voor gehele outsourcing.

Het uitbesteden van tijdelijk en flexibel personeel kan uiteindelijk leiden tot kostenbesparing. Dit kan ook een burn-out voorkomen bij vaste werknemers. Als werkgever is het daarom belangrijk om de signalen van vermoeidheid door overwerken bij het personeel op te vangen en hier direct op in te spelen.

 

Voorkom overwerken bij werknemers

Geplaatst door Ilja Dijkstra & opgeslagen onder Arbeidsmarkt, Ontwikkelingen uitzendbranche.

Sinds de komst van de Nieuwe Wet Werk en Zekerheid zijn flexwerkers, payrolling en vaste contracten een veelbesproken onderwerp. Er worden cijfers gepresenteerd over de toekomst van flexwerkers waaruit blijkt dat een bedrijf niet meer om een flexpool van uitzendkrachten heen kan. Een flexpool heeft verschillende voordelen waar u als bedrijf van kunt profiteren als u er juist mee omgaat.

 

Flexpool

Met een flexpool wordt een pool van uitzendkrachten bedoeld die naast de vaste werknemers tijdelijk of op oproepbasis in dienst zijn. Voor een bedrijf die op verschillende momenten in het jaar pieken en dalen heeft in de werkdruk biedt een flexpool de uitkomst. Hierin kunnen zowel vaste uitzendkrachten als adhoc uitzendkrachten worden opgenomen. Vaste uitzendkrachten worden door de werkgever teruggevraagd bij een uitzendbureau. Zij werken regelmatig op basis van een vast schema. De uitzendkrachten die op adhoc basis worden ingezet, vangen de werkdruk tijdens pieken op.

 

Voordelen

Het eerste voordeel dat een flexpool biedt is gehele uitbesteding. Een organisatie kan zich focussen op hun core business en schakelt het uizendbureau in om de personeelsplanning te doen. Daarnaast hoeft de organisatie niet zelf op zoek naar nieuwe werknemers. Hierbij neemt een uitzendbureau het gehele werving- en selectieproces uit handen. Daarnaast is een ander voordeel kostenbesparing. Bij het inzetten van een flexpool zal nooit teveel personeel aan het werk zijn. Dit doordat de personeelsplanning geoptimaliseerd wordt en overbezetting wordt voorkomen.

 

Profiteren

Als bedrijf bepaalt u zelf hoe de prestaties van de uitzendkrachten zijn. U moet ervoor waken dat er onderscheid gemaakt wordt tussen vast personeel en flexwerkers. Wanneer flexwerkers dezelfde arbeidsvoorwaarden en waardering krijgen, zullen ze net zo hard werken als vast personeel. Bij waardering kan worden gedacht aan het geven van een kerstpakket of een uitnodiging voor de maandelijkse borrel. Speel als bedrijf dus in op de actuele arbeidsmarkt waarbij het aantal flexwerkers blijft stijgen. Start een flexpool en vraag een uitzendbureau om advies en ondersteuning om deze op te starten.

 

 

Aantal flexwerkers blijft stijgen, start een flexpool!

Geplaatst door Ilja Dijkstra & opgeslagen onder Arbeidsmarkt, Tips.

een werknemer

Wanneer een medewerker de organisatie gaat verlaten, wilt u dit als manager op tijd weten. Wanneer iemand van uw personeel vertrekt, kunt u hier op tijd op anticiperen. De meeste medewerkers hebben een maand opzegtermijn. Een medewerker kan namelijk op het laatste moment zijn of haar baan opzeggen. Als manager moet u snel handelen om vervanging te vinden. Een goede manager heeft in de gaten wanneer een medewerker de organisatie wil verlaten. Vindt u het moeilijk om te achterhalen of een medewerker zijn spullen al bijna gepakt heeft? Dan volgen hieronder een aantal signalen. Signalen waarbij het belletje moet gaan rinkelen en u als manager waarschijnlijk aan de slag moet om nieuw personeel te vinden.

