Geplaatst door Casper Voss & opgeslagen onder Tips, Werkvloer.

 

Je hebt van die collega’s die op het werk van alles en nog wat vertellen over hun privéleven. Dat is natuurlijk geen probleem maar ze houden er geen rekening mee dat niet iedereen op de werkvloer van alles wil en hoeft te weten. Daarnaast is het ook niet verstandig om privézaken te delen met jan en alleman op werk. Ook hebben veel mensen moeite met grenzen stellen als het om werk gaat. Waar ligt de grens tussen overwerken en áltijd te veel werk mee naar huis nemen. Het is natuurlijk niet de bedoeling om werk en privé met elkaar te mixen. Dit kan op langer termijn verwarring en eventueel problemen veroorzaken. Deze blog is speciaal geschreven voor mensen die moeite hebben met het scheiden van werk en privé.

 

Maak gebruik van een werktelefoon

Ongeveer 10 jaar geleden hadden nog niet veel mensen een mobiele telefoon. Nu is dat inmiddels al helemaal verandert. Vaak gebruiken mensen hetzelfde nummer voor privé als werk. Wanneer dit gebeurt krijg je al snel dat het niet meer gescheiden is. Je baas kan namelijk ook meegenieten van de leuke profielfoto op het strand, die eigenlijk voor je vrienden en familie is bedoeld. Vraag daarom altijd aan je baas of het mogelijk is om een werktelefoon te krijgen. Door gebruik te maken van een werktelefoon houd je de twee zaken zeker gescheiden. Is het niet mogelijk om een werktelefoon te krijgen? Denk er dan over na om zelf een telefoon aan te schaffen met een prepaid simkaart, wat je gebruikt als werktelefoon.

 

Houd je social media privé

Hoe moeilijk het ook is, scherm je social media accounts af. Niet alleen is dit beter voor onuitgenodigde gasten die op jouw profiel willen rondneuzen. Maar ook goed voor als je toch foto’s en filmpjes wil delen van je wilde vakantie. Je social media account is van jou alleen al lijkt dat tegenwoordig niet helemaal meer zo. Als je het niet erg vindt dat collega’s je kunnen vinden op social media en af en toen naar je profiel kijken dan is het niet nodig om het af te schermen. Zorg er in ieder geval voor dat je alleen maar collega’s toevoegt met wie je goed contact hebt. Andere collega’s kan je toevoegen op LinkedIn.

 

Creëer afstand tussen collega’s

Als je net bij een nieuwe werkgever bent begonnen is het verstandig om eerst de ka tuit de boom te kijken. Niet iedere collega op de werkvloer is te vertrouwen. Het zal vervelend zijn als je net iets privés tegen iemand hebt verteld en vervolgens weet het hele kantoor het. Creëer daarom een bepaalde afstand tussen jou en de collega’s. Op deze manier bescherm je jezelf tegen het mixen van werk en privé. Hou vooral conversaties over luchtige topics.

 

Neem niet onnodig werk mee naar huis

Dit is misschien wel één van de belangrijkste tips. Bij sommige baantjes wordt er verwacht dat je vaak overwerkt. Dit kan je misschien op kantoor doen maar ook thuis. Hoe fijn het ook is om thuis te werken, is het niet slim. 1 keer wordt twee keer en twee keer wordt nog meer. Zorg daarom dat zelfs als je moet overwerken dit op werk doet en niet thuis. Als je naar huis gaat ben je vrij.