Geplaatst door Ilja Dijkstra & opgeslagen onder Arbeidsmarkt, Ontwikkelingen uitzendbranche, Tips, Werving & recruitment.

welkom

De selectieprocedure is beëindigd en er is een nieuwe werknemer aangenomen. Dan kan de inwerkprocedure starten. Hoe gaat u hiermee om als bedrijf? U kunt de werknemer een handboek geven en snel aan de slag laten gaan, maar u kunt er ook voor kiezen om veel begeleiding te geven. Uit onderzoek blijkt dat een werknemer pas echt productief wordt en iets oplevert voor een bedrijf na zes maanden. Een juiste inwerkprocedure is daarom belangrijk, zodat de werknemer niet binnen die zes maanden al ontslag neemt.

  1. Voorbereiding

Mensen zijn niet graag een nummertje en vinden persoonlijke aandacht prettig. Als een nieuwe werknemer gaat starten, moet de direct leidinggevende van de werknemer ervoor zorgen de juiste aandacht te krijgen. Start een week voordat de werknemer begint met de werkplek in orde maken. Maak een e-mailadres aan en leg de pas met toegang tot alle ruimtes in het gebouw klaar. Dit zijn kleine handelingen die ervoor zorgen dat de werknemer op de eerste dag het gevoel krijgt dat hij of zij welkom is. Dit doordat er al aandacht is besteed aan zijn of haar komst.

  1. Warm welkom

Ook is een warm welkom op de eerste werkdag belangrijk. Waarschijnlijk vindt de werknemer het best een beetje spannend. Drink daarom dus eerst rustig een kopje koffie en bespreek kort de dag. Vervolgens loopt u een rondje door het gebouw en stelt u de werknemer voor aan alle collega’s. Wilt u zeker zijn dat de werknemer zich echt welkom voelt? Zorg dan voor een persoonlijk (klein) welkomstgeschenk of een persoonlijk berichtje van de directeur.

  1. Begeleiding

De juiste begeleiding in de eerste maanden van de nieuwe werknemer zorgt uiteindelijk voor een positief resultaat en winst voor het bedrijf. Begeleiding op de eerste werkdag is heel belangrijk, maar ook de drie daarop volgende maanden. Deze maanden zijn het meest belangrijk om de werknemer te binden aan je organisatie.

  1. Betrokkenheid creëren

Betrokkenheid bij een organisatie zorgt ervoor dat een werknemer minder snel het bedrijf zal verlaten. Ten eerste is het belangrijk dat de werknemer op korte termijn kennis maakt met het gehele bedrijf. Dit kan bijvoorbeeld op een vrijdagmiddagborrel zijn. Daarnaast is het goed om de werknemer te betrekken bij andere activiteiten. Zoals een ‘business loop’ en werkuitjes.

Het meest belangrijk bij het inwerken van een werknemer is de persoon binden aan het bedrijf, genoeg aandacht geven en de persoon zich belangrijk laten voelen. Dit zorgt ervoor dat de werknemer blij is dat hij of zij voor het bedrijf is gaan werken. Dit resulteert zich waarschijnlijk in een langdurige samenwerking. En daarnaast zal de werknemer ook positief vertellen over de werkgever.