Geplaatst door Carolien de Blaaij & opgeslagen onder Onderzoeken, Tips, Werkvloer.

Zo’n 71% van de werknemers schijnt niet betrokken te zijn bij de organisatie waar hij of zij werkt. De oorzaak én de oplossing ligt vaak in de bedrijfscultuur. Echter zien veel werkgevers bedrijfscultuur als iets onbelangrijks. Of zij vinden het wel belangrijk, maar denken dat een cultuur niet maakbaar is, en dat u er dus als werkgever weinig invloed op hebt. Deze werkgevers maken een grote fout en daarom leggen wij voor u het belang van positieve bedrijfscultuur uit.

Waarom is bedrijfscultuur belangrijk?

Onder bedrijfscultuur vallen de dresscodes, de werktijden, de beloningssystemen, de doelstellingen, de wijze van werken, de manier waarop mensen met elkaar omgaan etc.  Deze cultuur zie je dus overal terug in het bedrijf en je kunt het ook voelen. Daarom heeft dit ook een directe impact op de houdingen en de gevoelens van uw parttime personeel en fulltime personeel.

Een bedrijfscultuur die niet positief is kan dus zorgen voor een lage betrokkenheid. Dit heeft veel negatieve gevolgen voor uw organisatie. De prestaties gaan achteruit, ziekteverzuim loopt op en uw personeel vertoont minder gedrag dat in lijn is met de organisatiedoelen. Maar ook uw klanten kunnen de bedrijfscultuur voelen. Reden genoeg dus om te investeren in een positieve bedrijfscultuur.

Hoe zorgt u voor een positieve bedrijfscultuur?

Ken u dat, het enthousiasme en de energie die vele start-ups uitstralen? De bevlogenheid en het groepsgevoel van het personeel om aan één doel te werken. Vele grote(re) organisaties kunnen hier heel wat van leren.

Wilt u ook die positieve cultuur terug? Dan zult u hierin moeten blijven investeren. U kunt bijvoorbeeld zorgen dat gewoontes in uw bedrijf ontstaan die een positief effect hebben op u personeel.

Organiseer bijvoorbeeld een paar keer in het jaar een kleine borrel op vrijdagmiddag, werk aan teambuilding of zorg voor de mogelijkheid om gezamenlijk te lunchen. Benadruk ook regelmatig successen in uw bedrijf door bijvoorbeeld hoogtepunten te delen via de werkmail.

Ook bij de werving en selectie kunt u beoordelen of uw sollicitanten passen binnen deze cultuur. Bovendien kunt u zelf het goede voorbeeld geven. Wees zelf proactief en enthousiast en de mensen om u heen zullen dit overnemen!

Samen aan de slag met een gezonde, positieve bedrijfscultuur