Geplaatst door Dennis Kalmeijer & opgeslagen onder Arbeidsmarkt, Onderzoeken, Ontwikkelingen uitzendbranche.

Steeds meer ondernemers willen een wereldwijd bedrijf starten en daar uiteindelijk veel geld mee verdienen. Grenzen tussen landen vervagen steeds meer, wereldburgers als we zijn. Maar wat komt bij de start van een bedrijf in het buitenland allemaal kijken? Internationaal ondernemen (of: emigreren) is niet zo makkelijk als gehoopt. In dit artikel geven we uitleg over welke landen kan je het beste je bedrijf opstarten en waarom, met bovenal praktische tips rondom belastingen, het KvK-nummer en meer.

Als ondernemer een bedrijf starten in het buitenland komt met valkuilen, nadelen en mooie kansen: tijd voor tips.

In welk land kunt het beste uw bedrijf opstarten?

Is hier een eenduidig antwoord op? Nee. Het is lastig om te zeggen in welk land of in welke landen u het beste een bedrijf kunt opstarten. Dit hangt van veel verschillende aspecten af en is ook vaak persoonlijk. Wel kunnen we van tevoren bekijken waar de economie het beste loopt en hierop inspelen. Denk aan het aantal inwoners, de concurrentie op de markt en de positie die het land speelt in de wereldwijde economie. De vraag lijkt bovenal: waar kunt u uzelf nog onderscheiden.

Landen in Zuid-Oost Azië lijken bijvoorbeeld zeer populair voor ondernemers, maar het zijn vooral de digital nomads die hier naartoe trekken. Wilt u (bedrijfspanden) kopen of uw bedrijf hier fysiek vestigen, blijken plekken als Bali, Borneo, Thailand of Vietnam vaak lastig om als expat hiervoor te kwalificeren.

In Europa? Vergeet Spanje en England zeker niet vergeten, vanwege het grote voordeel dat zij twee van de belangrijkste wereldtalen spreken. Toch vrij fijn als je een internationaal bedrijf opstart. Diverse landen in Oost-Europa zijn de laatste jaren in hoog tempo zeer verwelkomend tot indernationale ondernemers. Er lopen diverse initiatieven om expats te verwelkomen. Goed voorbeeld hiervan is het e-residency van Estland.

Bedenk in de keuze van het land vooral: waar voelt u zich thuis.

Praktische zaken om op te letten:

1. Inschrijving bij de Kamer van Koophandel

Kunt u zich inschrijven bij de KvK als u een bedrijf wilt starten in het buitenland? Dit hangt van uw situatie af. Doe navraag bij de Kamer van Koophandel, indien u er zelf niet aan uitkomt.

In het algemeen is dit mede afhankelijk waar de activiteiten plaatsvinden. Heeft u buitenlandse klanten, maar vinden de feitelijke activiteiten plaats in Nederland? Dan blijft de Kamer van Koophandel relevant. Bent u zelf niet meer actief in Nederland, ook al zijn (sommige) van uw klanten Nederlands? Dan bent u verplicht uzelf te registreren in het land waar u woont.

Verder gelden de standaard KvK-regels, zodat de eis dat u minimaal 25 uur per week besteed aan de activiteiten. Voor minder uren dan dit, is doorgaans een KvK-nummer niet nodig (of zelfs niet toegestaan). U draagt dan belasting af door dit tijdens de aangifte in te vullen in het veld ‘Overige inkomsten’.

2. Waar belasting betalen

Belastingen, daar valt niet voor te vluchten – die gelden wereldwijd. Waar u belasting moet afdragen is afhankelijk van verschillende factoren, zoals waar u zelf woonachtig bent, hoelang u vertrekt en of u ook in Nederland nog actief zakendoet.  Laat u tevoren goed informeren en raadpleeg waar nodig een specialist.

Één regel staat vast: in Nederland is het officieel verplicht uzelf uit te schrijven bij het Basisregister indien u langer dan 8 maanden uit een kalenderjaar in het buitenland verblijft. Informeer bij uw eigen gemeente, aangezien elke gemeente hierover andere regels kan hanteren.

3. BTW verleggen

Bedenk tevoren in welk land u btw af moet leggen. Er zijn diverse scenario’s waarbij u te maken kunt krijgen met het verleggen van btw, wanneer u diensten afneemt van of levert aan buitenlandse ondernemers.