Signalen

– Productiviteit gaat omlaag;

– Zetten geen stapje extra en blijven bij hun eigen takenpakket;

– Verbinden zich niet makkelijk aan lange termijn projecten;

– Geven niet snel hun mening in een vergadering;

– Gaan niet in discussie met de leidinggevende over bepaalde punten;

– Stellen zich minder sociaal op naar andere collega’s;

– Zijn over het algemeen wat stiller op de werkvloer;

– Staan niet meer vooraan om zich te ontwikkelen door trainingen of workshops.

Als manager wilt u voorkomen binnen een maand gehaast een nieuw personeelslid aan te moeten nemen voor een team. Daarom is het belangrijk dat u op tijd de signalen oppikt die een medewerker kan uitstralen wanneer hij of zij van plan is te vertrekken. Het kan gebeuren dat iemand toch op het laatste moment vertrekt voor de opzegtermijn van een contract. Dan kunt u hulp inschakelen bij het zoeken van een nieuwe medewerker. U kunt de vacature uitzetten bij een uitzendbureau. Deze nemen het gehele werving- en selectieproces voor de vacature over. Een uitzendbureau kan ook ingeschakeld worden om tijdelijk personeel te plaatsen. Zo kunt u zelf op zoek naar een nieuwe medewerker voor de lange termijn.

Geplaatst door Ilja Dijkstra & opgeslagen onder Arbeidsmarkt, Tips.

Tevreden werknemers, dat is waar bijna iedere werkgever naar streeft. Tevreden werknemers zetten vaak net dat stapje extra wat je als werkgever graag wilt. En dat stapje extra draagt bij aan een goed resultaat voor de organisatie. Maar hoe houdt u werknemers tevreden?

Feedback

Mensen horen graag wat ze goed doen en krijgen ook graag feedback. Feedback zorgt ervoor dat een werknemer weer de goede kant wordt opgestuurd en een leerproces ingaat. Sommige werkgevers vergeten eens in de zoveel tijd met een werknemer te zitten. Alsnog zullen de meeste werknemers behoefte hebben aan een kort gesprekje om verbeterpunten te horen te krijgen. Met deze verbeterpunten kan hij of zij zich weer verder ontwikkelen.

Personalisatie

Persoonlijke aandacht werkt altijd stimulerend bij werknemers. Als werkgever is het goed om te laten zien dat u weet wat iemand doet en ook waar hij of zij goed in is. Het personaliseren van de werkzaamheden per werknemer, zorgt voor een stukje waardering. Wanneer een werknemer bijvoorbeeld goed is in teksten schrijven en de ander in grafische vormgeving, kunt u beide werknemers werkzaamheden geven die het beste bij hen passen. Dit zorgt ervoor dat de werknemers het werk leuk vinden om te doen, maar ook dat ze goed werk leveren doordat ze goed zijn in die specifieke taken.

Flexibiliteit

Tegenwoordig is het steeds belangrijker dat een werkgever de werknemers vrijheid geeft en flexibel is. Als een werknemer iedere ochtend en middag een uur in de file staat om precies om half negen op kantoor te zijn, kan met deze persoon afgesproken worden dat hij of zij een uur later begint en een uur later eindigt. Dit voorkomt dat de werknemer twee uur per dag in de file staat en daardoor ook tevreden blijft. Ook kan een werkgever flexibel zijn in het aantal dagen thuis werken.

Complimenten

Iedereen vindt het leuk om een complimentje te krijgen. Complimenten zorgen ervoor dat mensen een lach op hun gezicht krijgen en blijk van waardering krijgen voor hun geleverde werk. Wanneer alleen de negatieve en verbeterpunten aan de werknemer worden, kan dit demotiverend werken.

