Geplaatst door Sanne van den Brandt & opgeslagen onder Processen, Tips, Werkvloer.

Wilt u innoveren, maar heeft u geen idee waar u moet beginnen? Organiseer dan een brainstormsessie! Bij een brainstormsessie gaat u, meestal  in een groep, in een korte tijd veel nieuwe ideeën genereren. Deze ideeën kunnen de basis vormen voor een nieuw product of nieuw concept. Maar hoe pakt u dit nu aan?

 

Zorg voor een gemotiveerd, divers team

Bij brainstormen worden er allerlei nieuwe ideeën op tafel gegooid. Wanneer u allemaal mensen met dezelfde achtergrond bij elkaar zet, zullen deze ideeën waarschijnlijk weinig vernieuwend zijn, en bent u snel ‘uitgebrainstormd’. Juist wanneer een team divers is, en u zowel fulltime als parttime personeel, met allerlei verschillende achtergronden en functies bij elkaar zet, zullen er verrassende nieuwe combinaties en ideeën ontstaan.

 

Daarnaast is het belangrijk dat er iemand is die de brainstormsessie voorzit, die de tijd in de gaten houdt, en die ingrijpt wanneer er te lang op één idee wordt doorgegaan. Dit kunt u zelf doen, maar u kunt ook iemand vragen die minder direct bij het bedrijf betrokken is.

 

Brainstormtechnieken

Bij brainstormen is het nog niet zo belangrijk of de ideeën realiseerbaar zijn. Het gaat vooral om het ‘omdenken’ en het stimuleren van creativiteit.

 

Hieronder leggen we er slechts drie uit (bron: Creativiteit Hoe? Zo!, I. Byttebier), maar er zijn misschien wel honderden verschillende brainstormtechnieken die u helpen bij het brainstormen. Hier vindt u een overzicht van meerdere technieken.

 

Vooronderstellingen
  1. Bekijk het doel van de brainstormsessie en de cruciale termen die hiermee samenhangen. Bijvoorbeeld: ‘We willen producten die in onze online webshop worden besteld, sneller kunnen leveren’. Cruciale termen zijn dan: ‘producten’, ‘online webshop’ en ‘ leveren’.
  2. Zoek uit wat de vooronderstellingen omtrent deze woorden zijn. Bij ‘leveren’ kun je bijvoorbeeld denken aan:
  • Producten worden aan huis geleverd.
  • Met een vrachtwagen of een busje.
  • Ze worden in een doos geleverd.
  1. Wat als deze vooronderstelling niet geldt?
  • Producten worden niet aan huis geleverd, maar bijvoorbeeld bij een centraal punt.
  • Er wordt niet met een vrachtwagen of busje geleverd, maar met bijvoorbeeld een drone.
  • Producten worden niet in een doos geleverd, maar bijvoorbeeld zonder verpakking.

 

Superheld
  1. Iedereen mag een superheld kiezen. Dit mag Superman zijn, maar ook een personage uit een andere film, een sprookje, een strip of een kinderverhaal.
  2. Iedereen vraag zicht af: ‘Hoe zou de superheld dit probleem oplossen?’ Hierbij gaat het om vrij concrete oplossingen. Samen brainstormen mag hierbij.

 

Toevalstreffers
  1. Kies een woord dat op het eerste gezicht helemaal niets te maken heeft met het probleem of het doel.
  2. Maak een woordweb, van alle associaties met dit woord.
  3. Bedenk vervolgens wat de associaties te maken hebben met het probleem of het doel.

 

Tijd

Hoelang een brainstormsessie moet duren, hangt sterk af van de techniek die wordt toegepast. In theorie is het natuurlijk mogelijk om steeds maar door te brainstormen. Daarom is het verstandig om van te voren een tijd vast te stellen. Het is bovendien ook slim om af en toe pauzes in te lassen. Zo kan men even afstand nemen, en alles laten bezinken, voordat er weer verder gebrainstormd wordt.

 

Locatie

Houd de brainstormsessie niet in het kantoor, maar zorg voor een inspirerende omgeving. Ga bijvoorbeeld naar het park, wanneer het mooi weer is. Ook dit stimuleert de creativiteit.

 

Benodigdheden

Zorg dat alles aanwezig is om de brainstormsessie tot een succes te maken. Zorg bijvoorbeeld voor papier, verschillende kleuren stiften, memo’s, een flip-over, of andere zaken die u nodig kunt hebben bij het uitvoeren van de brainstormsessie.

 

brainstormsessie