Geplaatst door Chantal Duivenvoorden & opgeslagen onder Tips.

Werknemers die helemaal opgebrand zijn en verplicht moeten stoppen met werken, het komt steeds vaker voor. Elk jaar blijft het percentage werknemers met een burn-out toenemen en het blijft niet meer alleen hoofdzakelijke bij de leeftijdsgroep 44-55 jaar en jonge werknemers met kinderen. Uit onderzoek is gebleken dat ook steeds vaker studenten en starters last krijgen van burn-out klachten. Stress op de werkvloer heeft een negatieve invloed op uw bedrijf en zoals het spreekwoord luidt: ‘voorkomen is beter dan genezen’. Daarom geven wij 4 tips om burn-out bij uw personeel te voorkomen.

  1. Zorg voor een balans tussen taakeisen en hulpmiddelen

Als werkgever bent u (deels) verantwoordelijk voor de indeling van het werk van uw personeel, waarbij u rekening moet houden met taakeisen en hulpmiddelen. Staat er een drukke periode voor de deur of is uw bedrijf bezig met een lastig project. Laat werknemers niet in de brand zitten, maar schakel extra hulpmiddelen in. Neem bijvoorbeeld extra werknemers aan of schakel digitale hulpmiddelen in. Zo houd u balans en zitten er geen grote schommelingen in de werkdruk.

  1. Elke werknemer is anders

Elke werknemers heeft andere behoeften en dit betekent dus ook dat voor iedereen de ideale manier van werken anders is. Onderzoek, in bijvoorbeeld een functioneringsgesprek, van welke werkaspecten uw werknemer energie krijgt en welke werkaspecten juist energiezuigend zijn. De ene werknemer werkt liever 1-2 dagen thuis en de andere werknemer houdt privé en werk liever gescheiden. Ook vind de ene werknemer het leuk om telefoontjes te plegen en houdt de ander liever de administratie bij. Speel hier als werkgever op in en probeer hun werk zo in te delen, dat uw personeel energie krijgt van hun baan.

  1. Compenseer stressbestendig werk met meer ontspanning

Vaak komt het voor dat werknemers vooral stressbestendig moeten zijn om hun taak goed uit te voeren. Denk bijvoorbeeld aan een continue stroom van telefoontjes of aan pieken in de horeca sector. Is dat bij u het geval, compenseer uw werknemers dan met meer ontspanning. Geef iets langer pauze, geef hun de gelegenheid om af en toe de werkvloer te verlaten, plan regelmatig een ontspannend bedrijfsuitje in en fok uw personeel niet op.

  1. Voorkomen is beter dan genezen.

Herken stressymptomen bij uw personeel op tijd en grijp tijdig in. Let extra op uw parttime personeel en fulltime personeel wanneer zij:

  • Overwerken, maar de output niet groter wordt;
  • Frequent kortdurig ziek zijn;
  • Er oververmoeid uit zien;
  • Zich terugtrekken op de werkvloer, bijvoorbeeld niet meer lunchen;
  • Prikkelbaarder zijn voor feedback;
  • Minder positief zijn dan normaal;
  • Overige afwijkende gedragsveranderingen.
burn-out