Geplaatst door Ilja Dijkstra & opgeslagen onder Arbeidsmarkt, Tips.

liefde

Iedere leiding gevende of manager stelt zichzelf vast wel eens de vraag of zijn of haar personeel positief of negatief praat achter zijn of haar rug om. Wat is nou beter? Geliefd of gehaat zijn onder uw personeel. Er is geen eenzijdig antwoord op deze vraag. Als manager is het de kunst om een balans te vinden tussen beiden.

  1. Gehaat bij uw personeel

Er bestaan managers die het geen probleem vinden als het personeel slecht over hem of haar praat. Als het werk maar gedaan wordt. Het probleem hiervan is echter dat personeel minder hard voor uw gaat werken. Ze weten dat ze toch nooit een schouderklopje of complimentje zullen krijgen. Daarnaast is de kans aanwezig dat uw werknemers ergens anders gaan solliciteren. Dit is doordat ze liever werken bij een bedrijf waar ze waardering voor hun werk krijgen.

  1. Geliefd bij uw personeel

Sommige managers vinden het lastig om een balans te vinden tussen werk en privé en vragen juist veel over het privéleven van werknemers. Daarnaast delen ze ook veel over zichzelf, wat ervoor kan zorgen dat het personeel anders naar hen kijkt. Hiermee loopt u als manager het risico om het respect te verliezen van uw personeel.

  1. Vind de balans

Als manager is het belangrijk om de balans te vinden tussen heel erg afstandelijk en te amicaal. U moet ervoor zorgen dat het personeel duidelijk weet dat u de baas bent, maar dat ze ook bij u terecht kunnen met vragen of onzekerheden. U bent de persoon die ervoor zorgt dat uw team zo goed mogelijk functioneert en weet dit te realiseren doordat u uw personeel kent. Met het kennen van uw personeel wordt niet het privéleven bedoeld, maar hoe de persoon op de werkvloer is en hoe deze persoon gemanaged moet worden. Het is belangrijk dat u genoeg tijd en moeite stopt in het leren kennen van nieuw personeel. Alleen  pas hierbij op dat u de grens tussen collega’s en vrienden niet overschrijdt. Dit kan ervoor zorgen dat uw personeel over u heen gaat lopen en het respect verliest.