Uitdaging

Als een werknemer al enige tijd in dienst is en al een jaar dezelfde taken uitvoert, wordt het tijd om het wat uitdagender te maken. Voor werknemers die hoogopgeleid zijn, is dit zeker belangrijk, omdat ze zich anders gaan vervelen. Zorg als werkgever dat u goed in de gaten heeft wanneer het werk te makkelijk wordt en iemand klaar is voor een nieuwe uitdaging. Maak iemand eindverantwoordelijke voor een project of plaats iemand op een andere afdeling binnen het bedrijf.

Tevreden werknemers dragen bij aan een goede werksfeer en zorgen er uiteindelijk voor dat het bedrijf draaiende blijft. Hierbij is het belangrijk dat zowel het fulltime als parttime personeel de juiste aandacht krijgt, want parttimers zijn net zo belangrijk voor een bedrijf als fulltimers.

Hoe houd je werknemers tevreden?

Geplaatst door Ilja Dijkstra & opgeslagen onder Arbeidsmarkt, Ontwikkelingen uitzendbranche, Tips, Werving & recruitment.

welkom

De selectieprocedure is beëindigd en er is een nieuwe werknemer aangenomen. Dan kan de inwerkprocedure starten. Hoe gaat u hiermee om als bedrijf? U kunt de werknemer een handboek geven en snel aan de slag laten gaan, maar u kunt er ook voor kiezen om veel begeleiding te geven. Uit onderzoek blijkt dat een werknemer pas echt productief wordt en iets oplevert voor een bedrijf na zes maanden. Een juiste inwerkprocedure is daarom belangrijk, zodat de werknemer niet binnen die zes maanden al ontslag neemt.

  1. Voorbereiding

Mensen zijn niet graag een nummertje en vinden persoonlijke aandacht prettig. Als een nieuwe werknemer gaat starten, moet de direct leidinggevende van de werknemer ervoor zorgen de juiste aandacht te krijgen. Start een week voordat de werknemer begint met de werkplek in orde maken. Maak een e-mailadres aan en leg de pas met toegang tot alle ruimtes in het gebouw klaar. Dit zijn kleine handelingen die ervoor zorgen dat de werknemer op de eerste dag het gevoel krijgt dat hij of zij welkom is. Dit doordat er al aandacht is besteed aan zijn of haar komst.

  1. Warm welkom

Ook is een warm welkom op de eerste werkdag belangrijk. Waarschijnlijk vindt de werknemer het best een beetje spannend. Drink daarom dus eerst rustig een kopje koffie en bespreek kort de dag. Vervolgens loopt u een rondje door het gebouw en stelt u de werknemer voor aan alle collega’s. Wilt u zeker zijn dat de werknemer zich echt welkom voelt? Zorg dan voor een persoonlijk (klein) welkomstgeschenk of een persoonlijk berichtje van de directeur.

  1. Begeleiding

De juiste begeleiding in de eerste maanden van de nieuwe werknemer zorgt uiteindelijk voor een positief resultaat en winst voor het bedrijf. Begeleiding op de eerste werkdag is heel belangrijk, maar ook de drie daarop volgende maanden. Deze maanden zijn het meest belangrijk om de werknemer te binden aan je organisatie.

  1. Betrokkenheid creëren

Betrokkenheid bij een organisatie zorgt ervoor dat een werknemer minder snel het bedrijf zal verlaten. Ten eerste is het belangrijk dat de werknemer op korte termijn kennis maakt met het gehele bedrijf. Dit kan bijvoorbeeld op een vrijdagmiddagborrel zijn. Daarnaast is het goed om de werknemer te betrekken bij andere activiteiten. Zoals een ‘business loop’ en werkuitjes.

Het meest belangrijk bij het inwerken van een werknemer is de persoon binden aan het bedrijf, genoeg aandacht geven en de persoon zich belangrijk laten voelen. Dit zorgt ervoor dat de werknemer blij is dat hij of zij voor het bedrijf is gaan werken. Dit resulteert zich waarschijnlijk in een langdurige samenwerking. En daarnaast zal de werknemer ook positief vertellen over de werkgever.

