Geplaatst door Sanne van den Brandt & opgeslagen onder Ontwikkelingen uitzendbranche, Tips, Werving & recruitment.

Vrijwel iedereen is er tegenwoordig meerdere uren per dag mee bezig: de smartphone. Alles wordt er mee gedaan: bellen, appen, social media, games en… internet gebruik. Inmiddels zijn er zelfs meer mensen die een smartphone bezitten, dan mensen die een desktop computer bezitten. Dat betekent dat ook solliciteren steeds meer mobiel gebeurt. Is uw bedrijf al klaar voor mobiel solliciteren?

 

Zorg voor een responsive website

U kent het vast wel:  u opent een website mobiel en u blijft maar scrollen, zonder te vinden wat u zoekt. Dit is met een responsive website verleden tijd. Als een website responsive is,  betekent dit dat een website zich automatisch aanpast aan het scherm waarmee de websitebezoeker de website bekijkt. Het zorgt voor een meer gebruiksvriendelijke ervaring. De meeste bedrijven hebben tegenwoordig wel een responsive website, maar er zijn er ook nog altijd die dit niet hebben. Om mobiel solliciteren mogelijk te maken, is een responsive website echt een eerste vereiste.

 

De vacatures

Zorg dat de navigatie op uw site duidelijk is. Gebruik duidelijke buttons en filteropties, die de websitebezoeker begeleiden in zijn of haar ‘sollicitatiejourney’.

 

Lange teksten mobiel lezen, is verder niet echt prettig. Een mobiele websitegebruiker wil snel vinden wat hij of zij zoekt. Zorg daarom dat de vacatureteksten kort en duidelijk zijn. Wanneer u foto’s of filmpjes in uw vacature wilt zetten, zorg dan ook dat deze mobiel afspeelbaar zijn.

 

Het solliciteren

Wanneer een potentiële werknemer een vacature heeft gevonden die hem of haar leuk lijkt, wil hij of zij gemakkelijk kunnen solliciteren. U kunt op dit moment natuurlijk vragen om een cv of motivatiebrief, maar veel mensen zullen deze niet op hun smartphone hebben staan. LinkedIn kan uitkomst bieden voor het cv-probleem. LinkedIn is immers eigenlijk gewoonweg een online versie van een cv. Zorg er daarom voor dat sollicitanten een link naar hun LinkedIn-profiel kunnen achterlaten.

 

De motivatiebrief is een groter probleem. Een gehele motivatiebrief schrijven op het kleine schermpje van een smartphone is namelijk niet echt prettig. We raden daarom aan om een klein veld te integreren, waarin een sollicitant een korte motivatie kan achterlaten. Maakt dit veld wel verplicht, en vraag om ongeveer 100-200 worden. Het minimum van 100 woorden zorgt ervoor dat de kwaliteit van de sollicitaties hoog blijft, aangezien sollicitanten goed na moeten denken over hun sollicitatie. Het maximum van 200 woorden zorgt ervoor, dat kandidaten alleen de meeste belangrijke informatie in hun motivatie plaatsen. Zo krijgt u kwalitatief goede sollicitaties binnen.

 

Mobiel solliciteren is de toekomst: zeker onder de jonge talenten die in de toekomst bij uw bedrijf aan de slag willen. Zorg daarom dat u er klaar voor bent!

 

mobiel solliciteren