Geplaatst door Sanne van den Brandt & opgeslagen onder Arbeidsmarkt, Onderzoeken, Tips.

De laatste jaren is uw bedrijf sterk gegroeid. Uw omzet en winst zijn spectaculair gestegen, maar deze stijging stagneert nu enigszins, omdat er op de Nederlandse markt nog maar weinig ruimte voor groei is. Nu overweegt u om het internationaal te gaan proberen. Dit is echter best een grote stap. Waar moet u allemaal op letten wanneer u de internationale markt op gaat?

1. Leer de buitenlandse markt kennen

Een buitenlandse markt verschilt vaak sterk van de Nederlandse markt. Het is belangrijk om hierop voorbereid te zijn als ondernemer. Voer daarom eerst een marktonderzoek uit, voor u de sprong waagt. Wat is de gemiddelde omzet in de branche? Hoeveel start-ups en faillissementen waren er het afgelopen jaar? Wie zijn de potentiële concurrenten? Allemaal vragen die u uzelf moet stellen, wanneer u succesvol de internationale markt wilt betreden.

Vooronderzoek is goed, té veel vooronderzoek echter niet. Uit onderzoek blijkt namelijk dat bedrijven die op een pragmatische manier ondernemen, sneller resultaat boeken. Deze bedrijven maken meer omzetgroei door dan bedrijven die veel vooronderzoek doen (Kamer van Koophandel, 2016). Pragmatische ondernemers spelen namelijk sneller in op kansen. Vooronderzoek kost tijd, en wanneer dit teveel tijd kost, heeft u kans dat u de boot mist.

2. Regels

In andere landen gelden andere regels. Zorg ervoor dat u op de hoogte bent van de wetten en regels in de verschillende landen waarnaar u wilt uitbreiden. Dit geldt uiteraard voor arbeidswetten, maar ook voor bijvoorbeeld subsidieregelingen. Hier vindt u daarover meer informatie.

3. Leer de cultuur kennen

De zakencultuur in Nepal verschilt uiteraard sterk van de zakencultuur hier in Nederland. Dat is logisch. Echter, ook in landen die dichterbij huis liggen, heerst er binnen bedrijven soms een totaal andere cultuur. Zelfs tussen België en Nederland zijn er veel culturele verschillen, waarvan u in eerste instantie het bestaan wellicht niet vermoedt. Waar we in Nederland vaak erg informeel met elkaar omgaan, is de Belgische bedrijfscultuur in de meeste gevallen veel formeler en hiërarchischer. Het is dan ook belangrijk om u goed in de cultuur te verdiepen, en te weten wat de waarden, normen en gebruiken in een land zijn. Op die manier maakt u minder snel fouten in het netwerken, of in de omgang met werknemers.

4. Temper uw verwachtingen

De internationale markt betreden is niet gemakkelijk. Het gaat meestal met vallen en opstaan. Wees voorbereid op tegenslagen, want die gaan er gegarandeerd komen. Het belangrijkste is dat u niet meteen bij de eerste de beste tegenslag opgeeft, maar blijft doorgaan. Soms zult u hiervoor risico’s moeten nemen. Dit moet u financieel natuurlijk aankunnen, maar het is daarnaast belangrijk dat u dit ook als ondernemer aankunt. Het brengt stress met zich mee, en u dient er enigszins avontuurlijk voor in elkaar te zitten.

internationale markt