Geplaatst door Ilja Dijkstra & opgeslagen onder Selectie & assesments, Tips, Werving & recruitment.

Het opstellen van een vacature, daar begint het werving- en selectieproces mee. Tijdens het schrijven van een vacature moet duidelijk zijn wat voor soort kandidaat voor de functie wordt gezocht. Van tevoren wordt daarom een functieprofiel opgesteld, zodat de vacature de juiste punten bevat. Ieder bedrijf wil het beste talent van de markt plukken, maar hoe kunt u die selecteren en hoe houdt u die vast?

Vacature schrijven

Eerst wordt het functieprofiel van de perfecte kandidaat opgesteld. Vervolgens wordt aan de hand van dit functieprofiel een vacature geschreven. Bij het schrijven van een vacature is het belangrijk dat duidelijk wordt gemaakt welke competenties en kennis de recruiter wil selecteren. Wel moet worden voorkomen dat de vacature zoveel eisen bevat dat het kandidaten afschrikt om te reageren. Verwerk dus van de 10 punten die in het functieprofiel staan bijvoorbeeld de 7 belangrijkste. Dit zorgt voor meer reacties op de vacature. Achteraf kunt u altijd nog selecteren op de laatste drie criteria die niet zijn opgenomen in de vacature.

Sollicitatieronde

De eerste selectie is gekozen op basis van CV en motivatie. Nu volgen de sollicitaties, waarbij gelet kan worden op andere criteria. Als bedrijf kunt u nu kiezen voor een extravert persoon als dit precies past bij de organisatie. Vraag u ook af of deze persoon over de juiste kennis en vaardigheden beschikt om de functie goed uit te kunnen voeren. Daarnaast kunt u een persoon kiezen op basis van de waarden die hij of zij belangrijk vindt. Waarschijnlijk blijft iemand het langste verbonden aan een bedrijf als zijn of haar waarden overeenkomen met die van het bedrijf. Tijdens het sollicitatiegesprek kunt u dus kiezen voor kennis, persoonlijkheid of waarden. Komt u iemand tegen waarvan de combinatie van deze drie passen bij het bedrijf, dan zal dat de juiste match zijn.

Gebruik aanvullende procedures

Voor iedere functie zijn andere competenties en eigenschappen nodig. Daarom kunt u als bedrijf kiezen om na de sollicitatieronde een extra procedure toe te voegen. Voor functies waarbij analytisch denken belangrijk is, kunt u een extra analytische test toevoegen. Voor sommige functies moet de kandidaat veel presentaties geven en is charisma belangrijk. U kunt dan de persoon vragen een pitch of presentatie te geven of de pitch op video in kan sturen.

Om de juiste kandidaat te vinden is een goed werving- en selectieproces belangrijk. Dit proces kan zo kort of lang duren als het bedrijf zelf wil. Hoe meer extra procedures toegevoegd worden, hoe minder kans op een mismatch. Sommige bedrijven hebben geen tijd voor een uitgebreid werving- en selectieproces en geven deze (voor een deel) uit handen aan een uitzendbureau.

Voorkom een mismatch bij het selecteren van talent

Geplaatst door Ilja Dijkstra & opgeslagen onder Arbeidsmarkt, Tips.

man vs vrouw

Mannen komen van Mars en vrouwen komen van Venus. Deze zin wordt vaak gebruikt wanneer een verschil tussen mannen en vrouwen aangeduid wordt. Er bestaan veel verschillen in gedrag dat mannen en vrouwen vertonen, en ook de communicatiestijl ligt af en toe niet op één lijn. Om als manager te voorkomen dat er miscommunicatie ontstaat op de werkvloer, is het belangrijk om te weten hoe u het beste met zowel mannen als vrouwen communiceert.