Het kan lastig te bepalen zijn wat u met de btw moet doen. Deze handige test van de Belastingdienst kan hierover duidelijkheid geven.

4. Valuta

Valuta maakt niet uit toch? Geld is geld. Fout. Hou in uw keuze voor het starten van een buitenlands bedrijf rekening met de valuta in dit land wordt gebruikt. Binnen de Europese Unie is het natuurlijk makkelijk, waar iedereen de euro gebruikt. Na Brexit is ondernemen in Engeland echter wat ingewikkeler geworden. Andere valuta zoals ponden en dollars brengen andere uitdagingen met zich mee rondom de wisselkoersen.

Besef ook dat internationale transacties hoge kosten met zich mee kunnen brengen. Waar opent u een bankrekening? Welke betaalmethodes kiest u voor uw onderneming, zodat dit gepaard gaat met zo laag mogelijke fees?

Als voorbeeld: veel freelancers gebruiken Paypall om invoices te verzenden, zonder door te berekenen dat zij een paar procent aan Paypall zelf moeten afdragen. In rap tempo tikt dit aan. Bereken het tarief door naar de cliënt, óf ga voor een goedkoper platform zoals Transferwise. 

5. Risico perceptie in andere landen

Besef dat cultuur dieper gaat dan communicatie en kleding. Zo kan er anders worden omgegaan met (de ervaring van) persoonlijke fysieke afstand, maar ook met de wijze van risico perceptie. Volgens deze theorie staan Nederlanders er gemiddeld genomen om bekend vrij gemakkelijk een risico te accepteren, terwijl in oosterse culturen beslissingen gestuurd worden door een lage acceptatie van risico. Waarom dit belangrijk is voor ondernemen in het buitenland? Dit zijn factoren die (onbewust en ongezien) een klant of zakenpartner sturen in hun keuze. Speel hier goed op in.  

6. Cultuur

Start u een bedrijf in het buitenland met zeer verschillende cultuur? Bedenk tevoren goed of u zich hierop aan kunt (of wilt) passen. Helaas bewusten deze theorieën noodgedwongen veel op een generalisering van hoe een individu communiceert, maar het besef van de cultuur kan veel verwarring voorkomen. In Vietnam kunt u mensen enigszins schofferen door een item met de rechterhand aan te geven, die als onrein wordt gezien. The more you know…

Een cursus Cross Cultural Communications kan ook al wonderen doen. Simpelweg begrip hebben voor de gebruiken in een andere cultuur, kan een doorslaggevende factor zijn voor het succes van uw buitenlandse bedrijf.

Bent u een vrouwelijke ondernemer? In bepaalde regio’s van de wereld is het helaas voor vrouwen nog steeds lastiger zakendoen, zonder dat zij ‘vertegenwoordigd’ worden door een mannelijke eigenaar.

6. Taal leren

Natuurlijk is het ook heel belangrijk om van tevoren goed uit te zoeken welke taal ze er spreken. Verdiep uzelf in de taal en zorg dat u deze goed onder de knie hebt: communicatie is alles.

Ook in de keuze van het land waaruit u een buitenlands bedrijf wilt starten, kan de aanwezigheid van een wereldtaal zoals Spaans, Engels of Chinees nuttig blijken. Tegenwoordig is echter vooral de mate waarop de bevolking Engels beheerst van groot nut.

Bekijk hier een overzicht van de mate waarin landen het beste Engels als tweede taal beheersen, oftewel de English Procifiency Index.

7. Eigen vermogen

Een goede buffer kan nooit kwaad, maar vooral niet als u een bedrijf start in het buitenland. Weinig bedrijven hebben toekomst zonder dat ze een bepaald eigen vermogen te bezitten. Stop u uw eigen geld erin? Verdien dit tevoren door een parttime of fulltime job te nemen of door een lening af te sluiten. Helaas is het niet voor iedereen mogelijk om iets te ondernemen in het buitenland.

Als het qua financiën toch stuk blijkt te lopen, geen stress. Er zijn namelijk zelfs landen die je betalen om er naartoe te verhuizen!

Is een bedrijf in het buitenland voorlopig nog toekomstmuziek? Neem dan snel een kijkje op de website van XL Studenten Uitzendbureau voor een baan, of in de inhuur van ondersteunend personeel!