Geplaatst door Kimberley Thomas & opgeslagen onder Ontwikkelingen uitzendbranche.

Steeds meer bedrijven hebben een enorm tekort aan werknemers. Bijna alle sectoren in de bedrijfswereld kampen met personeelstekort. Merkt u ook dat het lastig is om de juiste kandidaten voor uw werkzaamheden te vinden?

Marketing

Om geschikte kandidaten te vinden, moeten deze geïnteresseerd zijn in uw bedrijf. U kunt interesse wekken door slimme technieken toe te passen op bijvoorbeeld sociale media. Denk hieraan bij het gebruik van de eigen huisstijl en het consistent plaatsen van content. Creëer binding met uw volgers doormiddel van ‘polls’ en vragenlijsten. In de content die u online zet is het belangrijk dat de boodschap die u wilt overbrengen duidelijk is. Deze boodschap moet bestaan uit de werkzaamheden die uw bedrijf verricht, en wat u potentiële arbeiders te bieden heeft. Uw sollicitanten worden hiermee eigenlijk behandeld als een klant. Door de sollicitanten op deze manier als het ware als klant te behandelen. Zult u kwalitatief hogere sollicitanten aantrekken.

Website

Zorg ervoor dat u een goed functionerende website heeft. Een website is de perfecte plek om te laten zien waar u als werkgever voor staat. Dit kunt u doen door het ontwerp simpel en strak te houden. Door uw website op deze manier te ontwerpen, kunt u via bijvoorbeeld een foto of een bedrijfsvideo met weinig tekst in één keer duidelijk maken waar uw bedrijf voor staat. Door de boodschap meteen duidelijk te hebben op de website, weten potentiële arbeiders snel of zij een samenwerking aan willen gaan met uw bedrijf.

Proactief opzoek

Als u op zoek bent naar hoogopgeleide en ervaren professionals, kan het nodig zijn om proactief op zoek te gaan naar kandidaten. Dit kan betekenen dat u actief op zoek moet gaan naar kandidaten op LinkedIn of andere sociale netwerken, of dat u een uitzendbureau inschakelt om u te helpen bij het vinden van geschikte kandidaten. Wanneer u het zoeken aan een uitzendbureau over laat, kunt u bij hen uw preferenties aangeven. Daarnaast hebben deze bureaus hebben een groot netwerk en hebben zij vaak toegang tot kandidaten die niet actief op zoek zijn naar een baan, maar wel openstaan voor nieuwe kansen.

Bied een aantrekkelijk pakket

Het aanbieden van een aantrekkelijk pakket met voordelen en salaris kan helpen om gekwalificeerde kandidaten aan te trekken en te behouden. Dit kan bestaan uit voordelen als gezondheidszorg, pensioenplannen, bonussen en betaalde vakantiedagen. Uiteraard kan hierover onderhandeld worden met uw sollicitanten.