1. Mannen zijn to the point

Als u van een man iets gedaan wil krijgen, kunt u dit kort en direct aangeven. In een korte zin kunt u zeggen: ‘zoek dit voor me uit vandaag’. Bij vrouwen ligt dit net even wat anders. Vrouwen willen vaak graag meer ingeleid worden in de vraag. Zij hebben vaak meer woorden en aandacht nodig voordat ze iets gaan doen.

2. Vrouwen praters, mannen doeners

Vrouwen zijn over het algemeen praters, en mannen zijn meer doeners. Daarom zullen vrouwen in een meeting vaak iets meer afdwalen dan mannen. Dit sluit ook aan op het eerste punt, waarbij mannen minder woorden nodig hebben om iets te gaan doen dan vrouwen.

3. Kritiek persoonlijk voor vrouwen

Wanneer vrouwen kritiek of een verbeterpunt krijgen van hun manager, vatten ze dit vaker persoonlijk op. Vrouwen blijven hier lang mee zitten, terwijl mannen na een kritiek punt ’s avonds weer een biertje met elkaar kunnen drinken. Als manager is het de kunst om feedback op zo’n manier te brengen dat het goed ontvangen wordt en het duidelijk is dat het betrekking heeft op werk, en niet persoonlijk is.

4. Mannen kijken naar grote lijnen, vrouwen details

Vaak krijgen vrouwen de taken waarbij structuur en oog voor detail gevraagd wordt. In een team zijn zowel een man die kijkt naar de grote lijnen als een vrouw die kijkt naar de details van een project belangrijk. Vrouwen kunnen zich soms verliezen in details, doordat ze in veel gevallen erg perfectionistisch zijn. Aan de andere kant kunnen mannen soms iets teveel naar de grote lijnen kijken, waardoor kleine belangrijke punten worden vergeten. Op dit vlak kunnen mannen en vrouwen elkaar goed aanvullen.

5. Vrouwen emotioneler

Werkt u als manager met veel vrouwen, houd dan rekening met gevoelens. Vrouwen zijn emotioneler dan mannen en tonen dit ook eerder. In drukke periodes kan een kleine tegenslag al zorgen voor de nodige emoties op de werkvloer. Mannen daarentegen zijn soms misschien iets te weinig emotioneel, waardoor het kan lijken dat sommige zaken of werk er niet toe doen.

6. Mannen competitief, vrouwen willen samenwerken

Mannen staan bekend om hun ‘haantjes-gedrag’. Vaak willen mannen laten zien dat ze de beste zijn en dat ze meer te bieden hebben dan de ander. Vrouwen daarentegen, zijn weer goed in samenwerken en vermijden vaak het competitieve gedrag.

Voor een manager of werkgever is het belangrijk om rekening te houden met de verschillen in communicatiestijl tussen mannen en vrouwen. Bovengenoemde punten staan natuurlijk heel zwart wit tegenover elkaar, en in de praktijk kan dit uiteraard afwijken. Iedereen heeft immers een andere communicatiestijl.

Geplaatst door Ilja Dijkstra & opgeslagen onder Arbeidsmarkt, Payrolling, Werving & recruitment.

Afgelopen jaar is er van verschillende bronnen veel nieuws gekomen omtrent tijdelijk werk en uitzendkrachten. De werkgelegenheid voor uitzendkrachten stijgt en dat is goed nieuws. Niet alleen voor uitzendkrachten, maar ook onder jongeren is de werkloosheid gedaald ten opzichte van vorig jaar. Er is zelfs een overschot aan werknemers. Met de nieuwe Wet Werk en Zekerheid is het voor sommige bedrijven gunstig om personeel via een uitzendbureau aan te nemen. Maar zijn uitzendkrachten ook goed voor de organisatie? Wij denken van wel!

Waarom uitzendkrachten?

