Geplaatst door Ilja Dijkstra & opgeslagen onder Arbeidsmarkt, Tips.

Tevreden werknemers, dat is waar bijna iedere werkgever naar streeft. Tevreden werknemers zetten vaak net dat stapje extra wat je als werkgever graag wilt. En dat stapje extra draagt bij aan een goed resultaat voor de organisatie. Maar hoe houdt u werknemers tevreden?

Feedback

Mensen horen graag wat ze goed doen en krijgen ook graag feedback. Feedback zorgt ervoor dat een werknemer weer de goede kant wordt opgestuurd en een leerproces ingaat. Sommige werkgevers vergeten eens in de zoveel tijd met een werknemer te zitten. Alsnog zullen de meeste werknemers behoefte hebben aan een kort gesprekje om verbeterpunten te horen te krijgen. Met deze verbeterpunten kan hij of zij zich weer verder ontwikkelen.

Personalisatie

Persoonlijke aandacht werkt altijd stimulerend bij werknemers. Als werkgever is het goed om te laten zien dat u weet wat iemand doet en ook waar hij of zij goed in is. Het personaliseren van de werkzaamheden per werknemer, zorgt voor een stukje waardering. Wanneer een werknemer bijvoorbeeld goed is in teksten schrijven en de ander in grafische vormgeving, kunt u beide werknemers werkzaamheden geven die het beste bij hen passen. Dit zorgt ervoor dat de werknemers het werk leuk vinden om te doen, maar ook dat ze goed werk leveren doordat ze goed zijn in die specifieke taken.

Flexibiliteit

Tegenwoordig is het steeds belangrijker dat een werkgever de werknemers vrijheid geeft en flexibel is. Als een werknemer iedere ochtend en middag een uur in de file staat om precies om half negen op kantoor te zijn, kan met deze persoon afgesproken worden dat hij of zij een uur later begint en een uur later eindigt. Dit voorkomt dat de werknemer twee uur per dag in de file staat en daardoor ook tevreden blijft. Ook kan een werkgever flexibel zijn in het aantal dagen thuis werken.

Complimenten

Iedereen vindt het leuk om een complimentje te krijgen. Complimenten zorgen ervoor dat mensen een lach op hun gezicht krijgen en blijk van waardering krijgen voor hun geleverde werk. Wanneer alleen de negatieve en verbeterpunten aan de werknemer worden, kan dit demotiverend werken.

Uitdaging

Als een werknemer al enige tijd in dienst is en al een jaar dezelfde taken uitvoert, wordt het tijd om het wat uitdagender te maken. Voor werknemers die hoogopgeleid zijn, is dit zeker belangrijk, omdat ze zich anders gaan vervelen. Zorg als werkgever dat u goed in de gaten heeft wanneer het werk te makkelijk wordt en iemand klaar is voor een nieuwe uitdaging. Maak iemand eindverantwoordelijke voor een project of plaats iemand op een andere afdeling binnen het bedrijf.

Tevreden werknemers dragen bij aan een goede werksfeer en zorgen er uiteindelijk voor dat het bedrijf draaiende blijft. Hierbij is het belangrijk dat zowel het fulltime als parttime personeel de juiste aandacht krijgt, want parttimers zijn net zo belangrijk voor een bedrijf als fulltimers.

Hoe houd je werknemers tevreden?