Geplaatst door Ilja Dijkstra & opgeslagen onder Arbeidsmarkt, Tips.

Wanneer u leidinggevende bent van een afdeling of van uw eigen bedrijf, zijn er veel zaken waar u rekening mee moet houden. U bent eindverantwoordelijke en een voorbeeld voor andere werknemers. Door deze positie kan een verkeerde uitspraak of verkeerd gedrag een grote invloed hebben op uw werknemers en daarmee ook op de organisatie. Bepaalde zaken kunt u daarom beter vermijden:

1. Alleen mensen aannemen die minder goed zijn dan u

Als manager kan het intimiderend zijn wanneer er iemand tijdens een sollicitatiegesprek voor u zit die sterker overkomt dan uzelf. Zie dit niet als een bedreiging, maar sta hier juist voor open. Deze persoon kan u en uw bedrijf helpen om te groeien.

2. ‘Dat is niet mijn fout’

Wanneer u over alles zegt dat het niet uw fout is, heeft dit een negatieve uitwerking op uw werknemers. Daarnaast zullen zij waarschijnlijk ook niet voor hun fouten uitkomen, waardoor fouten niet snel opgelost zullen worden. Dit kan funest zijn voor de organisatie.

3. Een ander niets gunnen

Waardeer de input van anderen en beloon goede ideeën. Wees niet jaloers op werknemers die soms een beter idee hebben dan u. Nog erger is het om uw machtspositie te gebruiken om goede ideeën van tafel te schuiven, omdat deze ideeën niet van u zijn. Goede ideeën helpen de organisatie vooruit en zijn dus altijd belangrijk!

4. ‘Ik wil’

Sta open voor de input van uw werknemers en vertel niet iedere keer wat u wilt. Zo krijgen uw werknemers de indruk dat u niet luistert. Dit heeft een negatieve uitwerking, waardoor ze niet snel nog een keer met een idee bij u zullen aankloppen.

5. Respectloos

Ze bestaan echt, managers die respectloos omgaan met de werknemers. Wanneer de werknemer een presentatie houdt of één op één iets vertelt zullen dit soort managers niet luisteren en afgeleid zijn door randzaken. Voorkom dit, luister naar uw omgeving en sta open voor uw werknemers.

6. Angst zaaien onder uw werknemers

Niets werkt voor werknemers zo demotiverend als dreigen met ontslag. Werknemers zullen hierdoor stress krijgen en waarschijnlijk ondertussen ook op zoek gaan naar een andere baan.

Bovenstaande punten kunt u als manager dus beter vermijden om uw bedrijf draaiende te houden. Alle punten hebben te maken met het motiveren van uw personeel. Wanneer u deze punten niet vermijdt zal uw personeel gedemotiveerd raken en u in het ergste geval verlaten.

vermijden