Geplaatst door Carolien de Blaaij & opgeslagen onder Processen, Tips.

Zoekt u financiering om uw bedrijf te starten? Wellicht is crowdfunding voor bedrijven iets voor u. Het heeft vele voordelen en is een uniek, of zelfs ludiek, middel om uw bedrijf van de grond te krijgen. Nog vóór uw bedrijf echt van start is, kunt u al naamsbekendheid en uw eerste klanten aantrekken. Ideaal is deze wijze van financiering echter niet. Wanneer is crowdfunding géén goed middel voor bedrijfsfinanciering, en past het wel bij uw wensen? Wij nemen de voordelen en nadelen van crowdfunding door.

Op zoek naar financiering om uw bedrijf te starten? Denk eens aan crowdfunding voor bedrijven

Wat is crowdfunding voor bedrijven?

Bij crowdfunding wordt geld ingezameld voor een bepaald idee, bedrijfsplan of product, middels sponsoren via een openbaar platform. Dit concept is op bepaalde vlakken gelijk aan het aanvragen van een zakelijk krediet via traditionele verstrekkers. Ook via crowfundingplatforms wordt u eerst gecontroleerd op haalbaarheid en draagt u rente af.

Waar bij crowdfunding voor particulieren doorgaans om eenzijdige donatie wordt gevraagd (denk aan hulp om kosten voor een ziek kind te betalen), ontvangen de sponsoren van uw bedrijf een product of kleine dienst terug. Vergis crowdfunding voor bedrijven daarom niet met gratis geld. Wel heeft het vele voordelen, waardoor het een populaire vorm van geldverstrekking is geworden. De vraag is, past het echter ook bij u?

5 Voordelen van crowdfunding voor bedrijven:

Naamsbekendheid:

Nog vóór uw onderneming start, al viral gaan met uw product? Het kan met crowdfunding. Dit overkwam een Nederlandse start-up dat een smartphone introduceerde die volledig is opgemaakt uit blokken. Het scherm kapot of de camera achterhaald? In plaats van een duur nieuw toestel kopen, hoeft enkel een ‘blok’ te worden vervangen.

Het idee was zo baanbrekend, dat de ondernemer internationale aandacht kreeg van de media, terwijl het prototype amper onderweg was. Met vele investeerders tot gevolg. Uiteraard geldt dit enkel voor uitzonderingsgevallen, waarbij een dienst of product buitengewoon vernieuwend (of komisch) is.

De interesse van de klant testen:

Krijgt uw crowdfund campagne geen aandacht? Wellicht is de inhoud van uw campagne niet optimaal opgezet. Óf het is een indicator dat er simpelweg te weinig animo is naar uw product of dienst. Prettiger dat u het nu beseft, dan later.

Laagdrempelig:

Klopt u als beginnend ondernemer bij een bank aan, dient u goed beslagen ten ijs te komen om financiering rond te krijgen. Het aanvragen van crowdfunding voor bedrijven, kan feitelijk iedereen doen. Uiteraard, het succes hangt af van uw netwerk en een goede plan, maar het begin is makkelijker.

Het verhoogt uw leencapaciteit:

Bij de bank aankloppen voor een paar ton om uw bedrijf te starten? Stel, de bank wijst dit initieel af. Het inzetten van crowdfunding voor bedrijven haalt mogelijk niet het volledige bedrag op dat u nodig heeft. Wél kan dit behaalde bedrag voor de bank het juiste duwtje geven om de laatste financiering te verstrekken. U heeft getoond dat er interesse is in uw business model, en het resterende bedrag kan nu alsnog via de bank worden verstrekt.

De buit is snel binnen:

Vergis u niet: ook een crowdfundingplatform beoordeelt een kredietaanvraag op haalbaarheid. Via reguliere financiers kan dit proces soms maanden duren. Afhankelijk van welk platform u kiest, kan het via crowdfunding echter al binnen twee dagen geregeld zijn. Gemiddeld genomen ligt de goedkeuring rond één week.

4 Nadelen van crowdfunding voor bedrijven:

Hoge rentes:

Geld lenen via een crowdfundingsplatform? Die kunnen hoger uitpakken dan de rente die een bank rekent. Echter is dit ook appels met peren vergelijken: hiervoor heeft u ook een ander product en een andere verhouding.

Concurrentie:

U bent de eerste niet met het idee crowdfunding voor bedrijven in te zetten. De vraag is: wat interesseert de investeerder het meest? Uw innovatieve product, of die van honderden andere start-ups?

Weggeven van bedrijfsinformatie:

Een fatsoenlijke investeerder raakt niet overtuigd van drie zinnen over uw bedrijf. Alle informatie die u met het grote publiek deelt, kan . Gaat iemand er met uw innoverende idee vandoor dat nog niet gepatenteerd was? Is het simpelweg een onprettig idee uw aanpak met de hele buurt te delen? Sla crowdfunding voor bedrijven dan over.

Campagne voeren kost tijd:

Denk niet dat het behalen van uw streefbedrag komt aanvliegen. Donateurs vinden u vooral als u het idee actief promoot, bijvoorbeeld via uw netwerk of social media kanalen. Lukt het niet, en haalt u het streefbedrag niet? Dan wordt er bij veel platforms ook niets uitgekeerd.

Past crowfunding bij uw bedrijf? Of gaat u voor de traditionele verstrekkers? Ook online kunt u hier zich prima inverdiepen, bijvoorbeeld via sites als Zakelijkbankieren.nl, om eerst te vergelijken en de materie in te duiken. Wat u ook kiest, ontdekt eerst wat het beste bij uw organisatie past.