Met de nieuwe Wet Werk en Zekerheid veranderen een aantal dingen. Werkgevers mogen minder vaak een contract voor bepaalde tijd geven aan een werknemer. Uitzendbureaus bieden hiervoor een oplossing. Dit kan namelijk doordat een werkgever nieuw personeel op de payroll bij een uitzendbureau kan zetten. Via een uitzendbureau mag een werknemer 5,5 jaar ingezet worden. Dit is vóórdat de werknemer recht heeft op een contract voor onbepaalde tijd. Deze regels kunt u lezen in één van onze ander blogs. Hierin vindt u nog meer informatie over deze nieuwe wet.

 

Voordelen van uitzendkrachten en uitzendbureaus

Uitzendkrachten inhuren biedt veel voordelen voor u en uw bedrijf. Uitzendkrachten zijn namelijk vaak flexibel, tijdelijk inzetbaar en leren snel. Daarnaast kan een uitzendbureau het gehele werving- en selectieproces uit handen nemen. In drukke periodes waarin snel geschakeld moet worden met nieuw personeel biedt een uitzendbureau hierdoor een uitkomst. Er kan ook specifiek gekozen worden voor studenten als uitzendkrachten. Omdat studenten het voordeel hebben dat ze snel zijn ingewerkt. Ze zijn vaak direct inzetbaar en brengen weinig kosten met zich mee.

Steeds meer organisaties zien de voordelen in van het inzetten van uitzendkrachten of studenten. Dit draagt onder andere bij aan de stijging van werkgelegenheid voor studenten en uitzendkrachten. Meer informatie hierover staat op www.xluitzendbureau.nl. Ook kunt u hier meer over vinden in één van onze blogs.

vooruitgang

Geplaatst door Ilja Dijkstra & opgeslagen onder Arbeidsmarkt, Tips.

liefde

Iedere leiding gevende of manager stelt zichzelf vast wel eens de vraag of zijn of haar personeel positief of negatief praat achter zijn of haar rug om. Wat is nou beter? Geliefd of gehaat zijn onder uw personeel. Er is geen eenzijdig antwoord op deze vraag. Als manager is het de kunst om een balans te vinden tussen beiden.

  1. Gehaat bij uw personeel

Er bestaan managers die het geen probleem vinden als het personeel slecht over hem of haar praat. Als het werk maar gedaan wordt. Het probleem hiervan is echter dat personeel minder hard voor uw gaat werken. Ze weten dat ze toch nooit een schouderklopje of complimentje zullen krijgen. Daarnaast is de kans aanwezig dat uw werknemers ergens anders gaan solliciteren. Dit is doordat ze liever werken bij een bedrijf waar ze waardering voor hun werk krijgen.

  1. Geliefd bij uw personeel

Sommige managers vinden het lastig om een balans te vinden tussen werk en privé en vragen juist veel over het privéleven van werknemers. Daarnaast delen ze ook veel over zichzelf, wat ervoor kan zorgen dat het personeel anders naar hen kijkt. Hiermee loopt u als manager het risico om het respect te verliezen van uw personeel.

  1. Vind de balans

Als manager is het belangrijk om de balans te vinden tussen heel erg afstandelijk en te amicaal. U moet ervoor zorgen dat het personeel duidelijk weet dat u de baas bent, maar dat ze ook bij u terecht kunnen met vragen of onzekerheden. U bent de persoon die ervoor zorgt dat uw team zo goed mogelijk functioneert en weet dit te realiseren doordat u uw personeel kent. Met het kennen van uw personeel wordt niet het privéleven bedoeld, maar hoe de persoon op de werkvloer is en hoe deze persoon gemanaged moet worden. Het is belangrijk dat u genoeg tijd en moeite stopt in het leren kennen van nieuw personeel. Alleen  pas hierbij op dat u de grens tussen collega’s en vrienden niet overschrijdt. Dit kan ervoor zorgen dat uw personeel over u heen gaat lopen en het respect verliest.